Voiko olla ylioppilas ilman, että on käynyt lukiota?
Poikani väittää kirjoittavansa ensi vuonna. Mutta häneltä on usea kurssi jäänyt kesken, eli ei ole palauttanut tehtäviä, vaikka on kurssin käynyt.
Voiko hän edes osallistua kirjoituksiin, jos on kursseja kesken? Jos voi, niin miten sitten jatkuu? Pääseekö ylioppilaaksi, mutta ei saa lukion todistusta? Jos voi, niin mitä sitten?
Kommentit (31)
C) poika menee heti kirjoitusten jälkeen inttiin.
Miten elämä tästä jatkuu?
Kyllä ne siellä intissä viimeistään kertoo äidillekkin, että poika itse hoitaa omat asiansa ja elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän kolme diplomi-insinööriä, jotka eivät ole olleet päivääkään lukiossa. Siksi näin monta, kun olen itsekin teknisellä alalla. Kaikki ovat ammattikoulupohjaisia opistoinsinöörejä olleet ensin.
Ovatko niitä nokian di:itä, joille noksu osti koulutuksen. Pääsivät kuin koirat veräjästä, kun heillä oli omat, helpot tentit. Tunnen tapaukset.
Soittoa pojan lukion ryhmönohjaajalle. Pyydä selvittämään asia sinulle
Nykyään pääsee ylioppilaaksi, jos on kirjoittanut 5 ainetta hyväksytysti. Jos on ammatillinen tutkinto suoritettu saa osallistua vaikka suoraan kirjoituksiin. Kursseja ei siis ole pakko suorittaa. Kannattaa toki. Itse opiskelen nettilukiossa töiden ohessa. Viime syksynä kirjoitin reaalin, aloitettuani lukiossa maaliskuussa- 21. Sen takia riittää vielä 4 ainetta, mutta keväästä -22 vaaditaan 5 ainetta. Päästötodistuksella en mitään tekisikään. Haluan useammasta tutkinnosta huolimatta ylioppilaaksi ja näin se onnistuu. Vanhemmallakin iällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
-opo-
Voipas. Opo on hyvä ja päivittä tietonsa ajantasalle, jos haluaa olla ammattitaitoinen. Netistä löytyy asiasta luotettavia lähteitä, voit tarkistaa parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
-opo-
Voipas. Opo on hyvä ja päivittä tietonsa ajantasalle, jos haluaa olla ammattitaitoinen. Netistä löytyy asiasta luotettavia lähteitä, voit tarkistaa parissa minuutissa.
Voiko muu henkilö kuin lukio-opiskelija osallistua ylioppilastutkintoon?
Kyllä voi. Lukiokoulutuksen oppimäärää suorittavan henkilön lisäksi ylioppilastutkinnosta annetun lain mukaan ylioppilastutkinnon saa suorittaa myös henkilö, joka on aiemmin suorittanut:
1) lukiokoulutuksen oppimäärän tai vastaavan ulkomaisen koulutuksen
2) ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavan aiemman tutkinnon
3) muun perusopetuksen oppimäärälle tai sitä vastaavalle aikaisemmalle oppimäärälle perustuvan vähintään kaksivuotisen ammatillisen tutkinnon tai sitä vastaavat opinnot sekä Ylioppilastutkintolautakunnan määräämät lisäopinnot.
Hei, jos joku vielä tätä samaa asiaa etsii niin ylioppilasjuhlia ei järjestetä ennen kuin on saanut sekä lukion päästötodistuksen että kirjoittanut pakolliset aineet ja päässyt niistä läpi.
Ei pelkillä kirjoituksien läpimenolla ole yliopipilas eikä voi hakea korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilastodistuksen voi saada ilman lukion päättötodistusta. Korkeakouluihin ei voi hakea.
Ylioppilaskirjoituksiin voi osallistua, vaikka ei olisi käynyt päivääkään lukioa. Ammattikoulun käyneet voivat kirjoittaa ylioppilaaksi ja päästä korkeakouluun ja yliopistoon.
Minäkin olin eräässä elämänvaiheessa työnhakijana "xxx-tieteen ylioppilas", kun opiskelin yliopistosssa, vaikka lukiossa olen ollut vain opettajana ja ylioppilaskirjoituksissa noin 10 minuuttia, juuri siinä työssä kirjoitusten alussa ennen kuin varsinainen valvoja ennätti paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Osallistumisoikeus
Kokeeseen voi osallistua, kun on suorittanut aineen pakolliset kurssit (myös arvosanalla 4 suoritettu kurssi luetaan opiskelluksi kurssiksi). Vieraan lyhyen kielen kokeeseen voi osallistua, kun on opiskellut kielestä vähintään 3 kurssia. Rehtorin päätöksellä kokeeseen voi osallistua myös opiskelija, joka ei ole suorittanut aineesta kursseja em. määriä, jos hänellä muutoin voidaan katsoa olevan riittävät edellytykset kokeesta suoriutumiseen.
Osallistumisoikeudet kirjoituksiin tarkistetaan ennen kirjallista koetta. Vanhamuotoisiin (ei-sähköisiin) kuullunymmärtämiskokeisiin voi osallistua, vaikka ei vielä olisikaan osallistumisoikeutta aineen yo-kirjoituksiin.
Huom. Äidinkielen kokeen ensimmäinen osa on keväällä jo ennen kielten kuullunymmärtämiskokeita.
Ylioppilaskirjoituksiin osallistumisen edellytyksenä on lisäksi vähintään kolmen kirjoitettavan aineen suullisen kuulustelun suorittaminen (”tenttiminen”) hyväksytysti ennen yo-kirjoituksia. Hajauttaja tenttii tutkintokertojen aikana.
Tämä info on jostain 10 vuoden takaa. YTLn sivuilta ja Abitreeneistä löytyy oikeaa tietoa
Mä tiedän kolme diplomi-insinööriä, jotka eivät ole olleet päivääkään lukiossa. Siksi näin monta, kun olen itsekin teknisellä alalla. Kaikki ovat ammattikoulupohjaisia opistoinsinöörejä olleet ensin.