Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun minulle tulee jatkuvasti kinaa äitini kanssa siitä, ettei hän muista sanoneensa jotain...

Vierailija
09.06.2018 |

Minkä minä muistan tarkalleen hänen sanoneen? Äitini lähenee 70 ikävuottaan. Hän mainitsee usein, että hänen muistiaan on kehuttu hyväksi. Huomaan kuitenkin monesti ettei hän muista esim. 3 kk sitten sanoneensa jotain vaikka minä muistan erittäin hyvin. Hän kääntää asian aina niin että se olen ollut minä, joka niin sanoi. Hänelle tulee kuulemma useinkin miesystävänsä kanssa kinaa siitä, kumpi on mitäkin sanonut.
Äitini muistaa hyvin asioita jotka ovat tapahtuneet kauan aikaa sitten, joita minä taas en muista kuin vasta äitini muistuttettua niistä. Äitini siis muistaa esim. 10 vuotta sitten tapahtuneista asioista, mitkä liittyvät minuun ja silloisiin parisuhteisiini.

Äitini kehuskelee siis aina hyvällä muistillaan sen takia, että muistaa niin kaukaisia asioita joita minä en.

Kuinka suuri todennäköisyys on että äidilläni onkin parempi muisti kuin minulla? Ja että minulla onkin varhaisdementia (olen vähän päälle 30-vuotias).

Olen miettinyt jo pitkään pitäisikö minun alkaa kirjata äitini sanomisia ja pyytää häneltä kuittaus alle, niin voisin todistaa että hänellä todella on muistivaikeuksia..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa välittämästä ja kinaamasta loppupeleissä turhanpäiväisistä, kuka sanoi mitä johonkin yhdentekevään liittyen. Tärkeissä sovituissa asioissa kirjaa asia ylös, josta voit näyttää, mitä on sovittu.

Aihetta puuttua asiaan enemmän on vasta sitten, kun muistivaikeudet ovat tasoa "ei ottanut lääkeitään", ei "ei muista, mitä kukakin sanoi naapurin Pekasta".

Dementikot sinänsä kyllä monasti muistavat menneet tapahtumat hyvin, mutta tuon iän muisti voi alkaa olla hataraa, ja saakin olla, jos siitä ei sinänsä ole henkilölle mitään haittaa.

Vierailija
2/3 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten viitsit miettiä jotain tuollaista, eikö yhtään huolestua äitisi vointi, jos on alkavaa dementiaa? Lopeta vanhan äitisi kiusaaminen ainakin, ja anna sinä olla tuollaisissa tilanteissa joissa menee väittelyksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementiaa voi olla nuoremmillakin,kuin äitisi nyt on.Lue netistä asiasta. Löytyy paljon tietoa.kyllä vanhat asiat esim

muistaa,muttei tuoreempia.

Tuo on äärimmäisen vaikea tilanne läheisille.Äiti ei vain yksinkertaisesti muista ,että on kertonut ne asiat.Tulee valtavasti lisää vaikeuksia varsinkin teille läheisille jos jatkuvasti huomauttelette,miten äiti ei muista ,Ei ihminen silloin ymmärrä ,että mikään on pielessä.Ei hän tee sitä pahuuttaan,vaikka siltä tuntuu.

Tämä on valitettavasti vasta alkua,hankaloituu koko ajan.On todella rasittavaa.Se ei euta mitään,että hänelle huomauttelette,tilanne vaan pahenee.

Ota yhteyttä altzaimeryhdistykseen ja käy kyselemässä siellä ja juttelemassa miten pärjäisitte. Äiti ei varmasti lähde lääkäriin tässä vaiheessa ,eikä ala tekemään muistitestiä ,,,,se kuuluu taudin kuvaan -henkilöllä ei ole sairauden tunnetta.

Netissä löytyy MMSE testi.

Voimia,inttäminen ei auta hänen kanssaan,vaikka vaikea on olla hiljaa ja hyväksyä tilanne,todella rankkaa (jos siis on kysymys alkavasta muistisairaudesta.Tsekkaappa hänen lääkkeensä vaivihkaa ja lue netistä onko sattumalta jotain muita sairauksia tai päällekkäisiä lääkitysiä ,mitkä vois vaikuttaa muistiin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän