Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verottaja lähetti yrittäjälle nollan euron laskun – maksamatta jättämisestä paukahti 30,10 euron perintäkirje

Vierailija
09.06.2018 |

Helsinkiläinen yrittäjä sai verottajalta oudon laskun. Siitä seurasi hämmentävä ruljanssi, jonka maksajaksi yrittäjä uskoo nyt joutuvansa.

Helsinkiläinen Juha Natunen ilmoitti vuodenvaihteessa verottajalle, että lopettaa arvonlisävelvollisuutensa. Hänellä oli toiminimi, mutta yritystoiminta oli jo tovin ollut telakalla. Jokin ilmoituksessa meni kuitenkin pieleen, sillä verottaja lähetti Natuselle keväällä hämmentävän laskun, jossa maksettavaa oli nolla euroa.

– Koska lasku oli nolla euroa, en reagoinut siihen mitenkään. Mutta sitten verottajalta tulikin minulle perintäkirje, jossa maksettavaa oli jo 30 euroa, Natunen kertoo.

Natunen on edelleen ymmällään, mistä koko nollan euron lasku ylipäätään oli peräisin. Hän ei ollut aikoihin laskuttanut toiminimensä kautta ketään tai mitään. Osto- tai myyntitapahtumia ei ollut. Natusen mielestä laskulle ei yksinkertaisesti ollut mitään selitystä – 30 euron seuraamusmaksusta puhumattakaan.

– Otin maaliskuussa yhteyttä verottajaan selvittääkseni asian. Verottaja epäili, ettei ilmoitus arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta ollut kirjautunut järjestelmään. Minua neuvottiin tekemään uusi ilmoitus ja asia olisi sillä selvä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natunen toimi verottajan ohjeiden mukaan. Tästä huolimatta hän sai edelleen seuraamusmaksua koskevia muistutuksia postiinsa.

– Jouduin ottamaan uudelleen yhteyttä verottajaan. Selitin, että olin tehnyt jo kahdesti ilmoituksen arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta. Minulla ei ollut mitään syytä maksaa 30 euron viivästysmaksua nollan euron laskusta, Natunen sanoo.

Verottajan selitys oli Natusen mukaan seuraavanlainen: Koska ensimmäinen ilmoitus arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta ei ollut mennyt järjestelmään, Natunen ei oikeastaan ollut edes tehnyt sitä. Näin ollen viivästysmaksu oli perusteltu, koska maaliskuussa tehty toinen ilmoitus oli jo auttamattomasti myöhässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005711678.html

Vierailija
2/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Tein ilmoituksen ajoissa, mutta siitä ei ole mitään jälkeä verottajan tiedoissa. Niinpä en pysty todistamaan, että tein ilmoituksen ajoissa. Todennäköisesti minun pitää jatkossa itse tallentaa kaikki toimintani Omaverossa ja ottaa kuvakaappauksia joka kohdasta. On käsittämätöntä, että mahdollinen häiriö tai virhe järjestelmässä koituu nyt minun maksettavakseni, Natunen toteaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vihervasemmisto

Vierailija
4/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle verottaja lähetti selvityspyynnön myyntivoittoverosta, vaikka samassa kirjeessä ilmeni perusteet ettei sitä tarvitse maksaa.

Yritin soittaa yhteensä 15 kertaa kirjeessä annettuun numeroon, ei vastausta.

Alleviivasin verottajan omat sanat kirjeestä ja lähetin takaisin.

Vierailija
5/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo 30euron viivästysmaksu perustellaan? Siis olisiko yrittäjän pitänyt siirtää tuo 0 euroa verottajan tilille, ettei tätä laskua olisi lähetetty. Mikä järki tuossa on?

Vierailija
6/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo 30euron viivästysmaksu perustellaan? Siis olisiko yrittäjän pitänyt siirtää tuo 0 euroa verottajan tilille, ettei tätä laskua olisi lähetetty. Mikä järki tuossa on?

Kyllä vihervasuri keinot keksii kun taikaseinään pitää saada rahaa

Vierailija
7/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän 0 euroa edes pysty siirtämään tililtä toiselle.

Vierailija
8/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. 7 jatkaa: Mutta aina kannattaisi laskun lähettäneeltä taholta kysyä, miten haluavat toimittavan eikä olettaa mitään. Varsinkin kun verottaja toisena osapuolena.

Vierailija
9/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot järjestelmät verottajalla. Eihän sitä alkuperäistäkään laskua olisi pitänyt postittaa.

Vierailija
10/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vihervasemmisto

Mitä helvettiä? Onko sulla päässä vikaa?

Vierailija
11/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa on aita ja seiväs,eivät liity toisiinsa. 30 euroa on viivemaksu 10 pv myöhässä olevasta ilmoituksesta ja 10 snt sen korko.

Vierailija
12/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yrittäjä ole tehnyt sitä eka ilmoitusta! Jos olisi, näkyisi se Omaverossa. Omaverosta voi tulostaa kaikki ilmoitukset, jos haluaa, ja muutenkin ne jäävät sinne omien tunnusten alle muistiin. Eli ilmoitusta ei ole tehty ja siksi siitä on tullut laiminlyöntimaksu, jota nyt peritään.

Vierailija
13/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas Nakusta vietiin.

Vierailija
14/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vihervasemmisto

Mitä helvettiä? Onko sulla päässä vikaa?

Ei vaan niillä verottajan vihervasureilla on.

Vierailija
15/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli VISA-laskuna 0.01 euroa. Maksoin pois 😂 Se oli viivästyskorko edell. laskusta. Olin vahingossa käyttänyt credit-puolta, enkä muistanut koko laskua kuin vasta 1 pv eräpv jälkeen, koska mieheni oli avannut laskun ja iskenyt jääkaapin oven ilman ilmoitusta minulle.

Vierailija
16/16 |
09.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaisen 0 euron laskun voisi edes maksaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme