Mitä tehdä stressaantuneelle työkaverille?
Eräs työryhmämme jäsen on ihan ylistressaantunut. Valittaa KOKO ajan että työmon pas*aa, sitä on liikaa ja kaikki muutenkin huonosti. Hänen töitään on vähennetty ja muut ottaneet jo pari vuotta hänen hommiaan kannettavaksi. On ymmärretty ja tuettu. On tarjottu työterveyttä, mutta sinne ei uudelleen halua.
Nyt työryhmämme ja jopa naapurityöryhmän jäsenet valittavat, että tuo valittaja pilaa koko työpaikan ilmapiirin ja hänet on hiljennettävä tai muut lähtevät. Valittajalle on tästä jo sanottu (pomo) ja se vaan lisäsi vettä hänen myllyynsä "kun ei saa enää valittaakaan".
Hän ei halua osallistua uuden suunnitteluun tai kehittämiseen. Hänellä ei ole mitään ehdotuksia miten tilanne (liikaa pas*aa työtä) ratkaistaisiin. Mitä ihmettä tässä voi tehdä?
Kommentit (20)
Vaadi työrauhaa. Saa valittaa, kunhan ei häiritse sinua.
Pomon asia tuo on, ei työkavereiden. Puhu asiasta omalle esimiehellesi kertoen selkeitä esimerkkejä siitä, miten tuon kollegan asenne tai käytös on konkreettisesti jarruttanut tai vaikeuttanut asioita. Kerro, miltä ideaaliratkaisu mielestäsi näyttäisi ja anna esimerkkejä miksi haluatte työkaverin takaisin täysikykyiseksi osaksi tiimiä ("Liisa on niin paljon parempi kuin me muut tuon ohjelman kanssa että me todella tarvitsemme hänen osaamistaan tässä projektissa, ja olisi kiva jos Liisa voisi vetää muutaman minikoulutussession meille tulevaisuudessa").
"Meistä tuntuu epämukavalta" on fakta, mutta tarvitsee tuekseen konkreettisia esimerkkejä että pomo tajuaa tilanteen todellisen vaikutuksen työhön ja saa präniköitä pussiin viedä asia eteenpäin tahoille jotka eivät välttämättä ole yhtä lähellä oman työryhmäsi jokapäiväistä elämää.
Tsemppiä.
Tollasia vaan melkein aina löytyy työpaikoilta ja ei niitä voi poistaa sieltä.
Näemme pomoamme vain harvoin. Pomo ja valittaja eivät ole enää puheväleissä. Pomo on heittänyt pallon minulle. Minun pitäisi saada valitus loppumaan. Samanaikaisesti minun pitäisi pysyä väleissä ja tehdä yhteistyötä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tollasia vaan melkein aina löytyy työpaikoilta ja ei niitä voi poistaa sieltä.
Meilläkin on krooninen valittaja. Pilaa työfiiliksen täysin ja janoaa huomiota. Hänellä on aina vaikeampaa kuin muilla. Valitettavasti valittaminen myös tarttuu, eli osa porukasta lähtee mukaan valituskuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Esimies ratkaisee.
Miten? Henkilö ei halua muuttaa tehtäviäänkään, ylitarkka suorittaja, joka ei näe mitä itse itselleen tekee tuolla asenteella. Ja samalla levittää valituksellaan paskaa ilmapiiriä ympäriinsä.
-Ei ap:n tapaus
Tuo on kyllä ikävää, jos työ on pastaa. Kannattaa kokeilla vaikka riisiä tai perunaa välillä.
Siedän työkaveriltani lähes mitä vaan mutta en lintsausta. Eräältä työkaverilta meilläkin jo vähennetty töitä minimiin, en tajua miten hän saa työpäivänsä kulumaan kun olen aikaisemmin tehnyt niitä töitä, siinä ei vaan ole hommia.
Sitten milloin milläkin verukkeella luistaa kun jotain pitäisi tehdä, ei ota mitään ns. ylimääräistä mikä jonkun on kuitenkin tehtävä, me muut jaellaan niitä sitten. Osan hommistaan oli jo sujuvasti jakanut uudelle työkaverille pomon tietämättä tai meidän kenenkään tietämättä.
Mun mielestä töissä tehdään töitä, yritän itse aina myös kehittää ja miettiä miten tämän homman voisi tehdä paremmin/halvemmilla kustannuksilla/järkevämmin. Toiset ei jaksa vaivautua. Taidan olla tyhmä. Kun osaisi vaan itsekin mennä sieltä mistä aita on matalin ja olla tekemättä mitään mikä ei ole pakko. Se vaan alkaa ärsyttää pitemmän päälle kun on sama liksa ja ihan eri vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Osan hommistaan oli jo sujuvasti jakanut uudelle työkaverille pomon tietämättä tai meidän kenenkään tietämättä.
Sinä ainakin tunnut tietävän.
Jos esimies on todella laittanut sun harteille tilanteen ratkaisemisen niin vaadi kolmokantakeskustelu, jossa mukana työterveys, valittaja ja sinä (pitäisi olla esimies). Ja kummankin osapuolen haastattelu ensin yksin ja sitten yhteispalaveri RATKAISUvaihtoehdoista. Paketti käteen ja pihalle on yleensä se paras ratkaisu; muuten ongelma vain jatkuu ja jatkuu. Yksi HR sanoi mulle ”kaikilla on hintansa” eli jollakin korvauksella kyllä lähtee ja allekirjoittaa vaitiolonsa asiasta.
Kirjalliset varoitukset epäasiallisesta työkäyttäytymisestä ja sitten irtisanominen. Eka varoitus käteen juuri samana päivänä kun jää lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ikävää, jos työ on pastaa. Kannattaa kokeilla vaikka riisiä tai perunaa välillä.
Heh heh...
Noin kuvaannollisesti puhuen voisi myös sanoa että työkaverini on itse tehnyt työstään pelkkää pastaa. Hän nimittäin on karsinut kaiken muun kuin perustyön itseltään. Me muut siis saamme syödä myös riisiä ja perunaa, välillä jopa raikasta salaattia.
Meillä oli ihan mielenkiintoinen kehittämispäivä taannoin. Työkaveri laittoi aamulla sähköpostia että ei työkiireiden vuoksi ehdi paikalle. Pidämme välillä rentoja lounastapaamisia, hän ei ehdi. On ollut pikkujoulua ja kesäteatteria. Työkaveri sanoo, että häntä ei voi pakottaa vapaa-ajallaan niihin. Ei voikaan. On ollut koulutusta toivomastamme asiasta. Ei ehdi osallistua. Voisi itse kouluttaa muita. Ei ehdi.
Kun esimies on ottanut asian puheeksi, työkaveri on hyökännyt esimiestä vastaan ja kyseenalaistanut hänen mielenterveytensä. Julkinen puoli, joten pois potkiminen ei käytännössä onnistu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirjalliset varoitukset epäasiallisesta työkäyttäytymisestä ja sitten irtisanominen. Eka varoitus käteen juuri samana päivänä kun jää lomalle.
Olisi minusta melkoisen kauheaa jos työn määrästä valittaminen aiheuttaisi irtisanomisen. Kyllä työnantajaa pitää saada kommentoida. Lisäksi kyseessä on ennen mukava työkaveri, joka ei aina ole ollut stressaantunut. En toki toivo hänelle pahaa stressin (työuupumukse?) vuoksi. Hän vaan on uuvuttamassa meitä muitakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
. Lisäksi kyseessä on ennen mukava työkaveri, joka ei aina ole ollut stressaantunut. En toki toivo hänelle pahaa stressin (työuupumukse?) vuoksi. Hän vaan on uuvuttamassa meitä muitakin.
Ap
Tuo viimeinen lauseesi kertoo juuri sen syyn miksi ko henkilön pitäisi joko itse tajuta lähteä tai hänet pitää irtisanoa. Yksi mätä omena tuhoaa koko hedelmäerän pikkuhiljaa. Yksikön tarkoitus on hoitaa hommat, tehdä työt päivä päivältä paremmin ja tehokkaammin kuin ennen. Stressaantunut Valittaja vie teiltä kaikilta energiaa ja huonontaa tulosta. Jos kerran työkuorma on kunnossa ja tehtäviä ln kevennetty; joskus tulee raja vastaan. Hän ei enää sovellu työhönsä ja tuskin on itsekään onnellinen. Kaikkien kannalta parempi ratkaisu on siirtyä muualle. Voisiko hänelle ehdottaa vuorotteluvapaata (jos sitä enää on olemassa) tai opintovapaata? Sillä tavalla saataisiin edes kierre poikki ja organisaatiolle hengähdystauko. Työuupumus tarttuu ikävästi muihinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi minusta melkoisen kauheaa jos työn määrästä valittaminen aiheuttaisi irtisanomisen. Kyllä työnantajaa pitää saada kommentoida. Lisäksi kyseessä on ennen mukava työkaveri, joka ei aina ole ollut stressaantunut. En toki toivo hänelle pahaa stressin (työuupumukse?) vuoksi. Hän vaan on uuvuttamassa meitä muitakin.
Ap
Ohjatkaa hänet työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ohjatkaa hänet työterveyshuoltoon.
On käynyt. Sai muutaman viikon sairauslomaa. Ei koe tarpeelliseksi mennä uudestaan. Voiko joku (pomo) pakottaa ja onko siitä jotain hyötyä?
Ap
Esimies ratkaisee.