Päivitän täällä Ubuntun 16.04 18.04-versioon
Täytyy sanoa että varoituksia ja virheilmoituksia tulee aikalailla. Välillä mietin miksi ihmiset jaksaa Ubuntun kanssa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista käyttöjärjestelmää asentaessa on hyvä pitää mielessä korjauksiin ja selvitystyöhön menevä aika. Se on silti vähemmän kuin Windows päivityksiin ja sen aiheuttamiin ongelmiin menevä aika ja todennäköisesti työaika mukaan luettuna silti halvempaa kuin macin ostaminen.
Hoh hoh hoo.
Debianin asentaa kerralla ja ylläpitotyö koostuu lähinnä siitä että ajaa aptin kerran viikossa.
Toi 18.04 oli kieltämättä pieni pettymys, eikö ne dumpanneet Waylandin ja revertanneet takaisin X.orgiin? LTS-versioon olisi ollut mukava saada CommuniTheme, mutta eihän sekään valmistunut ajoissa. Lisäksi Gnome kolmoseen totuttelu on edelleen kesken, Unityä ja Global Menua on ikävä.
Muuten kai ihan kiva päivitys.
Jos on tuunaaja linux on hyvä valinta. Mutta pliis älkää asentako niitä linukseja mummojenne koneille jos ette ole valmiita tunkkaamaan kun mummo mokaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ilmainen käyttis vaati joka tapauksessa raudan alleen, eikä mikään mäkkiä vastaava läppäri ole käytännössä yhtään sen halvempi. Oma käyttöni on 90% linuxpalvelimien paijjaaminen ja koodaus, joten sinäänsä Linux olisi vähintään yhtä hyvä vaihtoehto kuin MacOS, mutta tosiaan ei ole vielä tullut vastaan yhtään sellaista joka ”vaan toimii”.
Eikö Delliltä saa nykyään XPS-sarjaa myös Ubuntulla ihan out-of-the-box? Koneet käsittääkseni ihan asiallisia, eikä luulisi valmistajan esiasentaman käyttöjärjestelmän olevan kovin pahasti rikkikään?
Vierailija kirjoitti:
Toi 18.04 oli kieltämättä pieni pettymys, eikö ne dumpanneet Waylandin ja revertanneet takaisin X.orgiin? LTS-versioon olisi ollut mukava saada CommuniTheme, mutta eihän sekään valmistunut ajoissa. Lisäksi Gnome kolmoseen totuttelu on edelleen kesken, Unityä ja Global Menua on ikävä.
Mä oon myös rhelli mies, ja fedora on mun juttu. Wayland on edelleen mukana...tiedä sitten miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös rhelli mies, ja fedora on mun juttu. Wayland on edelleen mukana...tiedä sitten miksi.
Tästä voidaan päätellä että Linux on jokaiselle jotakin muttei kenellekään aivan kaikkea. Debianissa arvostan laajaa pakettivalikoimaa ja vakautta. Kaikki ohjelmat päivittyy yhdellä käskyllä luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan! Teininä itekin pelailin linuksien kanssa voi olla kiva harrastus. Vanhana ei enää jaksa pelleillä, joten osx.
Millä tavalla osx-pelleily eroaa sinusta linux-pelleilystä?
Eli pointti on osx toimii. Linux on hauska harrastus mutta ei koskaan oikeasti toimi. Läppäreissä varsinkin, koskaan ei toimi.
En ole eläessäni koskenut osx:ään mutta minulla Debian on toiminut läppäreissä varsin hyvin.
Minulla ei yksikään Linux ole luotettavasti handlannut virransäästötiloja kantta avatessa ja suljettaessa.
Minä taas en anna koneen päättää milloin lähtee nukkumaan vaan poistan virransäästötilat kokonaan käytöstä. Kone sammuu ja nukkuu tasan tarkkaan kun minä niin käsken, eikä muuten.
Näinhän se on jos on linux. Pitää vain hyväksyä että monet jutut ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ilmainen käyttis vaati joka tapauksessa raudan alleen, eikä mikään mäkkiä vastaava läppäri ole käytännössä yhtään sen halvempi. Oma käyttöni on 90% linuxpalvelimien paijjaaminen ja koodaus, joten sinäänsä Linux olisi vähintään yhtä hyvä vaihtoehto kuin MacOS, mutta tosiaan ei ole vielä tullut vastaan yhtään sellaista joka ”vaan toimii”.
Eikö Delliltä saa nykyään XPS-sarjaa myös Ubuntulla ihan out-of-the-box? Koneet käsittääkseni ihan asiallisia, eikä luulisi valmistajan esiasentaman käyttöjärjestelmän olevan kovin pahasti rikkikään?
En tiedä, pitää tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan! Teininä itekin pelailin linuksien kanssa voi olla kiva harrastus. Vanhana ei enää jaksa pelleillä, joten osx.
Eli pointti on osx toimii. Linux on hauska harrastus mutta ei koskaan oikeasti toimi. Läppäreissä varsinkin, koskaan ei toimi.
Äbl toimii jos käyttö rajoittuu weppiselailuun, sähköpostiin ja satunnaisiin ssh-yhteyksiin. Heti jos yrität mitään verkkojakoa monimutkaisempaa niin myös macOS:n kanssa saat repiä hiuksiasi kun huomaat että Apple on joko
a) jättänyt implementaation puolitiehen
b) viisveisanut kokonaan standardeista koska why not
c) jotain muuta
Onhan macOS vielä käytettävyydeltään monella tapaa vaihtoehdoista vähiten huono, mutta mikään jokapaikan ainatoimiva jeesusratkaisu se ei ole ollut enää vuosikausiin.
Jännä nähdä miten käy. Ehkä toimii, ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuunaaja linux on hyvä valinta. Mutta pliis älkää asentako niitä linukseja mummojenne koneille jos ette ole valmiita tunkkaamaan kun mummo mokaa.
Mummon koneeseen Linux on tosi hyvä vaihtoehto.
Käyttäjän oikeuksilla voi räpeltää mitä haluaa, eikä ole pelkoa saada konetta jumiin. Samalla tapaa kuin Android kännykkää et saa tavallisena käyttäjänä sotkettua. Ainakaan yhtä helposti kuin mitä Windows rakkineen saa solmuun.
Eikä mummon tarvitse tietää hölkäsen pöläystä päivityksistä tai mistään sellaisesta mitä Windowsin kanssa pomppaa ruutuu parin päivän välein. Ne hoituu siellä taustalla kuten kuuluukin. Koneen käyttö ja ylläpito on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äbl toimii jos käyttö rajoittuu weppiselailuun, sähköpostiin ja satunnaisiin ssh-yhteyksiin. Heti jos yrität mitään verkkojakoa monimutkaisempaa niin myös macOS:n kanssa saat repiä hiuksiasi kun huomaat että Apple on joko
a) jättänyt implementaation puolitiehen
b) viisveisanut kokonaan standardeista koska why not
c) jotain muuta
Onhan macOS vielä käytettävyydeltään monella tapaa vaihtoehdoista vähiten huono, mutta mikään jokapaikan ainatoimiva jeesusratkaisu se ei ole ollut enää vuosikausiin.
Jaa. Python ja Ruby ainakin pelittää, kuin myös node.js. Minikube ja docker pyörii myös, kuten tekee virtualbox ja vagrant.
Mikä mahtaa olla se sinun monimutkainen asiasi mikä ei onnistu?