Perin metsää
Perin hieman metsää, mäntyä, kuusta kai siellä on, en tiedä vielä tarkemmin
kuinka paljon sitä on, siellä käy kai joku mitta mies, haluan myydä heti pois,
elikkä mihinkä pitäs ottaa yhteyttä tuossa myynti touhussa?
Kommentit (33)
Metsänhoitoyhdistys käy arvioimassa puuston määrän ja arvon ja arvioi myös maapohjan arvon. Sitten vaan lehteen ilmoitus myytävänä palstalle tai annat välittäjän myytäväksi.
Jos myyt pelkästään puuta, siis sen mitä on myytävissä (päätehakkuu tai harvennus), niin mhy hoitaa homman puolestasi. Voit myös Metsään.fi palvelussa tarjota puita kiinnostuneille.
Mhy ottaa välityspalkkion.
Kumpaa olet myymässä,puita vai koko metsää.
Kiitos tiedoista, siis koko metsän maineen haluan myydä, , metsät ovat tuolla pohjoisessa, onko siellä joku metsähoito yhdistys, sinnekkö yhteys?
Metsät voi myydä myös suojeluun. Sekä yksityisestä suojelusta, määräaikaisesta rauhoittamisesta että alueen myynnistä valtiolle metsänomistaja saa asianmukaisen korvauksen. Verotusedun vuoksi tuotto on jopa parempi kuin mitä metsän hakkaamisesta saisi...
Muistaakseni Metsänhoitoyhdistyksillä on sellainen keskitetty sivusto, jonne voi kirjoittaa oman metsän sijaintipaikkakunnan ja sivusto sitten hakee sen sijainnin mukaan oman alueesi Metsänhoitoyhdistyksen. Löytyy varmaan ihan googlettamalla se sivusto.
Kannattaa ehdottomasti suorittaa se oman metsän arviointi / selvittää metsän oikea arvo, jotta tietää millä hinnalla sitä metsää kannattaa lähteä myymään.
Oletko varma, että haluat myydä koko metsän maineen? Metsä ei ole huono sijoitus. Myy ne kuviot (siis pelkät puut), joissa mahdollisesti hakkuukypsää metsää. Luultavasti saat perintöverot maksettua sillä. Osta taimet ja istutus. Ja mhy:n kautta taimikon hoito. Ei sinun itse tarvitse välttämättä edes käydä paikalla.
Tai oletko kuullut yhteismetsistä?
Ota yhteyttä Metsäkeskukseen. Sieltä kertovat eri vaihtoehdoista melko puolueettomasti. Sitten mietit sinulle parhaan ratkaisun.
Oman kokemuksen mukaan suojeluun myynnistä eivät metsäkeskuskset ja muut halua kertoa. Elyyn kannattaa olla yhteydessä siitä.
Omasta metsästäni olen osan joutunut suojeluun "myymään"'. Korvaus oli kyllä kovin pieni verrattuna siihen, mitä sama ala olisi tuottanut minulle, lapsilleni jne. Ei todellakaan taloudellisesti kannattavaa.
Suojelualueeksi myynnistä saatava korvaus on naurettavan pieni.
Yheismetsään ei kannata myöskään liittyä. Siinä on suuret hallintokulut.
Jos metsätalouteen ja metsänhoitoon ole kiinnostusta metsän myynti pohjineen on järkevin ratkaisu. Tänä päivänä metsätiloista maksetaan tuottoon nähden ylihintaa,mikä on metsätila myyjän kannalta hyvä asia.
Metsänhoitoyhdistysten välitys palvelu ottaa myynnistä oman provision.
Kannattaa laittaa ilmoitus maakunta -ja pikallislehteen.
Olen lähemmäs kuuskymppinen, aikaa parikyt vuotta noin niinku suunnilleen,
että ei tuo sijoituksena kiinnosta, sille myyn joka parhaiten maksaa, tarvinnee
lähtee lomilla katteleen noita metsiä. Suojeluun voin kyllä myydä, jos siitä
kohtuu hinnan saa.
Tyypillinen suomalainen, heti vaan matalaksi
Vierailija kirjoitti:
Olen lähemmäs kuuskymppinen, aikaa parikyt vuotta noin niinku suunnilleen,
että ei tuo sijoituksena kiinnosta, sille myyn joka parhaiten maksaa, tarvinnee
lähtee lomilla katteleen noita metsiä. Suojeluun voin kyllä myydä, jos siitä
kohtuu hinnan saa.
Onko iso ala?
Naapurit saattaa olla kiinnostuneita ostamaan ja tosiaan se metsänhoitoyhdistys neuvoo ja opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole metsänomistajaksi ja eihän ap ollut puita kaatamassa vaan myy kokonaan eli uuden omistajan vastuulla jatko
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä suomessa perintövero tai lahjavero pakottaa uudet metsänomistajat pikaisiin hakkuisiin. Metsänostajilla taasen pankkilaina kannustaa hakkuisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suojelualueeksi myynnistä saatava korvaus on naurettavan pieni.
Yheismetsään ei kannata myöskään liittyä. Siinä on suuret hallintokulut.
Jos metsätalouteen ja metsänhoitoon ole kiinnostusta metsän myynti pohjineen on järkevin ratkaisu. Tänä päivänä metsätiloista maksetaan tuottoon nähden ylihintaa,mikä on metsätila myyjän kannalta hyvä asia.Metsänhoitoyhdistysten välitys palvelu ottaa myynnistä oman provision.
Kannattaa laittaa ilmoitus maakunta -ja pikallislehteen.
Minulla taas on sellainen tieto että metsäpalstoja myydään hinnoilla hieman alle puuston arvo, koska tuon arvon rahaksimuuttaminen edellyttää metsänhoitotöitä. Riippuu ehkä alueestakin, minun tietoni on eteläisestä Länsi-Suomesta.
Mutta, en lähtisi itse väsäämään mitään lehti-ilmoituksia vaan ottaisin metsäpalstojen myyntiin erikoistuneen välittäjän. Varsinkin jos oma alan osaaminen on nolla. Välittäjä antaa tarjouspyyntöä tehdessään oman arvionsa ja hommaa myöhemmin tarkemman arvion tilan arvosta, vaikka voihan sen itsekin pyytää valmiiksi metsänhoitoyhdistykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä suomessa perintövero tai lahjavero pakottaa uudet metsänomistajat pikaisiin hakkuisiin. Metsänostajilla taasen pankkilaina kannustaa hakkuisiin.
No joo. Ap ei kertonut tarkempia tietoja metsäpalstastaan, emmekä me niitä tarvitsekaan, mutta jonkun parin-kolmenkymmenen hehtaarin pohjoisen metsätilan arvo on enintään muutamia kymmeniä tuhansia ja perintöveroa menee vain pari tonnia, jos sitäkään. Sitten ehkä, jos perii satoja hehtaareja Etelä-Suomesta, mahdollisesti jostain järvialueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo. Ap ei kertonut tarkempia tietoja metsäpalstastaan, emmekä me niitä tarvitsekaan, mutta jonkun parin-kolmenkymmenen hehtaarin pohjoisen metsätilan arvo on enintään muutamia kymmeniä tuhansia ja perintöveroa menee vain pari tonnia, jos sitäkään. Sitten ehkä, jos perii satoja hehtaareja Etelä-Suomesta, mahdollisesti jostain järvialueelta.
On se pari tonnia iso raha tuosta vain, ainakin minulle. Kyllä itsellekin tulisi mieleen kompensoida sitä edes vähän hakkuilla ja istuttaa sitten uutta metsää kasvamaan tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Metsänhoitoyhdistykseen.
Missä metäsä sijaitsee ja minkä verran sitä on? Onko metsästyskelpoinen paikka?
Esimerkiksi huutokaupat.com sivustolla on metsää myynnissä ja www.metsatilat.fi sivustolla.
Kannattaa ehkä käyttää välittäjää jotta kauppa menee muodollisesti oikein.
Itsellä olisi haaveissa ostaa metsää.
Metsänhoitoyhdistykseen.