En saa millään tehtyä ahdistavia ja vaikeita asioita
Vaikka se olisi hyvin tärkeääkin.
Menetän joskus esim rahaa kun en jaksa pystyä kommunikoimaan vaikeaksi tietämäni henkilön kanssa.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä.
Kiva tietää. Tämä palstalla notkuminen on varmasti aika yleinen tapa välttää tärkeiden asioiden hoitamista. Ap
Ap, mulla samaa ongelmaa.
Olen kumminkin pyrkinyt kouluttamaan itseäni kohtaamaan haasteita ja menemään epämukavuusalueille.
Kun niitä ei kasaa liikaa kerralla, ei tunnu niin pahalta. Suunnittele mielessäsi etukäteen, miten puhut ja toimit. Sitten toimit "ohjelmoituna robottina" ja asia hoituu.
Myönnän, että takapakkiakin tulee, kun ennakkovalmistautuminen ei ole auttanut ja olen saattanut esim. panikoitua tai saada raivarin.
Mutta tulta päin vaan, se on ainoa keino.
Hei, kerrot niin vähän taustatietoja, että vastaus on pakosti ylimalkaista. Mutta jotain halusin silti yrittää sanoa.
On inhimillistä vältellä vaikeaksi kokemiaan asioita. Valitettavasti välttely vain vahvistaa sekä näiden asioiden vaikeutta että sitä uskomusta että vain ei-vaikeat-asiat kannattaa tehdä. Siis se vahvistaa ajattelua, että asiat pitää tehdä vain fiilispohjalta jos tuntuu helpolta.
Miten motivoida itseään toimimaan oikein, vaikka se olisikin vaikeaa?
Keskimäärin ihmisiä auttaa asian mielekkyys ja siitä tuleva palkkio. Palkkio voi olla hyvä mieli tehdystä asiasta tai ihan konkreettinen etuus. Esim. jos tekee veroilmoituksen ajoissa, saa mahdolliset vähennykset osakseen. Tai jos maksaa laskun ajoissa ei tule viivästyskorkoja. Oikeassa elämässä kaikki vaan ei ole näin suoraviivaista. Lapsenkasvatus voi tuntua takkuavan ja mitään kiitosta ei heru, vaikka toimisi kuin itse enkeli. Sillloin pitää opetella palkitsemaan itse itseään: Hyvä minä, en provosoitunut vaikka muksu hankaloitsi ruokapöydässä.
Toinen voisi olla asian pilkkominen riittävän pieniin askeliin. Jos ajattelee vaikka siivousta, turha ajatella koko isoa asuntoa yhtenä yksikkönä. Ajattelee esim tekeväsnä 10 minuuttia tai yhden asian, vaikka eteisen kenkähyllyn ja sitten taas pieni tauko. Ihmisille voi toimia tuo mahdottoman tehtävän muuttaminen mahdollisiksi askeleiksi.
Miltä nämä ajatuksenalut sinusta kuulostaa?
Aika yleistä.