Kuinka pitkään lapsen syntymästä olit kotona ennen paluuta töihin?
Meille on syntymässä lokakuun vauva. Mietin mahdollisuuksia olla kotona vauvan kanssa. Saan raskaustodistuksen ensi viikolla ja sitten tulisi jättää äitiys- ja vanhempainvapaahakemus.
Espoossa on tietääkseni espoo-lisä jos jää kotiin vielä vanhempainvapaan jälkeen, paljonko se on? Kuinka täställisesti minun tulee ilmoittaa vanhempainvapaan loppupäivämäärä jo nyt hakemusta kohta jättäessäni.
Hyviä neuvoja myös haen, kiitos vastaajille
Kommentit (15)
Eli espoossa kodinhoidontuella tulee käteen n.400 verojen jälkeen ja sitten lapsilisä on 98 euroa ja sentit siihen päälle.
10 kk, meillä on aina ollut omat rahat, joten oli pakko mennä takaisin töihin asap.
Vierailija kirjoitti:
Meille on syntymässä lokakuun vauva. Mietin mahdollisuuksia olla kotona vauvan kanssa. Saan raskaustodistuksen ensi viikolla ja sitten tulisi jättää äitiys- ja vanhempainvapaahakemus.
Espoossa on tietääkseni espoo-lisä jos jää kotiin vielä vanhempainvapaan jälkeen, paljonko se on? Kuinka täställisesti minun tulee ilmoittaa vanhempainvapaan loppupäivämäärä jo nyt hakemusta kohta jättäessäni.
Hyviä neuvoja myös haen, kiitos vastaajille
Olin ekasta lapsesta 8 kk. Mies jäi vanhempainvapaalle ja hoitovapaalle (miehellä oli tuntipalkkalaisena mahdollisuus käydä töissä heittämässä keikkaa. Niin voi tehdä, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.). Oli pakko etsiä töitä, koska jäin määräaikaisesta työttömäksi lapsen saatuani ja meillä oli asuntolaina.
Toisesta lapsesta olin 1,5 vuotta, jonka jälkeen mies jäi taas hoitovapaalle.
Kolmannesta olin vuoden ja 2 kk, mies jäi taas kotiin.
Neljännestä 1 v. ja kuukauden, mies jäi taas kotiin.
(Mulla sellainen asiantuntijatyö, että pitkään ei voi olla poissa tai tippuu kärryiltä.)
Espoo-lisä selvinnee ihan Espoon kaupungin sivuilta. Lisä maksetaan Kelan kautta.
Muista muistuttaa sitä miestä sitten pitää ne isyyslomat. 18 päivää saa olla äitiyspäivärahan aikana samaan aikaan isyyslomalla. Tiedättehän että kun on lomalla ja saa loma-ajan palkkaa voi myös olla isyyslomalla. Eli kun äiti on hoitovapaalla voi isä pitää lomaa ja saada isyysrahaa myös, tällöin ei tietysti makseta kodinhoitorahaa, mutta isompi summa tulee perheelle useimmiten tällöin. Tietysti jos ajallisesti haluaa pitkän loman niin ensin on isyyslomalla ja sitten isä pitää lomat tähän perään ennenkuin lapsi täyttää kaksi.
8 kk esikoisesta. Kuopuksesta 1 v 6 kk. Esikoisen aikana melkein joka ikinen moralisoi tätä ratkaisua, mutta oli pakko mikä pakko. Toki esikois lapsi jäi kotiin isänsä kanssa kolmivuotiaaksi että siksi en oikein tykännyt mielipiteistä. Talous ei olisi kestänyt molempien kotona oloa miehen jäädessä työttömäksi.
Nythän saat olla sinne äitiysloman loppuun saakka tällä hakemuksella Kelaan ja ilmoituksella työnantajalle. Työnantajalle pitää ilmoittaa 2kk ennen vanhempainvapaan päättymistä jos päätät jatkaa kotona eli haet Kelalta hoitovapaata. Hoitovapaata voi hakea kaksi kertaa uudelleen. Näillä mennään toistaiseksi, perhevapaitahan ollaan uudistamassa...
Vierailija kirjoitti:
Muista muistuttaa sitä miestä sitten pitää ne isyyslomat. 18 päivää saa olla äitiyspäivärahan aikana samaan aikaan isyyslomalla. Tiedättehän että kun on lomalla ja saa loma-ajan palkkaa voi myös olla isyyslomalla. Eli kun äiti on hoitovapaalla voi isä pitää lomaa ja saada isyysrahaa myös, tällöin ei tietysti makseta kodinhoitorahaa, mutta isompi summa tulee perheelle useimmiten tällöin. Tietysti jos ajallisesti haluaa pitkän loman niin ensin on isyyslomalla ja sitten isä pitää lomat tähän perään ennenkuin lapsi täyttää kaksi.
Kiitos 😇 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 😇 Ap
Kannattaa googlata kela-kerttu isyysvapaa ja loma ja sitten vielä vaikka kodinhoitolisä.
Ilmoita ajoissa työnantajallesi kun lähdet äitiyslomalle. En muista nyt aikaa. Muista myös hakea heti äitiysavustus nyt kun saat raskaustodistuksen. eli äitiyspakkaus tai raha. Siinä taisi olla tiukat aikamääreet koska se haetaan, katso netistä.
Lapsemme syntyi lokakuussa ja oli 2 v 2 kk, kun palasin töihin. Muistaakseni meillä sai anoa hoitovapaata kaksi kertaa, joten ensin ilmoitin palaavani reilun vuoden päästä, mutta jatkoin hoitovapaata vielä toisen vuoden. Olikohan niin, että hoitovapaan jatkosta piti ilmoittaa 3 kk ennen jakson loppumista.
Tein näin, koska en etukäteen tiennyt, miten kotona menee tai onko rahallisesti mahdollista olla pidempään kotona.
Nyt lapsi 2v3kk ja menen vasta elokuussa töihin. Eli on vajaa 2,5-vuotta kun aloittaa päivähoidon :)
Kutakuinkin päivälleen lapsen kolmivuotis syntymäpäivänä menin töihin. Mies toivoi, että olidin ollut vielä pidempään kotona kuitenkin.
Espoo lisä on totta, googlaa kuntalisä espoo kodinhoidontuki. Espoo maksaa kuntalisää kolmeen vuoteen asti jos kaikki lapset on kotona hoidossa. Vantaa maksaa vaan 1,5 vuotiaaksi asti kuntalisää. Nyt lapsi kaksi, olen varmaan vielä hieman pidempään kotona kun ei ole töitä minne palata, eli työnhaku on edessä.