Miksi pankin mielestä en pysty lyhentämään sellaista asuntolainaa, josta asumiskustannuksia tulee minulle 700-800/kk, mutta samaan aikaan vuokra-asunnon vuokrat ovat kuitekin saman verran?
Ristiriitaista. Ja Helsingin vuokrat siis kyseessä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pitää varautua ostamaan jääkaappi ja hella, jotka aiemmin vuokranantaja olisi hankkinut.
Tämä on kyllä suloista miten vuokralla asujat pelkää jääkaapin ja hellan hankinnan kustannuksia :)
Liesi + jääkaappi maksaa noin 1000€ ja tulee eteen noin 20 vuoden välein. Tekee vajaan 5€/kk. Se on vuokrissakin mukana.
Ensinnäkin, jääkaappi voi pamahtaa koska vain. Ei sen käyttöikä ole välttämättä 20- vuotta. Toiseksi, asunnon omistajalla voi aina tulla yllättäviä kuluja. Itsellä tänä vuonna esim. oikosulku ja lämminvesivaraajan rikkoutuminen. Päivystävä sähkö- ja putkimies lauantaina ei ole halpaa lystiä, uudesta varaavasta puhumattakaan. Onko sinulle yhtäkkinen tonnin lasku helppo maksaa? Ja erittäin hyvä neuvo, että 5euroa vain kuussa. Osamaksullako meinasit kaikki hankkia ja niiden kertyminenhän onkin järkevää? Ei pieni summa auta siinä hetkessä, kun ne rahat on oltava heti.
Minulle on, Jos yhtäkkiä tulee yli 60 000 euron lasku, niin sitten vasta tulee ongelmia. Ja useampia tuon kokoisia laskuja en pysty hoitamaan, mutta kyllä tuossa jo bufferia riittävästi on.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan viitsinyt ostaa omaa asuntoa, koska pk-seudulta saisin lainan / olisi varaa vain johonkin ankean lähiön yksiöön tai minikaksioon. Sen sijaan asumisoikeusasunnossa asun 80 neliön rivitaloasunnossa niin että kuukausikulut on kohtuulliset. En todellakaan olisi valmis tinkimään päivittäisestä asumismukavuudesta sen takia, että saa kerrytettyä omaisuutta. Mitäpä minä sillä edes tekisin - sinkku kun olen ja sellaisena aion pysyä, niin valtiolle vaan menee perinnötkin jos jotain jää.(Enkä ole erityisen pienituloinen, olen 4200 e / kk bruttona tienaava)
Sinäkin jäät jonain päivänä eläkkeelle ja silloin et enää tienaakaan 4200 euroa vaan noin puolet siitä, mitä jää nyt käteen. Ja siitä summasta on ihan eri maksaa esimerkiksi 400 euroa yhtiövastiketta kuin tonni vuokraa tai mitä ikinä asumisoikeusasunnossa joutuukaan maksamaan.
Toki eläkeikään voi vaurautua muullakin säästämisellä kuin omalla asunnolla, mutta harva niin tekee. Varsinkin, jos puolet tuloista menee jo nyt vuokraan, niin siitä on paha irrottaa mitään säästöön.
Koska asuntojen hinta kohta romahtaa väestön lukumäärän alkaessa vähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Kun maksu tuplaantuu korkojennoustessa et pärjäisi.
Lisäksi voit olla vain tyytyväinen ettet saanut.
Olisit loppuikäsi velkavankeudessa, asuntojen hinnat rommaavat jo ruotsissa.
Korot voi ottaa vaikka 10 vuoden vakiona, jossain pankeissa koko laina ajalle.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Koska asuntojen hinta kohta romahtaa väestön lukumäärän alkaessa vähentyä.
Eiköhän ne pidä asuntonsa kakkosasuntona ja muuta eläkkeiden turvin Portugaliin.
Nuoret maksaa ne huvit.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ap, et voi olettaa, että korot pysyy matalina 5-10 vuotta. Musta kuulostaa nyt että takerrut oljenkorsiin etkä ajattele realistisesti. Onko sulla taipumusta ylioptimismiin?
-eri
No en mä oleta, oikeastaan kysyin näkemystä asiaan. Kiva, että perusteluja tuli.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksu tuplaantuu korkojennoustessa et pärjäisi.
Lisäksi voit olla vain tyytyväinen ettet saanut.
Olisit loppuikäsi velkavankeudessa, asuntojen hinnat rommaavat jo ruotsissa.Korot voi ottaa vaikka 10 vuoden vakiona, jossain pankeissa koko laina ajalle.
Sinkkumies
Kyllä, korkosuojaa on tarjolla, mutta siinä pitää miettiä sitä, maksaako korkoja enemmän vai lyhentääkö lainaa enemmän. Jos voi siis.
ap
Täällä ei tunnu monikaan käsittävän, että jonkunhan se pitää ''mahdollistaa'' nämä järkyttävän kalliit vuokrat täällä pääkaupunkiseudulla. Käsirahan suuruus pidetään tarkoituksella niin korkealla, ettei monikaan pystyisi ostamaan omaa asuntoa ja sitä kautta vaurastumaan. Nyky yhteiskunta tarjoaa nuorisolle ainoastaan maksajan roolia loputtomassa oravanpyörässä.
olettejonkunruokaa kirjoitti:
Täällä ei tunnu monikaan käsittävän, että jonkunhan se pitää ''mahdollistaa'' nämä järkyttävän kalliit vuokrat täällä pääkaupunkiseudulla. Käsirahan suuruus pidetään tarkoituksella niin korkealla, ettei monikaan pystyisi ostamaan omaa asuntoa ja sitä kautta vaurastumaan. Nyky yhteiskunta tarjoaa nuorisolle ainoastaan maksajan roolia loputtomassa oravanpyörässä.
No tää nyt oli aika mitätön kommentti kaikenkaikkeaa... huomaa ettet paljoa tiedä asiosita mitään :)
Älä sotke keskuspankkia ja perusnordeaa keskenään.