Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään hyvä (auto)kuski?

Vierailija
07.06.2018 |

Mitkä kaikki ehdot tulee täyttyä? Riittääkö se, että ajaa varovasti ja ottaa muut huomioon? Entä jos on liian varovainen? Voiko olla hyvä kuski jos ajaa 100km/h alueella 90km/h? Entä voiko olla hyvä kuski, jos ajaa 100km/h alueella 110km/h? Entä vaaditaanko tilanteenlukutaitoa ja "uskallusta" sen verran, että uskaltaa ohittaa jonkun tientukkeen, jotta liikenne olisi sujuvaa?

Oletko itse hyvä kuski?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. Miljoona kilometriä ilman yhtään törmäystä, hätäjarrutusta ja läheltä piti-tilanneta.

En ohita koskaan tarpeettomasti, eli silloin kun ratkaisevaa nopeuseroa ei ole eli kun ohittaminen on vaikeaa ja/tai vaarallista.

Vierailija
2/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyltissä lukee suurin sallittu. Oikea tilannenopeus voi olla vaikka puolet siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuski on sellainen, joka ei ota tarpeettomia riskejä ja noudattaa liikennesääntöjä.

Jos ihmisiltä kysytään niin lähes jokainen pitää itseään hyvänä kuskina ja yleensä sellaiset jotka kaahailee menemäänn täysin päättömästi, mutta eivät ole joutuneet onnettomuuksiin muiden valppauden vuoksi. Tätä on muistaakseni ihan tutkittukin, että miksi ihmiset pitävät itseään hyvinä kuskeina vaikka ympäristö on aivan toista mieltä. Tyypillisintä nuorille sekä keski-ikäisille miehille.

Vierailija
4/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuski ei ikinä aja yli nopeusrajoituksen. Itse ajan 80-120 rajoitusalueilla aina 10 alle rajoituksen. Näin jää hieman pelivaraa ja ei ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta.

Vierailija
5/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Miljoona kilometriä ilman yhtään törmäystä, hätäjarrutusta ja läheltä piti-tilanneta.

En ohita koskaan tarpeettomasti, eli silloin kun ratkaisevaa nopeuseroa ei ole eli kun ohittaminen on vaikeaa ja/tai vaarallista.

Valehtelet.

Vierailija
6/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuski on sellainen joka antaa muitten kuskata itseään.

Vierailija
7/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuski ei ikinä aja yli nopeusrajoituksen. Itse ajan 80-120 rajoitusalueilla aina 10 alle rajoituksen. Näin jää hieman pelivaraa ja ei ole pakko ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta.

Toivottavasti provoat. Tämä on yksi syy esim. turvavälin kaventumiseen. Lisäksi se kerää jonoja, ennakointi vaikeentuu ja se aiheuttaa turhia ohituksia. 

Vierailija
8/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti provoat. Tämä on yksi syy esim. turvavälin kaventumiseen. Lisäksi se kerää jonoja, ennakointi vaikeentuu ja se aiheuttaa turhia ohituksia. 

Tästä syystä poliisikin suosittelee, että ajettaisiin (olosuhteet huomioonottaen) ylinopeutta sen sallitun verran.

Vierailija
9/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä poliisikin suosittelee, että ajettaisiin (olosuhteet huomioonottaen) ylinopeutta sen sallitun verran.

Missä poliisi näin suosittelee?

Vierailija
10/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti suosittele. Se, miksi saa ajaa ylinopeutta "sallitun verran" on se, että nopeus saattaa heitellä, jos ihmiset ajaisi aina tismalleen sen mukaan mistä ei sakkoja tule, niin niitä sakkoja tulisi huomattavasti enemmän, koska aika helposti se nopeus lipsahtaa sitten sen puolelle ettei olekkaan enää sallittua.

Tämän huomaa helposti kameroiden kohdalla, ihmiset jotka ajaa ylinopeutta sallitun nopeuden verran pudottavat vauhtinsa alinopeuteen (todella ärsyttävää muuten), miksihän luulet heidän tekevän niin? Niin, koska tajuavat itsekkin, että on vaikea arvioida milloin menee liiallisen ylinopeuden puolelle jos ajaa siinä rajalla.

Ei ole vielä liioittelua jos ajaa mittarin mukaan ylintä sallittua nopeutta (eli todellisuudessa hieman alle ylimmän sallitun nopeuden).

Vierailija
11/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvä kuski:

- seuraa liikennettä edessä, sivuilla ja takana, katsoo peileistä ja ikkunoista

- mikäli huomaa moottoritiellä että joku tulee hänen takanaan kovempaa vauhtia ja haluaa ohi, väistyy hetkeksi oikealle kaistalle

- osaa ennakoida, esim. liittyessään moottoritielle katsoo sopivan välin ja kiihdyttää siihen sujuvasti ja tarpeeksi reipasta vauhtia

- käyttää aina vilkkua

- ei jää jurnuttamaan traktorin taakse keräten jonoa peräänsä, vaan menee sopivan paikan tullen heti ohi reippaasti

- ei pelkää ajamista, kiihdytyksiä, ohituksia tai muita normaaleja tilanteita (tämä ei tarkoita kaahailua, vaan itsevarmuutta)

- sopeuttaa oman ajotyylinsä ja vauhtinsa aina kelin mukaan, erityisesti talvella

Vierailija
12/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- mikäli huomaa moottoritiellä että joku tulee hänen takanaan kovempaa vauhtia ja haluaa ohi, väistyy hetkeksi oikealle kaistalle

Muuten hyvä, mutta tästä en ole samaa mieltä. Jos ajaa ylintä sallittua nopeutta niin ei kyllä tarvitse päästää kaahailijaa motarilla ohitse, päinvastoin mieluummin, mutta ehkei kannata tarkoitukselliseen blokkaamiseenkaan silti ruveta.

Ja olen myös eri mieltä siinä että ohituksia pelkäävä olisi huono kuski, mielestäni on vain järkevää olla varovainen koska maantiellä ohitukset nimenomaan on niitä kaikista suurimpia riskejä. Sen traktorinkaan ohi ei kannata lähteä jos tietää, että on kohta kuitenkin kääntymässä pois siltä tieltä. Ei turhia ohituksia!

Vierailija
13/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja on ollut useinkin nopeusrajoituksia koskevissa uutisissa. 

Vierailija
14/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tästä en ole samaa mieltä. Jos ajaa ylintä sallittua nopeutta niin ei kyllä tarvitse päästää kaahailijaa motarilla ohitse, päinvastoin mieluummin, mutta ehkei kannata tarkoitukselliseen blokkaamiseenkaan silti ruveta.

Ja olen myös eri mieltä siinä että ohituksia pelkäävä olisi huono kuski, mielestäni on vain järkevää olla varovainen koska maantiellä ohitukset nimenomaan on niitä kaikista suurimpia riskejä. Sen traktorinkaan ohi ei kannata lähteä jos tietää, että on kohta kuitenkin kääntymässä pois siltä tieltä. Ei turhia ohituksia!

Ei minkään lain mukaan kai tarvitsekaan päästää ohi, mutta eikö se pidä liikenteen sujuvana? Tulisi vaan sumppua, jos perään kerääntyisi muitakin.

Mielestäni ohituksia pelkäävä kuski ei voi olla hyvä kuski. Jos pelkäät, se on huono. Tietenkään ei pidä tehdä vaarallisia tai täysin turhia ohituksia, se on totta.

Vierailija
15/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin oivallinen tapa provosoida takaa tulevia ohituksiin, koska osa autoilijoista varmasti haluaa ja  johon heillä onkin myös oikeus edetä nopeusrajoitusten mukaan.

Vierailija
16/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit jotain muutakin kuin aihe vapaata suositus olisi sinullekin tuttu.

Vierailija
17/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit jotain muutakin kuin aihe vapaata suositus olisi sinullekin tuttu.

Kiitos ystävällisestä vastauksesta.

Vierailija
18/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä hyvä kuski:

- seuraa liikennettä edessä, sivuilla ja takana, katsoo peileistä ja ikkunoista

- osaa ennakoida, esim. liittyessään moottoritielle katsoo sopivan välin ja kiihdyttää siihen sujuvasti ja tarpeeksi reipasta vauhtia

- käyttää aina vilkkua

- ei jää jurnuttamaan traktorin taakse keräten jonoa peräänsä, vaan menee sopivan paikan tullen heti ohi reippaasti

- ei pelkää ajamista, kiihdytyksiä, ohituksia tai muita normaaleja tilanteita (tämä ei tarkoita kaahailua, vaan itsevarmuutta)

- sopeuttaa oman ajotyylinsä ja vauhtinsa aina kelin mukaan, erityisesti talvella

Väistyy hetkeksi oikealle kaistalle?! Moottoriteillä vasen kaista on vain ohitukseen, joten miksi kukaan siellä ajaisi?

Vierailija
19/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mittakaavalla sellainen, joka osaa ennakoida liikenteessä, ottaa huomioon kaiken mahdollisen, osaa sovittaa oikean nopeuden tilanteeseen nähden (eli ei tosiaankaan hyvällä säällä nyssyttele satasen alueella kaheksaakymppiä), ei joudu montaa kertaa vuodessa läheltäpititilanteisiin eikä kolaroi itsestään riippuvista syistä ja ennen kaikkea on itsevarma ja rohkea ajamaan, mutta kuitenkin osaa pitää järjen päässä.

Vierailija
20/27 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki huonosta kuskista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän