Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
621/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna junassa nähtyä: vanhempi lapsineen oli levittänyt tavaransa varaamilleen paikoille kun itse istuvat omien paikkojensa edessä olevilla penkeillä. Parin pysähdyksen jälkeen junaan noussut matkustaja olisi tullut istumaan omalle paikalleen, jossa vanhempi nyt lapsineen istui. Vanhempi ilmoitti, että he nyt ovat tulleet istumaan tähän. Uusi matkustaja tyytyi istumaan heidän taakseen tavaran seassa. Vanhempi ei tehnyt elettäkään edes siirtääkseen kasseja ja pusseja pois tieltä saati nostanut niitä esim. tavarahyllylle. Hetken päästä: "otanpa tästä kassista sitä ja tätä" kun vanhempi tulee penkomaan tavaroitaan. Taas hetken päästä "me taidetaankin tulla omille paikoille istumaan." Voi hemmetti. Jos on aivan pakko levittäytyä useammalle penkkiriville, niin kyllä viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaa olevansa varatulla paikalla pitää antaa muille tilaa ja siirtyä omalle paikalle.

Vierailija
622/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnusluvun suojaaminen kannattaa aina. Juuri hiljaisessa erikoisliikkeessä voi olla helppo sivullisenkin asettaa faklauskamera kuvaamaan maksupäätettä.

Kyllä sekin pitäisi ymmärtää, että kuka tahansa voi olla huijari. Ei se ulkonäöstä ole kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskien heittäminen maahan.

Vierailija
624/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka kävelevät päin käytävällä kadulla vaikka neljä rinnakkain. Saan kiksit siitä kun en itse väistäkään heitä vaan kovalla laukullani tökkäisen muka huomaamattomasti kylkeen :D

Pyöräilijät autotiellä! Jumalauta, sinä väistät kun kävelen suojatiellä. Tekisi mieli joskus heittää klapi noiden himopyöräilijöiden pinteisiin.

Naapurit, jotka ottavat katsekontaktin, mutta eivät tervehdi. Mitäs siinä moljotat kuin mykkä vit-tua, mutta et voi tervehtiä?

Helsingissä huomaa, miten moni ei tervehdi saati kiitä kassahenkilöä. Jopa paskantärkeät keski-ikäi.set naisetkin. Inhottavia sitruunanaamoja.

Vierailija
625/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-7663657

Suomalaiset eivät osaa, toteaa sen jo keittiömestarikin.

Juuri tämä! Olen aina ihmetellyt, että miksi se lautanen pitää mättää täyteen kaikki ruuat sinne sekaisin korkeaksi keoksi. Itse haen noutopöydästä hyvin pieniä määriä niin monta kertaa kuin jaksan syödä, ja otan tietenkin aina puhtaalle lautaselle. Noutopöydästä pitää ottaa aina puhtaalle lautaselle, ja näin ehkäistään tartuntatautien leviäminen.

Vierailija
626/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tiskirätti heitetään lavuaariin käytettynä myttynä. Ei vaivauduta huutelemaan tai laittamaan kuivumaan.

Töissä eräs lady tekee tätä ja tekis mieli vedellä pitkin korvia.

Vierailija
627/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnusluvun suojaaminen kannattaa aina. Juuri hiljaisessa erikoisliikkeessä voi olla helppo sivullisenkin asettaa faklauskamera kuvaamaan maksupäätettä.

Kyllä sekin pitäisi ymmärtää, että kuka tahansa voi olla huijari. Ei se ulkonäöstä ole kiinni.

Että oikein faklauskamera.

Vierailija
628/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta ketjussa eräs valitti, kun vaunujen kanssa liikkuvalle ei avata ovea.

Tällainen avuliaisuus on meinannut maksaa lapseni hengen. 

Kuljin kolmen lapsen kanssa (melkein 4v, 2v 4kk ja vauva 5kk). Vauva oli kaksostenrattaiden takaosassa ja keskimmäinen istui etuosassa. Vanhin käveli vieressä. Yleensä ovesta mentiin niin, että minä menin ensimmäisenä selkä edellä ja 4v tuli viimeisenä. Näin pystyin kontrollimaan parhaiten kävelijää.

Sillä kertaa olimme poistumassa neuvolakäynniltä terveysasemalta. Ko. talossa oli julkisivuremontti ja talo huputettu. Paikalle sattui avulias täti, joka avasi oven - ja 4v säntäsi ensimmäisenä ulos ja kadulle. Saman tien kuului huppujen takaa kriiiiik - auton jarrutusääni. Selvisimme säikähdyksellä.

Ja auttaja oli edesmennyt Teija Sopanen. 

Eli se oven avaaminen ei ole välttämättä hyvä juttu. 

Teija Sopasessa ei ollut mitään vikaa. 

Sen sijaan penskassasi, joka nelivuotiaana säntää kadulle kuin päätön kana. Normaali 4-vuotias todellakin osaa käyttäytyä liikenteessä toisin. 

Mutta tietysti Sopasen olisi pitänyt tietää, että kersallasi on asperger, ADHD, erityisherkkyys jne. 

Ei kyllä pidä paikkaansa. Lapset eivät hahmota liikennettä, esim. autojen nopeuksia ja kulkusuuntia. Tutkimusten mukaan vasta 12-vuotias hahmottaa liikenteen. Toki liikennekasvatusta pitää antaa koko ajan ja muistuttaa lapsille liikennesäännöistä, mutta nelivuotiaan säntääminen on ihan normaalia, vaikka kaikki nelivuotiaat eivät sitä tekisikään. Ihan syystä sen ikäisiä lapsia valvotaan. Jos "normaali" nelivuotias osaisi käyttäytyä liikenteessä, hänhän olisi jo kaiketikin valmis liikkumaan siellä yksin.

No ADHD-lapsen vanhempana mä en ymmärrä teitä leväperävanhempia, joiden mielestä riittää, kun vähän katsoo sinnepäin. Ovesta ulos useamman lapsen kanssa mentäessä kiilasin aina vaunut ADHD-esikoisen ja oven väliin kun käännyin avaamaan ovea. Sitten lapsi minun selän taakse ja vaunut ulos yhdellä kädellä ja esikoinen toisessa. Koskaan ei voinut päästää esikoista niin kauas, ettei ollut käden ulottuvilla. Siitäkin ennätti aivan riittävästi.

Ja minulle oli suuri apu, jos joku oven avasi. Kunhan se hyviin tapoihinkin.

Vierailija
629/1212 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun bussissa mieluummin seistään kuin istutaan jonkun viereen. Tai sille vierustoverille ei sanota mitään vaikka olis miten pitkä matka edessä. Se kun kassalle ei sanota mitään, tai se kun yrität puhua kassalle niin hän ei vastaa. Se, kun jotain sovittua menoa täytyy odottaa, siis se odottaminen on oikeen oma ohjelmanumeronsa. Ja siitä myös valitetaan. Miksi pitää keskittyä siihen, että odottaa jotakin? Voi vaan elää elämäänsä ja olla ja lähteä sovittuun asiaansa kun aika tulee, eikä stressata ja istua sohvalla kireänä kengät jalassa.

Vierailija
630/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneopettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Liikenneraivo 

2) sääntöuskovaisuus

1) En tajua tätä liikenneraivoa. Tästäkin ketjusta siitä saa lukea. Itse ajan autolla, kävelen, juoksen ja pyöräilen - ja en ikinä saa minkäänmoisia tunnekuohuja toisten liikennekäyttäytymisestä. (tai no, silloin kun joku ajaa ylinopeutta punaisia päin ja tappaa pikkulapsen - siitä saan...). 

Sen sijaan on ihmisiä, joille liikennekäytös tuppaa olemaan äärettömän herkkä asia. Eilenkin pyöräillessäni joku ukko huusi 10 metrin päästä, että "enkö tunne suojatiesääntöä". Minun olisi siis pitänyt pysähtyä hänen mielestään suojatien eteen odottamaan, että hän löntystää krapulassaan sieltä tien yli. JNE - näitä esimerkkejä on täältä Helsingistä ainakin miljoona.

En vaan tajua. Rakastaisivat puolisoaan yhtä paljon kuin raivoavat toisten liikennekäyttäytymisestä. Maailma olis parempi paikka.

2) On olemassa ihmisiä, joille sääntöjen noudattaminen on niin tärkeää, että järjenkäyttö ja suhteellisuus unohtuu täysin. Keskustelin tässä joku kerta tuttavani kanssa siitä, miten leikkaan kynnet. Leikkaan itse nimittäin varpaankynnet wc-pöntön päällä niin että kynnet menevät suoraan pönttöön. Hän sai tästä ihan ihmeelliset kilarit, sillä kyllähän se sääntö on niin, ettei vessanpönttöön saa laittaa muuta kuin k*kkaa ja paperia. Tiedän myös ihmisen, jolle on tosi tärkeää töröttää liukuportaissa omalla rapullaan siinä oikealla, vaikka mailla ja halmeilla ei ole keskiyöllä muita ihmisiä. Mielestäni silloin voi hetken töröttää vaikka keskellä tai toisinpäinkin, jotta voi kaverin kanssa jutella. 

Tietysti sinun pitää pyöräilijänä pysähtyä suojatien eteen ja päästää jalankulkija yli aivan kuten autoilijoidenkin. Oli jalankulkijalla krapula tai ei. Todella moni pyöräilijä ei tätä tajua.

Todella moni pyöräilijä on täysin tietämätön siitä, että ajaessaan suojatielle HEIDÄN KUULUU VÄISTÄÄ KAIKKIA! Myös vasemmalta tai kolmion takaa tulevia autoja, puhumattakaan jalankulkijoista.

t: Liikenneopettaja

Vierailija
631/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta ketjussa eräs valitti, kun vaunujen kanssa liikkuvalle ei avata ovea.

Kuljin kolmen lapsen kanssa (melkein 4v, 2v 4kk ja vauva 5kk). Vauva oli kaksostenrattaiden takaosassa ja keskimmäinen istui etuosassa. Vanhin käveli vieressä. Yleensä ovesta mentiin niin, että minä menin ensimmäisenä selkä edellä ja 4v tuli viimeisenä. Näin pystyin kontrollimaan parhaiten kävelijää.

Sillä kertaa olimme poistumassa neuvolakäynniltä terveysasemalta. Ko. talossa oli julkisivuremontti ja talo huputettu. Paikalle sattui avulias täti, joka avasi oven - ja 4v säntäsi ensimmäisenä ulos ja kadulle. Saman tien kuului huppujen takaa kriiiiik - auton jarrutusääni. Selvisimme säikähdyksellä.

Sen sijaan penskassasi, joka nelivuotiaana säntää kadulle kuin päätön kana. Normaali 4-vuotias todellakin osaa käyttäytyä liikenteessä toisin. 

Mutta tietysti Sopasen olisi pitänyt tietää, että kersallasi on asperger, ADHD, erityisherkkyys jne. 

Ei kyllä pidä paikkaansa. Lapset eivät hahmota liikennettä, esim. autojen nopeuksia ja kulkusuuntia. Tutkimusten mukaan vasta 12-vuotias hahmottaa liikenteen. Toki liikennekasvatusta pitää antaa koko ajan ja muistuttaa lapsille liikennesäännöistä, mutta nelivuotiaan säntääminen on ihan normaalia, vaikka kaikki nelivuotiaat eivät sitä tekisikään. Ihan syystä sen ikäisiä lapsia valvotaan. Jos "normaali" nelivuotias osaisi käyttäytyä liikenteessä, hänhän olisi jo kaiketikin valmis liikkumaan siellä yksin.

Katsele hieman ympärillesi. Nelivuotiaat ja nuoremmatkin kävelevät aikuisten kanssa jalkakäytävillä täysin hallitusti. Eivät säntää autotielle vai kuinka monta tämänkaltaista onnettomuutta tiedät?

Eihän se sitä tarkoita, että vielä olisi kypsä itsenäisesti ylittämään teitä. 

Edelleenkin avaan oven äidille, joka on kolmen lapsen kanssa liikkeellä pelkäämättä, että noin iso lapsi hyökkää ensimmäiseksi auton eteen. Kiitoksia vain olen saanut. 

Vierailija
632/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistajana mua ärsyttää lapset joille ei ole opetettu ikinä miten koiraa lähestytään. Juostaan kohti ja tarrataan kiinni.

Vierailija
633/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensatankeilla on kaksi mittaria ja neljä tankkauspistettä. Olen tankilla tankkaamassa, niin neropatti auto tulee odottamaan juuri samalle tankille, vaikka mahtuisi siis muillekin. Autossa on ratti ja vaihteet, jotta autoa voi siirtää!

Vierailija
634/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen välinpitämättömyys muista ihmisistä: ei tervehditä, kiitetä, pärstä on kiinni puhelimessa päivällisilläkin jne. Nykyaika ruokkii natsismia ja narsismia mutta ihmiset elävät yhteisönä ja toistensa kanssa.

Vierailija
635/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ADHD-lapsen vanhempana mä en ymmärrä teitä leväperävanhempia, joiden mielestä riittää, kun vähän katsoo sinnepäin. Ovesta ulos useamman lapsen kanssa mentäessä kiilasin aina vaunut ADHD-esikoisen ja oven väliin kun käännyin avaamaan ovea. Sitten lapsi minun selän taakse ja vaunut ulos yhdellä kädellä ja esikoinen toisessa. Koskaan ei voinut päästää esikoista niin kauas, ettei ollut käden ulottuvilla. Siitäkin ennätti aivan riittävästi.

Ja minulle oli suuri apu, jos joku oven avasi. Kunhan se hyviin tapoihinkin.

Oletko lääkevastaisia mänttejä, kun onhan ADHD - lääke olemassa? Hanki lääkitys kakarallesi.

Ja ADHD ei ole peruste etteikö sille lapselle mitään tapoja voi opettaa, kyllä nekin oppii, se on vain vanhemmasta kiinni haluaako vanhempi mitään opettaa vai antaako lapsen tehdä mitä lystää.

Poikapuoleni on ADHD ja sille ei kyllä ole opetettu mitään tapoja, koska ADHD ja on herkkähipiäinen. Isänsä on luovuttanut, ja äitinsä lellii kuin 3vuotiasta tyttöä. Minä laitan töihin, on sitten nahka miten herkkä tahansa, mutta ei tämä mikään hotelli ole. Aamupala itsepalveluna, ruoka otetaan itse, monta kertaa on yrittänyt jättää syömättä, minun kanssa ei onnistu, se syödään mitä on itse otettu. Mitään muuta ei tekisi kuin pelaisi, söisi herkkuja ja joisi litroittain limsoja.

On meinannut jäädä auton alle muutaman kerran, kun on vielä älylaitezombi, nenä kiinni ruudussa 24/7.

Olen vain sanonut, että katsoo eteensä, eikä se puhelin pelasta, jos rekan alle juoksee.

Vierailija
636/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiautomaatit ovat hidastelijoiden keitaita. 

Ensin lungisti chillaillaan siinä jonossa ja kun oma vuoro koittaa, ruvetaan etsimään korttia pohjattomasta ja useita salalokeroita sisältävästä käsilaukusta. 

Kun raha on saatu, tarkastellaan paperista kuittia pitkään ja hartaasti ikään kuin automaatin edusta olisi ainoa paikka missä katselu onnistuu. Tämän jälkeen loppusijoitetaan rahat ja kuitti huolellisesti laukkuun monen vetoketjun taakse. 

Jos hyvin käy niin, tässä vaiheessa askeltaa sivummalle.  Kymmenen sekunnin suoritukseen tuhlataan pari minuuttia. Ja se on muilta pois. 

Vierailija
637/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksujen kokoontumisajoja en ymmärrä. Tapahtuu niin verkko-Hesarissa kuin täälläkin. Julkaistaan uutinen tai joku tekee avauksen, ja heti lehahtavat tyhmät mutta sitäkin kiireisemmät muiden ihmisten paheksujat paikalle.

Esimerkki: Hesari teki jutun siitä, miten moni keski-ikäinen kantaa hi-virusta tietämättään. Pohjois-Karjalassa moni keski-ikäinen tai vanhempi mies on saanut hivin rajan toiselta puolelta. Venäjän puolella kun ei ole kondomeja yhtä helposti saatavilla kuin Suomesta, eikä lähdettäessä ja selvin päin ole ehkä ollut niin kirkkaana mielessä käydä paikallisissa naisissa Venäjän puolella.

No. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Joukko omasta mielestään tuottavia veronmaksajia lehahtaa paikalle paheksumaan pohjois-karjalalaisten miesten käytöstä. Sikoja ovat, ja onkohan vaimokin tartutettu, ja minun verorahoillani ei tuollaisille törkymöykyille saa hiv-lääkkeitä kustantaa, maksakoot omasta pussistaan.

Mietitäänpä hetki, mitä siitä seuraisi, jos yhteiskunta ei korvaisi hiv-lääkitystä tartunnan saaneille. Tämä onkin visainen osuus, kaikkien yhteiskuntapoliittinen järki ei riitä ratkaisemaan tehtävää. Entäpä paheksunta? Mitä hyvää se mahdollisesti testeihin hakeutumisessa ja suojautumisessa voi saada aikaan? Onko syvästi paheksuva yhteisö koskaan onnistunut ratkaisemaan esim. teiniraskauksien ongelmia?

Oikeasti – vaikka ei pitäisi antaa noin tyhmien ihmisten mielipiteiden vaikuttaa, niin väistämättä hiillyn, kun joku jaksaa oikein julkisesti esitellä typeryyttään. Miten voi ihminen elää melko vanhaksikin, ja pysyä niin typeränä? Mikä tarkoitus on elämällä silloin ollut, jos sen aikana ei yhtään järkeä ole onnistunut hankkimaan?

Vierailija
638/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun lapsellani on tämä ja tämä diagnoosi, siksi se käyttäytyy noin"- puolustelu huonolle käytökselle ja tapojen opettaminen unohdettu täysin.

Mäkin alan käyttäytymään huonosti ja keksin verukkeen miksi vaikka availen karkkipusseja kaupassa tai juoksen kärryjen kanssa huutaen.

Kotoa se kaikki lähtee eikä mistään diagnooseista. Keksitty hienoja nimiä joiden varjolla voidaan näitä vapaankasvatuksen hedelmiä puolustella.

Tai laittakaa ongelmalapset laitokseen, saavat kurin ja lääkityksen diagnooseihinsa, joita valvotaan, että ne lääkkeet kanssa otetaan.

Vierailija
639/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paheksujen kokoontumisajoja en ymmärrä. Tapahtuu niin verkko-Hesarissa kuin täälläkin. Julkaistaan uutinen tai joku tekee avauksen, ja heti lehahtavat tyhmät mutta sitäkin kiireisemmät muiden ihmisten paheksujat paikalle.

Esimerkki: Hesari teki jutun siitä, miten moni keski-ikäinen kantaa hi-virusta tietämättään. Pohjois-Karjalassa moni keski-ikäinen tai vanhempi mies on saanut hivin rajan toiselta puolelta. Venäjän puolella kun ei ole kondomeja yhtä helposti saatavilla kuin Suomesta, eikä lähdettäessä ja selvin päin ole ehkä ollut niin kirkkaana mielessä käydä paikallisissa naisissa Venäjän puolella.

No. Mitä tapahtuu seuraavaksi? Joukko omasta mielestään tuottavia veronmaksajia lehahtaa paikalle paheksumaan pohjois-karjalalaisten miesten käytöstä. Sikoja ovat, ja onkohan vaimokin tartutettu, ja minun verorahoillani ei tuollaisille törkymöykyille saa hiv-lääkkeitä kustantaa, maksakoot omasta pussistaan.

Mietitäänpä hetki, mitä siitä seuraisi, jos yhteiskunta ei korvaisi hiv-lääkitystä tartunnan saaneille. Tämä onkin visainen osuus, kaikkien yhteiskuntapoliittinen järki ei riitä ratkaisemaan tehtävää. Entäpä paheksunta? Mitä hyvää se mahdollisesti testeihin hakeutumisessa ja suojautumisessa voi saada aikaan? Onko syvästi paheksuva yhteisö koskaan onnistunut ratkaisemaan esim. teiniraskauksien ongelmia?

Oikeasti – vaikka ei pitäisi antaa noin tyhmien ihmisten mielipiteiden vaikuttaa, niin väistämättä hiillyn, kun joku jaksaa oikein julkisesti esitellä typeryyttään. Miten voi ihminen elää melko vanhaksikin, ja pysyä niin typeränä? Mikä tarkoitus on elämällä silloin ollut, jos sen aikana ei yhtään järkeä ole onnistunut hankkimaan?

Ihmisten typeryys on kyllä täysin kondomia käyttämättömien suomalaismiesten osalla, ei kenenkään muun. Vaikka hiv-lääkitys onkin, olisi hivin tarttuminen estettävissä helposti ja edullisesti. Mikään ei puolusta tuollaista käytöstä. Samalla tavalla raskauksia ehkäistään kondomilla ja muilla ehkäisyvälineillä, jotka esitellään jo peruskoulussa ja myydään joka kaupassa ja kioskissa. Yksikään teini ei ole oikeasti niin tyhmä, ettei tiedä, miten raskauden ehkäisee. Kouluissa on myös koulunterveydenhoitaja ja ehkäisyneuvoloita, joista saa pillerit. Ei yhteiskuntaa voi vaan hyväksikäyttää, kun itse on ensin tahallaan törppöillyt.

Vierailija
640/1212 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ruumiintoiminnoista ja fyysisistä vaivoista puhuminen. Kun turvottaa ja vatsa on jumissa ja onpas ähky kun tuli syötyä, niin ja tyttärelläkin on korvatulehdus ja ihottumaa...

Ällöttävää. Miten nää tyypit olettaa, että ihmiset vastaavat heidän ripulikertomuksiinsa? Että aijaa, joo sellasta mullakin on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän