Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?
Aloitan.
Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?
Kommentit (1212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena kysymykseen: meni aikaa kun mietin mitä oikein tarkoittaa käytösmalli. Jargonia, oletan.
Heh, itse asiassa muakin huvitti tää sama. Sen takia, että käytösmallihan tarkoittaa asiaa, joka on jo jäykkä, pysyvä tapa toimia, joka selkeästi rajoittaa ja vaikeuttaa elämää (eli siis terapialle tai vähintään itseavulle olisi tarvetta).
Lisäys vielä: voi se tietysti jokin positiivinenkin juttu olla, mutta useimmiten sana nousee pinnalle negatiivisessa yhteydessä.
Se kun keskeytetään toisen juttu jollakin tyhjänpäiväisellä. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että kun toinen on äänessä, silloin kuunnellaan ja vasta sitten sanotaan oma asia/kommentti, kun toinen on saanut asiansa loppuun. Silloin on ok keskeyttää, jos se on jotain oikeasti tärkeää, kuten "katto on tulessa!" muuten ei.
Ihmiset tukkivat käytävät kaupoissa ostoskärryillään ja pysähtyvät aina siihen kapeimpaan kohtaan. usein asialla on keski-ikäinen pariskunta.
Polkupyörätelineen eteen on jätetty pyörä, joka vie kahden tai kolmen pyörän tilan. Tavallisesti se on naisten pyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin naisista moni vemputtaa oudosti käsivarsiaan sivuille kävellessään. Paitsi että se on surkuhupaisan näköistä, se vie myös paljon tilaa, ja etenkin ruuhkassa tällaisen ihmisen ohittaminen ilman mukiloiduksi tulemista on hankalaa.
Pulleilla täti-ihmisillä tuo ominaisuus on jalostunut huippuunsa, kun käsivarret huitoo sivuille kuin heinämiehellä, kulku on lyhytaskelista lyllerrystä kankku puolelta toiselle hyllyen, ja kauhealla puhinalla naama punaisena madellaan tien tukkeena. Kaikki energia menee niiden käsivarsien sivuille vemputtamiseen, ihan kuin se auttaisi eteenpäin pääsemisessä.
Näinhän se just kuuluukin kävellä kädet heiluen. On terveellistä varsinkin mummoiässä. Vielä tässä pitäisi ahdistua kun joku ärsyyntyy, eikö ole kahleita riittämiin tuosta millainen pitäisi olla.
Normaalit ihmiset heiluttavat käsiään kävellessään näin: liike edestaas, ei sivuille, ja myös olkavarret liikkuvat, ei pelkät käsivarret.
Johan siinä nivelet kipeytyy kun näin kävelette. Ja lyllertäjillä yleensä siis nuo olkavarret pysyvät enemmän paikallaan, kuin flossaajalla. Ja läpsitte kanssakulkijoita:
Näin kävellään, kun halutaan kulkea nopeaan. Käsien liike tukee kävelyä, ja kaloreitakin palaa:
Autoillessa sapettaa kun ajetaan reilusti alle rajoitusten. Etenkin kehillä tapahtuva ilmiö kun tulee kamera kohdalle, painetaan jarrua ja ajetaan 60-70km/h kahdeksankympin alueella.
Pitkää matkaa ajaessa hitaat autoilijat painavat kaasun pohjaan kun tulee ohituskaista.. loppujen lopuksi saa painella 130km/h päästäkseen ohi, koska ohituskaistan loppuessa autoilijat hidastaa takaisin alle rajoitusten. Tai jos erehdyt ajamaan ohituskaistojen alkaessa hieman enemmän rajoitusten, joku painelee ohi ja hidastaa alle rajoitusten kun ohituskaista loppuu. Hyvin turhauttavaa, tovin olen kyllä ohitellut hitaat autoilijat ohituskaistojen ulkopuolella.
Lisäksi kävelijät pyörätiellä ärsyttää.
ja Espoossa tuntuu olevan paljon hienoja vanhoja rouvia joilla on etuoikeus kaikkeen. Tunkevat jonojen ohi yms. Ei pitäisi yleistää mutta melkein päivittäin tätä näkee.
Miehelläni on mennyt jo hermot ihmisiin jotka eivät omaa napaansa pidemmälle näe ja alkanut käyttäytymään samalla tavalla. Pyrin vielä ajattelemaan muita vaikka kuin ärsyttäisi.
Samaten ärsyttää aikaisemmin mainitut käyttäytymiset kaupan kassalla (ei anneta tilaa, kaivellaan kortit esiin kassin pohjalta maksu tilanteessa) sekä bussissa kaiuttimella puhelimessa puhuvat tai musiikkia kuuntelevat. Kaiuttimella puhuvat yleensä vielä etnistä porukka joilla tuntuu olevan tapana vielä huutaen jutella.
I rest my case✌️
Ihmiset, jotka maksettuaan ostoksensa kaupassa jäävät tutkimaan kassakuittia sen sijaan, että alkaisivat pakata tavaroitaan uuden asiakkaan tieltä. Usein näillä kassakuitti tutkivilla on aivan jumalattomasti niitä pakattavia ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin naisista moni vemputtaa oudosti käsivarsiaan sivuille kävellessään. Paitsi että se on surkuhupaisan näköistä, se vie myös paljon tilaa, ja etenkin ruuhkassa tällaisen ihmisen ohittaminen ilman mukiloiduksi tulemista on hankalaa.
Pulleilla täti-ihmisillä tuo ominaisuus on jalostunut huippuunsa, kun käsivarret huitoo sivuille kuin heinämiehellä, kulku on lyhytaskelista lyllerrystä kankku puolelta toiselle hyllyen, ja kauhealla puhinalla naama punaisena madellaan tien tukkeena. Kaikki energia menee niiden käsivarsien sivuille vemputtamiseen, ihan kuin se auttaisi eteenpäin pääsemisessä.
Tuo on ärsyttävää.
Itse jouduin joskus teininä käymään kävelyllä äidin seurana.
Ja hän paukutti minua sillä sivulle heiluvalla kädellä. Vaikka sitä miten yritti väistää niin äiti seurasi perässä. Halusi kävellä ihan vieressä.
Viitaten jo aiemmin mainittuihin maanisiin liikennevalopainelijoihin: jos olen itse jo painanut nappia ja paikalle ryntää Täti Tomera painamaan uudestaan valoa, niin joskus en voi olla vastustamatta kiusausta ja painamatta vielä kerran uudestaan nappia tämän jälkeen. :D Voidaan pitää napinpainalluskisa! En tiedä tosin, onko kenelläkään valo palanut päässä siltikään yhtään. Kiinnostaisi kyllä tietää, MIKSI ihmeessä jotkut sitä nappia painavat siinä vaiheessa, kun nappi jo palaa. Täälläkin saletisti on tyyppejä, jotka niin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Se kun keskeytetään toisen juttu jollakin tyhjänpäiväisellä. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että kun toinen on äänessä, silloin kuunnellaan ja vasta sitten sanotaan oma asia/kommentti, kun toinen on saanut asiansa loppuun. Silloin on ok keskeyttää, jos se on jotain oikeasti tärkeää, kuten "katto on tulessa!" muuten ei.
Yhdellä kaverillani on tapana sanoa lauseeni loppu "kuorossa". Hän ennakoi mihin olen menossa ja lausuu viimeiset sanat samaan aikaan. En ole edes hidas puhuja, tai jaarittelija! Ja tekee kyllä kaikille saman.
Otan jatkossa nokkopuskan mukaan kaupungille kaikkia flossaaja-tätejä varten.
Kun ihminen kävelee kädet täysin paikallaan sivuilla, se on sairaan ja omituisen näköistä, tulee mieleen että on jokin psykopaatti tms. Pelottavia sellaset.
Lötkökädet sivuilla roikkuen...huuuu!
Yleensäkin se ettei huomioida muita.
Esim. Kävellään kaduilla ja teillä kuin maailmanomistaja, eikä astuta hieman sivulle kun joku tulee vastaan vaan pakotetaan se vastaantulija tekemään ihme väistöjä, pahimmillaan jonkin ojanpohjan kautta.
Kaupassa 'tärkeät tyypit' parkkeeraa ostoskärrynsä ja itsensä niin ettei ohi pääse ja tutkivat koko hyllyn läpi samalla keskustellen jokaisen tuotteen ominaisuudet siinä samalla. Nämä on niitä kaupanomistajia olevinaan.
Bussinkuljettajat jotka kääntää päänsä toiseen suuntaan kun matkustaja nousee kyytiin. Ihan kuin matkustaja olisi iskemässä kuljettajaa ja kuljettaja osoittaa näin ettei ole kiinnostunut? :D xD Huvittavia sellaiset kuljettajat ja samalla ärsyttäviä. Missä ne normaalit asiakaspalvelutaidot ja tavat?
Vierailija kirjoitti:
Humalassa sekoilua ei lasketa.
Ei se viina oikeasti järkeä vie, sä vain annat itsellesi luvan tehdä jotain mitä muuten et uskaltaisi.*
* poislukien ehkä jotkut bipot, persoonallisuushäiriöiset ym.
No,itse asiassa viina nimenomaan vie järjen. Humala vaikuttaa aivoissa mm. siten, että harkintakyky pettää. Tutkittu juttu.
Humalaisille heidän käytöksestään ärsyyntyvät selväpäiset nipottajat ovatkin melkoisia typeryksiä. Rationaalisen ja korrektin käytöksen edellyttäminen humalaiselta on yhtä älykästä kuin on vastaavan käytöksen edellyttäminen vaikkapa skitsofreenikolta. Kun aivot eivät ole normaalissa tilassa, ei käytöskään voi olla normaalia.
Se miten naisista tulee suunnattoman ahneita ja ilkeitä avioerossa
Vierailija kirjoitti:
Viitaten jo aiemmin mainittuihin maanisiin liikennevalopainelijoihin: jos olen itse jo painanut nappia ja paikalle ryntää Täti Tomera painamaan uudestaan valoa, niin joskus en voi olla vastustamatta kiusausta ja painamatta vielä kerran uudestaan nappia tämän jälkeen. :D Voidaan pitää napinpainalluskisa! En tiedä tosin, onko kenelläkään valo palanut päässä siltikään yhtään. Kiinnostaisi kyllä tietää, MIKSI ihmeessä jotkut sitä nappia painavat siinä vaiheessa, kun nappi jo palaa. Täälläkin saletisti on tyyppejä, jotka niin tekevät.
Repesin. Pitääpä kokeilla, kun sopiva uhri löytyy (jos vaikka mulkaisee happamalla naamalla,siitä voi päätellä, että veetuiluahan tuo oli).
Liikennevaloissa ärsyttää myös leveänä lehmälaumana yli meno. Eritoten pyöräilijöiden pitäisi asettua jonoon, koska lakikin määrää ne oikealle. Itse jään usein pyörineni taka-alalle paikalleni odottamaan, kunnes suojatie on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- se kun ähistään ja puhistaan kun istuudutaan
- kävellään väärällä puolella jalkakäytävää
- jäädään bussissa ja ratikassa siihen keskiovien kohdalle tukkeeksi
- soitellaan sukulaisille
Miten voi kävellä väärällä puolella jälkakäytävää?
Ärsyttää ihmiset jotka keksii omia sääntöjä ja vaati muita noudattamaan niitä.
Eikös kävelijän/pyöräilijän pitäs kulkea oikeaa reunaa pitkin. 🤔 Itse ainakin näin teen. Silti joku hömelö pyöräilee aina mua vastaan samaa reunaa pitkin. Eikä meinaa millään antaa tietä ennenkuin oon melkein kohdalla, sitten vasta siirtyy omaan reunaansa ajamaan.
Pyöräillä pitää oikeaa reunaa, jos ei ole merkein muuta määrätty, mutta jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kulkee kevyenliikenteen väylällä.
Eikö olisi fiksua opetella liikennesäännöt?
Ja juuri tuon takia pitäisi tehdä laki, että jalankulkijankin on kuljettava tien oikeaa laitaa. Autoilevat ihmiset sen ymmärtää, mutta sitten on niitä urpoja, jotka kulkevat missä sattuu, "koska laki sanoo, että voin kävellä missä vaan. Jos kaikki kulkisivat omaan kulkusuuntaansa nähden oikeaa reunaa niin ei tarvitsisi väistellä vastaantulevia tai poukkoilla pyörällä ihmisten välissä miten sattuu. Maalaisjärki ja yleinen liikenteen sujuvuus ihmiset!
Aiemmin oli kyseinen laki oikeanpuoleisessa liikenteestä kevyenliikenteen väylällä. Poistettiin liian mutkikkaana jalankulkijoiden ymmärretyäväksi ja noudatettavaksi. Silti sitä vanhasta muistista yhä toteuttaa.
Heh, itse asiassa muakin huvitti tää sama. Sen takia, että käytösmallihan tarkoittaa asiaa, joka on jo jäykkä, pysyvä tapa toimia, joka selkeästi rajoittaa ja vaikeuttaa elämää (eli siis terapialle tai vähintään itseavulle olisi tarvetta).