Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RV36 ja ylävatsakipu

Vierailija
05.06.2018 |

Moi,

kahlattuani googlea, keskustelupalstoja, artikkeleita ja terveyskirjastoja, ajattelin viimein kysyä myös täältä kokemuksia loppuraskauden aikaisista ylävatsakivuista, joista tuntuu olevan todella vähän tietoa liikkeellä.

Raskausmyrkytys on se, josta synnytyspäivystyskin aina kohisee, mutta oma ylävatsakipuni ei ole vannemmaista, vaan kohdistuu pelkästään ylävatsan keskelle. Verenpaineet, virtsatestit ja verikokeet myös kunnossa ja vauvakin liikkuu mukavasti. Eilen oli niin pahasti kipua, että ainoastaan kipupiikin avulla päivystyksessä sain edes nukutuksi.

Aamulla lääkäri kohautti olkiaan ja totesi, että todennäköisesti vatsalihaskipua. Nyt kotosalla olen napsinut Panadolia jo 3g tälle päivää, mutta ylävatsan kipu meinaa siitä huolimatta uudelleen äityä yhtä pahaksi kuin eilen. Makuuasento auttaa, muttei poista kipua.

Onko muilla tällaisia kokemuksia? Mitä tämä on? Mitä tälle voi tehdä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys? Itselläni se ainakin aiheutti perkeleellistä kipua loppuraskaudessa!

Vierailija
2/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän asennossa vauva on? Voisiko joku osa vauvasta painaa kipeästi hermoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollu samaa rv 34-36 paikkeilla kummassakin raskaudessa! Ekalla kerralla ravasin muutaman kerran päivystyksessä mutta eipä sieltä kovin apua saanut. Meni kyllä sitten itsekseen ohitte. Oli kyllä todella kova kipu välillä, tavallaan pahempi kuin supistuskivut.

Vierailija
4/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikohtaus?

Vierailija
5/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo nyt vastauksista! :)

Närästys on myös käynyt tapetilla, mutta en koe tätä närästykseksi ollenkaan. Kipu on enemmänkin sellaista kuin olisi todella, todella kova nälkä. Tiedättekö sen tunteen, kun pitää melkein kävellä kaksin kerroin, kun ei ole syönyt mitään lähes vuorokauteen. Tällaista kipua siis on, vaikka syönkin hyvin ja terveellisesti. Nyt hieman kevyempää ruokaa kokeillut, josko se auttaisi. 

Vauvan asennosta joku ystävällinen kysäisi, niin vauvahan on nätisti pää alaspäin jo odottelemassa syntymää. :)

- ap

Vierailija
6/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan närästys on ainakin itselläni aivan erilaista kuin närästys muuten.

Vierailija
7/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskauden loppuvaiheissa helvetillistä ylävarsakipua, joka säteili myös selän puolelle. Sappikohtaukseksi luulivat, kun menin jossain kohtaa päivystykseenkin sen vuoksi. Ei se sitä kuitenkaan ollut. Ultrassa todettiin, että vauvan jalat oli niillä main, jossa pahin kipu tuntui. Todennäköisesti jalat painoi jotain hermoa.

Vierailija
8/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kipu kestää? Sappikohtaus tuli itsellänikin mieleen.

Vierailija
9/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästystä luultavasti. En ole ollut raskaana, mutta kärsin samanlaisesta kivusta kun minulla oli refluksia. Välillä jouduin lähtemään töistä kesken pois tuon kivun takia. Minulla oli reseptillä kunnon lääkkeet vaivaan, mutta noihin kipukohtauksiin ei mikään auttanut. Pääsin närästysleikkaukseen eikä tarvitse kärsiä enää.

Älä huolestu, luultavasti menee sinulla ohi raskauden jälkeen.

Vierailija
10/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi? Närästys? Vauva painaa? Lihakset jumittaa?

Vierailija
11/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luultavimmin se jotain täysin vaaratonta ja raskaudesta johtuvaa. Koeta rentoutua ja syödä hyvin, tsemppiä loppukiriin!❤️

Vierailija
12/13 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko kipu kestää? Sappikohtaus tuli itsellänikin mieleen.

Eilinen kesti ainakin useita tunteja koko ajan pahentuen. Lopulta sairaalasta antoivat sellaisen piikin, että kipu stoppasi ja nukahdin.

Sieltäpä se kipu kuitenkin taas on tekemässä tuloaan takaisin. Kiitollinen olen sairaalalle, että saivat eilen yltyneen kivun loppumaan, mutta parempihan toki olisi ollut, jos kivun syy olisi löydetty, ettei enää uudelleen alkaisi sama kierto.

Sappikohtausta tutkittuani voi hyvin olla sitäkin tämä. Ilmeisesti sappikohtauskin on sellainen asia, jota ei kotikonstein saa hallittua, jos siitä on kyse. 

-ap

Vierailija
13/13 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähän tosi myöhässä, mutta siltä varalta että joku muukin etsii asiasta tietoa. Ihmettelen sitä, miten vähän tällaisesta ylävatsakivusta puhutaan tai löytyy mitään oikeaa infoa. Olen itse viikolla 32, ja nyt noin viikon ajan vaivannut lähes taukoamatta tällainen kipu. Eli ylävatsassa, rintojen alapuolella ja ikään kuin siinä keskellä tuntuu kiristävä, pistävä kipu – ikään kuin lihaskipua. Tunne pahenee istuessa ja kumartuessa eteenpäin. Kylkiasento on paras, mutta mites teet töitä sellaisessa... (teen onneksi kotona kuitenkin). Luulen, että tämä on eräänlaista närästyskipua, muttei kuitenkaan ihan samanlaista kuin tavallinen närästys, koska kasvava maha nimenomaan aiheuttaa ongelmia, painaa ylävatsaa ja vatsalihaksia tms.

En epäile raskausmyrkytystä. Verenpaineet alhaiset (just toissapäivänä mitattu kaikki) ja ei muitakaan oireita. Mutta eika peestä tämä kyllä on. Olen ottanut parasetamolia, mutta ei toi oikein auta, eikä kyllä närästyslääkekään sen puoleen. VINKKINÄ muille samasta vaivasta kärsiville, että ite olen löytänyt jonkinlaista helpotusta kipuun lämpötyynystä (sellainen mikrossa lämmitettävä kauratyyny). Sen laitan joka ilta ylävatsalle rintojen alle kylkiasennossa, ja se auttaa myös nukahtamaan. Helpottaa kipua.

Mutta ehdottomasti tästä pitäisi saada lisää tietoa, ihan vain senkin takia, ettei raskaana olevan tarvitse turhaan hätääntyä näistä oireista vain sen vuoksi, että ainut sairaus mihin viitataan on raskausmyrkytys...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi