Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä hoikka saa puhua lihavan kuullen? (Vaatteet, ruoka jne..)

Vierailija
05.06.2018 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen. Ap siis kertoi miten hoikka kaveri puhuu vaatekoostaan jne.

Mulle tuli ihan oikeasti mieleen että mistä hoikka saa puhua lihavan kuullen ettei tämä loukkaannu?

Esim. vaatekaupassa kaksi samankokoista voivat hyvin kertoa vaatekokonsa, kommentoida vaatteen istuvuutta jne. Tai ravintolassa voidaan puhua ruuasta ja syömisestä. Itse valitin taannoin kaverilleni että syön ihan liikaa karkkia eikä se voi olla kovin terveellistä (olemme molemmat hoikkia).

Mutta jos toinen osapuoli on hoikka ja toinen lihava, niin pitääkö hoikan silloin varoa sanomisiaan?

Asiallista keskustelua kiitos :) .

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet ystäväsi ja varmasti silloin tiedät, mistä voitte jutella. Et voi niputtaa hoikkia yhteen muottiin ja isompia toiseen. 

Vierailija
2/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisestä, joku loukkaantuu kaikesta ja joku ei mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin lapseni lakkiaisissa suurin osa vieraista taisi puhua minun läskeistä. Olen tässä sairastellut aika lailla ja lihonut sen myötä sen verran kiloja, että sen huomaa. Puheenaiheena oli suurimman osan ajasta, kuinka olen lihonut.

Mitäpä tuosta loukkaantumaan. Tiedän sen varsin hyvin, että 10 kiloa tuli lisää tuossa talven aikana. Mutta toki olisin toivonut, että juhlakaluun olisi enemmän kiinnitetty huomiota, kuin minun läskeihini ja sen myötä sairauteeni.

Vierailija
4/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tunnet ystäväsi ja varmasti silloin tiedät, mistä voitte jutella. Et voi niputtaa hoikkia yhteen muottiin ja isompia toiseen. 

Totta, mutta pelkään loukkaavani tahattomasti, niin ettei ystäväni tuo sitä ilmi. Tuossa toisessakin ketjussa monet kertoivat että ”ystävä sanoo sitä ja tätä ja se ärsyttää”, ja tuskin nuokaan ystävät sitä tahallaan tekevät.

En voi enkä halua niputtaa kaikkia samaan muottiin, siksi halusinkin kysyä mitä eri ihmiset tästä ajattelee.

Vierailija
5/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskustelunaihe on vaatteet, voi koon sijaan keskustella väreistä, materiaaleista ja malleista. Jos taas puhutaan ruoasta, voi keskittyä kaloreiden sijaan makuun. Ei se niin vaikeaa ole.

Vierailija
6/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin lapseni lakkiaisissa suurin osa vieraista taisi puhua minun läskeistä. Olen tässä sairastellut aika lailla ja lihonut sen myötä sen verran kiloja, että sen huomaa. Puheenaiheena oli suurimman osan ajasta, kuinka olen lihonut.

Mitäpä tuosta loukkaantumaan. Tiedän sen varsin hyvin, että 10 kiloa tuli lisää tuossa talven aikana. Mutta toki olisin toivonut, että juhlakaluun olisi enemmän kiinnitetty huomiota, kuin minun läskeihini ja sen myötä sairauteeni.

Olen pahoillani nolojen vieraiden käytöksestä ja toivotan sinulle parempaa vointia. 

Vierailija
7/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti nämä voivat mennä kumminkin päin. Esimerkiksi terveellisesti syövää voidaan vapaasti arvostella, missiä haukkua yms.

Kuvitellaan, että joku halveksii vaikka lihavia vaikka tämä ei sanoisi mitään ja sitten häntä haukutaan siksi.

Mutta menee se sitten niinkin päin, että jotkut itseään täydellisinä pitävät haukkuvat oikeasti lihavaa.

Vierailija
8/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toisen kiloista tai ulkonäöstä jankkaaminen ei tietenkään ole ok, vaan törkeää käytöstä. Itse loukkaantuisi jos joku jauhaisi ja päivittelisi sitä miltä näytän.

Tarkoitin nyt sitä että onko esim. ok mainita ravintolassa että olikin kauhea nälkä, kun en ole ehtinyt syödä koko päivänä. Tuo oli toisessa ketjussa jonkun mielestä ärsyttävästi sanottu koska sillä korostetaan omaa hoikkuutta :p.

Vierailija
9/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun olin itse ylipainoinen, mulle sai kyllä puhua aiheesta kun aiheesta, mutta sellainen toisinaan vähän ärsytti, kun hoikka kaveri marisi miten on kauhea norsu ja läskipossu, kun lomalla oli tullut kaksi kiloa painoa. Ymmärrän toki että hoikalle 2 kiloa on isompi asia, kuin lihavalle, mutta tuli silti vähän se fiilis, että moisesta kannattaisi ehkä puhua sellaiselle, jolla ei ole 40 kiloa laihdutettavaa.

Sanottakoon kuitenkin, että en toki tuostakaan kaverille suuttunut.

Vierailija
10/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toisen kiloista tai ulkonäöstä jankkaaminen ei tietenkään ole ok, vaan törkeää käytöstä. Itse loukkaantuisi jos joku jauhaisi ja päivittelisi sitä miltä näytän.

Tarkoitin nyt sitä että onko esim. ok mainita ravintolassa että olikin kauhea nälkä, kun en ole ehtinyt syödä koko päivänä. Tuo oli toisessa ketjussa jonkun mielestä ärsyttävästi sanottu koska sillä korostetaan omaa hoikkuutta :p.

Olen se, joka otti asian esille toisessa ketjussa. Siinä, että ei ole syönyt koko päivänä, ja mainitsee asiasta, ei ole mitään ihmeellistä. Varmaan kaikilla on joskus niin kiire, ettei ehdi työpäivän aikana lounaalle. Sen sijaan jos päivästä ja vuodesta toiseen tietoisesti jättää lounaan väliin tai syö pelkkää jogurttia ja sitten iltapäivällä valittaa heikotusta, herää kysymys, eikö tämä henkilö millään opi syömään järkevästi vai onko taustalla ehkä jotain muuta. Mainitsin myös muita tilanteita, joissa tämä työkaveri tuo hoikkuuttaan ja itsekuriaan esille. Lounaan skippaaminen oli vain yksi esimerkki.

Vierailija
11/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sinun kannattaa varmaankin olla ihan hiljaa, jos joudut tollaista edes miettimääm.

Vierailija
12/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen puhumaan aivan kaieksta. Laihduttamisesta, vaatekauppojen massiivisista koista jne jne jne. Saattaisi herätellä lihavaa laihduttamaan...!!!!

Vierailija
13/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vaan. Tosin vähän ärsyttää jos kaveri valittaa "kauheaa lihomistaan" vaikka oikeasti painoa on tullut max kilo ja sekin on vaan turvotusta.

Vierailija
14/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle saa puhua asioista suoraan niinkuin ne ovat.

Vierailija
15/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colette kirjoitti:

Suosittelen puhumaan aivan kaieksta. Laihduttamisesta, vaatekauppojen massiivisista koista jne jne jne. Saattaisi herätellä lihavaa laihduttamaan...!!!!

En todellakaan usko, että herättelisi laihduttamaan :D Luultavammin ottaisi etäisyyttä, koska ei haluaisi kuulla vihjailua, että pitää laihduttaa, koska varmasti tietää sen itsekin.

Vierailija
16/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta joidenkin oman "hoikkuuden" mainostaminen etenkin sen pullean seurassa huvittaa. Paino voi olla normaalin BMI:n ylärajoilla ja silti ollaan niiin hoikkia omasta mielestään. Olen nyt lihava, mutta olen ollut joskus oikeasti hoikka (BMI alle 20). Kaverin läskiys ei tee automaattisesti "hoikkaa".

Vierailija
17/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi kerran niin että valittelin että kun nämä housut tippuvat, olivat siis helkkarin huonon malliset lantiohousut jotka olin saanut tuttavalta, köyhänä otin kaiken vastaan ja yritin pitää.

Lihava kuulija tokaisi vihaisesti että olisipa hänellä sama ongelma... Nyt itse lihavana housut silti tuppaavat joskus valumaan, joten ihan en vieläkään ymmärrä loukkaantumista.

Ja tuo yksi joka puhui itsekurista ja lounaan skippaamisesta, minä jätän aterioita jatkuvasti väliin, joskus useiden päivien ajan, eikä kyse ole itsekurista.

Enkö saisi valittaa? Vai onko eri asia kun on lihava?

Vierailija
18/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät esimerkkinä tilannetta, jossa syöt karkkia ja toteat syödessäsi, ettei karkki ole kovin terveellistä. Tämä on ihan eri asia kuin vaikka se, että kaverisi syö karkkia, tarjoaa sinulle ja kieltäydyt todeten karkin olevan epäterveellistä. Ensimmäisessä esimerkissä kritiikki on itsekritiikkiä, toisessa piiloaggressiivista kuittailua kaverille.

Vierailija
19/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, esimerkkisi ovat outoja. Totta kai voit toimia vaatekaupassa makutuomarina ja kommentoida itseäsi isomman kaverin vaatteiden istuvuutta. On kuitenkin ihan eri asia sanoa "nuo farkut eivät oikein istu takapuolesta" kuin "siis onko noi oikeesti ällät, mulle menee xs". Jälkimmäisellä kommentilla ei ole mitään arvoa sovitustilanteen näkökulmasta. Ylipäätään ihmettelen, missä tilanteissa kavereiden kanssa kasuaalisti vertaillaan vaatekokoja. Kun mietin vaateaiheista keskustelua, ei koko ole ensimmäinen mieleen tuleva asia.

Vierailija
20/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

En koskaan kommentoi kavereiden ulkonäköä, vaatekokoa, ruokailutottumuksia ym. negatiivisesti, enkä edes ajattele heistä mitään negaa.

Pelkään lähinnä sitä, että jos puhun omista vaateostoksista (esim. kaupassa X vaatteet ovat isompia / pienempiä / eri mallisia kuin kaupassa Y), syömisistä (esim. olen vetänyt sipsejä naamariin ja se ärsyttää, naamaa turvottaa ja tuntuu ähkyltä) tai jotain muuta vastaavaa, sitä pidetään hoikkuudella leuhkimisena vaikkei se ole tarkoitus. Varmaankin joku on sitä mieltä ettei minulla voi olla esim. menkkojen aikana maha turvoksissa, koska BMI:ni on 18, mutta kyllähän minä sen turvotuksen itse huomaan. Tai jos sanon että jokin vaate on minulle iso, niin kuulostaako se leuhkimiselta?

Voi olla että olen vain liikaa lukenut näitä keskusteluja ja saanut jonkun pinttymän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi