Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptiolapsi ja koulumenestys

Vierailija
05.06.2018 |

Miksi ihmeessä ihmiset luulevat automaattisesti, että adoptiolapset on huonoja koulussa? Taas törmäsin naapuruston rouvaan, joka alkoi avautua lapsensa erityisen tuen tarpeista ja vielä erikseen töksäytti, että minä varmaan ymmärrän, kun minulla on adoptiolapset.

On joo, mutta nämä menestyy koulussa. Reippaasti yli ysin todistukset molemmilla olleet aina.

Noloa tuon rouvan lapselle, jonka yksityisasioita minulle vuodatettiin ja loukkaavia oletuksia minun lapsiani kohtaan.

Mistä tällainen ihme käsitys kumpuaa? Ei ole eka kerta, kun olen tähän törmännyt. Vanhempainillassa on jopa kysytty päin naamaa, että miten lapseni ikinä pääsi hyvään kouluun. Siis oikeasti. Pyrkimällä. Niin kuin muutkin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisia ja jopa adoptiosivustojajakin kun lukee, niin liki aina niissä mainostetaan, että etenkin ulkomailta tulevat ovat erityistarpeisia...

Vierailija
2/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisia ja jopa adoptiosivustojajakin kun lukee, niin liki aina niissä mainostetaan, että etenkin ulkomailta tulevat ovat erityistarpeisia...

Se ”erityistarve” liittyy siihen hylkäämisen kokemukseen. Ei lapsen omaan kehitykseen eikä älyyn. Tuoreen tutkimuksen mukaan adoptiolapset pärjäsi koulussa paremmin kuin biologiset lapset.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-6277910

Ja?

Vierailija
5/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöööö

Vierailija
6/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa adoptoida Aasiasta.

Vierailija
7/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinasta tulee nykyään ihan muutamia lapsia. Heidän perusteellaan ei voi tehdä mitään päätelmiä niistä lapsista, jotka on tulleet Suomeen liki kymmenen vuotta aiemmin.

Tää yleistäminen on oikeasti rasittavaa! Raivostuttavaa. Omani on menossa nyt lukioon. Keskiarvo on 9,9 ja koulu ollut aina lastenleikkiä.

Vierailija
8/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinasta tulee nykyään ihan muutamia lapsia. Heidän perusteellaan ei voi tehdä mitään päätelmiä niistä lapsista, jotka on tulleet Suomeen liki kymmenen vuotta aiemmin.

Tää yleistäminen on oikeasti rasittavaa! Raivostuttavaa. Omani on menossa nyt lukioon. Keskiarvo on 9,9 ja koulu ollut aina lastenleikkiä.

Itsekin tahtoisin adoptoida lukioikäisen tytön. T. Jorma 55 vee

Vierailija
9/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tahtoisin adoptoida lukioikäisen tytön. T. Jorma 55 vee

No hekoheko.

Vierailija
10/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”erityistarve” liittyy siihen hylkäämisen kokemukseen. Ei lapsen omaan kehitykseen eikä älyyn. Tuoreen tutkimuksen mukaan adoptiolapset pärjäsi koulussa paremmin kuin biologiset lapset.

Ap

Itse olen kyllä lukenut ja kuullut toista eli erityistarve on ihan esimerkiksi fyysinen vamma tai kehitysvamma ja siksi lapsi pääsee Suomeen, koska täällä on hyvä terveydenhoito. Adoptiolapsi voi kaivata alkuperäiseen kulttuuriinsa samannäköisten ihmisten pariin, biologinen äiti voi olla narkkari tm. syrjäytynyt tai köyhä ja siksi sopeutuminen Suomessa olemiseen voi olla vaikeampaa. Loogisesti ajatellen adoptiolapsella on aina heikommat mahdollisuudet elämässä jo alunperin johtuen taustastaan.

Tutkimus: 

Tutkimus osoitti Ruotsin ulkopuolelta adoptoiduilla lapsilla olevan aikuisiässä 3–4-kertainen itsemurha- ja psyykkisen sairastavuuden vaara, viisinkertainen huumeriippuvuuden vaara, 2–3-kertainen alkoholin väärinkäytön vaara (Hjern ym. 2002) ja 3–5-kertainen todennäköisyys laitos- tai sijaisperhesijoitukseen kymmenen ikävuoden jälkeen (Elmund ym. 2007) verrattuna samanlaisen sosioekonomisen taustan omaaviin ruotsalaislapsiin Adoptiolapsilla oli myös todennäköisemmin rikosrekisteri kuin verrokeilla (Hjern ym. 2002).

Vierailija
11/11 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse olen kyllä lukenut ja kuullut toista eli erityistarve on ihan esimerkiksi fyysinen vamma tai kehitysvamma ja siksi lapsi pääsee Suomeen, koska täällä on hyvä terveydenhoito. Adoptiolapsi voi kaivata alkuperäiseen kulttuuriinsa samannäköisten ihmisten pariin, biologinen äiti voi olla narkkari tm. syrjäytynyt tai köyhä ja siksi sopeutuminen Suomessa olemiseen voi olla vaikeampaa. Loogisesti ajatellen adoptiolapsella on aina heikommat mahdollisuudet elämässä jo alunperin johtuen taustastaan.

Tutkimus: 

Tutkimus osoitti Ruotsin ulkopuolelta adoptoiduilla lapsilla olevan aikuisiässä 3–4-kertainen itsemurha- ja psyykkisen sairastavuuden vaara, viisinkertainen huumeriippuvuuden vaara, 2–3-kertainen alkoholin väärinkäytön vaara (Hjern ym. 2002) ja 3–5-kertainen todennäköisyys laitos- tai sijaisperhesijoitukseen kymmenen ikävuoden jälkeen (Elmund ym. 2007) verrattuna samanlaisen sosioekonomisen taustan omaaviin ruotsalaislapsiin Adoptiolapsilla oli myös todennäköisemmin rikosrekisteri kuin verrokeilla (Hjern ym. 2002).

Niin. Kun ne kaikki adoptiolapset ei edelleenkään ole samanlaisia. Kaikki eivät ole fyysisesti vammautuneita tai heidän bioäitinsä eivät ole narkkareita. Esim Kiinasta adoptoitiin lapsia politiikan takia, ei biovanhemmuuden kelvottomuuden takia.

Ruotsin tutkimusta ei voi soveltaa Suomeen. Kas kun taas: adoptiolapset eivät ole yksi yhtenäinen könttä.

Tää on oikeasti niin loukkaavaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi