Terapia loppuu kesken prosessin...
Ensi vuoden alussa en pysty enää jatkamaan terapiakäyntejä, koska hinta on sitä 80-90e luokkaa per käynti ja kela-korvaus loppuu. :/ Mulla on edelleen vaikeuksia, joita en pysty ylittämään mitenkään vuodessa, kuten kouluahdistus - ja koulukin täysin kesken.. Tilanne näyttää siltä että en saa koskaan toisen asteen koulutusta kasaan tällä pelillä.
Meinaan vaan, että en ole ensimmäinen tässä tilanteessa. Kelan olisi järkevämpää myöntää ihmisille se 200 käyntikertaa vaikka viideksi vuodeksi, ei kukaan ehdi käyttämään 80 krt. per vuosi, kun kela katsoo kolmen vuoden enimmäisaikaan kuuluviksi myös vuosittaiset, normaalit lomien aiheuttamat keskeytykset. Mutta eiväthän he edes oleta, että joku tosiaan ehtisi käyttää sen 200 kerran edestä. Aikamoista kusetusta.
Kommentit (15)
Jos käy 2x viikossa, tuon ehtii kyllä käymään. Mutta siis se ei toki ole se pointti tässä.
Ei mullekaan riitä 3 v, eikä nyk terapeutti ota vastaan ilman kelakorvausta.
Kelalta voi hakea vammaistukea, nimi on hämäävä, siihen ei kannata kompastua. Itsekin maksoin tuon avulla neljännen vuoden terapiaa. Vaati lääkärin, hoitavan psykoterapeutin lausunnot ja lomakkeeseen omat perustelut.
Itselleni kävi noin, mutta pystyin käymään koulut loppuun sitten ihan rauhoittavan lääkkeen avulla.
Itse aloitin n. puoli vuotta sitten kelan tukeman psykoterapian ja meillä on ollut nyt heti alusta alkaen käyntejä 2 krt/vko. Näin terapeutti suositteli, toisaalta sen takia, että saataisiin terapiaprosessi tehokkaasti käyntiin, ja toisaalta, että saataisiin se n. 80 krt mahtumaan jo ensimmäiseen vuoteen kesälomista ym. huolimatta.
Voitko, ap, käydä tän viimeisen vuoden terapiassa 2 krt/vko? Silloin voisit ehtiä työstämään vähän intensiivisemmin jäljellä olevia kipupisteitä ja ehtiä hyödyntämään kela-tukea mahd. paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy 2x viikossa, tuon ehtii kyllä käymään. Mutta siis se ei toki ole se pointti tässä.
Ei ehdi, koska terapeuteillakin on lomia ja monia muitakin asiakkaita. Ja vaikka joku ehtisi, se kiireen määrä ei edistä kenenkään prosessia päästä eteenpäin. Sellaiset asiat, joiden takia terapiaan hakeudutaan tarvitsevat aina aikaa luultavasti enemmän kuin kolme vuotta.
Ehtii ehtii, itsellä vuosien kokemus. 52 x 2 = 104, jos pitää ehtiä käydä 80 kertaa eli 40:nä viikkona niin jää 12 viikkoa vuoteen, jolloin käy nolla kertaa. Ei kellään ole niin paljon lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi, koska terapeuteillakin on lomia ja monia muitakin asiakkaita. Ja vaikka joku ehtisi, se kiireen määrä ei edistä kenenkään prosessia päästä eteenpäin. Sellaiset asiat, joiden takia terapiaan hakeudutaan tarvitsevat aina aikaa luultavasti enemmän kuin kolme vuotta.
Kuinka monta vuotta? Terapiat on usein aivan liian pitkiä. Hyvä että niille on olemassa raja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan aika yksilöllistä, että kokeeko 2krt/vko tahdin tai 3 vuoden työstöajan liian kiirehtiväksi vai ei. Riippuu paljon sekä mt-ongelman laadusta&syvyydestä että asiakkaan ja terapeutin luonteesta/tyylistä.
Jos käy kaksi ekaa vuotta 2 krt/vko ja saa molempina sen 80 käyntikertaa täyteen, jää 200 kerrasta viimeiselle vuodelle käytettäväksi 40 kertaa. Eli viimeisenä vuotena olis sitten se 1 krt/vko. Näin mun terapeutti suositteli käynnit rytmittämään. En ole varma, riittääkö kolme vuotta ongelmieni työstämiseen, mutta se on se, mitä Kelan tukea saa, joten ei auta itku markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehtii ehtii, itsellä vuosien kokemus. 52 x 2 = 104, jos pitää ehtiä käydä 80 kertaa eli 40:nä viikkona niin jää 12 viikkoa vuoteen, jolloin käy nolla kertaa. Ei kellään ole niin paljon lomia.
tuo ryntäys ei edistä kenenkään terveyttä
Miten niin ryntäys? Ei se terapiaprosessi edisty, jos käy paljon tuon harvemmin tai vähemmän. Itse käyn tällä hetkellä kerran viikossa tupla-ajan pitkän välimatkan takia. Harmittaa, että pitää pitää niitä taukoja, ellei maksa itse.
Jos käyntejä on jollekin liikaa, niin sen ei luulisi olevan kellekään mikään ongelma. Vähyys ennemmin on.
Olet saanut 80 käyntiä terapiaa ilmaiseksi yhteiskunnan laskuun ja olet sitä mieltä että sinua on kusetettu? Vittu että ihminen voi olla kiittämätön idiootti!
Ihme köyhä kitisijä, joka määkii omien oikeuksiensa puolesta ja kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja valmiina. Osta itse omat terapiasi, jos niin paljon sitä tarvitset, äläkä oleta että muiden ihmisten pitäisi maksaa sinun ruikutuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi noin, mutta pystyin käymään koulut loppuun sitten ihan rauhoittavan lääkkeen avulla.
elämä ei oo kyllä ton arvoista eikä kenenkään henki..
En kyllä ihan ymmärrä mitä kauheaa tuossa on. Minä näen parempana, että valmistuin maisteriksi, ja sitten työelämään päästyäni jatkoin yksityispuolella terapiaa. Nyt olen itsenäisesti toimeentuleva ihminen joka en enää tarvitse lääkkeitä enkä terapiaa. Varmaan olisi parempi ollut jäädä kouluttamattomaksi ja työttömäksi, masentua lisää, passivoitua, vain lääkehoidon pelosta?
KELAn terapioiden voisi olla hyvä foksusoitua sellaisiin terapiasuuntauksiin, joissa selviää lyhyemmällä jaksolla kuin viisi tai enemmän vuosia. Pitkäkestoiset terapiat tähtäävät personallisuuden muutoksiin ja sitä kautta "parempaan työkykyyn". Ratkaisukeskeiset ja kognitiiviset tähtäävät huomiseen päivään työ ja opiskelukykyyn sekä ja siihen miten suoriutuu huomisesta, persoonallisuuden muutos tapahtunee onnistumisessa elämässä eikä negatiivisissa tunteissa (ahdistus, pelko, avuttomuus, häpeä) kuten pitkäkestoisissa terapioissa.
Jos haluat muuttaa persoonallisuuttasi, minusta sellaiset terapiat pitäisi jättää joko omasta pussista maksettaviksi tai sairaala / lääkäriseurannassa tapahtuviksi.
Kun aloittaa pitkän terapian, voi kolmen vuoden kuluttua havahtua että terapia on vielä kesken ei pysty suoritumaan normaalista elämästä ja tarvitsee lisää terapiaa. Tämä pitäisi olla tietoisuudessa siinä vaiheessa kun ALOITTAA sellaisen terapian, joka tyypillisesti kestää / tarvitsee enemmän kuin KELAn tukeman 3vuotta.
Mä ehdin kyllä käydä vaaditut kerrat, mutta olet oikeassa. Ota hei ap lainaa, se on pieni satsaus loppuelämääsi. Jo kahdella tonnilla käyt ihmeesti. Etkä laita sitten niitä rahoja muuhun. Tai koita neuvotella pienempi maksu jos terapeutti ei saa kelan tukea sinusta, mun terapeutti on niin ihana, että veloittaa silloin vähemmän. Kelaveloituskin on 80e, eli ihan normi.