Työkaveri pitkällä sairaslomalla, miten kaikille on ok että osallistuu esimerkiksi firman juhliin ym
Mutta ei jaksa käydä töissä. Kaikissa yhteisissä tapahtumissa on ja juhlissa, tämä jopa pomolle ok. Osa työntekijöistä ihmettelee tälläistä käytäntöä, ja että onko edes oikeasti sairas.
Kommentit (35)
Sairauslomalle jäädään, koska ei olla työkykyisiä. Ei niissä papereissa lue, että ollaan sairauslomalla, koska ei voida istua satunnaisessa juhlatilaisuudessa paria tuntia.
Moni yhdistää sairausloman sairauteen, jonka vuoksi maataan joko kotona vuoteessa tai sairaalan vuoteessa. Tämä katsotaan ainoaksi "oikeaksi" tavaksi olla sairas. Sairauksia on kuitenkin aika monenlaisia ja vaikka olisi kykenevä olemaan pois vuoteesta, ei silti välttämättä ole lähellekään työkykyinen.
Oli minullakin työkaveri, jolla oli pahoja selkäongelmia. Hoitotyö ei onnistunut tietenkään, koska potilaiden nostelu oli mahdotonta. Sairauslomalla työkaveri kuitenkin kävi kävelyillä, koska käveleminen oli osa selän kuntoutusta. Kyllä hänkin olisi varmaan voinut työpaikan juhlissa piipahtaa.
Minun täytyy sanoa että sitä mä vaan en ymmärrä että ollaan niiiiiin sairaita ja uupuneita, mutta kyllä reissata ja juhlia jaksetaan tuntikaupalla.
Ymmärrän kaikki puolustavat kommentit, mutta itse olen sellainen, etten kehtaisi sairaslomalla käydä työpaikan juhlissa. Poikkeuksena sitten esim.jos olis vaikka jalka paketissa tms.
Eniten ihmettelen sitä, että joku haluaa mennä sairauslomalla tai muulla vapaa-ajalla töihin tai työpaikan juhliin. Ei kiitos, ei todellakaan.
Meidän työpaikalla on ihan sairaslomailijan ohjeissakin, että piipahtaa välillä työpaikalla ja pitää yhteyttä työtovereihin, jos mahdollista, jotta palaaminen on loman päättyessä helpompaa.
Tämä palstahan on täynnä näitä muka masentuneita jotka eivät viitsi töitä tehdä.
Eikä niillä ole aina edes mitään valitettavaa. Ei vaan hotsita.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy sanoa että sitä mä vaan en ymmärrä että ollaan niiiiiin sairaita ja uupuneita, mutta kyllä reissata ja juhlia jaksetaan tuntikaupalla.
Ehkä sä olet vaan tyhmä.
Eihän sille tietenkään mitään mahda. Jotkut nyt vaan käyvät vähän hitaalla.
Toivottavasti kuitenkin pystyt elämään normaalia elämää rajoitteestasi huolimatta.
Me kaikki tsempataan sua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on ihan sairaslomailijan ohjeissakin, että piipahtaa välillä työpaikalla ja pitää yhteyttä työtovereihin, jos mahdollista, jotta palaaminen on loman päättyessä helpompaa.
Joissakin työpaikoissa onneksi ymmärretään, että henkinen hyvinvointi on tärkeää siinä missä fyysinenkin. Terveenä vietetään niin suuri osa ajasta työyhteisössä, että siinä viihtymiseen on syytä panostaa. Kuukausien poissaolo aiheuttaa molemminpuolisia jännitteitä ja on aika raju muutos hypätä yhtäkkiä normaaliin työrytmiin jos työpaikalle ei ole ollut mitään yhteyttä.
Itsehän olisin kiitollinen jos en olisi menettänyt läheisiä ihmisiä neljää kappaletta ja sen jälkeen terveyttäni ja tästä syystä joutunut pitkälle sairaslomalle.
Oma vikanihan tämä kaikki on ja auta armias kuinka laiska mä olen jos vielä tässä "oikeen masennun"😱
Ja ei. Mulla ei oo silti nyt ollu pikkujoulu yms muu fiilis, sori tästä myös.
.....Ihmiset eivät aina näköjään ihan mieti mitä suustaan päästävät...🤦♂️
EiAinaLaiskuutta kirjoitti:
Itsehän olisin kiitollinen jos en olisi menettänyt läheisiä ihmisiä neljää kappaletta ja sen jälkeen terveyttäni ja tästä syystä joutunut pitkälle sairaslomalle.
Oma vikanihan tämä kaikki on ja auta armias kuinka laiska mä olen jos vielä tässä "oikeen masennun"😱Ja ei. Mulla ei oo silti nyt ollu pikkujoulu yms muu fiilis, sori tästä myös.
.....Ihmiset eivät aina näköjään ihan mieti mitä suustaan päästävät...🤦♂️
Jatkan vielä omaani, että minua EI KUITENKAAN HÄIRITSE VAIKKA TOISET KÄVISIVÄT JUHLISSA SAIRASLOMALLAAN vaikka itse en jaksa.
Täytyy muistaa että sä et voi tietää mitä toinen käy läpi joten se ei ole sun tehtäväna arvostella.
Minulla on fyysisiä sairauksia, jotka eivät näy päällepäin. Yleensä pääsen työpaikalle ja viimeiseen asti vältän sairaslomia, mutta ymmärrän varsin hyvin, että sairaudet eivät näy päällepäin ja sängyn pohjalle makaamaan jääminen on pahinta, mitä terveydelleen voi tehdä. Oma vointini on hyvä pari tuntia päivässä, työpäivä on 8h ja työmatkat päälle. Jos olen niin huonossa kunnossa, että en selviä työpäivästä, niin voin silti selvitä pari tuntia juhlissa, joissa voin itse päättää mitä teen ja missä tahdissa eikä kenenkään henki tai terveys vaarannu, vaikka olisin toimintakyvytön.
Saikku on määrätty siksi, että lääkäri on katsonut että henkilö ei ole tällä hetkellä työkykyinen. Ei olisi työnantajankaan intresseissä joutua maksamaan koko ajan täyttä palkkaa ihmiselle, joka ei pysty tarjoamaan läheskään normaalia työpanostaan vastineeksi palkasta. Eikä se tietysti olisi hyväksi sille ihmisellekään käydä siellä töissä ahdistumassa siitä, miten ei vaan pysty töihin tarpeeksi hyvin vaikka kuinka yrittäisi.
Mutta masentuneen yleensä on silti hyväksi oman jaksamisensa rajoissa yrittää elää normaalia elämää, vaikkei töissä pystyisi vielä käymäänkään. Siksi masennus-sairaslomalaista voi nähdä vaikka ostoskeskuksissa, baareissa, lenkkeilemässä tms ja se on vain hyvä asia, ei merkki siitä ettei ihminen ole oikeasti sairas.