Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun mielestä on aika epäreilua miten meidän työpaikalla jaettiin lomat

Vierailija
04.06.2018 |

Yritimme miehen kanssa järjestellä lomia niin, että lapsilla olisi lähes koko kesän ainakin toinen vanhempi seuranaan. No pieleenhän tuo meni. Molempien lomat on nyt sitten kesäkuussa. Mihin nuo lapset heinäkuussa menevät? Yritin koko kevään korostaa esimiehelle, miten tärkeää olisi minulle saada heinäkuu vapaaksi. Se ei nyt vaan onnistunut, vaan lapseton sai sen heinäkuun vapaaksi. Ei perheellisiä ja lapsettomia saa tietenkään syrjiä, mutta järkeä ja inhimillisyyttä voisi käyttää. Lapseton voi mennä vaikka Thaimaahan syyskuussa, mutta minun olisi oltava kesälomalla lasten kanssa. Minua ärsyttää tämä tilanne ihan hirveästi.

Kommentit (240)

Vierailija
21/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan nyt vaan tulee kohdella työntekijöitä tasapuolisesti riippumatta myöskään perhesuhteista. Kyllä sillä lapsettomallakin on oikeus välillä heinäkuussa sitä lomaansa viettää. Teidän lapsienne hoito-ongelmat ovat teidän, ei työnantajan tai työkavereiden. Ja kyllä itselläkin on ollut aikoinaan lapset pieniä, eli ei tarvitse tulla huutelemaan siinä mielessä takaisin. Kaikista tasapuolisin olisi tietenkin kiertävät loma-ajat joten siitä vaan ehdottelemaan kiertävää lomasysteemiä, niin jokainen saa olla välillä heinäkuussa, välillä elokuussa jne. ja kaikille tasapuolisesti.

Vierailija
22/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää tuo nahistelu lomista..

Meitä on työmaalla kuusi naista, osalla lapsia, osalla ei.

Olen ollut 11 vuotta samassa paikassa ja kukaan ei koskaan ole kitissyt loman ajan kohdasta.

Yhdessä neuvoteltu ja sovittu lomat.

Eihän me kylläkään muulloinkaan riidellä, jos jotain sanomista on, se sanotaan asianomaiselle asiallisesti.

Mutta selän takana ei juonita eikä juoruta!

Vierailija
24/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomaileva äippä kirjoitti:

Millä perusteella?

Mistäs nyt on kymysys??????

Vierailija
25/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai helkkari, muistuu lomien jakotappelut edellisessä työpaikassa. Olin siellä päälle 10 vuotta.

Omat lomat osuivat joko toukokuulle tai elokuulle koulujen aloittamisen jälkeiseen aikaan. Useimmiten tuonne elokuulle, mutta joskus se tuli varatuksi, niin kuka väisti toukokuulle. Oujee. Ja arvatkaa kuinka monta natiaista mulla nurkissa pyörii? Noh, tasan nolla.

Toisaalta, olihan sitä kiva lähteä lomille siinä vaiheessa, kun muut olivat tulleet takaisin.

Ja toisekseen, omalla asenteella sai vähän harmistusta loivennettua. Hellekesinä oli kiva päästä kuumasta kämpästä hyvin ilmastoituun ympäristöön. Ja taas viileinä kesinä oli yksi taivaan lysti, että missä oli. Ja välillä osui kiirehuippuja, joten tuli tehtyä parempaa tiliä kesällä ylitöiden muodossa. 

Vierailija
26/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni on lapsia, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että lapseton voi siirtää lomaa jos perheelliselle tulee ongelmia lastenhoidon kanssa. Olen myös näin tehnyt.

Se, että sinä olet niin tehnyt, ei velvoita muita samaan. Jokaisen syyt ja toiveet saada loma tiettyyn aikaan ovat aivan yhtä perusteltuja toiveita, oli kyseessä lapseton tai vanhempi. Ne lomat kun on sillä omalla työllä eikä perhetilanteella ansaittu. Mutta se nyt on selvä, että kaikkien toiveita ei aina voi toteuttaa ja jokaisen on vuorollaan joustettava ja otettava joku ikävämpi ajankohta. Aina voi toki kysyä joltain, että haluaako vaihtaa, mutta jos ei niin ei, sitten on vanhemman vain kitisemättä järjestettävä lastenhoito muutoin tai lapsettoman kitisemättä jäätävä kotiin, jos ei saa lomaa siihen kohtaan, mille on vaikka reissua suunniteltu.

Itselläni ei ole lapsia, olen lomaillut tyytyväisenä parhaat kesäkuukaudet, mutta myös kitisemättä jonkun toukokuun tai syyskuun, jos se on kohdallani osunut, meillä kun ei jaettu lomia perheen perusteella, vaan katsomalla miten on aikaisempina vuosina ollut. Ja esimies itsekin pienehköjen lasten äiti, ei vela-korppikotka 😂😉

Vierailija
27/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan nyt vaan tulee kohdella työntekijöitä tasapuolisesti riippumatta myöskään perhesuhteista. Kyllä sillä lapsettomallakin on oikeus välillä heinäkuussa sitä lomaansa viettää. Teidän lapsienne hoito-ongelmat ovat teidän, ei työnantajan tai työkavereiden. Ja kyllä itselläkin on ollut aikoinaan lapset pieniä, eli ei tarvitse tulla huutelemaan siinä mielessä takaisin. Kaikista tasapuolisin olisi tietenkin kiertävät loma-ajat joten siitä vaan ehdottelemaan kiertävää lomasysteemiä, niin jokainen saa olla välillä heinäkuussa, välillä elokuussa jne. ja kaikille tasapuolisesti.

Minulla itselläni on lapsia, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että lapseton voi siirtää lomaa jos perheelliselle tulee ongelmia lastenhoidon kanssa. Olen myös näin tehnyt. Lapset ovat kuitenkin maailman ja tämän maan tulevaisuus.

Ymmärrän tietysti, että vela-korppikotkaa harmittaa kun ei pääsekään samaan aikaan perheellisten kavereidensa kanssa lomailemaan. Anna panoksesi yhteiskunnalle ja tee lapsi, niin sinäkin pääset tappelemaan heinäkuun kesälomista...

Kiertävät lomavuorot ovat ihan pe*seestä, varsinkin suuremmissa yrityksissä. Silloin on pakko pitää KESÄlomaa touko- tai syyskuussa kun sattuu huono vuosi. Yhdestä tuollaisesta firmasta lähdin osittain näiden lomajuttujen vuoksi pois. Hauskinta oli, että lomakierto ko. yrityksessä oli noin 3 vuotta ja suurin osa työntekijöistä ei edes työskennellyt tuossa firmassa niin kauaa...sen verran kuitenkin, että vuosilomat ehti kertyä ja jos kävi pa*ka tuuri niin vietit ainoan kesälomasi syksyn sateissa tai kevään kalseassa säässä.

Jos olet lukutaitoinen, niin varmasti osasit lukea, että omat lapset on olleet aikoinaan pieniä, eli niitä lapsia kiitosta vaan jo on.  itse en ole ikinä aikoinaan vaatinut, että työkavereiden pitää siirtää lomiaan MINUN lapsenhoito-ongelmieni takia. Onko oikeasti nykyään lapsia tekevät niin avuttomia, että kaikkien muiden pitää hyysätä ja joustaa niiden lapsellisten takia? Kun se perusajatus kuitenkin on, että jos niitä lapsia tehdään, niin ihan itse sopeudutaan niihin vaatimuksiin, mitä se jälkikasvu tuo tullessaan. Kun elämässä ne nallekarkit eivät vain aina mene tasan ja aina ei vaan voi itse päättää omista loma-ajoistaan. Toki on hienoa, jos työyhteisössä löytyy joustoa lapsiperheitä ajatellen, mutta se ajatus, että lapsettoman on pakko joustaa on kyllä todella outo. itselläni ei ole mitään väliä, koska lomiani pidän, joten varsin hyvin omalta kohdaltani suon lapsellisille valinnanvapauden lomaa kohtaan omassa työssäni.  Pahimassa tapauksessa se lapseton ei saisi mahdollisesti vuosikausiin sitä parasta loma-aikaa jos aina olisi lapselliset etusijalla. Vähän suhteellisuutta nyt jokaiselle. On aivan pötypuhetta tulla väittämään, että on epäreilua ellei saa lomaansa johonkin tiettyyn ajankohtaan , kun edelleen työnantaja sen viime kädessä saa päättää. 

Vierailija
28/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies vahvistaa lomat ja päättää ajankohdan yksiselitteisesti. Tasapuolisuus ja yhdenvertaisuus on muistettava, mutta työnantajalla on velvollisuus huolehtia myös työhyvinvoinnista. Perheellisellä tuo voi tarkoittaa sitä, että työteho ja -hyvinvointi laskee, jos työntekijällä on koko heinäkuun huoli lapsien hyvinvoinnista.

Itse perheellisenä minulla on ollut vain yksi vuosi, jolloin tarvitsin heinäkuun lomaksi, ja onneksi sen sain.

Tämä työntekijä olisi ollut aika väsynyt, kun olisi töihin mennyt 7, vietyään ensin lapset varahoitoon 3:lla bussilla ja sieltä 2:lla töihin ja taas iltapäivällä sama toisinpäin.

Työnantaja ymmärsi, ja joustoa on sen jälkeen löytynyt hyvin paljon. 6 vuoteen en ole ollut nyt heinäkuussa lomalla, olen väistänyt, kun muilla on yhtä painavat syyt.

Vierailija
29/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni on lapsia, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että lapseton voi siirtää lomaa jos perheelliselle tulee ongelmia lastenhoidon kanssa. Olen myös näin tehnyt. Lapset ovat kuitenkin maailman ja tämän maan tulevaisuus.

Ymmärrän tietysti, että vela-korppikotkaa harmittaa kun ei pääsekään samaan aikaan perheellisten kavereidensa kanssa lomailemaan. Anna panoksesi yhteiskunnalle ja tee lapsi, niin sinäkin pääset tappelemaan heinäkuun kesälomista...

Kiertävät lomavuorot ovat ihan pe*seestä, varsinkin suuremmissa yrityksissä. Silloin on pakko pitää KESÄlomaa touko- tai syyskuussa kun sattuu huono vuosi. Yhdestä tuollaisesta firmasta lähdin osittain näiden lomajuttujen vuoksi pois. Hauskinta oli, että lomakierto ko. yrityksessä oli noin 3 vuotta ja suurin osa työntekijöistä ei edes työskennellyt tuossa firmassa niin kauaa...sen verran kuitenkin, että vuosilomat ehti kertyä ja jos kävi pa*ka tuuri niin vietit ainoan kesälomasi syksyn sateissa tai kevään kalseassa säässä.

Jos olet lukutaitoinen, niin varmasti osasit lukea, että omat lapset on olleet aikoinaan pieniä, eli niitä lapsia kiitosta vaan jo on.  itse en ole ikinä aikoinaan vaatinut, että työkavereiden pitää siirtää lomiaan MINUN lapsenhoito-ongelmieni takia. Onko oikeasti nykyään lapsia tekevät niin avuttomia, että kaikkien muiden pitää hyysätä ja joustaa niiden lapsellisten takia? Kun se perusajatus kuitenkin on, että jos niitä lapsia tehdään, niin ihan itse sopeudutaan niihin vaatimuksiin, mitä se jälkikasvu tuo tullessaan. Kun elämässä ne nallekarkit eivät vain aina mene tasan ja aina ei vaan voi itse päättää omista loma-ajoistaan. Toki on hienoa, jos työyhteisössä löytyy joustoa lapsiperheitä ajatellen, mutta se ajatus, että lapsettoman on pakko joustaa on kyllä todella outo. itselläni ei ole mitään väliä, koska lomiani pidän, joten varsin hyvin omalta kohdaltani suon lapsellisille valinnanvapauden lomaa kohtaan omassa työssäni.  Pahimassa tapauksessa se lapseton ei saisi mahdollisesti vuosikausiin sitä parasta loma-aikaa jos aina olisi lapselliset etusijalla. Vähän suhteellisuutta nyt jokaiselle. On aivan pötypuhetta tulla väittämään, että on epäreilua ellei saa lomaansa johonkin tiettyyn ajankohtaan , kun edelleen työnantaja sen viime kädessä saa päättää. 

Maailma on hieman muuttunut tässä välissä. Siinä missä sinun lapsesi olivat yksin kotona näennäisesti naapurin valvonnassa, heikosti jaksavan 8-kympisen mummon luona tai kesäleirilla niin nykyään tuollaisesti seuraisi lasu eikä mitään ilmaisia kahden viikon kesäleirejä enää edes järjestetä.

Kesä- ja elokuu ovat vielä hyviä lomakuukausia Suomessa. Jos joku lapseton haluaa ehdottomasti lomailla heinäkuussa vain siksi koska mä voin, niin aika surulliseen jamaan on tämän maan ihmiset (naiset) menneet.

Koska mä voin on ihan pätevä perustelu toivoa työnteollaan ansaitsemaansa lomaa juuri siihen kohtaan kun haluaa. Vaikkakaan se toive ei välttämättä toteudu. Kesä- ja elokuu ovat hyviä lonakuukausia myös, mutta siitä huolimatta lapsettomalla on yhtä iso oikeus toivoa (ja vuorollaan saada) se heinäkuu.

Alkaa itse itsenne työnantajiksi, jolloin voitte ihan keskenänne sumplia loma-ajan, mutta työpaikassa jossa on useampi ihminen ei voi mennä vain yhden navan ympärillä. Entäs jos tilanne on olisikin se, että työpaikalla on vaikka viisi äitiä, joista jokainen haluaa hoidon vuoksi saada loman juuri heinäkuulle, laitetaanko koko työpaikka kiinni heinäkuuksi, koska pitää joustaa heidän tarpeidensa mukaan? 😁😉

Ja miksi juuri naiset ovat vajonneet alas lomatoiveidensa vuoksi, eikö miehillä (lasten isillä siis..) ole mitään vastuuta asioihin. 😉

Vierailija
30/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ennen perheelliset varasi parhaat kuukaudet, koululaisten lomaviikot ja silti kitisivät. Onneksi tuli uusi pomo pari vuotta sitten ja sen jälkeen lapsettomatkin saa pitää lomansa kesällä. Ne, joilla on täydet lomaoikeudet pitää yhden viikon touko- tai syyskuussa. Uusi pomo sääti kiertävät lomat, joten nyt kaikki kiertää, jopa koulujen lomaviikoilla on lapsettomillakin mahdollisuus pitää lomaa! Perheelliset kitisi, että kun on jo mökki tai matka varattuna. Pomo käski ensin odottamaan lomien vahvistukset ja vasta sitten varaamaan mökit tai lomamatkat. Kyllä me ennen syrjityt pidetään sitten paljon tästä uudesta pomosta (nainen, jolla on myös lapsia).

Minä olen sitä mieltä, että naisten solidaarisuus ei tarkoita sitä, että kaikki parhaat lomat menee aina perheellisille. Muutenkin naisvaltaisella alalla nämä perheelliset on poissa paljon, kun lapset sairastelee, mikä kuormittaa muita, kun sijaisia ei oteta. Näitä lasten sairastumisia on muutenkin kumman paljon ennen pyhiä tai yksittäisiä työpäiviä alku/loppuviikosta.

Vierailija
31/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyllä muistettava myös se että loma ei ole kaikille matkustelua varten. Loman perimmäinen tarkoitus on töistä palautuminen ja omalla kohdallani voin sanoa että se ei todellakaan onnistu syyskuussa. En ole kiinnostunut Thaimaan matkoista vaan levosta, Suomen kesätapahtumista, torikahveista, uimisesta, sukulaisten kesken vietetystä ajasta jne. Valitettava tosiasia on että syyskuu ei ole millään lailla mieluisa lomakuukausi näitä ajatellen. Enkä todellakaan jaksaisi painaa kesää töissä työkavereita tuuraillen jos oma loma olisi noin pitkällä. Juu olen lapseton, haukkukaa vapaasti. Onnekseni olen ollut jo 20 vuotta työpaikassa jossa minua ei ole koskaan kertaakaan syrjitty lomatoiveissa lapsettomuuteni takia. Eniten mua nyppii ne lapselliset kuten ap jotka kuvittelee että lapset on joku vapaalippu heinäkuun lomaa. Ei ole, eikä pidäkään olla.

Vierailija
32/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin lomavuoroja jaetaan tasapuolisesti, kaikki on hyvin eikä perheellisellä(kään) ole oikeutta valittaa. Jos kaksi työntekijää haluaa keskenään vaihtaa vuoroja, se on sallittua jos työnantajalle sopii.

Vaikka yksi äiti ei tarvitse joustoa kuin muutamana kesänä, sen jälkeen on seuraava äiti tarvitsemassa joustoa ja sitten sitä seuraava. Koska lapseton saa lomailla heinäkuussa? Ei koskaan? Onneksi on kiertävät vuorot.

Vierailija
33/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimies ja meillä saa jokainen  yhden viikon lomaa toivomalleen kuukaudelle. Muuten lomat kiertävät kesäkuu-heinäkuu-elokuu.

Minä olen lomalla heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin, koska se on aika jolloin ei ole kokouksia. Muina aikoina lomailu onnistuu jouluna  ja huhtikuun lopussa. Tämä minulle kerrottiin jo työhaastattelussa eli ilmoitettiin, että lomat onnistuvat vain noina ajankohtina. Asia oli sillä selvä.

Vierailija
34/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma lasten yksin kotona oleminen on? Itsekin olin heti ekaluokkalaisesta alkaen suurimman osan kesää yksin kotona, faija kävi ruokatunnilla kotosalla jolloin itsekin söin sitten jotain ja muuten juoksin kavereiden kanssa pihalla.

Vierailija
35/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kesäkuu onkin helteisempi kuin heinäkuu. Karma!

En minä niistä säistä niin välitä, vaan lasten hoitamisesta! Ei lapset voi olla keskenään kotona koko päivää.

Ap

Koululaiset? No, kyllä ne voi.

Vierailija
36/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kesäloma on pidettävä kesällä? Miksi lomakuukautta ei voisi pitää silloin kun haluaa? Kesäillat on valoisia, joten töiden jälkeen jää aikaa nauttia kesästä. Pyöräillä esim. töihin tai kuokkia pihalla.

Talvella on ikävä olla töissä, kun päivä on niin lyhyt. Talvella voisi matkustaa pidemmäksi aikaa ulkomaille, koska kesä on niin kaunis Suomessa.

Vierailija
37/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kesäkuu onkin helteisempi kuin heinäkuu. Karma!

En minä niistä säistä niin välitä, vaan lasten hoitamisesta! Ei lapset voi olla keskenään kotona koko päivää.

Ap

Miksei voi?

Vierailija
38/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarhoissa on kesäpäivystys ja isommille voi palkata lastenvahdin,eli ei se lastenhoito mikään tekosyy ole?

Vierailija
39/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta epäreilua olisi että lapseton ei vuosikausiin, pahimmillaan vuosikymmeniin saisi lomaa heinäkuulle. Ei lapsettoman ainoa syy haluta heinäkuulle lomaa ole "koska mä voin". Heinäkuussa on paljon kesätapahtumia ja muut on lomalla. Ehkä lapseton haluaisi mennä sukulaisille vierailulle tai kaveriporukan kans ulkomaille tai lempifestareille. Ja sekö muka olisi reilua että hän ei ikinä saisi tehdä näitä asioita, koska hänellä ei ole lapsia?

Kiertävä lomalista on hyvä vaihtoehto, jos siinä on joustoa. Mikään ei nimittäin ole typerämpää kuin se että jonkun on pakko pitää lomansa heinäkuussa vaikka ei haluaisi ja työpaikalla olisi usea työntekijä, joka taas mielellään lomailisi heinäkuussa.

Vierailija
40/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ekaluokkalainen on vähän pieni olemaan koko päivän yksin kotona, mutta isommat alakoululaiset kyllä pärjäävät jo. Jos teillä on kaksi alakouluikäistä lasta, niin olettaisin, että pärjäilevät. Voisiko toinen vanhemmista poiketa esim. ruokatauolla kotona tai soittaa ja kysyä, että kaikki on ok. Ehtisikö mummo tai vaari hoitamaan lapsia teillä, tai vaihtoehtoisesti ottamaan pariksi viikoksi mummolaan hoitoon. Olisiko naapurustossa nuorisoa, jotka pientä palkkaa vastaan vahtisivat lapsianne sen aikaa, kun olette töissä, tai kävisi päivällä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

Mä ymmärrän, että tuo lastenhoito aiheuttaa harmaita hiuksia joissakin perheissä. Lapsettomien on tätä tietenkin vaikea ymmärtää. Onko sillä nyt eroa, vietätkö lomasi heinäkuussa vai elokuussa? Ihan oikeasti. Sillä ei ole mitään merkitystä sille lapsettomalle, mutta sille perheelliselle se lastenhoidon järjestäminen voi olla vaikeaa.