Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia mielikuvaharjoituksia tms voisin tehdä, jotta saisin pidettyä kodin siistinä?

Vierailija
04.06.2018 |

Kiinnostaa kovasti teidän mielenmaisema, joilla koti pysyy siistinä. Mikä erottaa siistin ja epäsiistin ihmisen?

Ajatteletteko te sitä erityisen paljon? Voisin kuvitella, että joku ulkonäköään hoitava vilkaisee peiliin usein ja pysyy tarkkana, että kampaus pysyy ojennuksessa ja ryhti on hyvä (ja lopulta varmaan lähes automaattista?).

Itselläni käy kodin siisteys mielessä vasta, kun on häiritsevän likaista. Pitäisikö minun alkaa nyt kotona ollessani pitämään jatkuvasti mielessä kodin siisteys? Miten tämä onnistuu, kun minulla ei ole mitään muistikuvia jälkikäteen, mihin olen tavarani laskenut, enkä tee tietoisia päätöksiä tyyliin ”heitänpä tämän paidan lattialle ja jätän roskat keräämättä”? Se on varmaan todella ärsyttävää ja tuskaistakin, koska kodin siisteys ei ole kiinnostavaa eikä kehittävää, mutta ehkä tämä on ainoa keino?

Nyt siis kiinnostaa filosofia ja ajatus ”no minä nyt vain laitan kaiken paikoilleen” takana, ei erityisesti käytännön siivousniksit.

Haluan pitää kodin siistinä yksinkertaisesti siksi, koska siistissä kodissa mieli lepää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään mielikuvaharjoituksia tee, vaan olen vaan päättänyt tietyt rutiinit, ja noudatan niitä huvittipa tai ei. Esim. että suljen kaappien ovet otettuani sieltä tavaran, pyyhin heti pois läiskät ja pisarat pinnoilta, nostan heti lattialta sen mitä sinne on pudonnut, joka torstai on viikkosiivous johon kuuluu tietyt asiat, joka kuukauden ekana torstaina vähän isompi kuukausisiivous.

Vierailija
2/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan mitään mielikuvaharjoituksia tee, vaan olen vaan päättänyt tietyt rutiinit, ja noudatan niitä huvittipa tai ei. Esim. että suljen kaappien ovet otettuani sieltä tavaran, pyyhin heti pois läiskät ja pisarat pinnoilta, nostan heti lattialta sen mitä sinne on pudonnut, joka torstai on viikkosiivous johon kuuluu tietyt asiat, joka kuukauden ekana torstaina vähän isompi kuukausisiivous.

Tarkoitan, että millä mielikuvaharjoituksella pääsisin tuohon tilaan. Itse siis huomaan avoimet kaappien ovet kun lyön niihin pääni tai ne ovat muuten tiellä, lattialle pudonneen ruuan kun astun sen päälle tai pisarat pinnoilla siinä yhteydessä kun siivoan isommin ja ne sattuvat kohdalle. Viikkosiivouksen muistan ehkä kaksi viikkosiivousta jo unohdettuani, enkä juuri silloin mitenkään ehdi. Muistan tämän uudelleen ehkä parin viikon kuluttua. Kuukausisiivous on noin pitkän ajan päästä, etten varmasti muista sitä mitenkään.

Se mitä yritän kysyä: Ajatteletko tyyliin ”otan nyt tavaran kaapista ja laitan heti oven kiinni. Hups juomaa läikkyi, siivoanpas sen nyt heti”?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttua toimeen? Miksi mielikuvaharjoitteita? :DD

Vierailija
4/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että oma ajatusratani menee suunnilleen niin, että sävellän musiikkia, kertaan jotain meneillään olevaa projektia ja suunnittelen uutta samalla kun kokkaan ruokaa. Kun ruoka on valmista, otan sen mukaan ja syön samalla kun teen jotain. Kokkaussotkut ja likaiset astiat väärässä paikassa tajuan ehkä ensi viikolla, kun ne ovat tielläni tai puhtaat lautaset on loppu. Ap

Vierailija
5/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tuohon mitään mielikuvaharjoituksia keksi, pitää vaan siivota jälkensä heti jos ei kerran muuten sotkua huomaa ennen siivouspäivää... :D

Vierailija
6/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarttua toimeen? Miksi mielikuvaharjoitteita? :DD

Yritä verrata sitä johonkin mikä sopisi sulle itselle. Et varmasti ole täydellinen kaikessa.

Vierailija
7/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemalla Jordan B. Petersonin kirja "12 rules for life" ja sisäistämällä sääntö numero 6.

Vierailija
8/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tuohon mitään mielikuvaharjoituksia keksi, pitää vaan siivota jälkensä heti jos ei kerran muuten sotkua huomaa ennen siivouspäivää... :D

Kuten aiemmin sanoin, sotkujen siivoamattomuus ei ole valinta. Minun pitää harjoitella olla vaikkapa säveltämättä samaan aikaan kun teen ruokaa, kuten esimerkissäni, koska muuten sotkut tai niiden siivoaminen ei käy mielen vieressäkään.

Vierailija
9/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen ei ole metafysiikkaa.

Vierailija
10/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida selittää itseäni kovin hyvin.

Vierailija
11/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin aina, että miten noloa se on jos joku tuleekin yllätysvierailuun sikolättiin. Kerran kävi niin 18-vuotiaana. Hävetti.

Vierailija
12/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samalainen ja ei siihen oikein muu ole itselläni auttanut kuin valita tietty päivä ja kellonaika viikossa milloin tekee mitkäkin kotihommat. Välillä unohtuu jos uppoudun johonkin uuteen juttuun (kirja, peli, tv-sarja) ja en jotenkin "huomaa" sotkua ennenkuin tosiaan on puhtaat lautaset ja sukat loppu.

Tosin en silti ole varma osaanko siltikään pitää kotiani siistinä, omasta mielestäni täällä on aina perussiistiä, mutta vanhempani eivät ole tyytyväisiä ja valittaa aina vierailulla miten mun pitäisi siivota. En oikein tiedä, että siivota mitä? En näe itse mitään siivottavaa.

Vierailija
13/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti hyvin teoreettinen ihminen. Yrität soveltaa siivoamiseen sellaista ajattelua joka ei siihen sovi. Siivoaminen ei ole mikään mielikuvien asia eikä abstrakti. On päätös laittaa tavarat paikoilleen. Voit päättää siivota keittiön aina ruuanlaitton jälkeen. Voit päättää esimerkiksi joka ilta käydä kodin läpi ja viedä roskat roskiin ja kamat kaappiin. Siivoaminen on rutiineja kuten esimerkiksi henkilökohtainen hygienia. Tarvitsetko mielikuvaharjoitteita, jotta pystyisit pesemään hampaat säännöllisesti?

Vierailija
14/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi se, että käytän joka ilta puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa yleisen järjestyksen hoitoon: tiskit tiskaten / tiskikoneeseen ja kone päälle (tyhjennys tietty ensin jos tarvitsee), keittiön tasojen pyyhintä, pyykit pyykkikoreihin, tavarat paikoilleen, seuraavana aamuna tarvittavat jutut valmiiksi.

Sitten kerran viikossa on siivouspäivä, jolle en suunnittele muuta. Silloin hoidan isommat asiat (imurointi, keittiön pesu, lattioidenpesu, jääkaapin siivous, ikkunoidenpesu, yms. mikä onkaan tarpeen kulloinkin) ja koko sen päivän pyörii pyykkikone. Sitä mukaa kun on käynyt, ripustan kuivumaan ja uutta pyörimään.

Vierailija
15/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voisi kenties laittaa aina päälle vaikka äänikirjan, radion, virkistävää musaa. Tulisi positiivisia mielleyhtymiä.

Vierailija
16/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käsite entropia tuttu?

Vierailija
17/22 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöön mennessä vien samalla olohuoneeseen jääneen kahvikupin, huomaan muruja pöydällä jotka pyyhkäisen pois. Takaisin olkkariin tullessa potkaisen taaperon levittämät pallot takaisin hänen huoneeseen. Vessassa käydessä pyyhkäisen pölyt lavuaarista.. Rikkaimurilla nopeasti otan olohuoneen / eteisen jne. Ikinä en tee mitään suursiivousta ja aina on siistiä.

Vierailija
18/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen on rutiineja kuten esimerkiksi henkilökohtainen hygienia. Tarvitsetko mielikuvaharjoitteita, jotta pystyisit pesemään hampaat säännöllisesti?

Kyllä olen joutunut opettelemaan aikuisiällä joitain vastaavia juttuja. Se on onnistunut siten, että olen ”hurahtanut” aiheeseen, lukenut siitä, keskustellut siitä ja pyöritellyt sitä paljon mielessäni. Lopulta siitä on tullut itsestäänselvyys ja se on jäänyt tavaksi.

Aion tänään ostaa uusia siivousvälineitä ja todella uppoutua kodinhoitoon. Heitän niin paljon tavaraa menemään kuin mahdollista (minulla olisi Konmari-kirjakin, jos sitä haluan noudattaa). Täällä on jo nyt niin vähän tavaraa, että melkein kaikuu, mutta ehkä hankin lisää akustiikkalevyjä sitten.

Vierailija kirjoitti:

Ja voisi kenties laittaa aina päälle vaikka äänikirjan, radion, virkistävää musaa. Tulisi positiivisia mielleyhtymiä.

Tää on hyvä idea jota aion kokeilla.

Vierailija kirjoitti:

Onko käsite entropia tuttu?

En ole tullut ajatelleeksi, mutta hyvä pointti.

Vierailija
19/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle on niin vaikeaa tajuta ns. "itsestään" että pitäisi siivota niin laita vaikka kännykkään jokapäiväinen hälyttävä muistutus että SIIVOA NYT ja sitten katsot ympärillesi ja mietit mitkä asiat eivät ole paikoillaan ja missä on sotkua jotka voisi pyyhkiä.

Vierailija
20/22 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulle on niin vaikeaa tajuta ns. "itsestään" että pitäisi siivota niin laita vaikka kännykkään jokapäiväinen hälyttävä muistutus että SIIVOA NYT ja sitten katsot ympärillesi ja mietit mitkä asiat eivät ole paikoillaan ja missä on sotkua jotka voisi pyyhkiä.

Hahaha tämä on oikeasti aika hyvä idea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi