Miksi ei saa päivähoitoa vaikka äiti on sairaslomalla
Meillä ei 3 vuotiaat kaksoset pääse päivähoitoon kuin 20h/viikko, olen ollut työttömänä. Nyt jouduin onnettomuuteen, käsi kipsissä ja toinen tukisiteessä, leikkausarvioon menossa viikon päästä. Pyysin lapsille täysiaikaista hoitopaikkaa, miehen työajaksi. EI saada, koska olen kotona, sairasloma ei vaikuta asiaan.
Miten voi olla, että emme saa paikkaa? En pysty hoitamaan lapsia nyt. Äitini on täällä tämän viikon apuna, sen jälkeen en tiedä mitä teen. Miehen kesäloma alkaa vasta heinäkuun puolella.
Kommentit (23)
Varhaiskasvatusoikeuden muuttamista vanhemman sairausloman vuoksi ei voi pitää lapsen edun mukaisena, joten valittakaa päätöksestä.
Elämä on yllätyksiä täynnä ja niihin on vanhempien kyettävä vastamaan.
ajatella,jotkut YH:t hoitaa aina lapsiaan itse
Lastensuojelu tai sitten palkkaat itse kotiin apua.
Minulta murtui selkä ja itse palkattiin se apu.
Hohhoijaa kirjoitti:
Miten sitä ennen on pärjätty
Ennen tilattiin kunnalta kodinhoitaja.
Meilläkin kävi kaksi viikkoa kun äiti suonikohjuleikkauksessa. Ja me lapset oltiin jo teinejä.
Hohhoijaa kirjoitti:
Silloin kuulemma isovanhemmat asui samassa pihapiirissä :D
Kuntien palveluvalikkoon kuuluu tällä hetkellä mahdollisuus saada kotiapua tilapäisesti esim. juuri vanhemman äkillisen sairauden vuoksi. Eikä tarvita lastensuojeluilmoituksia enää. Eli soita lapsiperheiden palveluista vastaavalle sossulle ja pyydä. Jotain se vähän kai maksaa, mutta ei kovin paljon. Ja pysyväksihän tätä järjestelyä ei ole tosiaan tarkoitettu, vaan väliaikaiseen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuntien palveluvalikkoon kuuluu tällä hetkellä mahdollisuus saada kotiapua tilapäisesti esim. juuri vanhemman äkillisen sairauden vuoksi. Eikä tarvita lastensuojeluilmoituksia enää. Eli soita lapsiperheiden palveluista vastaavalle sossulle ja pyydä. Jotain se vähän kai maksaa, mutta ei kovin paljon. Ja pysyväksihän tätä järjestelyä ei ole tosiaan tarkoitettu, vaan väliaikaiseen tarpeeseen.
Komppaan tätä, meillä päin ainakin saa kun osaa vaatia.
Näyttää lapsen etu unohtuneen näissä säästöpäätöksissä, jos tosiaan tällainen on tilanne!
Miksi sairausloma on niin vaikea kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairausloma on niin vaikea kirjoittaa.
Huoh, luetun ymmärrys.... oli missä?
Ihmeellinen kysymys koska tehän saatte päivähoitoa, ette vain niin paljon kuin haluaisitte.
Mutta ensinnäkin, se palvelutarpeen arviointi ja sopimuksen muutos ei välttämättä onnistu sillä että kysyt päiväkodissa että voidaanko tuoda lapset kokopäiväisesti hoitoon. Kannattaa kysyä sieltä että minkä tahon kautta onnistuisi saada suositus laajemmasta päivähoito-oikeudesta, yleensä se on neuvola/muu terveydenhoidon taho tai sosiaalikeskus. Läheskään kaikki kunnat eivät ole jättäneet päivähoitoyksiköille mahdollisuutta laajentaa hoito-oikeutta oman harkinnan ja asiakkaan toiveen mukaisesti vaan siihen vaaditaan suositus joltain taholta joka on huolissaan lapsesta tai perheestä.
Toisaalta päivähoidon lisääminen ei taida olla kuntien ensisijainen tuen muoto näissä tapauksissa vaan tarjolla saattaa olla kotipalvelua. Edelleen kannattaa olla sinne kuntaan yhteydessä ja kysyä asiaa. Ihmisellä on ensisijaisesti velvollisuus myös huolehtia itestään ja perheestään ihan itse eli jos apua tarvitaan niin sitä on mahdollista palkata, väärä asenne olla heti huutamassa lähes ilmaisen palvelun perään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, otan kuntaan yhteyttä huomenna. Nyt oli vaihde jo kiinni. Yksityinen kotiapu maksaa liian paljon.
Sairaslomalla olo sinällään ei oikeuta lapsen laajaan päivähoito-oikeuteen niin siksi ei saa. Mistä kysyit asiaa? Päiväkodin henkilökunta ei näitä asioita voi päättää eikä aina edes johtaja itsenäisesti vaan tarvitaan lupa varhaiskasvatuksen johdolta.
Et ole liikuntaesteinen ja vähintään toista kättäkin näyt käyttävän melko näppärästi joten mihin sitä päivähoitoa tarvitaan? Vaikeaa ja ikäväähän se on tuossa kunnossa lapsia hoitaa tottakai mutta.. Elämä on sellaista.
Hohhoijaa kirjoitti:
Huonosti. Lapsikuolleisuus oli suurta. Silti joku tulee aina lässyttämään tähän tapaan.
Ihan oikein