En oikein osaa päättää, ottaako tarjottu työpaikka vastaan vai ei
Sain jokin aika sitten soiton Postista, kun olin sinne lähettänyt työhakemuksen joskus kuukausia aiemmin, että parin peruutuksen vuoksi siellä olis mulle nyt tarjolla työtä. Töiden pitäisi alkaa viikon päästä tästä eteenpäin.
On toki toisaalta kiva, että kaltaiselleni aika olemattoman CV:n omistavalle pitkäaikaistyöttömälle tarjotaan työtä, mutta toisaalta tietyt seikat taivuttelevat minua myöskin olemaan vastaanottamatta kyseistä työpaikkaa.
Työ nimittäin alkaisi jo 6:30 varhain aamulla, jolloin minun pitäisi herätä vielä tunnin aikaisemmin. Kärsin aika pahoista uniongelmista, unirytmiäni on todella vaikea siirtää aiemmaksi, nytkin pyörin käytännössä joka aamuyö neljään saakka sängyssä ennenkuin saan unta. Siitä sitten nukun sellaiset 6-8 h välillä paremmin, välillä huonommin.
Pelkään todella, etten sopeutuisi näin normaalista poikkeavaan vuorokausirytmiin mitenkään. Jos työ alkaisi vaikka 8:lta, olisi se jo suuri helpotus, mutta että 6:30. En vaan pysty kuvittelemaan tilannetta, että kykenisin nukahtamaan jo klo 9 illalla ja heräämään 5:30 joka aamu ilman, että kärsin jatkuvasta ja pahenevasta kroonisesta univajeesta.
Pelkään myös univajeen (olen viime kuukausina kärsinyt muutenkin ihan liikaa unettomuudesta) pahentavan joitakin muitakin sairauksiani. Kun ei vaan pysty nukkumaan, niin se pahentaa stressiä, ahdistusta, tekee olon hereilläollessa tokkuraiseksi ja huolimattomaksi.
Pahimmillaan se voisi laukaista vaikka pahan aurallisen migreenin kesken työpäivän, mitä en todellakaan halua. Pitkään kasaantunut stressi ja ahdistus on aiheuttanut minulle aiemminkin pahaa migreeniä, johon on toispuolisen pääkivun lisäksi kuulunut oireina myöskin puutuminen ja kipeä paine käsissä, pään toisen puoliskon puutuminen, näköhäiriöt (=aura), puhekyvyn heikkeneminen jne.
Kommentit (23)
Älä myy etukäteen maalaile piruja seinille. Työtarjous on harvinainen lottovoitto, joka sulle nyt on tarjolla. Kokeile nyt edes! Ainahan voit lopettaa, jos ei onnistu! Sulla vaikuttaa olevan asenneongelma! Et voi etukäteen tietää miten sopeudut em. rytmiin. Todennäköisesti fyysinen työ ja säännöllinen rytmi auttavat sinua nukkumaan paremmin!
Sulla on liian kovat vaatimukset jos ei ole koulutusta jotain ammattikoulua enempää. Jostain on pakko joustaa jos haluaa päästä elämässä eteenpäin. Täytyy olla valmis työskentelemään tehtävässä, joka ei välttämättä niin kiinnosta. Ammattikoulupohjalta ihmiset joutuvat nykyään aloittamaan jopa ovelta ovelle myynnillä tai puhelinmyynnillä. Sitten muutaman vuoden kuluttua siirtyvät asiallisiin toimistohommiin tai vuorotyöhön tehtaaseen. Yksikin aloitti ovelta ovelle myynnillä ja sitten oli vuoden todella raskaassa linjahommassa tehtaassa. Työ oli todella fyysistä. Nykyään on toimihenkilö hyvällä palkalla ja kevyessä toimistotyössä.
Posti ei ole työnantajana todellakaan sieltä huonoimmasta päästä. On kuitenkin luotettava pulju, jossa palkka tulee ajallaan.
Monilla työssäkäyvilläkin on terveysongelmia. Osalla on jopa selkä tohjona, mutta siltikin jaksavat painaa pitkää päivää.