Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinulla olisi ollut lapsuudessasi älypuhelin, luuletko että olisit leikkinyt/liikkunut samoissa määrin?

Vierailija
02.06.2018 |

Aikakonetta ei ole keksitty, tiedetään. Mutta mitä luulisit?

Olisiko kenties kesän uintireissut, puussa kiipeilyt, pihaleikit, pyöräilyt yms. jääneet vähemmälle?

Itse luulen että vaikka minulla olisi ollut älypuhelin, ei se olisi ensihuumaa pidempään kiinnostanut. Olin todella liikunnallinen lapsi ja olisin remunnut todennäköisesti yhtä paljon.

Tuli vaan mieleen kun omia lapsia katselen ja älypuhelimet kourassa 5-6 tuntia päivässä. Jos pyöräilevät niin lähinnä kauppaan ostamaan jäätelöä tms.

Tämä ei ole mikään paremmuuskilpailu, vaan pidetään jutut asiallisena :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikilla olisi ollut älypuhelimet ja pelit niissä yms. niin olisi taatusti vähentynyt liikkuminen lapsena. Ei ehkä minun toimesta mutta viimeistään muiden.

Vierailija
2/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti koska koneella pelaaminen on paljon parempaa. Oli silloin ja on nyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena minä  luin ja luin ja luin.En minä  leikkinyt pihalla tai kiipeillyt puissa vaan luin sekä kirjoitin. Älypuhelinta en omista vieläkään mutta luen edelleen.

Vierailija
4/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta usein olen miettinyt että jos tuolloin, ja aikuisenakin, olisi ollut samat systeemit, niin ehkä minullakin olisi ollut kavereita kun olisi ollut helpompaa pitää yhteyttä.

Ja luulen että esim. puhelimen kamera olisi ollut kova sana.

Silloin meillä oli vain ylettömän kalliit filmit, kehitykset ja kuvat, sekä kasettinauhuri jolla ääniteltiin kovasti kuunnelmia.

Vierailija
5/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaveriton ja koulukiusattu lapsi, joka nyhjäsi kotona kaikki vapaa-ajan. Voi olla, että olisin saanut kavereita ainakin virtuaalisesti tai sitten mua ois kiusattu entistä enemmän.

Vierailija
6/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukutoukka lapsena, joten liikkuminen/leikkiminen tod.näk. yhtä vähäistä kun lapsilla tänäpäivänä.

Tosin meidän omat ja naapuruston lapset leikkii ja ulkoilee todella paljon puhelimista huolimatta, puhelimet toki monesti mukana.

Vierailija
7/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä entisajan lapset poikkeaisivat niin kovin paljon nykyajan lapsista? Luultavasti ap:kin olisi käyttänyt kännykkää enemmän kuin nyt kuvittelee.

Minä en ollut kovin liikunnallinen lapsi vaan piirsin aika paljon, tai luin. Ihan hyvä, ettei ollut kännyköitä silloin.

Vierailija
8/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvulla lapsuutta elänyt. Muista elektroniikkapelit (sellaiset kännyn kokoiset) ja Commodore 64:n (pelit). Eipä ne vieneet mielenkiintoa pihapeleiltä, lukemiselta yms. Varmaan, jos niihin olisi suhtauduttu hysterisoiden kieltäen ja rajaten jne, niistä olisi tullut "kiellettyjä hedelmiä" ja niihin olisi suhtautunut intohimoisemmin (koska "kiellettyä").

Vierailija
9/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena minä istuin koko ajan kirja kädessä. Lähistöllä ei asunut kavereita eikä ulkona saanut tehdä mitään, että vaatteet ei mene likaiseksi. Meillä ei siihen aikaan ollut pyykinpesukonetta vaan kaikki piti pestä käsin. Oletan olleeni hyvä lapsi, sillä olin näkymätön ja kuulumaton, leikkivästä lapsesta olisi tullut ääntä ja häiriötä.

Vierailija
10/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei ollut älypuhelinta eikä ole meidänkään lapsilla.

Vierailija
11/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli radionauhuri, joten kulutin päiväni sen parissa.

Vierailija
12/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun ei ollut nuoruudessa tietokoneita ja pelejä. Olen kompensoinut tätä puutetta rakentamalla kotiini kalliin pelihuoneen, jossa on viimeisintä digitaali- ja audio-tekniikkaa.

Sääli, että reaktionopeus on heikentynyt eikä enää näe kunnolla.

M56

Vierailija
13/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luultavasti asennellut muutaman liikunta-äpin ja liikkunut vielä enemmän.

Vierailija
14/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, kun ei ollut nuoruudessa tietokoneita ja pelejä. Olen kompensoinut tätä puutetta rakentamalla kotiini kalliin pelihuoneen, jossa on viimeisintä digitaali- ja audio-tekniikkaa.

Sääli, että reaktionopeus on heikentynyt eikä enää näe kunnolla.

M56

Tuollainen pelihuone olis mun unelma. Oiskin omassa lapsuudessa ollut kaikki samat jutut mitä nykylapsilla. Meillä oli vain DonkeyKong- käsikonsoli ja sekin oli veljen kans yhteinen eli tapeltiin aina verissäpäin :D N47

Vierailija
15/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuulla olee tuohon muuuta sanottavaa kuinn että älkää ihmeeessä levittäkö tätää typeryyttä esim etelä-amerikkaaan, annetaan heidän kasvaa huippu futaajiksi. Ostetaan niitä pelaajia sitteen 1000000000 eurolla jos on varaaa.

Vierailija
16/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minuulla olee tuohon muuuta sanottavaa kuinn että älkää ihmeeessä levittäkö tätää typeryyttä esim etelä-amerikkaaan, annetaan heidän kasvaa huippu futaajiksi. Ostetaan niitä pelaajia sitteen 1000000000 eurolla jos on varaaa.

Olleen miettinyt tätäää asia etttä mihin se perustuu, niin see perustuu mm peli simään jokoo aivoojen ja liikkeen kykyyyn kuinkaaa ne vaisstoavat tietynn reaktionn, analysoiivat ja mahdollistavat ratkaista tilanteeen useiiden pitkällle vietyjen mahdollisuuksien sarjasta identtifoiden sen tietttyyn pelaajaan ja kuiinka ne kykeenevät harhauttamaan hitaaan tietokonenörttine esimm reaktinopeudellla. Reaaktionopeus on erikäsiite reaalimaaailmassa kuin video pelisssä visssiin?