F-Dimeeri koholla ja pohje kipeä
Mulla on viikon ollut pohje vähän kipeä, eilen kipu yltyi pistemäiseksi eli sattui kovasti, syvälle ja tarkkaan kohtaan - tämä alkoi istuessani kahvipöydässä. Kävin sairaalassa pohje ei ole turvonnut, ei kylmä/kuuma, mutta f-dimeeri oli hieman koholla. Röntgenlääkäriä ei enää ollut joten lääkäri teki itse sen ultra-tutkimuksen jossa painetaan nivusesta ja polvitaipeesta ja suoni painui kasaan.
Nyt vaivaa tuo koholla oleva f-dimeeri, sillä mulla ei ole mustelmia, edellisestä leikkauksestakin pari kuukautta, ei flunssaa tms.mikä sitä nostaisi.
Voiko olla huoleti tuon painelututkimuksen jälkeen? Ja voiko tuo f-dimeeri olla muuten vain koholla?
Kommentit (9)
Eli sillä ”painelu”-ultrallakaan ei voida poissulkea tulppaa?
Vierailija kirjoitti:
Ultrallahan se on poissuljettu, eli tulppaa ei nyt tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään sulje 100% ettet yhtäkkiä saisi sitä.
No mikä idea siinä painetulla tehtävässä ultrassa on jos se ei sulje pois mitään
Jos tutkimus tehtiin oikein, ei ainakaan korkeaa laskimotukosta ole. Pelkistä pohkeen veritulpista taas ei merkittäviä keuhkoembolioita lähde ja esim. jenkeissä ei pohjetta tutkita ultralla ollenkaan. Seuraa muutama päivä ja jos vaiva jatkuu, käy uudestaan näytillä.
T. radiologi
Kiitos radiologille vastauksesta.
T:Ap
Verikoe on D-dimeeri eikä mikään f-dimeeri. Kertoo vaan että elimistössä on jossain ollut hyytymä joka nyt hajoamassa. Ehkä oli pohkeessa tulppa mutta liukeni pois ennen ultraa? Eli jos ei mee ohi, uudestaan näytiĺle.
Se arvo ei sulje pois veritulppaa mutta ei välttämättä sitä olekaan. Ei voi nyt yhtään tietää, käyt herkästi uudelleen lääkärissä, jos ei vaiva ala mennä ohi levossakaan.