Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupolvi Y valmistui ylioppilaaksi 90-luvun lopulla ja Z-sukupolvi nyt - maailma on muuttunut toisenlaiseksi tässä ajassa

Vierailija
02.06.2018 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005703977.html
Y-sukupolvi:
- kotimaa ja perhearvot keskeiset
- työpaikkaa odotetaan, töihin mentiin ja työttömyys kauhistus, korkea yhteiskunnallisen asema tärkeä
- asunnon omistaminen tärkeää
- vauraampi sukupolvi kuin edeltäjänsä
- ryyppäsi ja röökasi enemmän, mutta teinejä ei juurikaan sijoitettu laitoksiin

Z- sukupolvi
- kansainvälisyys ja moniarvoisuus tärkeää
- työttömyys uusi normaali, muuta ei odotetakaan, yhteiskunnallinen asema ei enää niin tärkeä
- omistaminen ei tärkeää, esim. ympäristötietoisuus tärkeämpää
- ensimmäinen vanhempiaan käyhempi ja niukkoihin materiaalisiin resursseihin tottumaan joutuva sukupolvi
- raittimpi ja fiksumpi kuin edellinen, mutta esim. nuorten sijoitukset kodin ulkopuolelle lisääntyneet

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti on Y-sukupolvi muuttunut Z-sukupolveksi, en tunnista omia 85-90 syntyneitä lapsiani ja heidän kavereitaan enää noista 80-syntyneiden arvoista. Enemmin 99-syntyneiden.

Vierailija
2/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole muuttunut elämä Suomessa kovin toisenlaiseksi. Ainakin ajan hermolla elänyt keskiluokkainen kaupunkilaisnuori eli silloin todella paljon nykyisenkaltaista elämää. Sen sijaan 89-99 välinen ero on kuin kahdesta eri maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole muuttunut elämä Suomessa kovin toisenlaiseksi. Ainakin ajan hermolla elänyt keskiluokkainen kaupunkilaisnuori eli silloin todella paljon nykyisenkaltaista elämää. Sen sijaan 89-99 välinen ero on kuin kahdesta eri maailmasta.

Näin on. Vuonna 1989 ei ollut mitään nykyisen kaltaista teknologiaa. Ei 1999 ollut älypuhelimia mutta nettiin pääsi jokainen halutessaan.

Vierailija
4/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli -99 modeeminetti. Yhden kuvan latautuminen saattoi kestää useamman minuutin.

Vierailija
5/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Minä kun olen laskenut että 90- luvulla tämä 1980-1995 syntynyt Y -sukupolvi oli vasta 0-15 vuotiaita. Kai olen väärässä.

Vierailija
6/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"He ovat myös avoimempia ja kansainvälisempiä, valmiimpia lähtemään maailmalle."

Miksi sitä aina hehkutetaan, että nuoret lähtevät menemään täältä?

Vierailija
7/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -85 enkä tunnista itseäni tai muitakaan samanikäisiä tuttujani ekasta listasta.

Vierailija
8/16 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei muutu. Ihmiset muuttuvat entistä pinnaisimmiksi ja itsekkäiksi.

Vierailija
9/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vissiin ollut kansainvälisyys tärkeää nuorille 99...

Vierailija
10/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai esim. työelämän ja omistamisen asema on muuttunut. Nykynuoret voivat tehdä kaiken oikein (käydä koulut, harjoittelut, hankkia työkokemusta) ja olla vaikka kuinka fiksuja ja osaavia, mutta olla kelpaamatta silti mihinkään. Ennen kuka tahansa tunari lampsi suoraan kansakoulusta vakivirkaan, ja tämä ei ole edes kärjistys. Myöskään asunnon omistamisessa ei ole nykyään järkeä, kun silloin on vain turha kettinki jalassa.

Vierailija
11/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai esim. työelämän ja omistamisen asema on muuttunut. Nykynuoret voivat tehdä kaiken oikein (käydä koulut, harjoittelut, hankkia työkokemusta) ja olla vaikka kuinka fiksuja ja osaavia, mutta olla kelpaamatta silti mihinkään. Ennen kuka tahansa tunari lampsi suoraan kansakoulusta vakivirkaan, ja tämä ei ole edes kärjistys. Myöskään asunnon omistamisessa ei ole nykyään järkeä, kun silloin on vain turha kettinki jalassa.

Tuo suoraan kansakoulusta vakivirkaan sukupolvi on nyt jo vähintään 70 -vuotiaita. Omistavat nyt niitä mätiä rintamamiestalojaan, joilla rahallista arvoa on nolla ja itse eivät enää jaksa niitä edes pitää. Olen itse syntynyt 70 -luvun alussa. Valmistuimme suoraan lamaan. Ikäisilläni alkaa nyt kuitenkin olla jo omaisuutta. Kenellä on velattomat talot, asunnot ja sijoitukset. Ne tulevat olemaan tarpeen sillä eläkejärjestelmä kaatuu ennenkuin me siitä pääsemme nauttimaan. 

Vierailija
12/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99 oli hetken aikaa joo sitä että pääsi töihin jos osasi koodaa, kyllä

Vierailija
13/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla (tai hs:n toimittajalla) on sukupolvi käsitys vähän hakusessa, 90-luvun lopulla on valmistunut ylioppilaaksi milleniaalien alkupää, loppupää vasta muutama vuosi sitten.

Vierailija
14/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Y-sukupolvea (M35). Omat settini seuraavassa.

- Kotimaa ja perhearvot ihan jees mutta ei keskeiset.

- Sosioekonomisesti lähes pohjasakkaa, ei saanut juuri mitään aikaan mitään intin jälkeen, ei ainakaan mitään rahaa tuottavaa.

- Kai omistusasunto voisi olla ihan kiva, mutta ei se niin tärkeä nyt ole. Eipä ole mahdollisuuttakaan nyt.

- En todellakaan vauras vaan köyhä kuten yllä mainittu.

- En ryypännyt nuorena enkä koskaan röökannut. Nykyään ryyppään jonkin verran.

Vierailija
15/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan tutkittua, että n. 30-vuotiaat (eli jutun Y-sukupolvi) ovat ensimmäinen ikäluokka jotka ovat jääneet ja tulevat jäämään köyhemmiksi ja huono-osaisemmiksi (pienemmät palkkatulot, heikompi urakehitys) kuin edeltäjänsä?

Ennen työpaikkaa vaihdettiin aina parempaan, nyt päästään hanttihommista toiseen.

Vierailija
16/16 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005703977.html

Y-sukupolvi:

- kotimaa ja perhearvot keskeiset

- työpaikkaa odotetaan, töihin mentiin ja työttömyys kauhistus, korkea yhteiskunnallisen asema tärkeä

- asunnon omistaminen tärkeää

- vauraampi sukupolvi kuin edeltäjänsä

- ryyppäsi ja röökasi enemmän, mutta teinejä ei juurikaan sijoitettu laitoksiin

Z- sukupolvi

- kansainvälisyys ja moniarvoisuus tärkeää

Lopetin lukemisen tähän. Hesari...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi