Huomenna on taas se päivä, kun "Nea-Jasmiinan" todistus kuvataan faceen kaikkien nähtäville.
Meidän Nea-Jasmiinalla melkein kaikki kymppejä, jotain ollaan tehty oikein, hih. Mitä mieltä olette noista todistusten esittelyistä? Kyllä omakin lapsi saa hyviä numeroita, toinen ei saa, mutta en laittais ikinä kuvia nettiin. Stipendeistä arvostan eniten sitä hyvä ystävä tms-stipendiä. Ja ennenkuin joku alkaa irvailla, niin omani on saanut primus-stipendin joskus eli en ole kateellinen. Tietyllä tavalla se on mielestäni arvostettavampikin asia. Ei mene mukaan kiusaamiseen, osaa ottaa muut huomioon jne
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi ihminen, joka keskustelee itsensä kanssa? On sen verran samasta puusta kaikki kommentit.
AP, olen vilpittömästi pahoillani siitä, että sinun vanhempasi eivät koskaan olleet ylpeitä mistään, mitä teit tai elämässäsi saavutit. Voi olla, että et saavuttanutkaan paljon, mutta kyllä kunnon vanhemmat olisivat silti lapsestaan ylpeitä. Vanhempasi ehkä vain olivat tyypillisiä suomalaisia, joiden mielestä lapset turhaan ylpistyvät, jos niitä yhtään kehuu.
Sinua ei rakastettu ja sinusta kasvoi katkera aikuinen, joka on kateellinen niille lapsille, joiden vanhemmat ovat heistä ylpeitä. On se minustakin tosi surullista.
Hah, mun vanhemmat oli just tuommoisia. Mutta sori vaan, ei musta kasvanut kateellista nykylapsille joiden vanhemmat kerää ITSELLEEN gloriaa jossain somessa niiden lasten saavutuksilla tyyliin katsokaa kaikki kuinka hyvä vanhempi minä olen kun minun pirjo-irmeliinani sai stipendin. Pikemminkin mua harmittaa niiden lasten puolesta että niiden vanhemmat ei ymmärrä että ei ne lapset ole mitään vanhemman jatkeita.
On ihan eri asia kehua sitä lasta ja sen saavutuksia kuin kehua oman lapsensa saavutuksia. Ja nämä kaksi ihmistyyppiä erottaa kyllä sieltä somesta. Ja jostain kumman syystä niitä lapsen kehujia ei juuri siellä somessa näy, ne kehut kun on varmaan järkevämpi kohdistaa suoraan sille kehuttavalle lapselle kuin 300 omalle facekaverilleen?
Kävin äsken kurkkaamassa facessa ja siellä oli yksi todistus kuvattuna, ihan niin kuin arvelinkin. Ja tietysti kaikki siellä erinomaisessa 😊 Muiden lasten todistuksia ei näkynyt.
Nykyään koulu on niin helppoa, että kympin saa jo siitä, että osaa kirjoittaa pisteet ja pilkut kohdilleen.
Kateelliset ja ne joilla ei ole mitään mistä kehua ulospäin, jaksaa ärsyyntyä tästä. Muita ei luulisi kiinnostavan tai olisivat onnellisia ystäviensä ja tuttujensa puolesta.
Huomio huoria ovat. Ei mitään muuta.
Tulee mieleen kyllä sekin asia että aina se ei oo siitä kiinni että olis tehny jotenkin erityisen kovasti töitä niiden numeroiden eteen koska toiset vaan oppii helpommin kun toiset. Sitten joku toinen saa ihan täysillä uurastaa seiskan ja kasin eteen
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-kaveri veti pohjat, sillä tämä jo iäkkäämpi aikuinen pisti nettiin satojen kaveriensa näkyville koko todistuksensa henkilötunnuksineen kaikkineen.
Ja kyllä, kerroin ettei kannattaisi näyttää kaikkea, silti ei peittänyt tunnustaan.
Omalla kaverilistalla niin ikään eräs tyyppi julkaisi todistuksensa sotuineen päivineen... eivätkö oikeasti tajua, miten isot riskit tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lapset/nuoret antavat myös hyväksyntänsä siihen että vanhemmat voi olla avoimesti ylpeitä heistä (todistuksien julkaiseminen kyllä vähän erikoista).
Moni lapsi laittaa samat jutut itsekin instaan ja mihin lie somekanaviin.
Yksityisyyttä se tuskin loukkaa jos vanhemmat kertoo lapsilla menneen hyvin, joskaan kokonaisia tokareita en jakelisi.
Ehkä se ottaa sitten pannuun jotain tiettyä ihmisryhmää mutta sellaiset niistä kuvista ei varmaan tykkäilekään 😂
No ensinnäkin on ajateltava, että teini-ikäiselläkään ei vielä harkintakyky ole joka asiassa kovin kaksinaista, sitä varten on vanhemmat, jotka käyttävät sitä harkintakykyään.
En julkaisisi lapsen todistusta netissä, ja kehottaisin ettei lapsi tee sitä itsekåän. Siinä jos menee lapsella vahingossa sotut ja muut jakoon todistuksen ohessa, niin kriisi on valmis.
Olen itse ollut täysi keskinkertaisuus (8 kieppeissä ka peruskoulu ja lukio, C:n papereilla ulos) koulumenestyksessä ja niin näyttävät olevan lapsenikin. Pääasia on kuitenkin että löytävät oman polkunsa ha onnensa elämässä ja kiinnostuvat jostain alasta että saavat työn joka kiinnostaa ja josta voi saada kohtuullisen toimeentulon. Näin kävi itsellenikin. Ei tarvitse tulla proffaa, miljonääriä tai huippu-urheilijaa, pääasia että on sosiaaliset taidat ja pärjää elämässä. Mutta joka vuosi on kyllä facessa muutama tyyppi joka hehkuttaa jälkikasvunsa menestyksellä, kiva että voi olla ylpeä lapsistaan mutta ei se välttämättä mitään takaa. Joidenkin noiden supernerolapset ovat käytökseltään järkyttäviä, saattaa olla jotain aspergertyyppistä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kateelliset ja ne joilla ei ole mitään mistä kehua ulospäin, jaksaa ärsyyntyä tästä. Muita ei luulisi kiinnostavan tai olisivat onnellisia ystäviensä ja tuttujensa puolesta.
Kateellinen siitä, että jonkun lapsi saa hyviä numeroita?
Et kai oikeasti ole tosissasi?
Tuo nimittäin viimeistään todistaa, että pidät lasta omana jatkeenasi, eikä omana persoonanaan. Muuten käsittäisit miten älyttömältä kuulostaa ajatus, että aikuinen kadehtii koululaisen arvosanoja.
En tunne K e T ä ä n kuka laittaisi. 🤣
Ysärillä mun luokalla ei ollut yhtään oppilasta, jolla olis ollu edes ka 9,5. Ja kaikki sukulaiset kehui, kun olin niin fiksu, että sain oikein 8,9 keskiarvon.
Jännä jotenkin huomata, että nykyään on hirveän paljon enemmän niitä kympin oppilaita kuin ennen. Tai sitten vain kuvittelen.
Uudenlainen hyväksytty narsismin muoto. Tissien ja töröhuulien esittely on jo passe. Trendikkäämpää on esitellä omien tuotosten menestystä elämässä.
Esim. omat vanhempani eivät koskaan halunneet esitellä todistuksia kenellekään ulkopuoliselle, jopa kielsivät, jotta nöyryys ei unohtuisi.
Miksi hyvästä suorituksesta ei saa olla ylpeä? Tai jos saa jonkun muun kuin hyvä kaveri-stipendin, pitäisi se viskata roskiin ja sanoa että en ota vastaan? Voi luoja tätä kateellisuuden määrää...
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvästä suorituksesta ei saa olla ylpeä? Tai jos saa jonkun muun kuin hyvä kaveri-stipendin, pitäisi se viskata roskiin ja sanoa että en ota vastaan? Voi luoja tätä kateellisuuden määrää...
Miksi julistat sitä ylpeyttä somessa sen sijaan, että julistaisit sitä lapselle itselleen.
On eri asia olla ylpeä lapsesta, kuin ylpeillä lapsella. Meillä lapsi esiintyy somessani harvakseltaan, koska kerron ylpeyteni lapselle itselleen sen sijaan, että ryntään someen kertoilemaan.
Ja oletko siis itse kateellinen koululaisten kouluarvosanoille, vai mistä kiskot tuota kateuskorttia?
En ymmärrä mitä se lapsi siihen vanhempaan liittyy tai todistaa vanhemman erinomaisuudesta mitään. Lapsen arvosanojahan ne on eikä vanhempien. Elleivät ole käyneet koulua lapsen puolesta.
Mun ex-kaveri veti pohjat, sillä tämä jo iäkkäämpi aikuinen pisti nettiin satojen kaveriensa näkyville koko todistuksensa henkilötunnuksineen kaikkineen.
Ja kyllä, kerroin ettei kannattaisi näyttää kaikkea, silti ei peittänyt tunnustaan.