Huomenna on taas se päivä, kun "Nea-Jasmiinan" todistus kuvataan faceen kaikkien nähtäville.
Meidän Nea-Jasmiinalla melkein kaikki kymppejä, jotain ollaan tehty oikein, hih. Mitä mieltä olette noista todistusten esittelyistä? Kyllä omakin lapsi saa hyviä numeroita, toinen ei saa, mutta en laittais ikinä kuvia nettiin. Stipendeistä arvostan eniten sitä hyvä ystävä tms-stipendiä. Ja ennenkuin joku alkaa irvailla, niin omani on saanut primus-stipendin joskus eli en ole kateellinen. Tietyllä tavalla se on mielestäni arvostettavampikin asia. Ei mene mukaan kiusaamiseen, osaa ottaa muut huomioon jne
Kommentit (57)
Täällä on yksi ihminen, joka keskustelee itsensä kanssa? On sen verran samasta puusta kaikki kommentit.
AP, olen vilpittömästi pahoillani siitä, että sinun vanhempasi eivät koskaan olleet ylpeitä mistään, mitä teit tai elämässäsi saavutit. Voi olla, että et saavuttanutkaan paljon, mutta kyllä kunnon vanhemmat olisivat silti lapsestaan ylpeitä. Vanhempasi ehkä vain olivat tyypillisiä suomalaisia, joiden mielestä lapset turhaan ylpistyvät, jos niitä yhtään kehuu.
Sinua ei rakastettu ja sinusta kasvoi katkera aikuinen, joka on kateellinen niille lapsille, joiden vanhemmat ovat heistä ylpeitä. On se minustakin tosi surullista.
Vierailija kirjoitti:
Onko henkilötiedot varmasti näkyvillä? - Kyllä lapsi kiittää sitten kun hoksaa, mitä mammy harrastaa.
Jokainen halukas pääsee tilaamaan lapsen nimissä osamaksulla tavaraa omaan boksiinsa jne. Totta helvetissä postilokeron vuokraaja osaa väärentää valtakirjan, jossa lapsiparka antaa muka suostumuksensa siihen, että täti tai setä hakee hänen nimissään postimyyntifirmojen paketteja vaikka eri kaupungissa missä todistuksensaaja asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän Nea-Jasmiinalla melkein kaikki kymppejä, jotain ollaan tehty oikein, hih. Mitä mieltä olette noista todistusten esittelyistä? Kyllä omakin lapsi saa hyviä numeroita, toinen ei saa, mutta en laittais ikinä kuvia nettiin. Stipendeistä arvostan eniten sitä hyvä ystävä tms-stipendiä. Ja ennenkuin joku alkaa irvailla, niin omani on saanut primus-stipendin joskus eli en ole kateellinen. Tietyllä tavalla se on mielestäni arvostettavampikin asia. Ei mene mukaan kiusaamiseen, osaa ottaa muut huomioon jne
En ole koskaan nähnyt somessa kuvaa jonkun lapsen todistuksesta. Nytkö pitää jo keksityistäkin asioista vetää hernettä nenään?
Sulla ei ilmeisesti ole kaverina yhtään the äitiä. Mun kaveri on just sellainen. Faceen postataan, kun Alisa siivosi huoneen, kun Alisan joukkue sai hopeaa cheerleadingissa, kun Alisa leipoi pullaa ja Alisan todistukset ja koulunumerot ja välillä wilmaviestitkin. Minä olen yksi tämän tytön opettajista ja on välillä ihan pikkuisen kiusallista tietää yhdestä oppilaasta niin paljon.
En nyt ihan ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa, jos vanhemmat ovat lapsestaan ylpeitä.
Entäpä sitten meidän naapuri, joka postasi someen lapsensa todistuksen photoshopattuna niin että numeroita oli paranneltu. Siinä on jo nähty vaivaa Suvi-Sannikan eteen.
Meillä pitäis varmaan shopata numeroita huonommiksi kun kateelliset kiukkuilee Jesse-Nooran kympeistä.
Ja tietysti kouluhakkaaja Mehmetin hehkutus kuvien kera.
Missä niitä kuvia nyt sitten pääsee ihailemaan? Kaverin puolesta kyselen...
Muutama kymppi yläasteella tai lukiossa ei merkitse yhtään mitään. Kyllä se teidänkin neea jasmiina kuitenkin on ķohta paksuna jollekin ihkulle ali husu bin mehmetille 40v ja sitten edessä loistava tulevaisuus kampaaja yh-äippänä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa, jos vanhemmat ovat lapsestaan ylpeitä.
Se risoo näitä joiden lapset ei edesottamuksillaan anna vanhemmilleen aihetta olla ylpeitä. Oppilasaines on todella jakautunutta nykyään, toisaalta on oppivia ja liikunnallisia lapsia ja sitten on niitä joiden kaaliin ei mene mikään, eivätkä edes osaa juosta.
En ole facessa (koskaan ollutkaan), mutta kyllä mä kasvotusten kysyttäessä ylpeänä kerron lapseni saaneen taas todistuksen, jota parempaa ei voi saada.
Yleensä nuo todistuskuvien postaajat ja lastensa koenumeroilla kehuskelijat ovat niitä, joilla ei itsellä koulu mennyt kummoisesti.
Itse en ikinä laita tuollaisia postauksia. Kaikki kolme lastani ovat hyviä koulussa, saaneet stipendejä ym. ja minäkin suoritin kouluni ja yliopisto-opintoni loistoarvosanoin. En silti koe tarpeelliseksi jakaa näitä asioita fb:ssä, varsinkaan lasten osalta, koska kyse on heidän asioistaan. Olen myös huomannut, että menestyksen mukana tulee aina kadehtijoita enkä halua altistaa lapsiani kiusaamiselle. Itse jouduin siitä kärsimään kouluaikana, koska silloin oli tapana ilmoittaa parhaat koenumerot ja keskiarvot ym. koko luokalle. Nyt ne samat kiusaajat ja vitosen oppilaat retostelevat fb:ssä kun Jenna-Jannica sai stipendin ja Mico-Micael kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se risoo näitä joiden lapset ei edesottamuksillaan anna vanhemmilleen aihetta olla ylpeitä. Oppilasaines on todella jakautunutta nykyään, toisaalta on oppivia ja liikunnallisia lapsia ja sitten on niitä joiden kaaliin ei mene mikään, eivätkä edes osaa juosta.
En ole facessa (koskaan ollutkaan), mutta kyllä mä kasvotusten kysyttäessä ylpeänä kerron lapseni saaneen taas todistuksen, jota parempaa ei voi saada.
Minua kyllä risoo se, että lapsilla ei ole minkäänlaista yksityisyyttä, kun vanhemmat levittelee kaikki julki. Eri asia kertoa esim. isovanhemmille vähän yksityiskohtaisempaa tietoa lapsen todistuksesta, mutta muille kyllä riittää jokin ylimalkainen lausahdus.
Osa vanhemmista ei tunnu ymmärtävän, että lapset ovat erillisiä henkilöitä, eivät vanhempien jatketta, ja heillä on oikeus pitää henkilökohtaiset asiat omana tietonaan. Tämä koskee yhtä lailla niin koululaisen todistusarvosanoja kuin taaperon vessa-asioita.
Jotkut lapset/nuoret antavat myös hyväksyntänsä siihen että vanhemmat voi olla avoimesti ylpeitä heistä (todistuksien julkaiseminen kyllä vähän erikoista).
Moni lapsi laittaa samat jutut itsekin instaan ja mihin lie somekanaviin.
Yksityisyyttä se tuskin loukkaa jos vanhemmat kertoo lapsilla menneen hyvin, joskaan kokonaisia tokareita en jakelisi.
Ehkä se ottaa sitten pannuun jotain tiettyä ihmisryhmää mutta sellaiset niistä kuvista ei varmaan tykkäilekään 😂
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi ihminen, joka keskustelee itsensä kanssa? On sen verran samasta puusta kaikki kommentit.
AP, olen vilpittömästi pahoillani siitä, että sinun vanhempasi eivät koskaan olleet ylpeitä mistään, mitä teit tai elämässäsi saavutit. Voi olla, että et saavuttanutkaan paljon, mutta kyllä kunnon vanhemmat olisivat silti lapsestaan ylpeitä. Vanhempasi ehkä vain olivat tyypillisiä suomalaisia, joiden mielestä lapset turhaan ylpistyvät, jos niitä yhtään kehuu.
Sinua ei rakastettu ja sinusta kasvoi katkera aikuinen, joka on kateellinen niille lapsille, joiden vanhemmat ovat heistä ylpeitä. On se minustakin tosi surullista.
Vähän hassu kommennti ehkä. Ihan todellako olet sitä mieltä, että vanhemmat, jotka eivät julista lapsensa hyviä asioita somessa niin eivät ole ylpeitä lapsestaan.
Omaa lasta tulee kehuttua välillä liikaakin ihmisille, mutta lapsi itse on pyytänyt ettei sitä somessa tehtäisi.
Ja entäpä lapset joiden vanhemmat eivät ole somessa. Menetettyjä tapauksia huonoine itseluottamuksineen🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt somessa kuvaa jonkun lapsen todistuksesta. Nytkö pitää jo keksityistäkin asioista vetää hernettä nenään?
Minä olen, eli ei tosiaan ole keksitty ilmiö. Lisäksi vielä ne, jotka kertovat lapsensa ka:n tai jopa luettelevat joka aineen numeron.
Mistä syntyy oletus, että muita kiinnostaisi kovasti lapsrn arvosanat? Lisäksi omasta mielestäni suht törkeää lapsen yksityisyyden loukkaamista..
Ensimmäinen todistus bongattu! :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikillahan nykykersoilla näyttää olevan pelkkää kymppiä. Teinit ei osaa pitää hauskaa, nenä kiinni kirjassa tai puhelimessa. Menisivät mummoja potkimaan ja fritsuja nuolemaan välillä.
Voi kun et tiedä. Fritsut imetään, ei nuolla. Ainakin kultaisessa nuoruudessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassu kommennti ehkä. Ihan todellako olet sitä mieltä, että vanhemmat, jotka eivät julista lapsensa hyviä asioita somessa niin eivät ole ylpeitä lapsestaan.
Omaa lasta tulee kehuttua välillä liikaakin ihmisille, mutta lapsi itse on pyytänyt ettei sitä somessa tehtäisi.
Ja entäpä lapset joiden vanhemmat eivät ole somessa. Menetettyjä tapauksia huonoine itseluottamuksineen🤔
Lisäksi on vanhempia, jotka ylistävät lapsen saavutuksia kyllä MUILLE, mutta eivät itse lapselle. Tuohan on vain sitä oman erinomaisiuden hakua, "katsokaas miten hienosti olen kasvattanut :) ".
Meillä ei postata someen lapsen juttuja, koska kehun ne asiat suoraan lapselle. Mitä se lapsi hyötyy siitä, että kehun hänen juttujaan somessa muille ihmisille?
Sen sijaan, että kehun niitä suoraan hänelle itselleen?
Muutenkin suosin sitä, että lapset pidetään pois somesta niin kauan, kuin itse ovat kykeneviä päättämään asiasta. Jännä nähdä miten tulee nykypäivän lapsiin vaikuttamaan aikuisina se tieto, että osalla koko elämä on raskaustestistä asti jaettu netissä vanhempien toimesta.
Erittäin hyvä ja kannatettava tapa.
T. utelias kyylä
Joo, mun face-kavereista löytyy myös muutama tällainen.
Yksi todistelee lastensa hyvillä todistuksilla etteivät lapset ole kärsineet avioerosta. En usko, että oikeastikaan lapset ovat mitenkään huonosti ottaneet eroa, mutta äidillä on niin huono itsetunto, että kuvittelee muiden arvostelevan avioeroa (vaikka en tiedä kenenkään näin tehneen).
Toisella taas on monta lasta, osa erityislapsia, mutta retostelee tämän yhden lahjakkaan todistuksella ja hymytyttöpatsailla sekä stipendeillä.
Kolmas vaan muutenkin kertoo kaikki lapsensa asiat netissä, siis ihan kaikki! Välillä iskee sellainen pahaolo lapsen puolesta kun aika intiimitkin asiat on jaettu todella laajalle kaveriporukalle.
Itse olen lapsestani julkaissut rippikuvan, luvalla senkin, aika kliseisellä tekstillä, että mihin se aika oikein katosi, juuri hän oli vauva. Muuten face on vain mun juttuja.