Pystytkö juosta 10km?
Miten helppoa se sinulle on? Kuinka nopeasti sen juokset? Pidätkö yhtään taukoja (kävelyvauhtia) kesken lenkin? Missä juokset tämän?
Itse olen nyt muutaman viikon treenannut 10km erään ohjelman mukaan, ja n. 3kk jälkeen pystyisin sen juoksemaan. Teen nyt 45-50min juoksu-kävely intervalleja 3krt/viikko ja yleensä 45min setin jälkeen mittari näyttää n. 6-7km. Onko tämä jo ihan ok tulos? Juoksen tällä hetkellä 1,5min kerrallaan ja kävelen 3,5min. ja toistan tämän n. 9 krt + lämmittelyt. Juoksuminuutit joka viikko lisääntyy ja kävelyminuutit vähenee.
En oikein jaksa kuvitella että pystyisin juoksemaan PUTKEEN 10km. Tuo jo muutaman minuutin juoksu on ihan hirveää tällä rapakunnolla. Olen kylläkin laiha ja jaksan kävellä helposti 10-15km, mutta juokseminen on jotenkin itselle ollut aina todella vaikeaa.
Vinkkejä?
Kommentit (54)
Hölkkää kyllä, mutta en kovaa juoksemaan.
Aika on olennainen eli hölkkään kymmenen km jotain tunti ja 10 minuuttia.
Mutta armoa palstalla minulle, olen kuitenkin jo 65-vuotias ja ikätovereihin käsittääkseni hyvässkin kunnossa.
Ja ei tuo juoksukunto kerro kaikkea. Jumppaan ja yritän pitää lihaskuntoa yllä salilla. Ei ensimmäistäkään selkä- tai muuta tukiliikuntavaivaa ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin pystyä jos yrittäisin. Teen pari kertaa viikossa juoksulenkkejä jotka ovat pituudeltaan 6-8km. Yleensä lopussa alkaa väsyttää ja vaihdan kävelyyn, mutta varmaan jos pakottaisin itseni niin voisin jatkaa vielä pari km.
Alkaako sinua koskaan kyllästyttää juokseminen? Itse jostain syystä voin kävellä vaikka kuinka pitkään, mutta juoksu alkaa puuduttamaan.. Toivoisin siihen muutosta tässä treenatessa, mutta miten? Ap
Vierailija kirjoitti:
PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?
Ihmiset, jotka käyttävät tuollaista muotoa, eivät ole mielestäni kykeneviä elämään tässä maailmassa. Heidän tulee mennä takaisin peruskouluun ja suorittaa se alusta asti uudestaan, ja pois pääsee vasta kun osaa puhua oikein. Sitten tulee jatkaa muuhun koulutukseen. On törkeää, että muut opiskelevat normaalisti ja sitten on näitä aikuisiksi itseään kutsuvia, jotka eivät osaa edes suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla 100 metriä taitaa olla ihan maksimi minkä jaksan juosta. Ylipainoa ei ole, mutta kunto on ihan luokattoman huono.
"Ihanaa", etten ole ainoa rapakuntoinen.
Pystyn, aika raskaassa maastossa menee tällä hetkellä 10 km aikaan 1h20min. Tavoite syksyllä 1h10min.
Kyllä. Harrastan juoksemista. N39
Täältä löytyy sykkeistä: http://www.fitlandia.fi/sykerajat-ja-harjoittelu/
”Kestävyysurheilijan harjoittelusta tulisi olla 70-80% peruskestävyyttä eli PALJON.”
Tosiaan paljon pitää olla sitä matalatehoista. Tee yksi intervalli viikkoon ja loput hidasta.
Pystyn! Aikaa menee n. 45 minuuttia. En käytä mittereita. Silloin kun tuntuu juoksu menneen hyvin, on aikaakin mennyt n. 5 minuuttia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
40 minuuttiin menee :)
Harrastan maratonjuoksua. Juoksukunnon kannalta tosi tärkeää on painonhallinta. Itse olen 175/57
Kyllä ylipainoinenkin jaksaa juosta. Minä juoksen pisimmillään puolimaratoneja, ja vaikka kymppi menee hitaammin kuin sinulla, niin kyllä se menee. Helposti. 170/82.
Aloittajalle neuvon oman rytmin löytämistä. Kun juoksee riittävän paljon rennolla vauhdilla, löytyy se rytmi, jolla periaatteessa jaksaa kuinka pitkään tahansa. Alkuun se on hölkkätahti, ja sitten se nopeutuu. Ja ekan viiden kilometrin aikana ei pidä luovuttaa, vaikka tuntuisi siltä. Minulla koneisto käynnistyy vasta viiden kilsan jälkeen, ja sitten tulee se helppo vaihe.
Ennätys 40min t: atleettinen mies
Okei hyvä tietää :) Käyn 3 krt viikossa kuntoilemassa ja juuri tuolla intervalli systeemillä. Jos käyn 4 kerran - silloin vain kävelen pidempää matkaa, mutta 3 krt treenaan tuota 10km!
Tilasin sykemittarin, jospa se hyödyttäisi tässä urakassa, kiitos :)
Ap