Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystytkö juosta 10km?

Vierailija
01.06.2018 |

Miten helppoa se sinulle on? Kuinka nopeasti sen juokset? Pidätkö yhtään taukoja (kävelyvauhtia) kesken lenkin? Missä juokset tämän?

Itse olen nyt muutaman viikon treenannut 10km erään ohjelman mukaan, ja n. 3kk jälkeen pystyisin sen juoksemaan. Teen nyt 45-50min juoksu-kävely intervalleja 3krt/viikko ja yleensä 45min setin jälkeen mittari näyttää n. 6-7km. Onko tämä jo ihan ok tulos? Juoksen tällä hetkellä 1,5min kerrallaan ja kävelen 3,5min. ja toistan tämän n. 9 krt + lämmittelyt. Juoksuminuutit joka viikko lisääntyy ja kävelyminuutit vähenee.

En oikein jaksa kuvitella että pystyisin juoksemaan PUTKEEN 10km. Tuo jo muutaman minuutin juoksu on ihan hirveää tällä rapakunnolla. Olen kylläkin laiha ja jaksan kävellä helposti 10-15km, mutta juokseminen on jotenkin itselle ollut aina todella vaikeaa.

Vinkkejä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn juoksemaan kympin ja paljon pidemmällekin. Ap:lle ja kaikille muille jotka haluavat rakentaa juoksukuntoa annan neuvoksi hankkia sykemittari ja ottaa selville sykerajat. Sitten joku sopiva juoksuohjelma netistä (myös esim. Polarin kelloissa on mukana) ja sitä noudattamaan. Yllätytte miten hitaasti pitää aluksi juosta, useimmilla se on varmaan reipasta kävelyä. Siitä se kunto sitten lähtee paranemaan.

Liian kovilla sykkeillä juokseminen on todella yleinen virhe alussa, eikä kunto nouse ja sitten alkaa kyllästyttää koko homma. Oikein hyvä on tuo välillä kävely. Tosin hitaasti menokin saattaa kyllästyttää, mutta sitten on mukavaa seurata miten kunto alkaa parantua ja sillä sykkeellä voikin jo juosta jolla ennen voi vain kävellä.

Paljonko se syke saa olla max? Ja pitääkö silloin aina tiputtaa vauhtia, jos syke lähtee nousemaan? Ap

En ole se keneltä kysyit, mutta mitään eksaktia sykettä ei tietenkään voi sinulle määrittää, koska ensin täytyy tietää sinun lepo ja maksimisykkeesi. Mutta prosentuaalisella tasolla täysin rapakuntoinen voisi aloittaa 50-60%:lla maksimisykkeestä ja kun kunto vähän kohoaa, niin sitten nostaa sinne 60-70% tasolle, jossa pyöritään jo rasvanpolttosykealueella.

Täytyy muistaa kuitenkin se, että jos halutaan kuntoa kohottaa, niin silloin täytyy tehdä eritasoisia harjoitteita, eli väliin täytyy mennä myös anaerobiselle tasolle, jolloin ollaan lähellä maksimirasitusta. Väliin myös vähän pidempiä ja lyhyempiä lenkkejä eri rasituksilla. Alkuun tietysti hankitaan se peruskunto ja riittävä pohja ihan tasaisilla aerobisen tason lenkeillä ja kun pohja on riittävä, niin sen jälkeen aletaan rasitustatasoja nostamaan. Lepo ja ravinto myös tärkeitä asioita totta kai.

Netti on täynnä tietoa, joten ei kun tutkimaan :)

Okei hyvä tietää :) Käyn 3 krt viikossa kuntoilemassa ja juuri tuolla intervalli systeemillä. Jos käyn 4 kerran - silloin vain kävelen pidempää matkaa, mutta 3 krt treenaan tuota 10km!

Tilasin sykemittarin, jospa se hyödyttäisi tässä urakassa, kiitos :)

Ap

Vierailija
42/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölkkää kyllä, mutta en kovaa juoksemaan. 

Aika on olennainen eli hölkkään kymmenen km jotain tunti ja 10 minuuttia. 

Mutta armoa palstalla minulle, olen kuitenkin jo 65-vuotias ja ikätovereihin käsittääkseni hyvässkin kunnossa. 

Ja ei tuo juoksukunto kerro kaikkea. Jumppaan ja yritän pitää lihaskuntoa yllä salilla. Ei ensimmäistäkään selkä- tai muuta tukiliikuntavaivaa ainakaan vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaisin pystyä jos yrittäisin. Teen pari kertaa viikossa juoksulenkkejä jotka ovat pituudeltaan 6-8km. Yleensä lopussa alkaa väsyttää ja vaihdan kävelyyn, mutta varmaan jos pakottaisin itseni niin voisin jatkaa vielä pari km.

Alkaako sinua koskaan kyllästyttää juokseminen? Itse jostain syystä voin kävellä vaikka kuinka pitkään, mutta juoksu alkaa puuduttamaan.. Toivoisin siihen muutosta tässä treenatessa, mutta miten? Ap

Vierailija
44/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?

Ihmiset, jotka käyttävät tuollaista muotoa, eivät ole mielestäni kykeneviä elämään tässä maailmassa. Heidän tulee mennä takaisin peruskouluun ja suorittaa se alusta asti uudestaan, ja pois pääsee vasta kun osaa puhua oikein. Sitten tulee jatkaa muuhun koulutukseen. On törkeää, että muut opiskelevat normaalisti ja sitten on näitä aikuisiksi itseään kutsuvia, jotka eivät osaa edes suomea.

Vierailija
45/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla 100 metriä taitaa olla ihan maksimi minkä jaksan juosta. Ylipainoa ei ole, mutta kunto on ihan luokattoman huono.

"Ihanaa", etten ole ainoa rapakuntoinen.

Vierailija
46/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Enkä aio edes yrittää.

Vierailija
47/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn, aika raskaassa maastossa menee tällä hetkellä 10 km aikaan 1h20min. Tavoite syksyllä 1h10min.

Vierailija
48/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Harrastan juoksemista. N39

Vierailija
49/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy sykkeistä: http://www.fitlandia.fi/sykerajat-ja-harjoittelu/

”Kestävyysurheilijan harjoittelusta tulisi olla 70-80% peruskestävyyttä eli PALJON.”

Tosiaan paljon pitää olla sitä matalatehoista. Tee yksi intervalli viikkoon ja loput hidasta.

Vierailija
50/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mie pystyn

Vierailija
51/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn! Aikaa menee n. 45 minuuttia. En käytä mittereita. Silloin kun tuntuu juoksu menneen hyvin, on aikaakin mennyt n. 5 minuuttia enemmän.

Vierailija
52/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juosta, koska olen raitis.

Vierailija
53/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 minuuttiin menee :)

Harrastan maratonjuoksua. Juoksukunnon kannalta tosi tärkeää on painonhallinta. Itse olen 175/57

Kyllä ylipainoinenkin jaksaa juosta. Minä juoksen pisimmillään puolimaratoneja, ja vaikka kymppi menee hitaammin kuin sinulla, niin kyllä se menee. Helposti. 170/82.

Aloittajalle neuvon oman rytmin löytämistä. Kun juoksee riittävän paljon rennolla vauhdilla, löytyy se rytmi, jolla periaatteessa jaksaa kuinka pitkään tahansa. Alkuun se on hölkkätahti, ja sitten se nopeutuu. Ja ekan viiden kilometrin aikana ei pidä luovuttaa, vaikka tuntuisi siltä. Minulla koneisto käynnistyy vasta viiden kilsan jälkeen, ja sitten tulee se helppo vaihe.

Vierailija
54/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennätys 40min t: atleettinen mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä