Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystytkö juosta 10km?

Vierailija
01.06.2018 |

Miten helppoa se sinulle on? Kuinka nopeasti sen juokset? Pidätkö yhtään taukoja (kävelyvauhtia) kesken lenkin? Missä juokset tämän?

Itse olen nyt muutaman viikon treenannut 10km erään ohjelman mukaan, ja n. 3kk jälkeen pystyisin sen juoksemaan. Teen nyt 45-50min juoksu-kävely intervalleja 3krt/viikko ja yleensä 45min setin jälkeen mittari näyttää n. 6-7km. Onko tämä jo ihan ok tulos? Juoksen tällä hetkellä 1,5min kerrallaan ja kävelen 3,5min. ja toistan tämän n. 9 krt + lämmittelyt. Juoksuminuutit joka viikko lisääntyy ja kävelyminuutit vähenee.

En oikein jaksa kuvitella että pystyisin juoksemaan PUTKEEN 10km. Tuo jo muutaman minuutin juoksu on ihan hirveää tällä rapakunnolla. Olen kylläkin laiha ja jaksan kävellä helposti 10-15km, mutta juokseminen on jotenkin itselle ollut aina todella vaikeaa.

Vinkkejä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pystyn. Juoksen yleensä näin lyhyet lenkit laskettelumonot jalassa.

Jaa että otat sukset pois? Siis ihan vaan 10km takia?

Vierailija
22/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn juoksemaan, mutta en mitään mahdottoman kovaa vauhtia. N. 1h10min menee kun juoksen meidän kunnan 5km pururadan (aika loivapiirteinen maasto) kaksi kertaa.

Kyllä mä uskon että pystyisit jo nyt juoksemaan sen kympin jos juoksu kävely yhdistelmällä etenet suunnilleen samaa vauhtia kuin minä juosten.

Joo, varmasti voisin, mutta haluaisin onnistua siinä kokonaan juosten :D AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin tuon viime kesänä muutamaan kertaan. Olin tammikuussa aloittanut lenkkeilyn ihan rapakunnosta ja tosiaan kesällä jaksoin juosta koko 10 km mutta aikaa meni hieman yli tunti. Syksystä alkaen treenaus on ollut katkonaista sairastelujen ja kiireidenkin vuoksi, mutta veikkaanpa että vielä tässä kuussa juoksen taas 10 km.

Vierailija
24/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?

En käytä suomea läheskään päivittäin, ja suomi on toinen kieleni, että hyvin paljon anteeksi, ettei saa selvää! Ap

Jos tuo on totta niin älä välitä tippaakaan noista pätijöistä. Ja kysymykseen vastaus: en pysty juoksemaan edes vitosta, mullekin juoksukunnon kehittäminen on vaikeaa. Mutta intervallimenetelmä on aloittelevalle juoksijalle just hyvä, jatkat vaan ohjelman mukaan ja katsot miltä tuntuu muutaman viikon päästä.

Vierailija
25/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?

En käytä suomea läheskään päivittäin, ja suomi on toinen kieleni, että hyvin paljon anteeksi, ettei saa selvää! Ap

Tämä "pystyä tehdä" -muoto on hyvin uusi. Eli omaksuessaan sen on täytynyt olla paljonkin suomen kielen kanssa tekemisissä sivistymättömissä piireissä. 

En siis välttämättä usko sinua. 

Ruotsi on minunkin äidinkieleni eli samassa jamassa ollaan kaksikielisinä. 

Okei. Olen ruotsikielisestä kylästä, yliopiston käynyt, ja siinä surullisen kuuluisassa asiantuntijatyössä... Ehkä luen vain liikaa palstaa, jossa taas saan suomenkieleeni vääriä oppeja. AP

Vierailija
26/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko ainakin on kieliopillisesti kuin 'juosten kustu'...

Vierailija
27/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on totta niin älä välitä tippaakaan noista pätijöistä. Ja kysymykseen vastaus: en pysty juoksemaan edes vitosta, mullekin juoksukunnon kehittäminen on vaikeaa. Mutta intervallimenetelmä on aloittelevalle juoksijalle just hyvä, jatkat vaan ohjelman mukaan ja katsot miltä tuntuu muutaman viikon päästä.

Okei, kiitos vinkistä :) Haluaisin hirveästi juosta ensi vuonna puolimaratonin, joten siksi lähdin kymppiä tavoittelemaan, JA myös sen takia, että käyn joka viikko vaeltamassa (rivakasta kävelyä) n. 10-15km, ja ajattelin, että jos voin kävellä sen - miksen voisi juosta. :)

Ap

Vierailija
28/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa, että näköjään huhtikuussa juoksin 8 km matkan suht kevyesti, mutta sitten tuli ensin riesaksi mahatauti ja siitä toivuttua kohta flunssa, mutta jos taas ens viikolla pääsen treenaamaan normaalisti niin loppukuusta juoksen taas sen 10 km

Vierailija
29/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse juoksen tällä hetkellä 6-8 km lenkkejä noin pari viikossa. Olen kokeillut juosta myös kympin, juoksen sen ehkä tuntiin ja viiteen minuuttiin. Varmasti saisin puristettua aikaa lyhyemmäksikin, mutta omaksi ilokseni lenkkeilevänä tuo on mukava tahti. Mutta olen tosiaan lenkkeillyt jo alkukeväästä asti ja kasvattanut juoksukuntoa (talvella tuli vähän taukoa, muuten olen tottunut lenkkeilijä).

Minusta kannattaa huomioida sekin, että jalat tottuvat hitaasti juoksemiseen, kolmessa kuukaudessa 10 km matka on siis hyvä tahti.

20

Vierailija
30/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemaan en pysty kuin pari sataa metriä. Kävelemään pystyn pitkiä matkoja helposti. Samoin pyöräily on yhtä h*lvettiä. En tupakoi eikä ole ylipainoa, mutta keuhkot ja sydän ei jaksa mitään nopea tempoista liikuntaa. Olen kokeillut näitä nollasta alkavia juoksuharjoituksia mutta en vaan pysty kun päähän tulee kauhea jyske ja kipu.

Vierailija
31/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en ole pariinvuosikymmeneen testannut ja tuskin tulen testaamaankaan. Kunnosta se ei ole kiinni. Kunnon puolesta varmasti vaikka 30 kilometriä. Poljen fillarilla 60-120 kilometrin lenkkejä 4 kertaa viikossa ja kävelen kohtuullisesti myös. Nivelet vaan ei oikein tahdo tykätä juoksemisesta. En ole koskaan juoksua harrastanut vaan se on tullut muiden harrasteiden mukana (mm hiihto) Cooperissa meni jo 14 vuotiaana 3500 metriä ja 13 vuotiaana juoksin 35 kilometrin maastokisan reiluun kolmeen tuntiin liejuisilla metsäpoluilla. Aikuisiällä en ole juossut käytännössä juuri lainkaan, muuta kuin jalkapallokentällä. Polvet alkoivat jalkapallon myötä pragaamaan, niinpä juoksut jäi, mutta liikunta ei ole jäänyt koskaan.

Vierailija
32/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn juoksemaan kympin ja paljon pidemmällekin. Ap:lle ja kaikille muille jotka haluavat rakentaa juoksukuntoa annan neuvoksi hankkia sykemittari ja ottaa selville sykerajat. Sitten joku sopiva juoksuohjelma netistä (myös esim. Polarin kelloissa on mukana) ja sitä noudattamaan. Yllätytte miten hitaasti pitää aluksi juosta, useimmilla se on varmaan reipasta kävelyä. Siitä se kunto sitten lähtee paranemaan.

Liian kovilla sykkeillä juokseminen on todella yleinen virhe alussa, eikä kunto nouse ja sitten alkaa kyllästyttää koko homma. Oikein hyvä on tuo välillä kävely. Tosin hitaasti menokin saattaa kyllästyttää, mutta sitten on mukavaa seurata miten kunto alkaa parantua ja sillä sykkeellä voikin jo juosta jolla ennen voi vain kävellä.

Vierailija
33/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en pysty juoksemaan edes kilometriä. Uimaan kyllä pystyn kyseisen 10 km ja pyörällä menee helposti 70 kilsan lenkkejä.

Vierailija
34/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tällä hetkellä.

Sillon ku pystyin meni parhaimmillaan n. tunnissa tai vähän yli. Pieniä kävelyitä kyllä oli.

Vierailija
35/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn juoksemaan kympin ja paljon pidemmällekin. Ap:lle ja kaikille muille jotka haluavat rakentaa juoksukuntoa annan neuvoksi hankkia sykemittari ja ottaa selville sykerajat. Sitten joku sopiva juoksuohjelma netistä (myös esim. Polarin kelloissa on mukana) ja sitä noudattamaan. Yllätytte miten hitaasti pitää aluksi juosta, useimmilla se on varmaan reipasta kävelyä. Siitä se kunto sitten lähtee paranemaan.

Liian kovilla sykkeillä juokseminen on todella yleinen virhe alussa, eikä kunto nouse ja sitten alkaa kyllästyttää koko homma. Oikein hyvä on tuo välillä kävely. Tosin hitaasti menokin saattaa kyllästyttää, mutta sitten on mukavaa seurata miten kunto alkaa parantua ja sillä sykkeellä voikin jo juosta jolla ennen voi vain kävellä.

Paljonko se syke saa olla max? Ja pitääkö silloin aina tiputtaa vauhtia, jos syke lähtee nousemaan? Ap

Vierailija
36/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Ja vaikka kuinka treenaisin, en usko että pystyisin. Lopullinen niitti on leikatut polvet ja selkä, että en edes harkitse. Liikun muuten.

Mieheni juoksee kymppiä ja puolikasta. Kympin ennätys (aloitti juoksun nelisen vuotta sitten yli kolmekymppisenä) on nyt joku 40min. Puolikas on mennyt reippaasti alle kahteen tuntiin.

On ollut aina hyvä ja kestävä juoksemaan. On vain sellainen fysiikka. Hyvä haponsieto, hyvä hapenotto jne. Lihasmassaa sen sijaan on aina kerännyt heikosti; pitkä ja hoikka ollut ikänsä.

Minun vahvuuteni ovat muualla kuin juoksemisessa ja kestävyyslajeissa. Minulla on hyvä vartalon liikkuvuus (mieheni on huomattavasti kankeampi) ja minulla on helppo saada+ylläpitää lihasmassaa. Kun ottaa huomioon ikäni (35v), sen että olen tehnyt kaksi lasta ja liikunta+ruokatavat niin kroppani on yllättävänkin timmissä kunnossa. Jos jaksaisin tarkkailla syömisiäni ja lisätä intensiteettiä treeniin niin saisin varmasti tuloksia. Minulle liikkuminen on kuitenkin itsestä huolehtimista ja irtiottoa lapsiperheen arjesta kuin sitä, että pitäisi päästä johonkin tavoitteeseen.

Siispä siinä missä mies juoksee käyn minä monipuolisesti kuntosalilla. Ei se ihan sattumaa ole tuleeko naisesta voimistelija vai kuulantyöntäjä; meillä jokaisella on omat vahvuudet ja se, mikä luonnostaan tulee kropalle helpommin.

Minun mielestäni sinä juokset hyvin :)

Vierailija
37/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja en edes halua. Pyöräilen mieluummin ja talvella hiihdän. En omista sykemittareita. Kuntoni suhteellisen hyvä.

Vierailija
38/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty juoksemaan. Hölkkäämään kyllä.

Vierailija
39/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se syke saa olla max? Ja pitääkö silloin aina tiputtaa vauhtia, jos syke lähtee nousemaan? Ap

En ole se keneltä kysyit, mutta mitään eksaktia sykettä ei tietenkään voi sinulle määrittää, koska ensin täytyy tietää sinun lepo ja maksimisykkeesi. Mutta prosentuaalisella tasolla täysin rapakuntoinen voisi aloittaa 50-60%:lla maksimisykkeestä ja kun kunto vähän kohoaa, niin sitten nostaa sinne 60-70% tasolle, jossa pyöritään jo rasvanpolttosykealueella.

Täytyy muistaa kuitenkin se, että jos halutaan kuntoa kohottaa, niin silloin täytyy tehdä eritasoisia harjoitteita, eli väliin täytyy mennä myös anaerobiselle tasolle, jolloin ollaan lähellä maksimirasitusta. Väliin myös vähän pidempiä ja lyhyempiä lenkkejä eri rasituksilla. Alkuun tietysti hankitaan se peruskunto ja riittävä pohja ihan tasaisilla aerobisen tason lenkeillä ja kun pohja on riittävä, niin sen jälkeen aletaan rasitustatasoja nostamaan. Lepo ja ravinto myös tärkeitä asioita totta kai.

Netti on täynnä tietoa, joten ei kun tutkimaan :)

Vierailija
40/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin pystyä jos yrittäisin. Teen pari kertaa viikossa juoksulenkkejä jotka ovat pituudeltaan 6-8km. Yleensä lopussa alkaa väsyttää ja vaihdan kävelyyn, mutta varmaan jos pakottaisin itseni niin voisin jatkaa vielä pari km.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän