Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystytkö juosta 10km?

Vierailija
01.06.2018 |

Miten helppoa se sinulle on? Kuinka nopeasti sen juokset? Pidätkö yhtään taukoja (kävelyvauhtia) kesken lenkin? Missä juokset tämän?

Itse olen nyt muutaman viikon treenannut 10km erään ohjelman mukaan, ja n. 3kk jälkeen pystyisin sen juoksemaan. Teen nyt 45-50min juoksu-kävely intervalleja 3krt/viikko ja yleensä 45min setin jälkeen mittari näyttää n. 6-7km. Onko tämä jo ihan ok tulos? Juoksen tällä hetkellä 1,5min kerrallaan ja kävelen 3,5min. ja toistan tämän n. 9 krt + lämmittelyt. Juoksuminuutit joka viikko lisääntyy ja kävelyminuutit vähenee.

En oikein jaksa kuvitella että pystyisin juoksemaan PUTKEEN 10km. Tuo jo muutaman minuutin juoksu on ihan hirveää tällä rapakunnolla. Olen kylläkin laiha ja jaksan kävellä helposti 10-15km, mutta juokseminen on jotenkin itselle ollut aina todella vaikeaa.

Vinkkejä?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?

Vierailija
2/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sun hankkia enemmän sisältöä elämääsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla 100 metriä taitaa olla ihan maksimi minkä jaksan juosta. Ylipainoa ei ole, mutta kunto on ihan luokattoman huono.

Vierailija
4/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn silloin tällöin lenkillä, en varsinaisesti ota aikaa, mutta joskus katsoin keittiön kellosta milloin lähdin ja monelta palasin ja noin ~10-11 km lenkkiin meni sellaiset 35-37 minuuttia.

Vierailija
5/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyn. Juoksen yleensä näin lyhyet lenkit laskettelumonot jalassa.

Vierailija
6/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn juoksemaan, mutta en mitään mahdottoman kovaa vauhtia. N. 1h10min menee kun juoksen meidän kunnan 5km pururadan (aika loivapiirteinen maasto) kaksi kertaa.

Kyllä mä uskon että pystyisit jo nyt juoksemaan sen kympin jos juoksu kävely yhdistelmällä etenet suunnilleen samaa vauhtia kuin minä juosten.

Vierailija
7/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että jaksaisin. Kävelykunto on hyvä, mutta en ole koskaan edes yrittänyt juosta 10 km. Se varmaan suurin virheeni, että mun on niin helppo luovuttaa kun alkaa käymään yhtään liian epämukavaksi. 5 km olen juossut kohtalaisen vaivatta, sitten alkoi olla vähän tukalaa niin lopetin. :D Ehkä jos nyt joku ihmeellinen pakko olisi, niin pystyisin. En lujaa, mutta kuitenkin juosten.

Vierailija
8/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. En jaksaisi edes kävellä tuollaista matkaa. T. Läski

Vierailija
9/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn silloin tällöin lenkillä, en varsinaisesti ota aikaa, mutta joskus katsoin keittiön kellosta milloin lähdin ja monelta palasin ja noin ~10-11 km lenkkiin meni sellaiset 35-37 minuuttia.

Tottahan toki juokset 10-11 km tuohon aikaan, kun maailmanennätys on 26 min ja risat. Ei helvetti tätä palstaa. Itse oon juossut jo vuosia ja silti pitää yrittää tosissaan, jos aikoo juosta 10 km alle 55 minuutin.

Vierailija
10/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaksa. Hankin mielummin aseen.

Vierailija
11/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 minuuttiin menee :)

Harrastan maratonjuoksua. Juoksukunnon kannalta tosi tärkeää on painonhallinta. Itse olen 175/57

Vierailija
12/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kaatusi jos koittaa juoksua mutta ei pystyä?

Vierailija
13/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan juosta kympin ongelmitta, aikaa menee n. tunti jos menen itselleni mieluisalla, kepeällä, mutta kuitenkin tarpeeksi haastavalla vauhdilla. Harjoittelua takana on kyllä reippaasti :)

Vierailija
14/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PYSTYTKÖ JUOKSEMAAN. Mikä -kele tämän aloittajan otsikkomuodon on saanut pesiytymään kieleen?

En käytä suomea läheskään päivittäin, ja suomi on toinen kieleni, että hyvin paljon anteeksi, ettei saa selvää! Ap

Vierailija
15/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty juosta, mutta juoksemaan kyllä. 

Hyvän kuntoni lisäksi osaan suomen kieltä tyydyttävällä tasolla. 

Vierailija
16/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun hankkia enemmän sisältöä elämääsi?

Eli, kun aloitin keskustelun juoksemisesta, niin mulla ei ole mitään muuta elämää? On vaativa työ, vaativa kotielämä, vaativa rahatilanne.. Uusi harrastus auttaa tuomaan tasapainoa ja jotain iloa.. Sori. Ap.

Vierailija
17/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä treenaamaan ja kisoihin varsinkin jos olet nainen. Vuoden 2017 naisten 10km maantiejuoksun kärkitulos oli 34.02

Vierailija
18/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 minuuttiin menee :)

Harrastan maratonjuoksua. Juoksukunnon kannalta tosi tärkeää on painonhallinta. Itse olen 175/57

Haluaisin vuoden päästä juosta puolimaratonin, joten siihen tähtään :) Olen 160cm/53kg. Ruokavalio kunnossa, mutta juoksukunto heikko :) Ap

Vierailija
19/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä suomea läheskään päivittäin, ja suomi on toinen kieleni, että hyvin paljon anteeksi, ettei saa selvää! Ap

Tämä "pystyä tehdä" -muoto on hyvin uusi. Eli omaksuessaan sen on täytynyt olla paljonkin suomen kielen kanssa tekemisissä sivistymättömissä piireissä. 

En siis välttämättä usko sinua. 

Ruotsi on minunkin äidinkieleni eli samassa jamassa ollaan kaksikielisinä. 

Vierailija
20/54 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin välitavoitteeksi juosta yhtäjaksoisesti 5 km. Kympin kokeilisin juosta sitten, kun tuo yhtäjaksoinen juoksu tuntuu vaivattomalta siten, ettei koko ajan tarvitse miettiä, miltä juokseminen tuntuu.

10 km on sellainen matka, että siihen pystyy kyllä tahdonvoimalla ja hampaat irvessä, mutta omasta mielestäni se kannattaa juosta vasta, kun juokseminen tuntuu itsestä miellyttävältä eikä suoritukselta, joka syntyy vain pakottamalla veren maku suussa.

Tsemppiä treeneihisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi