Jos viitosluokkalainen saa käytöksestä kasin, onko se oikeasti muka tyydyttävä vai onko silloin jotain pielessä?
Minusta käytöksestä kasi osoittaa, ettei osaa käyttäytyä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Se on normaali numero tänä päivänä. Eli kasin saa, jos käyttäytyy hyvin ja ystävällisesti ja hoitaa asiansa. Siitä voidaan sitten lähteä joko alas tai ylös päin. Ysiin tarvitaan jo omien hommien hoitamisen ja hyvän käytöksen lisäksi muiden oppilaiden auttamista ja koko luokan hyväksi työskentelyä. Kymppi taitaa olla aika harvinainen nykyään.
Mitä siis ysiin tarvitsisi oikeasti? Toisten auttaminen siihen ei riitä. Myöskään positiivisen ilmapiirin luominen ei auta. Pitäisikö kuulua johonkin oppilaskunnan juttuun? (näitä ei suuresti ole) Sekä onko ujompia lapsia oikein rankaista ujoudesta käytösnumerolla? Mä todellakin haluaisin nähdä noiden luokan aina äänessä olijoiden todistukset miten paljon käytös on vaikuttanut vai lätkäistäänkö kaikille 8 välittämättä siitä miten oikeasti on käyttäydytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on normaali numero tänä päivänä. Eli kasin saa, jos käyttäytyy hyvin ja ystävällisesti ja hoitaa asiansa. Siitä voidaan sitten lähteä joko alas tai ylös päin. Ysiin tarvitaan jo omien hommien hoitamisen ja hyvän käytöksen lisäksi muiden oppilaiden auttamista ja koko luokan hyväksi työskentelyä. Kymppi taitaa olla aika harvinainen nykyään.
Mitä siis ysiin tarvitsisi oikeasti? Toisten auttaminen siihen ei riitä. Myöskään positiivisen ilmapiirin luominen ei auta. Pitäisikö kuulua johonkin oppilaskunnan juttuun? (näitä ei suuresti ole) Sekä onko ujompia lapsia oikein rankaista ujoudesta käytösnumerolla? Mä todellakin haluaisin nähdä noiden luokan aina äänessä olijoiden todistukset miten paljon käytös on vaikuttanut vai lätkäistäänkö kaikille 8 välittämättä siitä miten oikeasti on käyttäydytty.
Ei muuten riitä sekään, että kuuluu oppilaskuntaan ja on peräti oppilaskunnan puheenjohtaja, eikä edes ujo sellainen. Vaan mun mielestä toi kasi on hyvä numero. Loppupelissä sillä käytösnumerolla ei ole edes mitään merkitystä, kun peruskoulu päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi lysti, mitä se SUN MIELESTÄ merkitsee. Käytöksenkin arviointikriteerit on selitetty opetussuunnitelmasssa. Siellä perushyvä käytös, ilman isoja puutteita, on kahdeksan. Ysiin pitää sit olla jo tuppautuvan auttavainen ja kymppiin pelastaa jonkun henki. Seiskan kohdalla on oltu kerran jälki-istunnossa tai kakessa jne. Kerta riittää, ihan sama mistä syystä ja oliko edim koko luokan mukana vai ihan omasta syystään.
Kaltaistesi takia tosin mpni opettaja vesittää arviointikriteerit ja antaa kaikille niitä ysejä. Se on väärin niitä kohtaan, joiden opettajat noudattavat opetussuunnitelmaa.
Anteeksi poikkihuomioni, mutta kertoisitko ymmärtämättömälle, mitä takoittaa tai tarkoitit kun kirjoitit jälki-situnnossa tai kakessa. Jälki-istunnon kyllä ymmrrän mutta en sanaa kakessa.
KaKe= kasvatuskeskustelu eli jostain rikkomuksesta joutuu erilliseen keskusteluun opettajan kanssa. Siitä tehdään ihan viralliset paperit ja sovitaan jatkotoimista miten tämän jälkeen jatketaan.
Kasin saa, jos osaa käyttäytyä ja ei häiritse muita mutta ei muutoin millään tavoin edistä luokkahenkeä tai toimi aktiivisesti em. asioiden eteen. Kymppi on jo harvinaisuus sillä silloin pitäisi jo ottaa vastuuta em. asioista. Kasi siis hyvä numero! Perusnumero.
4=hylätty
5=välttävä
6=kohtalainen
7=tyydyttävä
8=hyvä
9=kiitettävä
10=erinomainen
Ihan normaali on nykyään 8 käytöksessä.
Mun nyt jo täysi-ikäisen pojan peruskoulu aikana jo sitä jankatuttiin meille vanhemmille vanhempainilloissa.
Kiitos. Minulla ei ole lapsia koulussa. Ennen heidän kouluun menoa olen yrittänyt ymmärtää millainen on suomalainen koulu ja opiskelu systeemi. Kasvatuskeskustelua en löytnyt sanakirjastani.