miniä ei ota poikaani synnytykseen
Poikani kävi vaimonsa kanssa tänään kylässä, laskuttu aika heillä on muutaman viikon kuluttua. Tuli synnytys puheeksi, ja sain kuulla miniän haluavan poikani pysyvän poissa synnytyksestä. Kertoi myös, että sairaalaan eivät ole isovanhemmat tervetulleita kyläilemään. Olen pöyristynyt!
Kommentit (26)
Älä sekaannu, tuon saa jokainen synnyttäjä päättää.
Minusta olisi ollut kurjaa kieltää mieheltä se, että saa olla läsnä oman lapsensa syntyessä. En pysry kuvittelemaan yhtään HYVÄÄ syytä tuollaiselle, mutta kai siihen jollain jokin peruste on. Ehkä kuvittelevat, että mieheltä menee halut, jos näkee homman, mutta pakkokos siellä on naama haarovälissä tuijotella. Pysyy pääpuolessa sitten.
Ja synnärillä ollana nykyään ensisynnytyksen yhteydessä pari päivää, yleensä neljän äidin salissa. Ei siellä isoja vierasjoukkoja vastaanoteta, huonekumppanitkin siinä jo häiriintyy, jos koko suku alkaa rampata. Kunnioita siis äidin pyyntöä ja malta antaa perheelle tilaa. He tarvitsevat rauhaa, pieni vauva valvottaa ja imetyksen käynnistäminen voi olla aika sotkuinen ja uuvuttava prosessi.
Senkun pöyristelet rauhassa.
Mä tein saman jutun 20 vuotta sitten. Mies oli sairaalan tiloissa, muttei salissa. Mies on äitinsä kaltainen hössö, niin tiukassa tilanteessa en halunnut häntä ihan viereen.
Muut vieraat otin vastaan kotona sitten, hehkeenä. Kaikki ainakin silloin ymmärsivät ja olivat hyvinkin suostuvaisia. Enkä ole näihin vuosiin vielä huomannut, että hampaankoloon olisi jäänyt jotain.
2 täsmentää: miehellä voi olla syynsä olla haluamatta tulla synnytykseen, esimerkiksi sairaalakammo ja verikammo. Mutta puhuin siis siitä, miksi vaimo kieltää mieheltä pääsyn synnytykseen, JOS mies sinne haluaisi tulla. On se lapsi miehenkin lapsi, joten pitäisi olla todella painavat syyt kieltoon.
Mutta älä siihenkään ap puutu, se on poikasi ja miniäsi asia.
Ehkä miniä tietää pojastasi jotain mitä sinä et. Olisihan se mukavaa synnyttävällä kun mies huutaa vieressä vielä kovemmin kauhusta.
Opin ensimäisen synnyttyä, että vierailut laitoksella kannattaa kieltää. Vieraita lappasi tiuhaan tahtoon, kun itse olin kipeä ja väsynyt. Seuraavan kerran ilmoitin heti osastolle siirtyessäni henkilökunnalle, etten ota muita vieraita vastaan kuin isän ja vauvan isoveljen.
Kolmannesta kävin itsekin vain kääntymässä sairaalassa ja ystäville ilmoitin, että kutsun kylään heti, kun kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Senkun pöyristelet rauhassa.
Mä tein saman jutun 20 vuotta sitten. Mies oli sairaalan tiloissa, muttei salissa. Mies on äitinsä kaltainen hössö, niin tiukassa tilanteessa en halunnut häntä ihan viereen.
Muut vieraat otin vastaan kotona sitten, hehkeenä. Kaikki ainakin silloin ymmärsivät ja olivat hyvinkin suostuvaisia. Enkä ole näihin vuosiin vielä huomannut, että hampaankoloon olisi jäänyt jotain.
Mies on äitinsä kaltainen hössö joten et halua häntä tiukassa tilanteessa viereen? Tajuatko edes, mitä sanoit?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko esille haluaako isä edes olla paikalla?
Käsittääkseni olisi halunnut olla paikalla, miniä yksin oli päättänyt ettei paikalle saa tulla.
No voihan pöyr. Pysy poissa toisten aikuisten ihmisten päätöksistä. Muistatko itse missä kunnossa olit kun se poikasi syntyi? Minä näytin vauvalle kieltä kun sattui niin sikana, ja sain kuulla siitä seuraavat kymmenen vuotta.
No, miniällä voi olla siihen hyvät syyt tai sitten ei. Joka tapauksessa anoppina siihen et voi mitenkään puuttua. Pitää vain toivoa, että on kasvattanut poikansa fiksuksi ja myös puolensa pitäväksi.
Asiahan ei perheen ulkopuolisille kuulu, mutta saahan sitä pöyristyä.
Mäki olisin halunnu olla mukana kun miehen paksusuoli tähystettiin, mut eipä se mua sinne mukaan halunnu.
Mun miehellä on sairaalakammo, mutta kyllä silti halusi mukaan synnytykseen ja tuli mukaan leikkaukseen. Ei hän siellä leikkausta seurannut, vaan tuki minua ja pysyi pääpuolessa. Ei ongelmia.
Minun lapseni joutui lastensairaalaan, joten minä pysryin nukkumaan yöt. Otin mielelläni vieraita vastaan, kun lastenkilinikan teholla sai olla vain rajoitetusti. Ja voin toisena päivänä jo ihan hyvin. Helppoa, kun kukaan ei olettanut tarjoilua, eikä tarvinnut siivousta miettiä.
Vierailija kirjoitti:
No, miniällä voi olla siihen hyvät syyt tai sitten ei. Joka tapauksessa anoppina siihen et voi mitenkään puuttua. Pitää vain toivoa, että on kasvattanut poikansa fiksuksi ja myös puolensa pitäväksi.
Meinaatko tosissasi, että olisi puolensa pitämistä tunkea synnytykseen vaikka nainen ei miestä sinne halua?
OLE ONNELLINEN ANOPPI ETTÄ SE ET OLE SINÄ VÄÄNTÄMÄSSÄ SITÄ KAKARAA TÄHÄN MAAILMAAN :DDD
Voi harmi, nytkö tämä ketju jo kuoli. Anoppi/miniä ketjut on ihan parhaita.
Miksi anoppi merkitsisi mitään?Eron tultua täysi pska. Poikansa puolella uutta miniää liehitteli. Lapsille luotu silta anoppilaan vuosia sitten.
Miniä on synnärillä potilas ja hänellä on kiistämätön oikeus päättää, kuka tulee mukaan synnytykseen. Syy voi olla muiden ihmisten mielestä hyvä tai huono, mutta se ei poista synnyttäjän oikeutta päättää saliin pääsijöitä. Sinänsä ymmärrän kyllä, jos tulevaa isää tilanne harmittaa, mutta se ei tässä nyt ole pointtina. Lapsen parhaaksi on se, että äidillä on mahdollisimman mukavat oltavat synnytyksessä.
Mitä vierailuun lapsivuodeosastolla tulee - menen pian synnyttämään oman esikoiseni ja anoppini otti itse puheeksi, että me emme todennäköisesti tule kaipaamaan vieraita sairaalaan, kun vauvan hoitamisen opettelussa ja toipumisessa on tarpeeksi työtä. Sovimme sitten, että appivanhemmat tulevat kylään kun me vanhemmat heidät tänne kutsumme. Arvostan anoppini ymmärtäväistä ja joustavaa asennetta.
Taas näitä anoppiviha juttuja. Nyt kylläkin käännettynä. Älä viitsi jankuttaa.