Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kavereiden lasten hoito, auttakaas mua

Vierailija
31.05.2018 |

Olen kahden teini-ikäisen lapsen äiti. Kaveripiirissä monella on lapsia (paljon pienempiä melkein kaikki) mutta jotenkin jokainen on hoitokuviot järjestänyt ilman kavereiden apua. Löytyy niitä mummoja ja muita avuliaita jokaisen suvusta. Siispä olen nyt uuden äärellä.
Olen yhden hyvän miespuolisen ystäväni tuntenut jo yli kymmenen vuotta. Joitain kuukausia sitten tämä ystävä alkoi seurustella kahden lapsen (alle nelivuotiaita) totaaliyksinhuoltajaäidin kanssa. Nyt on sitten heillä ongelma kun ei meinaa olla parisuhteelle aikaa koska hoitajia lapsille ei meinaa löytyä kuin pari kertaa vuodessa. Ymmärrän ongelman kyllä, ikävä tilanne tuoreelle suhteelle.
Olen itse tämän naisen tavannut muutaman kerran ja todennut ihan mukavaksi tyypiksi. Tänään nähtiin ohimennen ja erehdyin sitten siinä hänen lapsensa kanssa vähän enemmän höpsöttelemään. Siitä se ajatus sitten tällä naisella lähti. "No nythän meillä on uusi lapsenvahti." Tilanne jäi siihen enkä mä saanut sanaa suustani.
Niin, se ongelma. Se on se etten mä pidä lapsista. Omiani tietysti rakastan mutta muiden lapset ei innosta. Omani hoidin pitkälti yksin kun olivat pieniä ja se oli mun luonteella sellainen rutistus että ei huvita enää muiden lapsia hoitaa. Nuo teinit on jees, ne on jopa älykästä seuraa eikä tarvi vaippoja vaihtaa tms. :D
Tämä mun pitkäaikainen ystävä arvannee mitä mä olen mieltä lapsenvahtiehdotuksesta mutta voi olla niin vastarakastunut että tarjoaa hommaa mulle silti. Hänelle toki osaan sanoa suoraan. Mutta miten sanon nätisti jos tämä nainen kysyy? Mä en ihan oikeasti halua pieniä yökyläilijöitä meille (yökylästä nimenomaan kyse, ei mistään helposta parin tunnin päiväkeikasta) mutta en haluaisi kenenkään mieltä pahoittaa.
Loukkaantuisitko tämän naisen asemassa jos kieltäydyn kerta toisensa jälkeen vaikkapa kiireisiin vedoten? Vai miten tämä nyt pitäisi hoitaa ettei kukaan pahoita mieltään?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vaan sanot ihan suoraan, mutta tietenkin ystävällisesti, että et anna lastenhoutoapua ja sitten siirrytte toiseen puheenaiheeseen.

Vierailija
2/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdot tilalle teinejäsi rahaa vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että sulla on omat menosi, et ehdi. Tai suoraan ettei huvita.

Vierailija
4/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään miehen kanssa saa lastenhoitoapua siihen malliin, että häihin tai muihin erityisiin juhliin yhdessä päästään kuin maksimissaan kerran vuodessa. Loput avut on naapureilta ja muilta saatuja akuutin hädän täsmäiskuja. Naapuri tulee vaikka kipeiden lasten kaveriksi kauppareissun ajaksi, kun mies työmatkalla ja tauti iskee ja käyn täydentämässä varastot tmv.

Mun lapset on 8v ja 4v. Oikein kivoja. Mutta enempää ei tule. En halua.

Omia lapsia lukuun ottamatta en pidä lapsista niin paljon, että aktiivisesti haluaisin esim. alle neljävuotiaita vahtia. Isomman lapsen kavereita otetaan mukaan esim. mäenlaskuun jne, mutta se nyt on jo ihan eri asia.

Muiden vauvat ja lapset ei vain ole mitenkään sellaisia, että halusisin katsoa perään.

Luojan kiitos omat sisarukset asuu kaukana ja muutenkaan ei lähipiirissä ole pieniä ollut.

Nyt on kuitenkin miehen sisko menossa naimisiin. Olen tehnyt selväksi miehelle, että kun siskonsa lapsia luultavasti tekee, niin minä en halua niitä katsoa. Yksi meidän esikoisen ikäinen hänellä jo aiemman kanssa on ja aikanaan koitti sumeilematta pukata tätäkin meille hoitoon milloin milläkin varjolla ja tosi lyhyellä varoajalla. 

Minusta kaikkein asiallisin tapa vastata on, että "Ei millään pahalla, mutta en pidä niin paljon lapsista ylipäätään, että tahtoisin lapsenvahtina toimia.". Ja sitten vaihtaa puheenaihetta.

On ne olemassa MLL:n lapsenvahdit jne. joita mekin olemme miehen kanssa tiukan paikan tullen käyttäneet.

Vierailija
5/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotaisin ihan suoraa ja avointa keskustelua, että asia tulee kerralla selväksi ettei tarvitse joka kerta keksiä mitään tekosyitä.

Vierailija
6/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nainenkaan välttämättä aio pyytää kun ette ole kovin hyviä tuttuja, ehkä heitti tuon kommentin ja odotti että olisit itse tarjoutunut? Jos pyytää niin sanot vain suoraan ettet halua vahtia lapsia ja piste.

Vierailija
7/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotaisin ihan suoraa ja avointa keskustelua, että asia tulee kerralla selväksi ettei tarvitse joka kerta keksiä mitään tekosyitä.

"Hei puolituttu, haluaisin keskustella kanssasi siitä jos mahdollisesti aiot pyytää minua tulevaisuudessa lapsenvahdiksi"

Ihan oikeasti, älä vaivaa asialla päätäsi. Jos sattuvat kysymään niin kerrot vaikka ettet pärjää vieraiden (pienten) lasten kanssa ja vastuu tuntuu liian isolta.

Vierailija
8/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoit nyt vaan tehdä asiasta turhan ison itsellesi.  Tuo nainen ehkä heitti vain huumoria siinä, kun juttelit hänen lapsilleen.  Minä sinuna viittaisin kintaalla koko asiaan tällä haavaa.  Ja jos tosiaan niin kävisi, että sinua pyydettäisiin lapsenlikaksi, niin siihen voit aivan hyvin sanoa vain, että ei  onnistu, mä en  vaan ole mikään lapsenvahti.  En ota lapsia hoitoon, olen omani hoitanut, ja sillä siisti.  Muuta ei tarvita.  Se ei ole epäkohteliasta.  Jokaisellahan on oikeus päättää omasta vapaa-ajastaan.

Vierailija
9/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy sanoa, että väärin tai ei, mä hoitaisin tuon niin, että koskaan ei vaan sopisi, kun kysyy. Itse ainakin tajuaisin viimeistään kolmannen kerran jälkeen olla pyytämättä (ok, en koskaan olisi keneltäkään uudelta tuttavuudelta moista kehdannut pyytää alunperinkään).

Vierailija
10/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo oli vain vitsi. Mutta tuskin sua kukaan siihen hommaan pakottaa. Eikä kyllä tulisi mieleen edes kysellä keltään suht tuntemattomalta (sitähän tuo nainen on sulle vielä) lapsenhoitoapua. Eikä tosiaan ole edes miehen omia lapsia, miehen sentään tuntisit paremmin ja oisit varmaan hänen lapsiensa kanssa ollut tekemisissä jo heidän syntymästään asti.

Tosiaan sellaista se on yh:n kanssa seurustelu. Harmittava tilanne ettei ole parisuhdeaikaa, mutta sellaista se on. En kyllä itse olisi noin epätoivoinen, että keltä tahansa kysyisin lastenhoitoapua.

Ei meillä avioliitossa olevilla lapsellisilla ihmisilläkään ole hoitoapua tarjolla joka nurkalla. Yksi halukas ja kykenevä isovanhempi on, mutta hänkin on edelleen työelämässä, joten ei häntä noin vain voi velvoittaa hoitajaksi.

Yhteistä aikaa meillä on sitten illalla ja ehkä kerran vuodessa käydään kahdestaan syömässä ravintolassa. Kyllä se siitä kun aikansa jaksaa.

Vierailija
11/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy sanoa, että väärin tai ei, mä hoitaisin tuon niin, että koskaan ei vaan sopisi, kun kysyy. Itse ainakin tajuaisin viimeistään kolmannen kerran jälkeen olla pyytämättä (ok, en koskaan olisi keneltäkään uudelta tuttavuudelta moista kehdannut pyytää alunperinkään).

Niin varmaan suurin osa näistä "sanoisin ihan suoraan"- tyypeistäkin oikeasti tekisi ;)

Vierailija
12/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan antaisi lapsiaan seurustelukumppanin randomkaverille hoitoon? Oikeasti siis!

Ei kukaan,

Unohda koko juttu.

Vierailija
13/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja nämä että ei vaan huvita auttaa. Ihmisiä autetaan siksi että apua tarvitaan. Erityisen outoa on, että ihminen joka osaa hoitaa lapsia ei sitä tee.

Sä tarvitset joku kerta itse apua. Ei vielä tiedä mitä ja miksi, mutta on erittäin hyvä, kun on ystäviä joita pyytää apuun.

Vierailija
14/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran jo tunnen tätä naista että varmasti tulee pyytämään tuota lastenhoitoa. On sellainen ylituttavallinen tyyppi muutenkin. 

Ehkä mä vaan yritän olla rohkea ja sanon suoraan että ei millään pahalla sua tai sun lapsia kohtaan mutta en halua hoitaa enää kenenkään lapsia. Olen vaan vähän ylikiltti välillä, siksi kai kyselen täälläkin niin saan valmiiksi tsempattua itseni tuohon kieltäytymiseen. Ettei vahingossa lipsahda se joo sieltä.. Mä olen tosi hyvä yleisesti lasten kanssa ja lapset tykkää musta mutta en silti itse tykkää olla niiden kanssa. Eri asia olisi tässäkin jos olisivat vaikka lähempänä mun lasten ikää, saattaisivat ystävystyä ja sitten meille saisi tietysti tulla yökylään. Mutta pienet lapset, ei kiitos. 

ap

Vierailija
15/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran jo tunnen tätä naista että varmasti tulee pyytämään tuota lastenhoitoa. On sellainen ylituttavallinen tyyppi muutenkin. 

Ehkä mä vaan yritän olla rohkea ja sanon suoraan että ei millään pahalla sua tai sun lapsia kohtaan mutta en halua hoitaa enää kenenkään lapsia. Olen vaan vähän ylikiltti välillä, siksi kai kyselen täälläkin niin saan valmiiksi tsempattua itseni tuohon kieltäytymiseen. Ettei vahingossa lipsahda se joo sieltä.. Mä olen tosi hyvä yleisesti lasten kanssa ja lapset tykkää musta mutta en silti itse tykkää olla niiden kanssa. Eri asia olisi tässäkin jos olisivat vaikka lähempänä mun lasten ikää, saattaisivat ystävystyä ja sitten meille saisi tietysti tulla yökylään. Mutta pienet lapset, ei kiitos. 

ap

Ei sun tarvitse mitenkään töykeä olla, pieni valkoinen valhe (en uskalla ottaa vastuuta vieraista lapsista tms.) on tuossa kohtaa ihan ok.

Vierailija
16/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää enkä ole koskaan tykänny kuin omista lapsista. Kestän kyllä jotenkin. -90 luvulla oli omat pienet ja usein siskon pienet mulla. Odotin ensi hetkestä vain sitä, et pääsen ipanoista eroon. Mut aina kyllä suostuin jopa 4 vrk kyläilyihin. Ihmettelen vieläkin miks en sanonu: Ei kiitos! Kyllähän tuost vastuusta pääsee luistelemaan, kun kertoo suoraan totuuden.

Vierailija
17/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei puolituttu, haluaisin keskustella kanssasi siitä jos mahdollisesti aiot pyytää minua tulevaisuudessa lapsenvahdiksi"

Ihan oikeasti, älä vaivaa asialla päätäsi. Jos sattuvat kysymään niin kerrot vaikka ettet pärjää vieraiden (pienten) lasten kanssa ja vastuu tuntuu liian isolta.

Ja sitten alkaa ylipuhumuminen ja loppuillasta ap huomaa, että hänellä onkin lapset hoidettavanaan.

Puolitutuillekin voi ihan avoimesti ja suoraan puhua.

Vierailija
18/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdot tilalle teinejäsi rahaa vastaan?

Mun teinit on tekeviä tapauksia, kesätöitä ja kaikkea tekevät kyllä. Mutta eivät halua lapsenvahdeiksi enkä siihen hommaan ala heitä pakottaa. Asiasta ei olla juteltu mutta tunnen mun lapset. Ne kyllä leikittää kohteliaisuudesta muiden pikkulapsia jos samaan paikkaan satutaan mutta huokaisevat syvään kun lähdetään pois. :D 

Tuli tästä ehdotuksestasi kuitenkin mieleen että meidän kylän puskaradiossa (fb) näkyy välillä teinien ilmoituksia suosittelijoineen joissa tarjoutuvat lapsenvahdeiksi korvausta vastaan. Voisin vinkata tuolle ystävälleni  että sieltä voisi katsella jotain vakihoitajaa joka tulisi silloin tällöin. 

Lähinnä hain tällä aloituksella sitäkin että miten muut suhtautuvat lapsenvahtipyyntöihin. Että olenko mä ainoa jota homma ei kiinnosta. Ilmeisesti en, hyvä tietää. Kiitos.

Vierailija
19/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "en uskalla ottaa vastuuta/tuntuu liian suurelta vastuulta/riskiltä" on huono, koska äkkiä se epätoivoinen yh totetaa vain, että ei se ole niin tarkkaa, kyllä ne lapset pärjää! Oikeasti itsesi kannalta on parasta sanoa suoraan, että et tykkää olla lasten kanssa, ja haluat nyt nauttia vain aikuisesta seurasta, kun oma pikkulapsiaika on vihdoin ohi.

Vierailija
20/21 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "en uskalla ottaa vastuuta/tuntuu liian suurelta vastuulta/riskiltä" on huono, koska äkkiä se epätoivoinen yh totetaa vain, että ei se ole niin tarkkaa, kyllä ne lapset pärjää! Oikeasti itsesi kannalta on parasta sanoa suoraan, että et tykkää olla lasten kanssa, ja haluat nyt nauttia vain aikuisesta seurasta, kun oma pikkulapsiaika on vihdoin ohi.

Tämä kyseinen yh on hyvä äiti kyllä, kivasti pitää lapsista huolta eikä tunge varmasti kenelle tahansa. Ehkä luottaa muhun kun ollaan miehensä kanssa tosiaan pitkältä ajalta ystäviä. Tuota vastuuta en itsekään tohdi syyksi sanoa, siihen on liian helppo vastata että onhan sulla jo kahdesta kokemusta. :D