Kysymys vegaaneille luomukasviksista
Eli tässä kysymys:
Voiko vegaanit syödä luomukasviksia?
Kysymyksen taustalla siis se fakta, että luomuksviksista valtaosa lannoitetaan tuotantoeläinten lannalla.
Kommentit (7)
No sehän on niin, että kukaan ei voi olla tässä maailmassa täydellinen vegaani. Tämä juttu menee siihen kategoriaan. Onneksi kukaan ei kuitenkaan pidä eläimiä juuri niiden lannan takia (tai no, sivettikissat, mutta...) Pelloilla ja viljelyksillä myös kuolee paljon eläimiä ja hyönteisiä myrkkyjen ja työkoneiden takia.
Mä en kyllä ole vegaani, kun voin syödä etanoita, simpukoita ja ötököitä ja voisin käyttää esim. kirpputorilta ostettua nahkatakkia. Mulla on käytössä vanha nahkalompakkokin. Olen pohtinut ötököiden kasvattamista itse ihan syötäväksi... Elän muuten niin vegaanisesti kuin kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ja roudasin juuri tänä keväänä monta säkillistä hevosenpaskaa kasvimaalleni tekemättä siitä minkäänlaista ongelmaa.
Näyttää taas vegaanivihaaja(t) aktivoituneen palstalla. On se käsittämätöntä kuinka paljon jotain ihmistä ahdistaa toisten ruokavalio. En palaa tähän ketjuun, joten ei kannata käyttää paukkuja argumenttieni alasampumiseen.
En kyllä mielestäni vihaa ketään ruokavalion perusteella enkä kyllä osoittanut kysymykselläni mitään agressiota. Toisin koen kyllä vastauksen, joka ei toisaalta ole vastaus ollenkaan.
Haluaisin kuulla näkemyksiä tähän asiaan edelleen siis.
Onko tuotantoeläinten lannan käyttäminen lannoitteena vegaaniaatteiden kanssa ristiriidassa? En tiedä lasketaanko hevonen tuotantoeläimeksi, mutta yleensä viljelyssä taidetaan käyttää nautojen lantaa.
AP
Taas yksi "Voiko vegaani kävellä ulkona, kun se saattaa kuitenkin astua ötökän päälle"-saivartelu. Kyllä ihan totta, tämänhetkisessä maailmassa ei pysty elämään 100% vegaanisti, ellei asu metsän keskellä havumajassa syöden pelkkää jäkälää. Se ei kuitenkaan tarkoita, että eläintuotannon SUORA tukeminen ostamalla lihaa, maitoa jne. painaisi vaakakupissa saman verran kuin lehmänlannalla lannoitettujen vihannesten ostaminen. AP yritti nyt taas löytää oikeutusta sille, että ei tarvitsisi edes yrittää vähentää omaa eläintuotteiden syöntiä ja käyttöä.
Voin syödä, en edes ajattele asiaa. En vaadi keneltäkään täydellisyyttä, en edes itseltäni. Ajattelin kuitenkin pysyä elossa vielä pitkään, ja ymmärrän, että syödäkseni ruokaa, jossain vaiheessa tuotantoketjua varmasti on joku eläin (kenties ihminenkin) kärsinyt. En silti aio jättää syömättä. En syö enkä kuluta eläinperäisiä tuotteita, mutta ostan silti ruokani kaupasta/tuottajilta, jotka antavat rahaansa myös eläintuotantoon, jolloin välillisesti olen osa ongelmaa. Veganismi on ruokavalio ja elämäntapa, joka pyrkii välttämään kaikkea eläimille vahingollista toimintaa. Edelleen: täydellistä vegaania ei voi olla edes olemassa.
Riittikö tämä selvitys?
Paska ei maailmasta lopu. Hyvähän se vain on, että eläinten lanta menee hyötykäyttöön.
Ne kasvitkin on usein kasvatettu käyttämällä tehotuotantoeläinten tai ihmisten uloshengittämää hiilidioksidia!
Olen vegaani ja roudasin juuri tänä keväänä monta säkillistä hevosenpaskaa kasvimaalleni tekemättä siitä minkäänlaista ongelmaa.
Näyttää taas vegaanivihaaja(t) aktivoituneen palstalla. On se käsittämätöntä kuinka paljon jotain ihmistä ahdistaa toisten ruokavalio. En palaa tähän ketjuun, joten ei kannata käyttää paukkuja argumenttieni alasampumiseen.