Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla meni luottotiedot?

kirkonrotta
29.05.2018 |

Eli ihan se rehellinen syy miksi menetit luottotietosi. Itselläni todella pitkä ja moniulotteinen asia. Rahankäyttö kieroutui nuorena mutta syynä oli työnteko koulun/opiskelun ohella kun asuin kotona. Rahaa oli käytössä aika paljon, tosin oman ahkeruuden ansiosta, mutta totuus ja realismi iski kun muutin omilleni opiskelukaupunkiin. En osannut suhteuttaa enää tuloja ja menoja pieniin silloisiin opiskelijan tuloihini. Siitä seurasi sitten lähinnä huonoja asioita. Lisäksi ylpeys esti pyytämästä apua kriittisessä paikassa, se oli todella tyhmää kaikki.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat otti minun (alaikäisen) nimiin monta sata tuhatta markkaa lainaa. Lainaa maksoin 25 vuotta. Mutta selvisin lopulta vaikka ulosottomies tuli tutuksi.

En usko hetkeäkään. Täysin mahdotonta. Lapselta voi kyllä mennä luottotiedot jos vanhemmat esim. tilaavat postimyynnistä tämän nimellä, tai jättävät hammaslääkärin sakkomaksut maksamatta, yms.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/taaperokin-voi-velkaantua-raikeimmissa…

Mutta lainaa ei pankista saa lapsen nimiin yhtään mitenkään. Ainoastaan täysi-ikäinen voi tehdä sitovan lainasopimuksen. Jos tuollaista mitä kerrot olisi oikeasti käynyt, niin et mitenkään olisi voinut joutua maksamaan noista veloista senttiäkään koska kyseessä olisi ollut räikeä pankin virhe ja rikollinen teko.

Hulluina 90-luvun vuosina vanhemmat tekivät näin, mutta 18v. lapsilleen. Ennen pankkikriisiä kuka vain kelpasi takaajaksi. En muista nyt sen naisen nimeä, kirjoitti siitä kirjankin, kun joutui nuorena yrittäjävanhempiensa takaajaksi ja maksoi jotain 25v. niitä lainoja ja menetti tietty luottotietonsa.

No totta hemmetissä, mutta se taas on TÄYSIN eri asia. Avainasia tuossa on alaikäisyys. Alaikäinen ei kelpaa takaajaksi eikä hän todellakaan kelpaa lainaajaksi!

Vierailija
22/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat otti minun (alaikäisen) nimiin monta sata tuhatta markkaa lainaa. Lainaa maksoin 25 vuotta. Mutta selvisin lopulta vaikka ulosottomies tuli tutuksi.

En usko hetkeäkään. Täysin mahdotonta. Lapselta voi kyllä mennä luottotiedot jos vanhemmat esim. tilaavat postimyynnistä tämän nimellä, tai jättävät hammaslääkärin sakkomaksut maksamatta, yms.

Mutta lainaa ei pankista saa lapsen nimiin yhtään mitenkään. Ainoastaan täysi-ikäinen voi tehdä sitovan lainasopimuksen. Jos tuollaista mitä kerrot olisi oikeasti käynyt, niin et mitenkään olisi voinut joutua maksamaan noista veloista senttiäkään koska kyseessä olisi ollut räikeä pankin virhe ja rikollinen teko.

Hulluina 90-luvun vuosina vanhemmat tekivät näin, mutta 18v. lapsilleen. Ennen pankkikriisiä kuka vain kelpasi takaajaksi. En muista nyt sen naisen nimeä, kirjoitti siitä kirjankin, kun joutui nuorena yrittäjävanhempiensa takaajaksi ja maksoi jotain 25v. niitä lainoja ja menetti tietty luottotietonsa.

Joo mä kanssa menin nuorena ja naivina laittamaan nimen isukin lainapaperiin. 15 vuotta meni että sain maksettua. Toiset vanhemmat antaa lapsilleen ekan asunnon, toiset pelkän lainan. Enää en viitsi olla katkera kovin katkera kumminkaan, kun ukkokin on jo montussa ja mullakin talous nykyisin ok. Eipä sitä 19v oikein osannut puoliaan pitää, eikä kyllä pitäisi vanhempiaan vastaan joutuakaan pitämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt, eikä mene.

Sitä ei kysytty, en käsitä miksi aina näihin joku vastaa jotain aivan muuta mitä kysytään. Pätemisen tarvetta vai huonoa luetun ymmärtämistä?

Vastauksella varmaan haettiin sitä, että jos hoitaa asiat hyvin niin luottotiedot ei mene. En keksi yhtään syytä miksi esim itselläni menisi luottotiedot. Olen säästäväinen enkä elä yli varojeni. Omaisuus on vakuutettu. Jos puoliso kuolee, on henkivakuutus. Asuntolaina maltillinen, kestää työttömyydenkin. Jotkut hometalot kyllä ymmärrän, mutta kyllä suurin osa luottotietojen menetyksestä johtuu vain omasta hölmöydestä.

Vierailija
24/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamattomat velat. Tosin ei mulla mennyt.

Vierailija
25/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama uskotko vai et mutta mulle totta 25 vuotta. Ja laina ei ollut pankista.

Älä jaksa enää tuota typerää höpinää. Jos ei ollut pankista, oli siis yksityiseltä. Jotta hän olisi saanut lainan ulosottoon, hänen on täytynyt hakea käräjäoikeudesta velalle velkomustuomio. Siinä hakemuksessa selvitetään tarkkaan kaikki lainan hakemiseen liittyneet seikat. Tasan tarkkaan ei mikään käräjäoikeus pidä laillisena ja velkomiskelpoisena velkaa joka on otettu ALAIKÄISEN nimiin.

Aivan sama vaikka tämä tapahtui markka-aikana, laki oli silloinkin voimassa.

Ei ollut yksityiseltä ja holhouslautakunnan vai mikä se nyt oli hyväksyntä lainaan. Älä intä enää. Anna jo olla.

Vierailija
26/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin maksanut auton liikennevakuutuksen jonkun verran myöhässä suoraan vakuutusyhtiölle. Pari päivää myöhemmin tuli perintäfirmalta perintäkirje k.o. vakuutusmaksusta. En kiinnittänyt asiaan mitään huomiota koska olin juuri maksanut laskun. Seuraavaksi tuli sitten perintäfirmalta taas kirje samasta asiasta, mutta en nyt edelleenkään reagoinut mitenkään koska olin jo maksanut laskun. Seuraavaksi sitten laittoivatkin pelkät perintäkulut suoraan ulosottoon.

Tiesin kyllä että lain mukaan vakuutusmaksut ovat suoraan ulosottokelpoisia, mutta en sitä että jostain erittäin kummallisesta syystä myös vakuutusmaksujen pelkät perintäkulut vaikka niitä perisi joku ihan muu ja varsinaiset vakuutusmaksut olisi maksettu jo ennen perintää.

Tililläkin oli tuossa vaiheesa kymmeniä tuhansia euroja.

Miksi et maksanut perintäkuluja, oletko tyhmä? Tottakai perintäyhtil karhuaa omaa saatavaansa.

En maksanut perintäkuluja koska ne olivat täysin aiheettomat, perintäkirje oli siinä olleen päiväyksen mukaan lähetty vasta kun lasku oli jo maksettu.

Vierailija
27/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kusettivat. He aikoivat maksaa mulle ajokortin kun täytin 18, mut ajatus muuttui ja eihän mulla ollut siihen itsellä varaa just 18 täyttäneenä lukiolaisena. Maksoivat aluksi osan, mutta isä ryyppäsi loput rahat. Velkaahan siitä tuli sitten. Oli viimeinen kerta, kun luotin heihin.

Vierailija
28/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniapäissäni sähläsin aivan vailla kontrollia.

Vierailija
29/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex mies kadotti alvariinsa pankkikorttinsa ja lopulta pankki ilmoitti etteivät anna uutta korttia ilman henkilökohtaista käyntiä pankissa. Typeränä lainasin siksi aikaa omaa tiliäni ja siihen kuuluvaa pankkikorttia miehelle. Myös meidän kummankin puhelinliittymät oli mun nimissä. Puhelimella mies olo tilaillut pelejä, ruokaa, soitellut ulkomaisiin palvelunumeroihin jne. Mun nimissä ja tilillä oli otettu vippejä, tilattu tavaraa, tehty osamaksusopimuksia. Eron tullen koko paska lävähti naamalle, mulla oli ulosotossa melkein 10 000. Osan sain todistettua miehen tekemäksi, mutta en kaikkia. 3000 maksoin itse. Syyskuussa saan luottotietoni takaisin eikä kukaan muu enää ikinä koske pankkikortteihini saati käytä mun nimissä olevaa liittymää.

Vierailija
30/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama uskotko vai et mutta mulle totta 25 vuotta. Ja laina ei ollut pankista.

Älä jaksa enää tuota typerää höpinää. Jos ei ollut pankista, oli siis yksityiseltä. Jotta hän olisi saanut lainan ulosottoon, hänen on täytynyt hakea käräjäoikeudesta velalle velkomustuomio. Siinä hakemuksessa selvitetään tarkkaan kaikki lainan hakemiseen liittyneet seikat. Tasan tarkkaan ei mikään käräjäoikeus pidä laillisena ja velkomiskelpoisena velkaa joka on otettu ALAIKÄISEN nimiin.

Ei ollut yksityiseltä ja holhouslautakunnan vai mikä se nyt oli hyväksyntä lainaan. Älä intä enää. Anna jo olla.

Ei ollut pankilta eikä yksityiseltä. Jäljelle jää yritys. Vanhempasi lainasivat sinun nimissäsi satoja tuhansia markkoja joltain yritykseltä ja holhouslautakunta sanoi että asia on täysin okei? Just joo.

Holhouslautakunta on voinut antaa luvan tiettyihin alaikäistä koskeviin oikeustoimiin tietyissä olosuhteissa. Esim. tässä tapauksessa alaikäisillä on ollut omaisuutta ja holhouslautakunta on antanut luvan pantata sen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000003198850.html

Mutta tasan tarkkaan ei holhouslautakunta ole antanut lupaa ottaa lainaa satoja tuhansia alaikäisen nimiin. Tuohan olisi täysin törkeää huolimattomuutta.

Ja jos nyt jollain ihmeellisellä tavalla tuollaista olisi tapahtunut, eli joku lautakunnassa mokannut ja pahasti, niin velka ei tietenkään olisi sitonut sinua mitenkään. On maailmassa sentään vielä jotain järkeä ja oikeutta.

Vierailija
31/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

exmies sai minut ottamaan itselleen lainaa valtavia summia, joita en kyennyt maksamaan. Nyt saan loppuelämäni niitä maksaa ulosottoon :(

Vierailija
32/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheyrityksen rahavaikeudet - miehen burnout - ei rahaa mistään

Vierailija
33/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut pankilta eikä yksityiseltä. Jäljelle jää yritys. Vanhempasi lainasivat sinun nimissäsi satoja tuhansia markkoja joltain yritykseltä ja holhouslautakunta sanoi että asia on täysin okei? Just joo.

Holhouslautakunta on voinut antaa luvan tiettyihin alaikäistä koskeviin oikeustoimiin tietyissä olosuhteissa. Esim. tässä tapauksessa alaikäisillä on ollut omaisuutta ja holhouslautakunta on antanut luvan pantata sen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000003198850.html

Mutta tasan tarkkaan ei holhouslautakunta ole antanut lupaa ottaa lainaa satoja tuhansia alaikäisen nimiin. Tuohan olisi täysin törkeää huolimattomuutta.

Ja jos nyt jollain ihmeellisellä tavalla tuollaista olisi tapahtunut, eli joku lautakunnassa mokannut ja pahasti, niin velka ei tietenkään olisi sitonut sinua mitenkään. On maailmassa sentään vielä jotain järkeä ja oikeutta.

Hohhoijaa vaan sinne... hyvää yötä!

Vierailija
34/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex mies kadotti alvariinsa pankkikorttinsa ja lopulta pankki ilmoitti etteivät anna uutta korttia ilman henkilökohtaista käyntiä pankissa. Typeränä lainasin siksi aikaa omaa tiliäni ja siihen kuuluvaa pankkikorttia miehelle. Myös meidän kummankin puhelinliittymät oli mun nimissä. Puhelimella mies olo tilaillut pelejä, ruokaa, soitellut ulkomaisiin palvelunumeroihin jne. Mun nimissä ja tilillä oli otettu vippejä, tilattu tavaraa, tehty osamaksusopimuksia. Eron tullen koko paska lävähti naamalle, mulla oli ulosotossa melkein 10 000. Osan sain todistettua miehen tekemäksi, mutta en kaikkia. 3000 maksoin itse. Syyskuussa saan luottotietoni takaisin eikä kukaan muu enää ikinä koske pankkikortteihini saati käytä mun nimissä olevaa liittymää.

Tääkään ei pidä paikkaansa, mistä te keksitte näitä juttuja. Jos lainaa pankkikorttia niin korkeintaan voi nostaa tilin tyhjäksi, ei sillä mitään vippejä tai osamaksuja voi tehdä. Vai lainasitko verkkopankkitunnuksetkin siis?

Vierailija
35/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että minulla oli toiminimi ja se ei kannattanut. Asiakkaita ja myyntiä ei ollut tarpeeksi eikä ollut varaa maksaa enää laskuja. Aika yksinkertaista. Jos on viisi omenaa ei siitä voi kymmentä ottaa.

Vierailija
36/42 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa kuvan että vanhemmat tai läheiset ihmiset on usein syyllisiä henkilön luottotietojen menetykseen. Hieman yllättävää kyllä. 

Vierailija
37/42 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten että minulla oli toiminimi ja se ei kannattanut. Asiakkaita ja myyntiä ei ollut tarpeeksi eikä ollut varaa maksaa enää laskuja. Aika yksinkertaista. Jos on viisi omenaa ei siitä voi kymmentä ottaa.

Ja tämänkin olisi helposti voinut välttää kun et olisi alunperinkään perustanut yritystä. Ymmärrän toki että yrittäjyyttä tarvitaan, mutta moni yritys on jo järjelläkin ajateltuna hyvin kannattamaton. Tarkkaan pitää laskea ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen.

Vierailija
38/42 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt, eikä mene.

Sitä ei kysytty, en käsitä miksi aina näihin joku vastaa jotain aivan muuta mitä kysytään. Pätemisen tarvetta vai huonoa luetun ymmärtämistä?

Vastauksella varmaan haettiin sitä, että jos hoitaa asiat hyvin niin luottotiedot ei mene. En keksi yhtään syytä miksi esim itselläni menisi luottotiedot. Olen säästäväinen enkä elä yli varojeni. Omaisuus on vakuutettu. Jos puoliso kuolee, on henkivakuutus. Asuntolaina maltillinen, kestää työttömyydenkin. Jotkut hometalot kyllä ymmärrän, mutta kyllä suurin osa luottotietojen menetyksestä johtuu vain omasta hölmöydestä.

Sairastuminen on yksi "hyvä" syy. Silloin ei välttämättä kykene maksamaan laskuja ja harhoissa ollessa voi vaikka polttaa kaikki rahansa. Ja muutenkin sairastuminen voi vaikuttaa talouteen todella paljon.

Vierailija
39/42 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä on ollut ja luottokorttivelkaa paljon. Syynä bipo ja maniavaiheet. Olin siitä onnekas, että vanhempani ovat ok-varakkaita, joten sain kriittisimpään vaiheeseen apua.

Vuokran maksoin aina, muiden kanssa oli vähän niin ja näin - aika paljon tuli perintäkuluja maksettua.

Ongelmana oli, kun siirryin opiskeluista työelämään, likvideetti tipahti radikaalisti. Maksoin minimaalista vuokraa (vastikkeen verran), tein kahta työtä, ja kaikki opiskelijaedut olivat käytössä - helposti oli kuukaudessa 1000-1500 € ns. ylimääräistä rahaa. Kun muutin isompaan kaupunkiin, vuokra kuusinkertaistui ja ensimmäisen työpaikan palkka oli pieni - yhtäkkkiä olikin kuussa vain muutama satanen kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Kyllä siinä vähän tuli elettyä yli varojensa, ennenkuin järkiintyi.

Nyt harmittaa, että en yhtään laittanut jemmaan jonnekin, mihin en olisi niihin rahoihin päässyt käsiksi. Mutta mania aiheutti sen, että reissasin ja ryyppäsin holtittomasti. Saatoin extempore lähteä kahden päivän rännin jälkeen lentokentälle ja hypätä viikonlopuksi jonnekin. Ihme, että sain duunini hoidettua kunnialla.

Lääkitys on aika kiva juttu, vaikka lievempiä manioita esiintyy edelleen - silloin ei ole rahasta pulaa.

Vierailija
40/42 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveys ongelmat. Olin vakavasti masentunut, sairastuin paniikkihäiriöön ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. 

Aloin lopulta ottamaan vippiä helpottaakseni pahaa oloa. En ollut avun piirissä, en uskaltanut/osannut hakea sitä. Kaikki oli niin sekavaa ja toivotonta, etten edes muista noista ajoista paljoa. 

Yhden puolitutun sain hakemaan itselleni kasapäin viinaa, joilla turrutin mieleni. Join jatkuvasti, en silloin ajatellut että viina ei todellakaan ole hyväksi kun ahdistaa jo muutenkin paljon. Eikä edes kiinnostanut.

Otin lisää vippiä, joilla lopulta aloin maksamaan entisiä vippejä pois. No jokainen tietää ettei siitä hyvää seuraa.

Lopulta nyt tilanne on se, että velkaa on noin 30 tuhatta ja kaikki ovat ulosotossa. Olen itse nyt 4. vuotta kuntoutustuella, enkä jaksa uskoa että ikinä pääsen työelämään ja saisin velkani maksettua.

Jokunen aika sitten meni vakuutuslaskukin ulosottoon ja se v*tuttaa, koska en halunnut että sinne menee yhtään enään mitään. Omistin joskus siis auton, kun koitin hetken aikaa opiskella ja kuljin autolla kouluun. No opiskelusta ei sairauteni vuoksi tullut mitään, mutta autoa en tajunnut heti myydä tai laittaa edes seisontaan. En sitten pystynyt maksamaan vakuutuslaskua, lopulta se meni perintään ja nyt ulosottoon.

Muita laskuja ei perinnässä enään ole, mutta tästä auton vakuutuksesta lähtee taas se uusi 15vuotta pyörimään ennen kuin velat vanhenee. Että se siitä. Peli menetetty.

Koitin myös aikaisemmin saada tehtyä tuolle vakuutuslaskulle maksusuunnitelman, mutta ei kuulemma  vakuutuslaskuille voi tuollaisia tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän