Lapsi lähtee isälleen kesälomaa viettämään, kohtalotovereita?
Lapsen isä asuu eri paikkakunnalla ja on ammatiltaan opettaja eli hänellä on pitkät lomat. Itselläni lomaa on vain heinäkuu joten 4-vuotias lapsi lähtee perjantaina isänsä luokse koko kesäkuuksi ja sitten myös viikoksi elokuussa.
Tiedän että he pärjäävät, mutta en tosiaankaan tiedä miten itse pärjään. Aiempina vuosina olen ollut itse vielä kotiäitinä eli kesät ollaan menty enimmäkseen samalla kuviolla kuin arkikin (on isällään joka toinen viikko ke-su)
Lapsen isä on sanonut että voin tulla siellä käymään niin usein kun haluan (ajomatka on tunteroisen, eli ei mikään mahdoton matka) mutta vähän mietityttää että kannattaako sinne mennä kovin usein? Ihan siis jo lastakin ajatellen... Vaikea tilanne kun en ole ennen tällaisessa ollut. Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ero sinusta on liian pitkä. Hän asuu luonasi ja yhtäkkiä kuukausi ilman äitiä. Järkyttävää 4-vuotiaalle. Miksi et näe lastasi sen kuukauden aikana?
Totta kai näen! Lukihan se aloituksessakin. Mietityttää vain että kuinka usein kannattaa nähdä. Ei siellä nyt voi joka ilta ravata, muuttuisi tilanne vain vaikeammaksi ja hämmentävämmäksi lapselle. Ja lapsihan asuu isänsä luona joka toinen viikko ke-su, eli on sielläkin ihan kotonaan.
ApNo mitä ihmettä sä valitat?!
En mitään valita? Kunhan kysyn onko kenelläkään täällä kokemusta vastaavasta. Itselle tämä tilanne on vielä täysin uusi.
Ap
Ei mun tilannetta tässä tarvitse läpikäydä..vertasin vaan empatiakykyämme tuossa tuolla esimerkilläni. Meni näköjään vähemmänkin väsyneeltä pointti ohi. T. Totaaliyh.
Ap voi saman tien palata miehen kanssa yhteen kun muutenkin ravaa siellä koko ajan. Vanha suola janottaa. 😀
En mäkään ymmärrä et ekaks erotaan ja sit roikutaan toisissaan kii milloin milläkin verukkeella.
Tietenkin käyt lastasi moikkaamassa. Eihän se lapsen tarvitse luulla, että olet hyljännyt toisen.
Miksei lapsi ole sulla vaikka viikonloppuja tai muita sun vapaapäiviä nyt kesäkuussa?
Lapsihan vois tulla viikonlopuiksi kotiin? Näin meillä tehdään. Lapset ovat kuukauden molempien vanhempien luona, mut viikonloppurytmit säilyy eli eivät ole yhtäjaksoisesti poissa.
On kyllä pieni ja varmasti ikävöi vanhempaansakin. Ei vain vanhempi lasta.
Tuo idea viikonlopuista on erittäin hyvä, mutta nuista viikonlopuista on vain yksi sellainen jolloin lapsen onnistuu tänne tulla. Kaksi viikonlopuista menee minulla töissä (työskentelen aina arkenakin joka toinen viikonloppu) ja yhden viikonlopun ajan ovat reissussa.
Pahoittelut siitä että jotkut ovat mielensä pahoittaneet tästä keskustelusta. Tarkoituksena ei ole ollut valittaa, vaan ihan vaan kysyä vertaistukea itselleni uuteen tilanteeseen.
Ap
Jos yleensä näkee teitä molempia joka viikko, niin kyllä aika rajulta tuntuu, ettei näkisi sinua kuukauteen. Kyllä nyt kerran viikossa voisi tulla sinulle yhdeksi yöksi, jos he muuten lomailevat kaiket viikot. Esim pe- la tai la-su. Ei varmaan mieskään hyväksyisi että on sinulla neljä viikkoa putkeen käymättä hänellä.
No onnistuisiko muuttaa väliaikaisesti tuo viikonlopputyöskentely?
Oma työnantajani on niin joustava, että saan palkatonta lasten vuoksi tarpeen tullen. Kunhan ajoissa ennakoidaan.
Meillä oli samankaltainen tilanne kun lapset olivat pieniä, lasten isä otti 5v ja 3v kuukaudeksi luokseen. Minä kävin joka viikko siellä päivän verran, pari kertaa olin yötäkin.
Oma ikävä tuntui pahalta mutta jotenkin ajattelin että on liian rajua että pienet lapset ei näe toista vanhempaa kuukauteen.
Et kai sinä työskentele 7 päivää viikossa? Kai sieltä nyt jotkut vapaapäivät liikenee lapselle vaikkei ne viikonloppuja olisikaan.
Poikani oli kesäisin isänsä kanssa 4vk, minun kanssa 2 vk ja loput isovanhempien luona. Joulut minun kanssa, talvilomat isänsä kanssa ja joka toinen viikonloppu. Hyvin sujui.
En ymmärrä miksei lapsi olisi luonasi vapaapäivinäsi. Ei kai niiden tarvitse juuri viikonloppuja olla. Vaikuttaa siltä, että oikeastaan etsitkin mahdollisuutta olla erossa lapsesta mahdollisimman pitkään.
No mitä ihmettä sä valitat?!