13-vuotiaalla tytöllä muuten murrosiän merkit, muttei kuukautisia
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Menkat alkavat useimmiten 11-16-vuotiaana, joten 13-vuotias ilman menkkoja on ihan normaali.
Joo kyllä sen tiedä, mutta jos muutkin merkit oli niin ihmetyttää.
-ap
Ei. Kehitys on yksilöllistä. Jos 16v:na ei kuulu niin sitten voi soittaa arvauskeskukseen.
Kehitys murrosiässä ei tapahdu välttämättä missään tietyssä tai loogisessa järjestyksessä.
Itselläni kasvoi ensin rinnat, sitten tuli kuukautiset ja siitä muutaman vuoden päästä 15-16-vuotiaana 15cm pituuskasvu ja rintoihin lisää kokoa.
Lantio muotoutui 19-20v.
Odottele vielä muutama vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kehitys on yksilöllistä. Jos 16v:na ei kuulu niin sitten voi soittaa arvauskeskukseen.
Tytöllä tuli ensimmäiset merkit 11-vuotiaana. Jos ei vielä olisi niitäkään niin ei ihmetyttäisi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä tuli ensimmäiset merkit 11-vuotiaana. Jos ei vielä olisi niitäkään niin ei ihmetyttäisi.
-ap
Normaalia.
Nykyäänkin moni nuori luulee, että ennen ensimmäisiä kuukautisia ei voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänkin moni nuori luulee, että ennen ensimmäisiä kuukautisia ei voi tulla raskaaksi.
Ja väität että voi tulla raskaaksi ennen ensimmäisiä kuukautisia? Minä ainakin olen noin uskonut ja koulussakin näin sanottiin.
-M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja väität että voi tulla raskaaksi ennen ensimmäisiä kuukautisia? Minä ainakin olen noin uskonut ja koulussakin näin sanottiin.
-M27
Ovulaatio tapahtuu noin kaksi viikkoa ennen niiden ensimmäisten kuukautisten tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M27Ovulaatio tapahtuu noin kaksi viikkoa ennen niiden ensimmäisten kuukautisten tuloa.
Niin tuo on ihan loogista, mutta aina olen toisin luullut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M27Ovulaatio tapahtuu noin kaksi viikkoa ennen niiden ensimmäisten kuukautisten tuloa.
-ap
Ei ole oikea ap.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minulla oli ensimmäiset muutokset rinnoissa 8-vuotiaana, ja kuukautiset alkoivat vähän ennen kuin täytin 13. Joten kyllä siinä välissä aikaa vierähtää ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEi ole oikea ap.
-ap
Oho laitoin väärän tägin loppuun
-M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Menkat alkavat useimmiten 11-16-vuotiaana, joten 13-vuotias ilman menkkoja on ihan normaali.
Joo kyllä sen tiedä, mutta jos muutkin merkit oli niin ihmetyttää.
-ap
Mikä siinä ihmetyttää? Kuukautiset alkavat normaalisti murrosiän lopussa, kun kaikki muut murrosikään kuuluvat asiat ovat tulleet. Provoiletko, vai etkö ihan oikeasti tunne ihmisen normaalia murrosiän kehitystä?
Murrosiän merkit voi tulla ihan eriaikaan kuin kuukautiset, osittain geneettistäkin ehkä. Jos äidillä on alkaneet kuukautiset lähempänä 16 ikävuotta, saattaa tytölläkin kuukautiset alkaa myöhemmin. Tietysti en tiedä miten isän puolen geenit tässä yhtälössä pyörii.
Jos laihduttaa tai urheilee paljon niin kuukautisia voi joutua odottamaan. Pahimmassa tapauksessa , siis jos joskus lapsia haluaa, niin anoreksian tai liika urheilu sotkee hormonitoiminnan niin lasten saaminen on vaikeaa.
Mulla alkoi rinnat kasvamaan 9-vuotiaana. 11-vuotiaana piti käyttää jo tosi tukevia liivejä. Seksihalutkin heräsivät jossain 12 vuoden iässä ja salaisista haaveista ja sormettamisesta tekoihin siirryin vuotta myöhemmin. Oli vain vähän hankalaa, koska saman ikäiset pojat olivat ihan lapsia vielä ja muutenkin seksi oli nou nou. No sainkin mainetta sellaisena tyttönä joka oli isojen kundien kyydissä kylillä. Toisaalta silloin oli sen verran herkkä, että seksi tuntui ihan mielettömältä ja ehkäisy oli hallinnassa. Olisiko sitten ollut parempi nauttia humalasta, mene ja tiedä, mutta en ole katunut.
Edes miehelleni en ole kertonut historiaani ennen 16 ikävuotta. :)
Nyt sitten odotan kauhulla oman tyttären tulevaa "elämää". Arvaattekin etten kerro omasta historiastani mitään.