3 vuotta yhdessä ja mies kertoi nyt vasta olevansa värisokea!
Eikä sitäkään olisi ehnyt ellei miehen veli olisi paljastanut keskustelun yhteydessä. Mitähän ihmettä? Olenko niin epäluotettava hänen mielestään ettei tuollaista voinut sanoa? Mies itse ei pidä sitä minään isonakaan asiana. No ei se olekaan mutta luulin että sellaisen voi nyt edes kertoa?
Miten reagoida?
Kommentit (28)
Onko ihan täysin värisokea vai pelkästään puna-viher? Luulisi, että tuollaisen asian olisi huomannut jo itse jossain kohtaa jos on kysynyt vaikka jostain sisustusjutusta, että kumpi on kivempi tämä vai tuo väri (okei tollanen asia on monelle miehelle varmaan ihan yka ja sama ja koko keskustelun voi skipata olankohautuksella, mutta kuitenkin)... Tai mene ja tiedä.
Näkyykö se normielämässä? Ei esim. erota ruskeaa kakkosreikääsi lohenpunaisesta ketun kolosta? Vai mikä sinulla on ongelma?
Turha hermostua, koska eihän värisokeus nyt oo iso juttu. Vähän kun joku allergia. Mieti mielummin positiivisesti ja aattele ja naura kaikkia niitä kertoja kun oot mieheltä kysyny "pukeeko tää väri mua?" ja raukkaparka on joutunu vastaan, vaikka sillä ei oo ollu mitään hajua!
Osta sille EnChroma-lasit lahjaksi.
Mihin on kadonnut ihmisten kyky ajatella asioita itse? Mies ei ole kertonut värisokeudestaan, miten minun pitää reagoida? Haa.. Kysympä av palstalta neuvoa sensijaan että miettisin ihan itse miten se minuun vaikuttaa.
Niin, no mitä se mihinkään teillä vaikuttaa? Vai olitko ajatellut, että hempasta pitää kouluttaa lentäjä?
Hän kun on tottunut siihen, eikä tiedä millainen on värikäs maailmasi. Ei ole ehkä tullut ajatelleeksi koko asiaa.
Perehdy värisokeuteen - on erilaisia tyypejä. Hyvin mielenkiintoinen ilmiö.
Nyt voit sitten muuttaa pois kotoa ja laittaa lusikat jakoon. Mieshän on vammainen valehtelija.
Mulla on itelläni niin huono kuulo, että tarvitsen kuulolaitteet. En muista asiaa, vaikka toki joka päivä kojeideni kanssa elän ja pari kertaa vuosien takaiset ystävät tippuvat melkein tuolilta, kun kuulevat asiasta. Ehkä miehesi ei vain tosissaan muista asiaa, koska se on niin kiinteä osa hänen elämää (kuten vaikka autolla vaihteiden vaihto näin autokuskeille).
Kaput taas vauhdissa tässäkin ketjussa.
Kapu=katkeruuden purskauttelija. Usein vastaa kysymykseen tavalla, joka ei vastaa kysymykseen. Kunhan purskauttelee kiukkuaan ympäriinsä
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö se normielämässä? Ei esim. erota ruskeaa kakkosreikääsi lohenpunaisesta ketun kolosta? Vai mikä sinulla on ongelma?
Tämäkö oli älykkäin vastaus minkä keksit? Ettei sulla olisi pää ja takapää vaihtaneet paikkaa keskenään?
Jos se ei ole miehellesi niin tärkeä asia, että se pitää ilmoittaa, sen ei pitäisi olla niin tärkeä sinullekaan.
Esim. punavihersokeus ei ole tosiaan välttämättä kovin iso juttu.
Mieheni on punavihersokea, ja se tuntuu olevan aina muille ihmisille paljon suurempi asia kuin hänelle. Hän näkee kyllä esim. punaisen paidan punaisena ja nurmikon vihreänä. Värit menevät sekaisin oikeastaan vain, jos vihreän seassa on pieni määrä punaista (esim. iso määrä vihreitä lehtiä ja pieni määrä punaisia marjoja) tai päinvastoin. Hänen värisokeutensa ei vaikuta elämäämme millään tavalla.
Minulla on värisokea mies, en muista edes missä kohtaa tämä tuli ilmi. Lähinnä näkee esim. joitan vihreän sävyjä ruskeana tai muita vääristymisiä ja ei välttämättä huomaa aina kaikkea. Ei ole kyllä minun elämääni liikaa vaikuttanut, enkä nyt olisi ollut kovin loukkaantunut vaikka tästä ei minulle olisi erikseen mainittukaan.
Se taitaa olla kuitenkin miehellesi iso asia. Muu ei selitä ettei ole kertonut. Vaikuttaahan tuo elämään monella tavalla.
Mutta minäkin suosittelen noiden erikoislasien ostamista lahjaksi.
Voihan tuo olla niinkin, että ei olisi valinnut sinua jos näkö olisi toiminut normaalisti.
Värisokeus on pieni aistipuutos, johon ihminen itse tietysti sopeutuu. Meidän suvun miehillä on puna-vihersokeutta ja äitihän sitä periyttää. Onhan se niin pikkujuttu että tuntuisi erikoisuudentavoittelulta sitä ruveta ensimmäiseksi julistamaan. Asiasta voi kyllä mainita silloin kun aiheeseen sopivaa keskustelua käydään.
Ainoa todellinen haitta on puolukanpoiminnassa, kun ei niitä marjoja erota.
Ja yksi luuli ostaneensa tyylikkään harmaan auton ja papereissa kerrottiinkin että väri lehmuksenvihreä!
Mitäs tosta, mun eksän ulosotosta ja maksuhäiriömerkinnästä kuulin pankkivirkailijalta lainaneuvottelussa.
On se minusta aika iso asia kun se on periytyvää ja rajaa tietyt ammatit mahdollisuuksien ulkopuolelle.
Jospa se on miehellekin kovempi pala kuin uskottelee. En nyt kuitenkaan hylkäisi miestä ellei muuta salailua paljastu.