Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Nykylasten keskittymisvaikeudet?
26.05.2018 |
Onko teistä lapset nykyään ihan hirveän levottomia? Minusta tuntuu että omat lapset on aika levottomia. Ja töissä kerhossa kun hoidan muiden lapsia, olen huomannut että yhä useammalla on suuria vaikeuksia keskittyä asioihin, noudattaa minkäänlaisia sääntöjä tai rakentaa pitkäkestoisia leikkejä. Puhutaan noin 3-6 vuotiaista. Ennen (10 vuotta sitten) näitä lapsia oli ehkä 1-2 ryhmässä. Nyt meillä on 7/13 levotonta lasta yhdessä ryhmässä.
Olen itse ihan loppu tähän kaikkeen levottomuuteen, vai onko se aina ollut tälläistä?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kyllä olen huomannut saman. Uskon, että se on nykyajan ongelma. Koko ajan on hirveä informaatiotulva, koko ajan pitää olla tekemistä ja suorittamista. Hyvin vähän ”vain ollaan”.
Ja hyvin suurelta osin syy on kännyköissä ja tableteissa, joka annetaan sellaisessa tilanteessa lapsen kouraan, jossa aiemmin vain olisi pitänyt osata olla.
Itse olen opettaja ja 17 vuoden jälkeen minulla on nyt kaikista levottomin ikäluokka milloinkaan, kyseessä on 10-vuotiaat eli lapset jotka ovat viimeiset vuodet eläneet laitteiden kanssa. Ekaluokan ja eakarin opettajat kertovat, että vielä pahempaa on tulossa eli ikäluokka, jotka ovat syntymästään saakka eläneet laitteiden kanssa...