Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko outoon laihtumiseen olla muuta syytä kuin syöpä?

Vierailija
25.05.2018 |

En ole yrittänyt laihduttaa, mutta silti olen laihtunut 8 kiloa kuuden vuoden sisällä ilman minkäänlaista tarkoituksellista laihduttamista. Olen myös yrittänyt lihottaa n. vuoden verran, mutta paino pysynyt samassa koko vuoden. Pitäisiköhän mennä tutkimuksiin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa muitakin syitä kuin syöpä, lapamato tai jokin muu loinen,  aineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet (mm. kilpirauhasen häiriöt), aineenvaihdunnan vilkastuminen, kulutuksen lisääntymien tms.

Oletko muuttanut ruokavaliotasi tai liikuntatottumuksiasi. 8 kiloa ei ole paljon kuuden vuoden sisällä, mutta jos asia huolettaa käy ihmeessä lääkärissä.

Vierailija
2/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminta tai tulehdus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa muitakin syitä kuin syöpä, lapamato tai jokin muu loinen,  aineenvaihduntaan vaikuttavat sairaudet (mm. kilpirauhasen häiriöt), aineenvaihdunnan vilkastuminen, kulutuksen lisääntymien tms.

Oletko muuttanut ruokavaliotasi tai liikuntatottumuksiasi. 8 kiloa ei ole paljon kuuden vuoden sisällä, mutta jos asia huolettaa käy ihmeessä lääkärissä.

En varsinaisesti harrasta mitään muuta kuin hyötyliikuntaa. Olen vuoden sisällä lisännyt ruokavaliooni tarkoituksella energiapitoisia ruoka-aineita kuten pähkinöitä ja rasvaa, mutta en ole niistä huolimatta lihonut.

Vierailija
4/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaus? Voi olla melko oireetonkin, ruuan imeytyminen vain heikkenee vuosien myötä ja lopulta lähtee kiilteetkin hampaista.

Vierailija
5/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä laihduin normaalipainosta puolessa vuodessa 16kg. Mulla oli kovia ylävatsakipuja ja vatsan voimakasta turvotusta tuona aikana.

Vihdoin puolen vuoden päästä sain raahattua itseni lääkärille ja diagnoosi oli vatsakatarri ja helicobakteeri.

Vierailija
6/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuudessa vuodessa olis syöpä tehnyt muutakin oiretta kuin painonlaskun, moni syöpä tappaa puolessa vuodessa. Aika vähäinen muutos. Kävisin ensin ruokapäiväkirjan kanssa ravitsemusterapeutin vastaanotolla ja jos siellä ei löydy selitystä, niin keliakian poissulku. Yleensä kilpirauhasen liikatoiminta on aika rajuoireinen, mutta toki kilpirauhaskokeetkin kannattaa tarkistaa.

Ja tietty jos on muita oireita - ripulia, rytmihäiriöitä, kuukautishäiriöitä tms. - niin eka lääkärin.

Vierailija
7/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaus? Voi olla melko oireetonkin, ruuan imeytyminen vain heikkenee vuosien myötä ja lopulta lähtee kiilteetkin hampaista.

Joskus tuli verta ulosteen mukana melko usein, mutta tätä ei ole nyt esiintynyt vuosiin. Hampaiden kiille on kyllä melko läpinäkyvä. Iho on myös oudon ryppyinen paikoittain, kuin vanhalla mummulla.

Vierailija
8/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuudessa vuodessa olis syöpä tehnyt muutakin oiretta kuin painonlaskun, moni syöpä tappaa puolessa vuodessa. Aika vähäinen muutos. Kävisin ensin ruokapäiväkirjan kanssa ravitsemusterapeutin vastaanotolla ja jos siellä ei löydy selitystä, niin keliakian poissulku. Yleensä kilpirauhasen liikatoiminta on aika rajuoireinen, mutta toki kilpirauhaskokeetkin kannattaa tarkistaa.

Ja tietty jos on muita oireita - ripulia, rytmihäiriöitä, kuukautishäiriöitä tms. - niin eka lääkärin.

Lääkäreitä on vaikea saada ottamaan oireitani todesta.

Vierailija
9/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yrittänyt laihduttaa, mutta silti olen laihtunut 8 kiloa kuuden vuoden sisällä ilman minkäänlaista tarkoituksellista laihduttamista. Olen myös yrittänyt lihottaa n. vuoden verran, mutta paino pysynyt samassa koko vuoden. Pitäisiköhän mennä tutkimuksiin?

Olen laihtunut noin 10 kiloa 73 päivän sisällä, eikä minulla ole syöpää tai mitään muutakaan vaivaa.

Vierailija
10/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän mielikuvitusta peliin. 

Vierailija
11/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti harrasta mitään muuta kuin hyötyliikuntaa. Olen vuoden sisällä lisännyt ruokavaliooni tarkoituksella energiapitoisia ruoka-aineita kuten pähkinöitä ja rasvaa, mutta en ole niistä huolimatta lihonut.

Kourallinen pähkinöitä ei paljon lihota, jos syöt muuta ruokaa vastaavasti vähemmän. Mulla lihominen vaatii jonkun herkun päivittäin tai roskaruokaa.

Vierailija
12/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee tuo yleinen harhaluulo, että syöpään sairastunut aina laihtuu? itse en laihtunut, päinvastoin lihoin kemoterapian aikana 10 kg.

Vierailija
13/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, oon laihtunut vuodessa yli 15kg. Laihtuisin lisää, jos en söisi roskaruokaa joka päivä. Paino pudonnut 67 kg ja käynyt alimmillaan 49 kg. En urheile, pyrin syömään hyvin, hiilareita ym. Paino 52kg. En urheile.

Vierailija
14/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuli verta ulosteen mukana melko usein, mutta tätä ei ole nyt esiintynyt vuosiin. Hampaiden kiille on kyllä melko läpinäkyvä. Iho on myös oudon ryppyinen paikoittain, kuin vanhalla mummulla.

Ootko tosissasi!? Nyt kipin kapin lääkäriin! Ei sulla syöpä varmaan ole mutta jokin suolistosairaus voisi ollakin.

Vierailija
15/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin viime syksyllä joku 10kg. Johtui tosin todennäköisesti masennuksen aiheuttamasta ruokahalun puutteesta.

Vierailija
16/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolmen vuoden stressaava jakso elämässä, jolloin aineenvaihdunta kävi selkeästi ylikieroksilla. Kävin jo aamusta kolmesti p-askalla. Ramppasin vessassa muutenkin alvariinsa, ja housut tippui pienellä nykäisyllä alas. Näytin kyllä ihan hemmetin hyvältä siinä painossa. Ruoka ei usein maistunut, mutta jos maistuikin, se ei tarttunut kehoon. Olin siis kolmen vuoden ajan ns. läpipasko. Olisikin aina niin helppoa tuo painonhallinta.

Vierailija
17/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihduin viime syksyllä joku 10kg. Johtui tosin todennäköisesti masennuksen aiheuttamasta ruokahalun puutteesta.

Sepä se, kun en keksi mikä selittäisi sen, etten liho vaikka tietoisesti yritän päivittäin syödä enrgiapitoisesti. Enkä tosiaan harrasta mitään mikä kuluttaisi syömäni kalorit. Painoindeksini on hieman alle 17. Jos olisi masennus ja ruokahalu mennyt se selittäisi kuvion. Kilpirauhasen ylitoiminnan oireet kyllä aikalailla sopivat olotilaani, mutta eikö tuo ylitoimintakin voi olla juuri syövästä johtuvaa?

Vierailija
18/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietty jos on muita oireita - ripulia, rytmihäiriöitä, kuukautishäiriöitä tms. - niin eka lääkärin.[/quote

Minä taas olen kuullut että joku on voinut sairastaa syöpää jopa parikymmentä vuottakin.

Vierailija
19/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit laihtunut 8 kg kuudessa kuukaudessa, niin se olisi tutkimisen arvoinen asia. 8 kg laihtuminen kuudessa vuodessa on normaalia. 

Vierailija
20/21 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi