Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tällaiset sukupuolineutraalit ja muunsukupuoliset saa alkunsa?

Vierailija
25.05.2018 |

Oliko 70- tai 80-luvulla tällaisia? Vai eikö niistä vaan pujuttu?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei moderaattori,näin aika paljon vaivaa kirjoitukseni laatimisessa.

Tarkastelin kirjoituksessa eräitä sukupuoleen viittaavia, arkipäiväisesti käytettyjä tervehdyssanoja.

Yhtään kirosanaa tai mitään, kenenkään  sukupuolisuutta loukkaavia ilmaisuja kirjoitukseni ei sisältänyt, enkä puhunut siinä kenestäkään henkilöstä, vaan pelkästään asiasta.

Sanoit ,että julkaiset kirjoitukseni tarkistuksesi jälkeen.

Minulla on nyt tässä tunti kyllä aikaa odottaa sitä (...ihmettä).

ps*

Olisi oikeasti paljon kohteliaampaa sanoa, että kirjoitustasi ei ( ...jostain x-syystä) julkaista ollenkaan, kuin että 'kirjoituksesi julkaistaan tarkistuksen jälkeen' , jos sitä oikeasti ei ole aikomustakaan  teillä edes lukea ja kertoa syytä sen poistolle.

Kunnioittaen ja vastaustanne odottaen: nimimerkillä ' Puhuttelunimitykset' kirjoittanut

Vierailija
42/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttelunimitykset kirjoitti:

Tarkastelin kirjoituksessa eräitä sukupuoleen viittaavia, arkipäiväisesti käytettyjä tervehdyssanoja.

Yhtään kirosanaa tai mitään, kenenkään  sukupuolisuutta loukkaavia ilmaisuja kirjoitukseni ei sisältänyt, enkä puhunut siinä kenestäkään henkilöstä, vaan pelkästään asiasta.

ps*

Olisi oikeasti paljon kohteliaampaa sanoa, että kirjoitustasi ei ( ...jostain x-syystä) julkaista ollenkaan, kuin että 'kirjoituksesi julkaistaan tarkistuksen jälkeen' , jos sitä oikeasti ei ole aikomustakaan  teillä edes lukea ja kertoa syytä sen poistolle.

Kunnioittaen ja vastaustanne odottaen: nimimerkillä ' Puhuttelunimitykset' kirjoittanut

Ehkä kirjoitit jotain äidistäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttelunimitykset kirjoitti:

ps*

Ehkä kirjoitit jotain äidistäsi?

Koko tuota sanaa en edes maininnut koko kirjoituksessani, eikä siinä muutenkaan ollut mitään erikseen kenestäkään äideistä tai isistäkään sen enemmin, vaan ihan vain ihmisten kohtaamisesta yleensäkin ja siinä käytetystä sosiaalisen kanssakäymisen puhuttelukielestä ja eritoten niistä siinä käytetyistä arkipäiväisistä tervehdys-ja puhutteluilmaisuista.

Jokin niistä oli ilmeisesti liikaa, tai liian sopimaton jonkun herkkyydelle.

Painotan vielä sitä,että kyse oli nimenomaan aivan arkipäiväiseen kielenkäyttöön 'hyväksytyistä' puhuttelusanoista, joista molemmat kyllä alkavat muuten  ä-kirjaimella, eikä siis millään h:lla (...eikä ollenkaan mikään synonyymi niille ).

Jompikumpi niistä ä-sanoista se kuitenkin on.

Kokeilkaa vaikka itsekin , jos arvaatte nuo tarkoittamani, monen, päivittäisen kielenkäytön  sanat !

Vierailija
44/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, ei tässä silti sen faktan yli päästä että sukupuolia on kaksi, mies ja nainen.

Vierailija
45/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on aika paljon ihmeellisiä asioita.

Alla yksi esimerkki. Tästä oli Prisman dokumenttisarjassa, jossa seurattiin siki

ön kehittymistä.kohdussa raskauden ajan. Aika monet asiat raskausaikana mm hormonien osalta vaikuttavat siihen, millaiseksi lapsi kehittyy.

Dominikaanisessa tasavallassa sijaitsevassa pienessä Salivasin kylässä noin kaksi prosenttia lapsista syntyy näyttäen ensin tytöiltä, mutta joille kasvaa penis murrosiän aikana. Toimittaja Michael Mosley kertoo dokumentissa Johnnyn tapauksesta:

Kun Johnny syntyi, hänen luultiin olevan tyttö. Häntä kutsuttiin Felicitaksi ja ensimmäisenä koulupäivänään hänet puettiin punaiseen mekkoon. Hän kertoo, ettei kuitenkaan koskaan tuntenut olevansa tyttö. Johnny kertoo innostuneensa lapsena vain palloa pelaavista poikaryhmistä, eikä välittänyt hänelle tarjotuista tyttöjen leluista. Murrosiän alussa penis ja kivekset kasvoivat ja hänestä tuli poika.

BBC:n dokumentti seuraa myös Carlaa, joka alkoi muuttua pojaksi 7-vuotiaana. Hänen kohdallaan fyysiset muutokset alkoivat näkyä jo 5-vuotiaana.

Pikkukylän ilmiötä tutkittiin ensimmäisen kerran jo 1970-luvulla. Tutkimusten mukaan erikoiset tapaukset selittää tietyn entsyymin puute. Tutkimuksissa ilmeni myös, että ”tyttöinä” syntyneistä pojista suurin osa oli heteroseksuaaleja.

Lähde: BBC Magazine

Vierailija
46/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rento kesämies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minulle tulee epäselvyyttä sukupuolestani, katson housuihini. Ja taas pärjään vähän aikaa...

Pitäisiköhän minunkin nyt katsoa hameeseeni ?

Pidetyt tekstiilithän sen sukupuolen ratkaisee...

Sateenkaariväen mielestä tuntuu ratkaisevan, jos pitää hametta miehenä, on transnainen, eikö vain.

Eiköhän äskeinen kommentoija tarkottanut alkkareita. Vai etkä käytä?

No kyllä hameen kanssa normaalisti käytetään alkkareita, pikkareita, boxereita, tai kuka nyt mitäkin aluspöksyjä käyttää.

Niinhän niitä muuten farkkujenkin kanssa käytännössä aina pidetään.

Ihan ne samat käy.

Vierailija
47/49 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ikinä saanut vastausta siihen, millaiseksi muunsukupuoliset itsensä tuntevat. Jos ei ole mies eikä nainen, niin mikä sitten? Ei ole kelvannut, kun olen kysynyt, että onko sitten jotain siltä väliltä, kenties molempia. Suututaan vaan että ei oo pakko ymmärtää, mutta pitää hyväksyä. Ok, mutta miksei voi vastata kysymyksiin ja kenties lisätä sitä ymmärrystä?

Pystyn vastaamaan vain omasta näkökulmastani, joten tästä ei kannata vetää johtopäätöstä että kaikki muunsukupuoliset tuntevat asian samoin. Itse olen ihan lapsesta asti kokenut biologisen sukupuoleni "vääräksi" ja kapinoin sitä vastaan jo silloin esim kieltäytymällä pitämästä hameita, haluamalla mahdollisimman lyhyet hiukset ja tekemällä kaikkea "poikien" juttuja. Kun opin käsitteen trans aloin vakavasti pohtimaan olenko sellainen ja pitäisikö minun hakeutua hoitoihin, mutta en kuitenkaan kokenut myöskään ajatusta miehenä olemisesta oikeana. Haluaisin muuttaa tiettyjä asioita kehossani jotta olisin enemmän androgyymi, koska se vastaisi enemmän sitä sisäistä tunnetta mikä minulla on, mutta en kuitenkaan korjata kehoani täysin maskuliiniseksi. Olen jo yli 30 vuotias, ja opin käsitteen muunsukupuolinen vasta n. 5 vuotta sitten ja se helpotuksen tunne oli valtaisa. En tiedä miten muut oman sukupuolensa määrittelevät, ajattelevatko he jatkuvasti "olen nainen" tai "olen mies", mutta itse tunnen itseni vain, no, minuksi. Tilanteissa jossa se sukupuoli onkin äkkiä tärkeä saattaa mennä hetki kun pitää oikeasti miettiä että ai joo, miten tää nyt menikään. En silti loukkaannu jos joku identifoi minut naiseksi, mutta olen erittäin mielissäni esimerkiksi unisex-vessojen lisääntymisestä mikä helpottaa sitä hetken empimistä vessojen ovella. Jokainen saa vapaasti ahdistua siitä miten itseäni tuon esille tai millaiseksi itseni miellän, ja inttää että "kyllä sä olet nainen jos sulla on p*llu", koska kyllä mä itse tiedän miten oman sukupuoleni tai sukupuolettomuuteni koen eikä tuollaiset ininät sitä heilauta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
48/49 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö riitä että katsotte sinne omiin housuihinne kun se on niin yksinkertaista? Ja annatte toisten elää niin kuin he itse haluavat. Kukaan ei teitä pakota muunsukupuolisiksi. Ja enemmän teistä seksipoliiseista on haittaa maailmassa kuin niistä muunsukupuolisista.

Kukaan ei pakota muunsukupuoliseksi, mutta Kanadassa muunsukupuoliset ovat jo saaneet lain läpi minkä ansiosta ns. taviksia saadaan vankilaan, jos eivät suostu puhuttelemaan muunsukupuolisia juuri heidän haluamallaan tavalla.

Joo no aivan varmasti vankilaan joo. Ja mikä on sinun tekosyysi sille, ettet puhuttele jotain ihmistä kunnioittavasti?

Koska mielestäni mielisairaiden mielistely ei ole oikea tapa toimia, se vain pahentaa heidän harhojaan.

Paljon parempi on tarjota heille laadukasta terapiaa.

Et sä voi päättää mitä muut ihmiset tuntevat ja kokevat :D. Jos muunsukupuolinen on onnellinen silloin kun saa olla oma itsensä, ja toisen onni tekee sut onnettomaksi, niin silloin sinä olet se joka tarvii terapiaa.

Et sä voi päättää mitä muut ihmiset tuntevat ja kokevat :D. Jos pedofiili on onnellinen silloin kun saa olla oma itsensä, ja toisen onni tekee sut onnettomaksi, niin silloin sinä olet se joka tarvii terapiaa.

Et sä voi päättää mitä muut ihmiset tuntevat ja kokevat :D. Jos rais-kaaja on onnellinen silloin kun saa olla oma itsensä, ja toisen onni tekee sut onnettomaksi, niin silloin sinä olet se joka tarvii terapiaa.

Et sä voi päättää mitä muut ihmiset tuntevat ja kokevat :D. Jos väkivaltainen psykopaatti on onnellinen silloin kun saa olla oma itsensä, ja toisen onni tekee sut onnettomaksi, niin silloin sinä olet se joka tarvii terapiaa.

Miten meni omasta mielestä?

kerrotko vielä mitä vastaavaa muunsukupuolinen tai intersukupuolinen (kun jotkut vaatii meidänkin löytävän että "kumpia" ollaan) tekee kuin pedofiili, raiskari tai väkivaltainen psykopaatti?

Vierailija
49/49 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai ei saisi nauraa kun jollain on oikea hätä, mutta vähän hörähdin kun täällä joitain pelottaa ja ahdistaa muunsukupuoliseksi identifioituvat niin että heille vastaava vertaus on pedari, raiskaaja, väkivaltainen psykopaatti jne. :D