Yleissihteeri, sihteeri, toimistonhoitaja, toimistosihteeri - mikä ero näillä tehtävillä on? Entä miten menee ”järjestys” noissa?
Kommentit (15)
Sihteeri, ToimistoNhoitaja, ToimistoSihteeri, YleisSihteeri. Siinä järjestys.
Vierailija kirjoitti:
Sihteeri, ToimistoNhoitaja, ToimistoSihteeri, YleisSihteeri. Siinä järjestys.
Sitten unohtu vielä, että on täysin henkilön kevyt-kenkäisyydestä kiinni yleneekö JohdonSihteeriksi. Arvatkaapa missä opistossa opin aakkoset?
Nämä kaikki ovat alisteisia sihteeriopiston sihteerille joka ns. sihteerilintuna on sihteerien kuningatar.
Tuossa kauniisti meikattu sihteeri suorastaan potkii johtoa https://www.scientificamerican.com/video/secretary-bird-stomps-snakes-w…
No minä hoidan oikeastaan noihin kaikkiin kategorioihin kuuluvia tehtäviä, mutta ei meillä firman henkilöhaku luettelossa nimeni kohdalla ole ammattinimikkeenä "sihteeri". Siellä on präntättynä NN, johdon assistentti.
Toimenkuvaa ei voi päätellä tittelin perusteella. Pienissä yrityksessä toimistosihteeri voi hyvinkin toimia toimitusjohtajan sihteerinä, jolloin hänelle kuuluu kaikki ne tehtävät, mitä TJ ei halua tehdä.
Todellakin sihteerit on sukupuuttoon kuoleva ammattinimike. Assistentteja he nykyisin suurelta osin alkavat olla.
Ihan bullshit hommia kaikki, ei mitään väliä mikä nimike.
Vierailija kirjoitti:
Ihan bullshit hommia kaikki, ei mitään väliä mikä nimike.
Numero 7 jatkaa vielä.
En nyt sanoisi noinkaan. Olen koulutukseltani yo. tradenomi ja oikein tyytyväinen tehtäviini. Palkka ja työehdot on erittäin kilpailukykyiset ja siihen tulee vielä lisäksi firman tuloksen mukaan maksettavat vuosibonukset. Esim. viimevuodelta sain juuri bonusrahoja noin neljätonnia, joista verottaja vei alkuun tosin liki puolet.
Yleensä sihteeriin kulminoituu se firman ”henki” ja sihteerin työllä on suuri vaikutus firman menestymisen kanssa. Sihteerit kun yleensä hoitavat ne pienet, mutta tärkeät työt.
Eihän titteli kerro juuri mitään. Voit olla tuotantojohtaja 10 hengen firmassa tai 200 työntekijän tehtaassa. Toimari voi olla pienessä osakeyhtiössä tai isossa pörssiyhtiössä. Jotkut firmat jakaa hienoja titteleitä saadakseen rekrytoinnissa etua ja tietysti julkisella on nyt nostettu titteleitä, jotta voivat vertailla palkkoja yksityiseen ja kiskoa niitä ylöspäin. Esimerkiksi Trafissa oli takavuosina viestintäosasto, jossa oli hirveä ylimiehitys ja yli puolet johtajia, päälliköitä yms. Sitten huudetaan, kuinka julkisen palkat on niin jäänyt jälkeen yksityisestä...
Sihteeri taas: voi olla sihteeri, toimistoapulainen, assistentti, johdon assistentti tai vaikka toimistopäällikkö. Loppujen lopuksi titteli ei kerro, kuinka laajasti töitä tekee. Itse tein takavuosina mieheni firmassa töitä tittelillä sihteeri ja oikeasti olin vähintään toimitusjohtaja, käytännössä myös hallituksen puheenjohtaja ja toisaalta varastomies ja lähetti. Lähdin pois ja uusi sihteeri tekee kapeampaa työkenttää samalla tittelillä. Hänelle ei haluta edes antaa niin paljoa vastuuta ja päätösvaltaa kuin minulla oli. Ei hän voi päättää työntekijöiden palkkoja, hakea rahoitusta, päättää bonusten maksamisesta, miehen palkasta, investoinneista yms. Minä tein tuota kaikkea, koska sain tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän titteli kerro juuri mitään. Voit olla tuotantojohtaja 10 hengen firmassa tai 200 työntekijän tehtaassa. Toimari voi olla pienessä osakeyhtiössä tai isossa pörssiyhtiössä. Jotkut firmat jakaa hienoja titteleitä saadakseen rekrytoinnissa etua ja tietysti julkisella on nyt nostettu titteleitä, jotta voivat vertailla palkkoja yksityiseen ja kiskoa niitä ylöspäin. Esimerkiksi Trafissa oli takavuosina viestintäosasto, jossa oli hirveä ylimiehitys ja yli puolet johtajia, päälliköitä yms. Sitten huudetaan, kuinka julkisen palkat on niin jäänyt jälkeen yksityisestä...
Sihteeri taas: voi olla sihteeri, toimistoapulainen, assistentti, johdon assistentti tai vaikka toimistopäällikkö. Loppujen lopuksi titteli ei kerro, kuinka laajasti töitä tekee. Itse tein takavuosina mieheni firmassa töitä tittelillä sihteeri ja oikeasti olin vähintään toimitusjohtaja, käytännössä myös hallituksen puheenjohtaja ja toisaalta varastomies ja lähetti. Lähdin pois ja uusi sihteeri tekee kapeampaa työkenttää samalla tittelillä. Hänelle ei haluta edes antaa niin paljoa vastuuta ja päätösvaltaa kuin minulla oli. Ei hän voi päättää työntekijöiden palkkoja, hakea rahoitusta, päättää bonusten maksamisesta, miehen palkasta, investoinneista yms. Minä tein tuota kaikkea, koska sain tehdä.
Tämä on muuten niin totta. Nykyään melkein jokainen on vähintään Social media manager tai Head of consumer experience.
sihteeri-nimike on varmaan poistunut jo käytöstä?
Onko kenelläkään tietoa?