Kuinka älykäs pitää olla ollakseen koodari?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinnikkyyttä se vaatii, tarkkuutta ja tiettyä hahmotuskykyä. Mikään älykkö ei tarvitse olla, mutta sen verran lahjoja että pääsee opiskelemaan ja selviää opinnoista. Osa koodareista on huippuja, suurin osa on massaa. Mun miehestä, joka oli keskinkertainen C:n ylioppilas, tuli huippu (kk-palkka yli 10k€). Löysi intohimon alaa kohtaan ja kehittyi niin palkka on noussut kovaa tahtia.
Toimenkuvan täytyy olla kyllä jo paljon muutakin kuin ”koodari” jotta jotain kymppitonnin kuukausiliksoja voisi saada.
No mä tarkistin mun mieheltä, että mikä on sun toimenkuva. Vastasi että koodari. :D
Ei tartte olla. Mut on testattu heikkolahjaseks, mut koodailen täyttä päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyiskö tuolta alalta töitä 50+ -ikäiselle?
Ei ilman kokemusta.
Ei löydy pitkällä kokemuksellakaan.
t. työtön 55+
Vierailija kirjoitti:
Miksi älykäs ihminen haluaisi työkseen tuijottaa merkityksettömiä numero-kirjainsarjoja näytällö 10 h päivässä?
Kun siihen on lukutaito, ei ne ykköset ja nollat ole merkityksettömiä. Ihan sama kuin lukisit swahilinkielistä keittokirjaa, itse ei tajua mitään, mutta kielitaitoinen ymmärtää.
Sitten on se tyhmän koneen "voittaminen" kun löytää sieltä koodista sen kirjoitusvirheen minkä vuoksi on hakannut päätään seinään aamusta asti :)
Koodareissa on eroja. Älykkään koodarin tulos on jotain muuta kuin rivikoodarin, ja se näkyy myös palkassa. Parhaat eivät joudu koskaan edes hakemaan töitä, vaan työnantajat hakevat heidät.
Ihan keskiverto ÄO riittää. Älykkyyttä tärkeämpiä ominaisuuksia on sinnikkyys ja halu oppia uutta. Sinnikkyydellä tarkoitan, ettei menetä parissa minuutissa hermojaan ja lyö hanskoja tiskiin, kun itse tekemä ohjelmakoodi ei toimikaan kuten pitäisi. Joskus joutuu aika pitkäänkin pyörittelemään koodia ennenkuin tajuaa, missä virhe on. Omalle koodilleen tulee helposti "sokeaksi". Halua oppia uutta tarvitaan myös, koska varsin usein juuri silloin, kun tunnet osaavasi jotain ohjelmointikieltä ja teknologiaa hyvin, seuraava projekti tehdäänkin jollain aivan toisella tavalla ja joudut opettelemaan niin kielen kuin teknologiankin. Kuitenkin kun sisäistää ohjelmoinnin perusperiaatteet, uuden ohjelmointikielen oppiminen sujuu melko vaivattomasti. Yhtenä haasteena näen myäs, että kun sut palkataan koodariksi, sun oletetaan osaavan koodata. Eli kukaan ei enää perehdytä sua itse koodaamiseen vaan se sun täytyy osata itse. Osata selvittää (vaikka sitten Googlesta), miten joku syntaxi menee. Toki kollegoilta voi jotain joskus kysyä, jos on tavallista haastavampi ongelma, mutta perusasioista ei kysytä, vaikka et olisi koskaan aikaisemmin koodannut ko ohjelmointikielellä.
Koodareiden työkin on eri työpaikoissa erilaista. Joissain sulle lyödään valmiit speksit nenän eteen ja sun tarvitsee vain muuttaa speksit ohjelmointikielelle. Nämä hommat tosin ovat pikkuhiljaa siirtyneet Kiinaan ja Intiaan. Jossain taas speksit ovat ympäripyöreät ja sun pitää ymmärtää (tai selvittää), mikä asiakkaan ongelma tarkalleen ottaen on ja miettiä, miten tämä ongelma pitäisi ratkaista. Ja vasta sen jälkeen koodaat. Oman haasteensa koodaamiseen tuo yrityksen ohjelmointiperiaatteet. Tai pikemminkin niiden puute. Yrityksissä, joissa tapa koodata on lähes kiveen kirjoitettu, pääset helpommalla kuin yrityksessä, jossa jokainen koodari koodaa kuten itse haluaa. Siis silloin, kun sun pitää muuttaa jonkun toisen tekemää koodia. Toisaalta yrityksissä, joissa "käsiala on vapaa", omaa koodiasi osaat lukea vielä vuosienkin jälkeen helposti. Simppelinä esimerkkinä kahden koodarin erilaisesta tavasta koodata voisi olla vaikka se, että pitää tietokannasta hakea kaikki miespuoliset henkilöt, jotka asuvat postinumero 00970 alueella. Yksi hakee siis kaikki, joiden sukupuoli on mies (henkilötunnuksen loppuosan kolmas merkki on pariton luku) ja postinumero on 00970. Toinen taas hakee kaikki, jotka eivät ole naispuolisia (henkilötunnuksen loppuosan kolmas merkki ei ole parillinen luku) ja joiden postinumero ei ole jokin muu kuin 00970. Itse kuulun koodarina tuohon ensimmäisen ja työkaverini toisen tavan ryhmään. Tästä syystä mun on joskus varsin vaikea ymmärtää työkaverini tekemää koodia.
Mutta ei koodaaminen mitään Mensa-tason älykkyyttä vaadi.
Kun teet 2 viikkoa duunia ja lyöt päätäsi seinään löytääksesi kriittisen issuen koodista niin sitä tunnetta kun löydät ja selvität issuen ei voita mikään. Henkinen orgasmi on miljoona kertaa parempi kuin esimerkiksi seksissä saatu.
Vertaisin vaativuutta taloja suunnittelevaan arkkitehtiin.
Kuka tahansa osaa paperille piirtää kuvan talosta ja miksei sellaista sitten voisi myös oikeasti rakentaa. Mutta jos haluaa olla talon suunnittelussa oikeasti hyvä niin pitää olla älyä ja näkemystä. Vastaavanlaisesti kuka tahansa oppii koodaamaan jollain tavalla. Hyvin harva kuitenkaan pystyy ikinä samaan mitä ne oikeasti hyvät kykenee tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kun teet 2 viikkoa duunia ja lyöt päätäsi seinään löytääksesi kriittisen issuen koodista niin sitä tunnetta kun löydät ja selvität issuen ei voita mikään. Henkinen orgasmi on miljoona kertaa parempi kuin esimerkiksi seksissä saatu.
Kaks viikkoa yhden bugin metsästykseen?
Olet joko harjoittelija tai kohta entinen koodari, (tai sitten tiedolla töissä?).
En tiia,oks koodari sama ku
it asiantuntija?
Mun tuttu on, tienaa 8000e kuussa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinnikkyyttä se vaatii, tarkkuutta ja tiettyä hahmotuskykyä. Mikään älykkö ei tarvitse olla, mutta sen verran lahjoja että pääsee opiskelemaan ja selviää opinnoista. Osa koodareista on huippuja, suurin osa on massaa. Mun miehestä, joka oli keskinkertainen C:n ylioppilas, tuli huippu (kk-palkka yli 10k€). Löysi intohimon alaa kohtaan ja kehittyi niin palkka on noussut kovaa tahtia.
Toimenkuvan täytyy olla kyllä jo paljon muutakin kuin ”koodari” jotta jotain kymppitonnin kuukausiliksoja voisi saada.
No mä tarkistin mun mieheltä, että mikä on sun toimenkuva. Vastasi että koodari. :D
Ei vaan varmaan jaksanut alkaa avaamaan toimenkuvaansa sen tarkemmin.. :) Luultavasti esim. toimii leadina jollekin kehitystiimille ja/tai vastaa jostakin tuotteesta/tuotelinjasta. JOS siis oikeasti tienaa yli 10 000/kk joka on erittäin harvinaista ei-johtotason henkilöille. Mutta kertokaapa nyt esimerkkejä firmoista, joissa koodarit tienaa yli 10k?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan varmaan jaksanut alkaa avaamaan toimenkuvaansa sen tarkemmin.. :) Luultavasti esim. toimii leadina jollekin kehitystiimille ja/tai vastaa jostakin tuotteesta/tuotelinjasta. JOS siis oikeasti tienaa yli 10 000/kk joka on erittäin harvinaista ei-johtotason henkilöille. Mutta kertokaapa nyt esimerkkejä firmoista, joissa koodarit tienaa yli 10k?
Google. Googlettamalla "google software engineer salary" paljastuu, että näköjään tuota suuruusluokkaa on perus rivikoodarin palkka siellä.
Samaa luokkaa ne on muissakin korkean profiilin it-firmoissa. Kaikki haluaa saada palkkalistoilleen ne koko maailman parhaat tyypit. Jos oikeasti olet hyvä niin siitä osaamisesta ollaan valmiita maksamaan ihan älyttömän hyvää palkkaa.
t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mueheni ei ole johtotason henkilö. Mutta toki sinä tiedät paremmin. ;) Tuo oli ikään kuin läppä, että joudun muka kysymään toimenkuvaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan. :D
Eikö ihmiset tiedä mitään muuta työtä tietotekniikan parista kuin koodarin? Koodareita on häviävän pieni osuus kaikista atk:n parissa työskentelevistä, että tuon työn vaatimuksilla on aivan turha märehtiä.
Itse en ymmärrä koodauksesta mitään, älykkyysosamäärä 117. Varmaan yli 130 mensan nettitestistä riittää?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä koodauksesta mitään, älykkyysosamäärä 117. Varmaan yli 130 mensan nettitestistä riittää?
Tai siis ymmärrän kyllä erinomaisesti, että mitä minkäkin operaattorin ja komennon on tarkoitus tehdä, mutta kun annetaan jokin vähänkin monimutkaisempi tehtävä ratkaistavaksi, niin se taustalla oleva logiikka menee minulta täysin yli.
Pääsin ammattikorkeassa logiikan kurssin läpi säälistä. Reputin ensimmäisen yrityksen ja kun kävin kurssin uudestaan, niin en saanut tarpeeksi pisteitä tentistä sittenkään. Voikohan tästä päätellä, että kuviotesteillä ei ole mitään tekemistä logiikan tajun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis ymmärrän kyllä erinomaisesti, että mitä minkäkin operaattorin ja komennon on tarkoitus tehdä, mutta kun annetaan jokin vähänkin monimutkaisempi tehtävä ratkaistavaksi, niin se taustalla oleva logiikka menee minulta täysin yli.
Pääsin ammattikorkeassa logiikan kurssin läpi säälistä. Reputin ensimmäisen yrityksen ja kun kävin kurssin uudestaan, niin en saanut tarpeeksi pisteitä tentistä sittenkään. Voikohan tästä päätellä, että kuviotesteillä ei ole mitään tekemistä logiikan tajun kanssa?
No, tämä on vähän sama kuin jokainen varmasti osaa lyödä yhden naulan puuhun kiinni, ja sahata yhden lankun katki, mutta silti menee sormi suuhun jos annetaan vasara, saha, nauloja ja lankkukasa sekä tehtäväksi rakentaa autotallin puurunko.
Vierailija kirjoitti:
Kokeneen koodarin palkka-haarukka on jossain 4000-10000 välillä. Tuolla yläpäässä vaaditaan jo paljon muitakin ominaisuuksia kuin älykkyys.
Nämä eivät ole mitään koodareita. Koodari koodaa, jonkun täytyy suunnitekla se mitä ja miten koodataan, tästä maksetaan niitä huippu-palkkoja. Rivi-naputtelijalle ei tällaista suoda, vaikka olisi kuinka paljon kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeneen koodarin palkka-haarukka on jossain 4000-10000 välillä. Tuolla yläpäässä vaaditaan jo paljon muitakin ominaisuuksia kuin älykkyys.
Nämä eivät ole mitään koodareita. Koodari koodaa, jonkun täytyy suunnitekla se mitä ja miten koodataan, tästä maksetaan niitä huippu-palkkoja. Rivi-naputtelijalle ei tällaista suoda, vaikka olisi kuinka paljon kokemusta.
Miksi ei suoda? Minä ainakin nostaisin kytkintä sellaisesta firmasta jossa osaaminen mitataan titteleillä eikä sillä todellisella osaamisella.
Ohjelmistoala lienee nykyäänkin täynnä turhantärkeitä "arkkitehteja" jotka osaavat vähemmän kuin kuvittelevat osaavansa.
Minun tyttäreni työskentelee koodatina, ja hänellä on dyskalkylia.
Hyvin älykäs nuori nainen kaikin puolin, ja loistava kielipää. Hallitsee neljä kieltä täysin, ja pari auttavasti.
Hänelle opettaja koulussa sanoi, ettei hänestä koskaan tule mitään, korkeintaan kaupan kassa.
Erittäin kunnianhimoinen ja eteenpäin pyrkivä.