Kuinka paljon ja kuinka usein tuntemanne alkoholistit
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies .Olutta joka päivä. Viikonloppuna väkeviä siihen kaveriksi.On ajokunnossa työpäivän ajan,mutta viikonloppuna ei koskaan.Kaikki elämän intohimot liittyvät alkoholiin. Ei käsitä,kuinka muut ihmiset pystyvät olemaan juomatta,kun se on niin ihanaa.
No alko vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla joten tästä on turha väitellä.Minuun se ei vaikuta psyykkisesti yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en juonut päivittäin, mutta kuitenkin noin 3 kertaa viikossa +-15 x 0,33 l kokoista olutta. En pystynyt lopettamaan kun olin ensimmäisen oluen juonut. Ikinä en kuitenkaan tasoittavia ottanut.
Nyt kolmas vuosi raittiina.
Tätä en ole ikinä tajunnut. Jos jollain on paha olo alkoholista, niin kenellä tulee mieleen juoda siihen oloon lisää alkoholia? Ilmeisesti kuitenkin aika monella, kun tällainen käsitekin on syntynyt.
Siis tasoittavia aletaan ottaa ennen pahaa oloa.
Jos on ollut esim. kahden promillen humalassa, niin siinä puolen promillen kohdalla aletaan litkiä hitaasti kaljaa. Tahtia hidastetaan jatkuvasti ja lopuksi ollaan nollassa ilman krapulaa.
Joku sanoi, että tasoittavat vain siirtävät krapulaa. Näin ei ole, jos osaa tekniikan.
Pyristelevä tuurijuoppo on kamalin. Kun juo ei saa putkea katki. Juo yksinään päivätolkulla ja muu perhe saa nauttia tästä. Töihin ilmoittautuu välillä sairaaksi. Tätä monta kertaa vuodessa. Sitten tyrii kunnolla ja "lopettaa". Kärvistelee ja pyristelee viikkoja tai jopa kuukausia ilman. Tällöin on räjähdysaltis kusipää, joka ilkeilee oikealle ja vasemmalle. Arvostelee normijuojia. Hienoa seuraa tällöinkin. Siinä vasta perheenpää, joka pilaa ilmapiirin sekä
Olen juuri päässyt yhdestä alkoholistista eroon ja tästälähin minulle on ihan sama, vaikka se joisi saavillisen viinaa päivässä.
Olen juuri päässyt yhdestä alkoholistista lopullisesti eroon ja tästälähin minulle on ihan sama,vaikka se joisi saavillisen viinaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies .Olutta joka päivä. Viikonloppuna väkeviä siihen kaveriksi.On ajokunnossa työpäivän ajan,mutta viikonloppuna ei koskaan.Kaikki elämän intohimot liittyvät alkoholiin. Ei käsitä,kuinka muut ihmiset pystyvät olemaan juomatta,kun se on niin ihanaa.
Mulla tämmöinen mies. Olutta tai viinipullo joka päivä. Työkunnossa työpäivän ajan. Viikonloppuna juo sammuksiin. Lähtee perjantaina tai lauantaina baariin kaverien kanssa "yhdelle", baarin sulkeuduttua jatkaa jonkun kaverin kotona kunnes sammuu sinne (tai jonkun naisen luo?) Ja ilmaantuu kotiin joskus seuraavana iltapäivänä.
Vaihtoehtoisesti tulee taksilla kotiin aamuviideltä ja sammuu vessaan tai keittiön pöydän ääreen.
Joskus on lähtenyt kotiin kävellen ja sammunut ojaan.
Oli siis tämmöinen mies, nyt eronnut. Kiusaa minua lapsen kautta nyt viidettä vuotta.
Useimmat tuntemani alkoholistit juovat silloin kun rahaa on ja pyrkivät olemaan koko ajan pienessä maistissa. Eivät siis ole enää pitkiin aikoihin olleet työkykyisiä.
Isäni joi kausittain. Saattoi olla vuoden selvä ja sitten ryyppäsi rankasti. Viimeisimpään ryyppyputkeen kuoli alle 50-vuotiaana.
Tällä hetkellä en tunne yhtäkään alkoholistia, koska poistan heidät tuttavapiiristäni heti.
Nuorena tyhmänä haksahdin alkoholistiin, ja se oli kauheaa! En tiedä paljonko joi, koska pulloja oli piilossa ja keksi joka lähtöön syyn ottaa ainakin yhden kaljan. Elämä oli painajaista ne lähes kaksi vuotta kun hänessä tyhmyyttäni riipuin.
Varasi polkupyöräni saadakseen rahaa viinaan, varasti kultakorujani, myi salaa pesukoneeni. Nämä tavarat olivat minun ja minun itseni maksamia ja hankkimia ennen häneen tutustumistaan.
Olen erittäin allerginen alkoholisteille ja suhtaudun erittäin skeptisesti ihmisiin jotka juovat olematta (vielä) alkoholisteja. Onneksi ilman viinaakin pärjääviä on, niin että yksin ei tarvitse olla jos ei halua. Ja miljoona kertaa mieluummin yksin sitten.
Kaikesta alkoholismista (jota muuten on aina ollut) huolimatta myös kohtuullisen käytön ihanne on olemassa ja hyvin monet ihmiset pystyvät sitä omalla kohdallaan noudattamaan pitämään alkoholijuomien kulutuksensa järkevyyden puitteissa.
-Lasi hyvää punaviiniä vanhan ystävän tullessa joskus vierailulle tervetuliaismaljaksi, on siis aivan eri asia kuin se että ryyppyremmi kokoontuu jonkun asuntoon säännöllisesti aamukaljoille.
-Shampanjalasin kohottaminen tuoreen ylioppilaan onneksi lakkiaisjuhlissa on aivan eri asia kuin joku alkoholistivanhempi joka tulee sinne röntyilyllään ja öykkäröinnillään pilaamaan koko juhlat ja aiheuttamaan vielä kipeää häpeää jälkikasvulleen.
-Punaviinilasi 'spaghetti bolognesen' kanssa viikonlopun ateriaa kruunaamassa, on aivan eri asia, kuin se, että kolmen hengen seurue juo kokonaisen hanapakkauksen alle tunnissa (sipsipussin tai juustonaksujen) kanssa ja tilaa sen jälkeen kiireellä taksin vielä ravintolaan...
-Saunakalja makkaran kera (...minulle,kiitos, vege-sellainen) on aivan eri asia, kuin 'six-pack' muovikassissa mukana puistonpenkille niiden kanssa nuokkumaan ja notkumaan.
jne.
Kuus, seitsemän drinksua tais kuningatar elisabethilla olla vakio määrä.
Kummatkin vanhempani juovat joka päivä. Silti sanoisin, että vain äitini on alkoholisti. Isäni pystyisi varmaan olemaan ilmankin, jos hänellä olisi muuta kiinnostavampaa tekemistä...mutta äitini ei.
Vierailija kirjoitti:
Sillä Englannin kuningatar, 'Her Royal Highness' Queen Elizabethin 'gin-toniceilla' joku paikallisen R-kioskin edessä kasseineen nuokkuva alkkistunut 'puli-maija' voikin hyvin perustella omaakin kohtuullisuuttaan 'to the moderate measure'....
No ystäväni juo päivittäin töiden jälkeen ainakin 5 tuoppia. Nainen.
Äiti veti 10 vuoden ajan kossun per päivä. Kun maksa ekan kerran hajosi, tahti putosi 1-2 viinipulloa ja joku camparipullo per päivä tahtiin. Sillä mentiin sit loppuun asti. Vikan viikon äiti oli ilman viina, kun makasi koomassa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja äitinsä joi litran sherrypullon per päivä. Mutta pikkusisko ei oikeasti viinaa kestänyt. eli ihmiset on erilaisia. Ja Ellukin taitaa tehdä muutakin kuin juoda viinaa.
Mun kaveri on menestyvä ihminen joka juo noin joka kolmas kk.
Mutta hän juo 2-3 vkoa kerralla. Aamusta iltaan. Aloittaa aamun puolen litran viskillä, vetää sen huikalla ja jatkaa kunnes sammuu (siis 2-3 h päästä) nukkuu muutaman tunnin ja sama uudestaan.
On niin järkyttävässä kunnossa jo viikon jälkeen etten pysty ymmärtämään kuinka aina uudestaan ja uudestaan aloittaa aamusta saman rumban.
Kunnes sitten yhtäkkiä lopettaa (valmistelee lopettamista viikon) juo pienempiä annoksia ja tankkaa vettä pakotettuna.
Ihan hirveetä katsottavaa.
Ongelma on siinä, että hänellä on niin paljon rahaa että ne eivät lopu koskaan.
Voi rauhassa juoda juuri niin kauan kuin haluaa sen puitteissa.
Hänellä nämä putket alkavat usein niin, että käy jossain tapahtumassa mistä muut juovat. Ajattelee ottavansa yhden tuopin niin Avot, baana auki eikä loppua näy.
Hän juo aina yksin kotona että muut eivät näe sitten kun on menty se kolme päivää ensin jossain. Eli häpeää omaa käytöstään. Ei vain pysty muuttumaan. Sanoo itsekin kuolevansa alkoholiin.
On yksi viisaammista ihmisistä jonka tunnen.
Sääli, että elämä on antanut tuon kirotun sairauden piinaksi. Muuten hänen elämänsä olisi todella hyvää.
Nyt on vain tuskaa.
Semmoinen on todellinen alkoholisti.
Itse menen joka aamu klo 9 hakemaan kopan kaljaa jonka jälkeen palaan paskapostamaan vauvafoorumille.
Työssäkäyviä alkoholisteja on Suomi täynnä.
Minulla on kokemusta tällaisesta tapauksesta:
- tissuttelee joka päivä töiden jälkeen 4-8 annosta
- laskee tarkasti koska pitää lopettaa illalla että aamulla on ajokunnossa
- viikonloppuna/lomilla vetää kunnon perseet joka päivä kun ei tarvitse huolehtia ajokunnosta
- tissuttelee päivittäin vaikka on esim. pieni lapsi hoidossa vaihtelevasti (vastaa tällöin lapsesta yksin)
- ei yleensä örvellä viikolla, toleranssi on niin korkealla, muutama annos ei tunnu missään
- juo kaikissa tilanteissa - ei ole väliä ketä muita on kotona
- juomista on jatkunut vuosikymmeniä, edes vakava sairaus ei pysäyttänyt toimintaa kuin hetkeksi
Ennen joi päivittäin, mutta nykyään tulee ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa sellainen putki, että ollaan koko viikko ihan perseenä ja sieltä sitten suurinpiirtein joka kerta tullaan ambulanssilla sairaalaan ja sitten taas kun pää selviää niin kaduttaa. Tätäkin on kestänyt jo yli 10 vuotta ja loppua ei näy, vaikka kaikenmaailman hoidot on käyty läpi.
30 annosta eli tällaisen kolmen litran viinipönikän juo joka päivä.
Sunnuntaisin voi olla hieman vähemmän, koska Alko ei ole auki.
On tuhonnut aivonsa täysin. Lähimuistia ei käytännössä ole, vaan hokee samaa juttua minuutin välein uutena.
Liikuntakyky rajoittuu muutamaan katkokävelyn askeleeseen. Tarvitsisi rollaattorin, muttei ole huolinut.
Juoppo miehensä hakee nämä alkoholit, nainen on ihan kodin vanki.
En ole koskaan nähnyt pahempaa alkoholisimia. Näistä ns. ostarijuopoista en tiedä, kun en yhtään tunne.