Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"RASKAUS EI OLE SAIRAUS!!"

Vierailija
23.05.2018 |

Olen seitsemännellä kuulla raskaana ja kuljen lähijunalla päivittäin töihin. Juna on usein melko täynnä, jolloin vapaita istumapaikkoja ei ole. Junamatka kestää sen 10 minuuttia joten kestän kyllä seisoa sen ajan. Istuminen julkisissa kulkuneuvoissa kun ei ole raskaanaollessa pelkästään jaksamiskysymys, vaan esim. jos juna pysähtyy äkisti ja raskaanaollessa kaatuu vatsalleen, voi käydä esim. istukan irrotessa huonosti niin vauvalle kuin äidillekin. Ns. normaalitilassa olevalle ihmiselle ei näin käy vaikka sattuisi kaatumaankin.

Tasan kahdesti koko raskauteni aikana (ja maha näkyy kyllä valitettavan selvästi) on minulle tarjottu istumapaikkaa. Ensimmäisen kerran kuukausi sitten nuori mies pomppasi pystyyn kun näki minun astuvan junaan ja viittoi istumaan paikalleen.
Toinen kerta oli tänään. Olen sinänsä yllättynyt siitä että tällä kokemuksella joku tarjoaa istumapaikkaa, mutta tämänpäiväinen kyllä yllätti perinpohjaisesti. Astuin junaan joka oli siis jälleen melko täynnä. Huomasin että nopeasti nousi nuori mies seisomaan ja viittoi minulle että tulisin istumaan häneltä vapautuvalle paikalle. Olin menossa kun minut työnsi sivuun keski-ikäinen mies istahti vapautuneelle paikalle. Hölmistyneenä jäin seisomaan viereen ja mies sähähti minulle että "RASKAUS EI OLE SAIRAUS!!" Minulle paikan antanut nuorimies jäi sanattomaksi, kuten myös minäkin, ja ilmeisesti koko junavaunu.
Ihmisten käytöstapojen puute hämmästyttää suuresti.
Ole ihan rauhassa antamatta raskaanaolevalle istumapaikkaasi, mutta älä nyt herrajumala kiilaa ja vie hänelle annettua paikkaa vielä!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut tehdä tämän saman aloituksen pari kk sitten :D . Nyt olen jo yhdeksännellä kuulla enkä enää käy töissä, joten en mene lähijuniinkaan, mutta aivan samanlaisia kokemuksia on ollut. Jopa niin, että minut on pari kertaa TÖNÄISTY syrjään, kun olen menossa kohti vapaata paikkaa tarkoituksena istua siihen, etten vain pääsisi istumaan vaan joku terve työikäinen haluaa sen paikan itselleen. 

Vierailija
2/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole sairaus, eikä edes rajoitteinenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, ovatko nämä ihmiset olleet siis ns. normaalin näköisiä siistejä työmatkalaisia vai jotain hanttapuli päihde/mt-ongelmaisia? Joka tapauksessa kamalaa. Helsinkiin on tosin rantautunut lähinaapureista itäeurooppalainen tapakulttuuri, mikä näkyy myös asiakaspalvelussa.

Vierailija
4/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin :D Kyllä ihmiset on tyhmiä. Ei hyvänen aika mikä idiootti tuo mies! Haha.

Vierailija
5/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, ovatko nämä ihmiset olleet siis ns. normaalin näköisiä siistejä työmatkalaisia vai jotain hanttapuli päihde/mt-ongelmaisia? Joka tapauksessa kamalaa. Helsinkiin on tosin rantautunut lähinaapureista itäeurooppalainen tapakulttuuri, mikä näkyy myös asiakaspalvelussa.

Olen se, joka on tönäisty syrjään. Suomalaisia keski-ikäisiä naisia ovat tönäisijät olleet. Ns. tavallisen näköisiä ulkoisesti, mt-ongelmista ei toki voi tietää. Niitä samoja, jotka hulluilla päivillä repii alevaatteen sinun käsistä. 

Vierailija
6/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis tämä kiilaaja joka minut työnsi sivuun, oli ihan suomalainen, ehkä 40-50 vuotias mies, selvästi työssäkäyvä jne.

-ap

Vierailija
7/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut tehdä tämän saman aloituksen pari kk sitten :D . Nyt olen jo yhdeksännellä kuulla enkä enää käy töissä, joten en mene lähijuniinkaan, mutta aivan samanlaisia kokemuksia on ollut. Jopa niin, että minut on pari kertaa TÖNÄISTY syrjään, kun olen menossa kohti vapaata paikkaa tarkoituksena istua siihen, etten vain pääsisi istumaan vaan joku terve työikäinen haluaa sen paikan itselleen. 

Mikä ihmisiä vaivaa?! EI MITÄÄN käytöstapoja, ei tippaakaan empatiaa. Olisiko se nyt niin väärin päästää raskaana oleva nainen istumaan. Todennäköisesti olisi paljon mukavampi ison vatsan kanssa istua, ja toki tuo turvallisuuskysymys. Mutta eeeei, koska ihan oma vika että on raskaana ja se on itsekästä ja minä olin ensin täällä!!!

Vierailija
8/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut siitä että valtava osa ulkoisesti siistiltä vaikuttavista ihmisistä on oikeasti lähestulkoon oikeustoimikelvottomia, ainakin osan ajasta.

Asiakaspalvelussa näitä näkee paljon: ei ole esimerkiksi mitään keinoja selvitä ennakoimattomista vastoinkäymisistä näillä, reaktio on kuin pikkuvauvalla eli suoraa huutoa pää punaisena.

En tiedä onko tuo mielenterveysongelma vai onko kyse vain siitä että osa ihmisistä on yksinkertaisesti jäänyt keskenkasvuisiksi. Osaavat naamioida itsensä aikuisiksi, mutta aikuinen toiminta ei heiltä onnistu.

Vierailija
9/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus, mutta ei ole vanhuuskaan. Vanhuksille on kohteliasta antaa silti paikka.

Lähibussien invapaikat on merkintöjen perusteella tarkoitettu niin sairaille, vanhuksille kuin raskaana olevillekin. Heille on kohteliasta myös tarjota paikkaa.

Vierailija
10/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että jos mä joskus näen tuollaisen tilanteen, toivon todella että en mene hämilleni ja jää tuppisuuksi. Olisipa joku sanonut tuolle miehelle jotain! Idiootti, voi että ärsyttää :D

Vierailija
11/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousin paikaltani antaakseni sen mummelolle niin keski-ikäinen terveen näköinen mies tunki siihen paikalle. Toki sillä miehellä saattoi olla joku sairaus minkä takia ei voi seistä. Mutta kyllä on käsittämätöntä ettei mummoille, raskaana oleville ja kepeillä kulkeville anneta paikkoja helsingin joukkoliikenteessä. Tätä en vaan millään ole oppinut ymmärtämään, mutta olenkin junan tuoma. 

Vierailija
12/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, mutta ei ole vanhuuskaan. Vanhuksille on kohteliasta antaa silti paikka.

Lähibussien invapaikat on merkintöjen perusteella tarkoitettu niin sairaille, vanhuksille kuin raskaana olevillekin. Heille on kohteliasta myös tarjota paikkaa.

Minulla oli laskettu aika eilen, ja mahani on todella iso ja liikkumiseni ja istumiseni ja kaikki on silminnähden tuskallista. Kukaan ei voi erehtyä tilastani. Käytän lähibusseja mennessäni äpolin kontrolleihin, neuvolaan ja vaikkapa kauppaan. Istun yleensä sinne invapaikalle, koska siitä on lyhin matka ovelle. Useamman kerran joku ääliö on tullut häätämään minua siitä pois sanoen, että tämä on invapaikka. En ole jaksanut vastata mitään. Ja raskaanaolevan kuvahan siinä paikassa todellakin on.

Vierailija
13/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli laskettu aika eilen, ja mahani on todella iso ja liikkumiseni ja istumiseni ja kaikki on silminnähden tuskallista. Kukaan ei voi erehtyä tilastani. Käytän lähibusseja mennessäni äpolin kontrolleihin, neuvolaan ja vaikkapa kauppaan. Istun yleensä sinne invapaikalle, koska siitä on lyhin matka ovelle. Useamman kerran joku ääliö on tullut häätämään minua siitä pois sanoen, että tämä on invapaikka. En ole jaksanut vastata mitään. Ja raskaanaolevan kuvahan siinä paikassa todellakin on.

Mut on myös häädetty pois niiltä ns. invapaikoilta. Olen raskaana. Paikkaani on vaatinut useimmiten juurikin keski-ikäinen terveeltä vaikuttava henkilö. 

Vierailija
14/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tämä oli hyvä. Etenkin tuo keski-ikäinen mies oli hyvin keksitty. Niitä niin harvoin tällä palstalla moititaan ja pelätään.

Vierailija
15/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normisettiä keski-ikäisiltä niin miehiltä kuin naisiltakin. Kriisiä pukkaa, elämän loppuetappi häämöttää, kropassa jo monenlaista kremppaa. Kateutta nuorempia kohtaan, jaksamattomuutta työelämässä jne.

Itsekin keski-ikäisenä tunnistan näitä asioita mutta en silti käyttäytyisi noin. Sensijaan olen törmännyt moniin jotka käyttäytyvät. Valitettavasti.

Vierailija
16/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämän ketjun perusteella voi todeta että ei mikään ihme että syntyvyys on suomessa niin alhaalla mitä on. Asenteissa on sellaisia vikoja että ei ole edes tosi. Aivan kuin raskaana olevat naiset olisivat jotain b-luokan kansalaisia joita voi kohdella synnärilläkin kuin karjaa, puhumattakaan nuorten naisten syrjinnästä työmarkkinoilla jne. Kyllä ne invapaikat on tarkoitettu myös raskaana oleville, ja joku niistä syntyvistä lapsista pyyhkii myös sen keski-ikäisen miehen takaliston sitten aikanaan. 

Vierailija
17/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tarjottu istumapaikkaa, kun olin raskaana JA kuljin kyynärsauvojen varassa. Onneksi sain sitten pyörätuolin, eikä tarvinnut miettiä istumapaikkaa. Ovea ei kukaan kyllä koskaan avannut.

Vierailija
18/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että jos mä joskus näen tuollaisen tilanteen, toivon todella että en mene hämilleni ja jää tuppisuuksi. Olisipa joku sanonut tuolle miehelle jotain! Idiootti, voi että ärsyttää :D

Itse olen raskaana niin peloissani vauvani puolesta etten uskalla sanoa ihmisille mitään vastaan. Varsinkin kun muutin pk-seudulle olen huomannut että monien ihmisten käyttäytyminen on aivan järkyttävää, erityisesti niissä julkisissa kulkuneuvoissa. Olen useammin kuin kerran kuullut miten täysin ulkopuolista on alettu lyödä bussipysäkeillä, junissa tai muualla julkisella paikalla jos on uskaltanut sanoa poikkipuolisen sanan jollekin ongelmayksilölle. Pelkään että tällainen henkilö tönäisee tai lyö minua niin että vauvalleni sattuu jotain. Varmasti olen aika hysteerinen, mutta äidin vaisto tekee kummia. Sitten kun olen taas vastuussa vain itsestäni voin jatkaa käytöstapojen opettamista luonnehäiriöisille.

Vierailija
19/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia, sekä keppikävely- että raskausajasta. Syksyllä alkaa autokoulu, jostain kumman syystä...

Vierailija
20/29 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla meillä on kuule rajoitteita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi