"RASKAUS EI OLE SAIRAUS!!"
Olen seitsemännellä kuulla raskaana ja kuljen lähijunalla päivittäin töihin. Juna on usein melko täynnä, jolloin vapaita istumapaikkoja ei ole. Junamatka kestää sen 10 minuuttia joten kestän kyllä seisoa sen ajan. Istuminen julkisissa kulkuneuvoissa kun ei ole raskaanaollessa pelkästään jaksamiskysymys, vaan esim. jos juna pysähtyy äkisti ja raskaanaollessa kaatuu vatsalleen, voi käydä esim. istukan irrotessa huonosti niin vauvalle kuin äidillekin. Ns. normaalitilassa olevalle ihmiselle ei näin käy vaikka sattuisi kaatumaankin.
Tasan kahdesti koko raskauteni aikana (ja maha näkyy kyllä valitettavan selvästi) on minulle tarjottu istumapaikkaa. Ensimmäisen kerran kuukausi sitten nuori mies pomppasi pystyyn kun näki minun astuvan junaan ja viittoi istumaan paikalleen.
Toinen kerta oli tänään. Olen sinänsä yllättynyt siitä että tällä kokemuksella joku tarjoaa istumapaikkaa, mutta tämänpäiväinen kyllä yllätti perinpohjaisesti. Astuin junaan joka oli siis jälleen melko täynnä. Huomasin että nopeasti nousi nuori mies seisomaan ja viittoi minulle että tulisin istumaan häneltä vapautuvalle paikalle. Olin menossa kun minut työnsi sivuun keski-ikäinen mies istahti vapautuneelle paikalle. Hölmistyneenä jäin seisomaan viereen ja mies sähähti minulle että "RASKAUS EI OLE SAIRAUS!!" Minulle paikan antanut nuorimies jäi sanattomaksi, kuten myös minäkin, ja ilmeisesti koko junavaunu.
Ihmisten käytöstapojen puute hämmästyttää suuresti.
Ole ihan rauhassa antamatta raskaanaolevalle istumapaikkaasi, mutta älä nyt herrajumala kiilaa ja vie hänelle annettua paikkaa vielä!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tarjottu istumapaikkaa, kun olin raskaana JA kuljin kyynärsauvojen varassa. Onneksi sain sitten pyörätuolin, eikä tarvinnut miettiä istumapaikkaa. Ovea ei kukaan kyllä koskaan avannut.
Voi vittu.
En ihan oikeasti keksi tähän muuta sanottavaa, niin hiljaiseksi vetää ihmisten piittaamattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laskettuun aikaan viikko, ja olin eilen Helsingissä bussissa, ja kun pysäkkini tuli niin olisin halunnut päästä ulos bussista siitä invapaikalta. Uloskäynnin kohdalle oli kuitenkin mennyt seisomaan liuta ihmisiä, jotka eivät suostuneet väistämään vaikka pyysin. En mahdu tämän mahani kanssa enää pienestä raosta ja pelottaa tunkea ihmismassan läpi kun ihmiset tönii ja törmäilee mahaani.
Olin joskus vastaavassa tilanteessa, onneksi ärsytti kovasti jo ennakkoon niin ärähdin kovaan ääneen "Siis eikö täältä oikeasti päästetä ulos?!".
Alkoi porukka väistyä puna kasvoille kohoten.
Jälkeenpäin itsekin ihmettelen, että oli pokkaa tuohon 😂
Vierailija kirjoitti:
Ööö, ovatko nämä ihmiset olleet siis ns. normaalin näköisiä siistejä työmatkalaisia vai jotain hanttapuli päihde/mt-ongelmaisia? Joka tapauksessa kamalaa. Helsinkiin on tosin rantautunut lähinaapureista itäeurooppalainen tapakulttuuri, mikä näkyy myös asiakaspalvelussa.
Itä-Eurooppalaisessa tapakulttuurissa ei ikimaailmassa käyttäydyttäisi noin. Asuin raskaana ollessani Venäjällä ja liikuin myös Ukrainassa ja Latviassa. Minulle tarjottiin aina istumapaikka julkisissa ja muutakin apua. Ihmiset suhtautuivat erittäin ystävällisesti ja huolehtivaisesti. Näissä maissa myös suhtautuminen lapsiin on sydämellistä. Suomessa on päinvastoin. Saatiin erittäin kylmää kyytiä kun muutettiin vauvan kanssa Suomeen...
Itse sain raskausaikana istua aina, tosin en kulkenut ruuhka-aikoihin.. mutta kyllä tollasesta olis menny hermo! Kaikennäkösiä sitä onki... joskus olin junassa ku tuli ongelma ja jouduttiin siirtymään toiseen, myös täyteen junaan. Paikkoja ei luonnollisesti ollut joten pääsin konduktöörin koppiin istumaan ja tarjottiin vettä! Lisäksi kerran bussikuski päästi ilmaiseksi bussiin kun olin aivan viimeisilläni raskaana.. eli on niitä ystävällisiäkin ihmisiä. Itse olisin varmaan vaatinut tätä istahtanutta miestä päästämään alkuperäisen istujan istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain raskausaikana istua aina, tosin en kulkenut ruuhka-aikoihin.. mutta kyllä tollasesta olis menny hermo! Kaikennäkösiä sitä onki... joskus olin junassa ku tuli ongelma ja jouduttiin siirtymään toiseen, myös täyteen junaan. Paikkoja ei luonnollisesti ollut joten pääsin konduktöörin koppiin istumaan ja tarjottiin vettä! Lisäksi kerran bussikuski päästi ilmaiseksi bussiin kun olin aivan viimeisilläni raskaana.. eli on niitä ystävällisiäkin ihmisiä. Itse olisin varmaan vaatinut tätä istahtanutta miestä päästämään alkuperäisen istujan istumaan.
Millähän tuollaisilta paskoilta vaatii mitään kun eivät näe muuta kuin oman napansa. Kurinpalautuksestakin joutuisi vain itse syytetyn penkille.
Porvoon junissa sattuu ja tapahtuu. Niissä matkustavat Suomen pahimmat keski-ikäiset miehet
En tiedä johtuuko siitä että olin raskaana ollessani nuori, hoikka ja sporttinen mutta liikuin paljon ja ns elin ihan normaalisti esim harjoittelussa nostin vanhuksia ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita oli kehitysvammaisten parissa. Jumpalla kävin että kunto pysyy ja kävelin sinne ja pois. En kokenut että olisi aina väistetty ja annettu paikka tai en sellaista ajatellut kun olisin vaikka pyörällä voinut kaatua tms pienin ongelma olisi ollut bussi. Suurin vaaranpaikkani oli kun jollsin 7kuulla joku hiippari pysähtyi autolla ja kyseli kyytiin. Siinä vaiheessa alkoi jo pulssi nousta, onneksi joku mummo sattui paikalle.
Nyt iltapäivälehtien toimittajat hommiin tämän asian kanssa.
Minulla on laskettuun aikaan viikko, ja olin eilen Helsingissä bussissa, ja kun pysäkkini tuli niin olisin halunnut päästä ulos bussista siitä invapaikalta. Uloskäynnin kohdalle oli kuitenkin mennyt seisomaan liuta ihmisiä, jotka eivät suostuneet väistämään vaikka pyysin. En mahdu tämän mahani kanssa enää pienestä raosta ja pelottaa tunkea ihmismassan läpi kun ihmiset tönii ja törmäilee mahaani.