Järkyttävää lukea, miten lomarahaleikkaukset ovat johtaneet kirkosta ja ammattiliitoista eroamiseen, suomalaisten tuotteiden ja matkailun boikotointiin jne.
Kommentit (13)
Ap laittaa varmaan linkit tutkimuksiin. Vai ihan hihastako vetäisit?
No olihan se ihan käsittämätön veto hallitukselta. Minä olen moneen kertaan kysynyt - koskaan ei ole kukaan vastannut ainakaan mitenkään järkevästi tai käsitettävällä tavalla - että miten julkisen sektorin lomarahojen leikkaus elvyttää taloutta ja lisää vientiä. Minä en ole mikään talousguru enkä väitä olevani, mutta se ei oikeasti mene minulla jakeluun. Olen siis itse valtiolla töissä, ja kyllä hyvin monen työkaverin kesälomajutut ovat menneet uusiksi näiden leikkausten vuoksi - palkat ovat kuitenkin niin pienet, että muutaman satasenkin leikkaus vaikuttaa paljon. Kotimaan kulutus tuntuu kärsivän tästä - monella jää kotimaan reissu tekemättä (edes niillä täysillä lomarahoilla ei ulkomaille lähdetä hurvittelemaan), ei mennä huvipuistoon tai muutenkaan satsata mihinkään. Tai siis tehdään ainakin vähemmän, ja sehän näkyy sitten kotimaisten yrittäjien tuloissa.
Enpä kyllä ymmärrä. Joku viisas voisi valistaa minua.
Minulle ei tulisi mieleenkään maksaa ylihintaa suomalaisesta tuotteesta, kun hallitus on päättänyt, että olen turha, halveksittava työtön yli 50-vuotiaana.
Minä erosin ammattiliitosta juuri lomarahojen leikkausten ja muutenkin kikyn vuoksi. Jostain pitää yrittää saada takaisin menetettyjä euroja, palkka ei nouse, mutta vuokra nousee joka vuosi ja ruoka maksaa paljon.
Lomarahaleikkaukset ikäviä mutta kannattaa muistaa että verotusta on myös alennettu. Esim. sairaanhoitajilla ei vuoden nettopalkka keskimäärin ole juurikaan muuttunut lomarahaleikkauksista huolimatta.
Ei multa leikattu mutta lopetin kirkon jäsenyyden ja säästyy 700 euroa per vuosi. Sillä pääsee lomalle tai voi ostaa sohvan vaikk. Joka vuosi
Tuossa on kyllä kieltämättä hyviä esimerkkejä siitä, miten lomarahaleikkauksen vaikutuksen voi uudelleen kohdentaa niin, että leikkausta vastaava säästö syntyy muita menoja tinkimällä. Ainakin kaksi noista minäkin toteutan.
Julkisen sektorin suojatyöpaikkalaiset eivät tajua muutenkaan taloudesta mitään, mitä niiltä voisi odottaakaan ?
Ei usko Jumalaan edellytä kirkkoon kuulumista. Ihan hyvä säästökohde erota kirkosta.
Boikotoinnin käsite vähän hakusessa?
Ihan loogista, että menoista tarttee säästää, kun tulot pienenee. Yksi mistä itse olen joutunut säästämään on lehtien tilaukset. Että tämäkin sanomille tiedoksi. Kannattaa miettiä, millaista politiikkaa tukee.
Äitiysavustus nousee, lapsilisän yh-korotus nousee...palkat laskevat koko ajan. "Hieno" arvomaailma tämmöinen ilmaisen rahan jakamiseen perustuva järjestelmä.
Ei kai suomalaisia tuotteita ja matkailua tarvitse erikseen edes boikotoida, jos niihin ei ole rahaa.