Naapuri terrorisoi, neuvoja!
Alkaa tulla mitta täyteen. Muutin neljä vuotta sitten rivitaloon mieheni omistamaan omistusasuntoon. Toisen seinänaapurin kanssa jaetaan pieni terassi. Tämä seinänaapuri on 80-vuotias mummeli, joka on kuin naapuri suoraan hlvetistä. Itsekäs pomottava tyly kyylä. Juoksuttaa koko talon väkeä asioillaan, manipuloi, juoruaa, solvaa selän takana ja kyttää muiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Kuvittelee omistavansa koko maailman, ja tietysti myös meidän puolen yhteisestä terassista.
Ongelmat tosiaan alkoivat sen jälkeen, kun muutin 4 v. sitten taloon. Ennen tätä muuttoa mummeli käyttäytyi suht normaalisti minua kohtaan, kutsui kylään jne., ihasteli että miehelläni on nyt viimein nainen. Vein hänelle leipomuksiani jouluna ja kuuntelin kaikki tylsät lätinät "kiinnostuneena". Tarjouduin jopa auttamaan asioissa, olin hänelle oikein ystävällinen.
Muuton jälkeen alkoi sitten valitus ja paheksunta. Tein milloin minkäkin asian väärin. Pysäköin pyörän väärään paikkaan, häiritsin kuulemma kotirauhaa, kun soitin myöhään ovikelloa tärkeän asian vuoksi (oli pakko, kälkätti päälle ja uhkasi soittaa poliisin, veti oven nenän edestä kiinni), kysyi mieheltäni olenko juoppo (en juo alkoholia), tuli narisemaan minulle siitä kuinka likaista meillä on, kun emme koskaan edes tamppaa mattoja (meillä ei ole mattoja), väitti että meidän likaisesta asunnostamme oli tullut hänen puolelleen ötököitä ja käski myrkyttää asunnon, lakaisee roskia omalta terassiltaan meidän puolelle, on tehnyt perättömän valituksen taloyhtiön hallitukselle (oli itse syyllinen kyseiseen tekoon) jne.
On tiputellut myös kuivaustelineellä tuulettumassa olleita vaatteita maahan (on nähty), ja runnoo joka kesä terassilla olevia kukkaistutuksiani. Hän nimittäin pitää terassilla tuolia (jota ei edes käytä), jonka tunkee aina kukkaruukkuuni kiinni niin, että kasvien lehdet murjoutuvat ja katkeilevat.
Lisäksi mummeli heittelee pihalleen ruoantähteitä linnuille, mikä houkuttelee lokkilaumoja ja rottia pihamaille. Linnut käyvät syömässä hänen pihallaan, ja tulevat sitten tietysti ulostamaan meidän pihallemme, joten piha on jatkuvasti täynnä pskaa. Hän jauhaa minusta ja miehestäni rumia isoon ääneen pihalla ties keille ohikulkijoille ja on puhunut pahaa minusta muillekin naapureille jo pitkään. Todistajia asiasta oli aiemmin kaksi, nyt enää 1.
Mummeli on pilkannut myös ulkonäköäni ja sanonut miehelleni minun olevan mielenvikainen ja kehottanut etsimään paremman naisen itselleen.
Tämä henkilö ei kykene lainkaan kuuntelemaan ja keskustelemaan asioista, vaan kailottaa täysillä toisen puheen päälle ja häipyy paikalta. Puhuu muutenkin tosi rumasti. Hänen mielestään minulla ei ole mitään sananvaltaa mihinkään, koska eihän tämä edes ole minun asuntoni.
Tällaista on siis ollut. Nytkin tein kauniin kukka-asetelman terassille, ja tänään siitä oli tuhottu heti pari vartta.
Kertokaa vinkkejä mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi seuraavaksi tehdä? Isännöitsijän mielestä tämä on naapurien välinen kysymys eikä toisin sanoen tee mitään muulle kuin lintujen ruokinnalle, jonka kielsi. Taloyhtiön hallitus, poliisit, asianajaja?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mitään viisasta, mutta toivottavasti mummo kupsahtaa pian, tiedän erittäin hyvin millaista on asua sekoboltsin naapurina :(
Harmittaa kun taloyhtiössä vähän kauempana asui toinen aivan ihana mummo, joka meni kuolemaan. Hänenlaistansa olisi toivonut seinänaapuriksi. Sellainen elämästä oppinut ja suvaitsevainen tarkkailijaluonne, ei mikään lusikkansa joka soppaan tunkeva kyttääjä. Piti minusta, ja minä pidin hänestä.
Ap
Ei naapurisra tarvitse sen kummemmin pitää. Se on vain ihminen, joka olosuhteista johtuen asuu lähellä.
Jo häirikkö naapuri juoksuttaa muita asioillaan, ei se sinulle kuulu. Keskity omaan elämääsi ja kotirauhasi turvaamiseen virallisia teitä.
Ei tietenkään tarvitse pitää, enkä nyt varsinaisesti "pidäkään" aivan kaikista tai edes pyri aktiivisesti tutustumaan. Olen introvertti itsekin, mutta jos minulle osoitetaan ystävällisyyttä, osoitan sitä takaisin. Joidenkin kanssa henkilökemiat käyvät paremmin yhteen, ja silloinhan sitä toivoisi että asuisi vaikka mieluummin sellaisen henkilön naapurissa? Eipä meitä muiden järjestelyt jaksa muuten kiinnostaa, mutta kun nämä naapurit sitä meille itse päivittelevät. Ja pakollahan sen kuulee, kun mummeli kailottaa käytännössä ovemme takana näille juoksupojille kuinka huonoja/likaisia/mielenvikaisia ihmisiä hänen vieressään asuu.
Mutta olet oikeassa, keskitymme kyllä jatkossa kotirauhamme turvaamiseen virallisia teitä pitkin, ihan jotta pääsisimme viimeinkin keskittymään tähän omaan elämäämme.
Ap
Siis mitä tämä naapuri on tehnyt? "Epämääräistä haukkumista ja juoruilua."
Jos joku mummeli haukkuisi kukkapenkkiäni, en korvaani lotkauttaisi. Ja mitä tulee juoruiluun, niin siitäkään en olisi huolissani. Jos muut asukkaat eivät ole älyllisesti huomattavasti rajoittuneita, he kyllä huomaavat todellisen tilanteen.
Ehkäpä vain suurentelet asiaa, koska et ole tottunut siihen tosiasiaan, että kaikki eivät pidä sinusta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei vaan ole tietoa kuinka hataralla pohjalla sellainen on, jos "herttainen" vanha mummeli vastassa ja kyse jostain epämääräisestä haukkumisesta ja juoruamisesta, että ottavatko todestakaan."
Eli nyt onkin kyseessä epämääräinen haukkuminen ja juoruilu.
Mitä tarkoitat? Niin, kyseessä on myös haukkuminen, vihjailu ja väriteltyjen tarinoiden kertominen muille talon asukkaille mustamaalaamistarkoituksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei vaan ole tietoa kuinka hataralla pohjalla sellainen on, jos "herttainen" vanha mummeli vastassa ja kyse jostain epämääräisestä haukkumisesta ja juoruamisesta, että ottavatko todestakaan."
Mitä tarkoitat? Niin, kyseessä on myös haukkuminen, vihjailu ja väriteltyjen tarinoiden kertominen muille talon asukkaille mustamaalaamistarkoituksessa.
Ap
Mitäkö minä tarkoitan? Tuo oli suora lainaus sinun omasta viestistäsi. Mitä siis tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tämä naapuri on tehnyt? "Epämääräistä haukkumista ja juoruilua."
Jos joku mummeli haukkuisi kukkapenkkiäni, en korvaani lotkauttaisi. Ja mitä tulee juoruiluun, niin siitäkään en olisi huolissani. Jos muut asukkaat eivät ole älyllisesti huomattavasti rajoittuneita, he kyllä huomaavat todellisen tilanteen.
Ehkäpä vain suurentelet asiaa, koska et ole tottunut siihen tosiasiaan, että kaikki eivät pidä sinusta.
Kun olisikin vain kukkapenkin haukkumista, niin ei tuntuisi missään. :)Tätä kiusaa on kestänyt vuosia ja se kohdistuu minuun ja mieheeni henkilökohtaisesti. Eikä se solvaaminenkaan ole tässä se kaikista hankalin juttu, koska kuten arvelit, niin tässä taloyhtiössä asuu muuten ihan fiksua porukkaa.
Eniten harmittaa yhteinen terassi, jolla haluaisin pitää kukkaruukkua, koska pidän puutarhanhoidosta. Se ottaa päähän, että tämä mummeli yrittää riistää meiltä oikeuden omaan puoleemme ja tilaamme. Se menee jo liian pitkälle.
Olen pohtinut sitäkin vaihtoehtoa, että jos olen vain suurennellut asioita. Mutta en usko, en ole kovin draamanhakuista tyyppiä. Ja totta, olen ihan tietoinen siitä, että kaikki ihmiset eivät aina pidä toisistaan ja se on ok. On tosin hieman eri asia käyttäytyä sivistyneesti kuin tuoda sitä ilmi jatkuvalla syötöllä, vieläpä täysin ulkopuolisille ihmisille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäkö minä tarkoitan? Tuo oli suora lainaus sinun omasta viestistäsi. Mitä siis tarkoitat?
No tarkoitan kai sitä, että miksi lainasit viestiäni? Syy siihen ei mennyt ihan perille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässäpä hyvä esimerkki ammattiriidanhaastajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
joku kyttääjämummo tai pappa yritti tulla pilaamaan keskustelun
Minä veikkaan myös muistisairautta. Toki on olemassa ihan vain kamalia ihmisiä, mutta tuo ikä ja se että aluksi naapuri on ollut ihan hyvissä väleissä sinuun, saa heti epäilemään sitä muistisairautta. Eivät tosiaan ole heti mitään itsensä, läheisensä ja olinpaikkansa unohtavia hauraita vanhuksia. Meidän perhetuttu levittelee minusta juoruja pitkin kylää, kuinka olen tappanut jonkun, kiduttanut hänen koiraansa, vankimielisairaalassa aina tuon tuosta, varastan häneltä tavaraa, myyn itseäni ja mitä kaikkea vielä. Suurin osa uskoo nämä tarinat, koska emme ole tavanneet pitkään aikaan ja kukaan ei uskoisi tätä mummelia muistisairaaksi. On mukava, huumorintajuinen, ulkoiluttaa koiraansa, käy kahvittelemassa ja marjastamassa. Samalla kuitenkin on kotonaan äärimmäisen aggressiivinen, kertoo miten hänen silmänsä on puhkaistu yön aikana, naapurit varastavat tavaroita, neuvostoliitto vakoilee häntä... Alkuvaiheen muistisairaus, mutta kuitenkin tunnistaa edelleen ihmiset, osaa liikkua kodin ulkopuolella ja osaa peittää ne asiat mitä ei muista. Ei muista esimerkiksi sitä mitä on ostanut kaupasta, mutta osaa kuitata sen sanomalla että kaikenlaista ja kun ei ollut mitä halusi, niin pitää lähteä uudelleen. Eli siis läheiset huomaavat, kertovat eteenpäin hoitotaholle jolloin tulee heidänkin tietoon, muuten heillä olisi se käsitys että mukava ja toimintakykyinen vanhus. Rikosilmoituksen olen tehnyt ja kunnianloukkauksesta tuli tuomio. Hänen mielestä taas olen harrastanut seksiä poliisin kanssa ja juoninut hänen kiusaksi tämmöisen minun salarakkaan avustamana.
Kuka sulle kertoo niitä mummon juoruja ja tarinoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
joku kyttääjämummo tai pappa yritti tulla pilaamaan keskustelun
Eihän tässä mistään sellaisesta ole kyse. Ap jutut vaan muuttuvat matkan varrella. Ensin kertoo terrorisoivasta naapurista ja sitten kertoo, että kyseessä onkin vain epämääräistä haukkumista ja juoruilua.
Mikä sitten on oikea tilanne. Sitä ei voi näistä ap:n vaihtuvista tarinoista päätellä.
Ole rehellinen ja sano naapurille mitä ajattelet.
Jospa kääkkis kaatuisi, murtaisi lonkkansa ja joutuisi pois nurkista aukomasta päätään, you know.
Vastaa nyt ap. Mitä teit,vai mitään?
Selkeästi mummelilla psyykkisiä ja, -tai muistisairauden oireita. Kotihoidon osallisuuskin viittaa asiaan. Yhteys kotihoidon esimieheen arviointia varten. Kirjoita/kuvaa/nauhoita mummon rähinöitä todisteeksi. Kyllä luulisi yhdestä hullusta mummosta eroon pääsevän. Erikoinen taloyhtiö, joka ei puutu asiaan. Miten vanha ihminen pystyy manipuloimaan kaikkia? En ymmärrä.
Entäs muut naapurit,oletko riidoissa?Oletko kertonut heille?
Kummasti hävisit ap keskustelusta,ei varmaan sitten ollut,niin iso haitta mummelista😂
Vierailija kirjoitti:
Entäs muut naapurit,oletko riidoissa?Oletko kertonut heille?
Ap kertoi että mummo haukkuu heitä naapureille ja muut ilmeisesti uskovat. Toisaalta kertoi myös että naapurit olivat valitelleet mummon käytöksestä heille.
Ota tuosta sitten selvää.
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi mummelilla psyykkisiä ja, -tai muistisairauden oireita. Kotihoidon osallisuuskin viittaa asiaan. Yhteys kotihoidon esimieheen arviointia varten. Kirjoita/kuvaa/nauhoita mummon rähinöitä todisteeksi. Kyllä luulisi yhdestä hullusta mummosta eroon pääsevän. Erikoinen taloyhtiö, joka ei puutu asiaan. Miten vanha ihminen pystyy manipuloimaan kaikkia? En ymmärrä.
Mitä taloyhtiö sille voi,tai isännöitsijä.Ottaa mummelin asunnon haltuunsa??No ei,asukkaiden riitoja kukista,ei kuulu muille.
Minulla samanlainen naapuri, mutta 20 vuotta nuorempi. Aika on kuitenkin sinulla puolellasi, ei se mummo ehkä enää kauaa elä. Tsemppiä!