Ylivoimaisesti suurimman osan työmarkkinoiden töistä oppisi jokainen täyspäinen aikuinen vain tekemällä
Silti vaaditaan yksinkertaisimpiinkin hommiin muodollisia koulutuksia, lupia ja passeja. Tai kokemusta jostain tieokoneohjelmasta, jonka käytön oppii päivässä.
Ohjelmointialalla järjestetään jo 3 kk intensiivikursseja jonka suorittamalla varma työpaikka. Siinä ratkaisu monen alan pulaan. Moni vaihtaisi ammattia tai syöksyisi päivärahoilta takaisin mukaan työelämään, jos matalapalkka-aloille ja yksinkertaisiin hommiin ei tarvitsisi käydä 2-3 vuoden kouluja.
Riittäisi suurimpaan osaan töistä. Niihin rankimpiinkin kuten lastensuojeluun. Sopiva persoona plus 3 kk intensiivikoulutus.
Kommentit (22)
Musta tuntuu että kaikkeen siihen mitä opin koulussa olis riittänyt kuukausi, kaiken muun olen oppinut tekemällä työtä. T: lähäri, päihdetyö
Kuka kouluttaa? Meillä on vedetty kaikki löysät pois, niin että lähes joka työkohteesta on nipistetty toinen työntekijä pois ja jäljelle jäävän työaikaa leikattu. Siinä saa jo ammattilainen laittaa saapasta toisen eteen rivakkaa vauhtia. Ylitöitä saa tehdä vain jos on ihan pakko. Millä rahalla se oppipoika siihen laitettais?
Kaupan alalle haetaan kaupallisen koulutuksen omaavia. Mä olen merkonomi enkä koskaan ole kaupan kassalla tarvinnut niitä oppeja. Kassalle riittää kun osaa olla palvelualtis eikä varasta kassasta. Mutään muuta ei tarvitse osata. En kyllä tiedä kuka niitä kauppiksen oppeja missään tarvitsee, pl. taloushallinnon puoli.
Kauppa voisi tosissaan harkita palkkaavansa vain kouluttamattomia ihmisiä. Muitakun kuin ma.muja siis.
Palveluosaaminen on lahja, sitä ei voi kouluttaa eikä kurssittaa.
Missä vaiheessa muuten venytettiin kolmeen vuoteen amistutkinnot?
Fakta.
Mutta jotenkinhan tavisten täytyy oikeuttaa se että juuri he ovat nyt niin tärkeitä pikkupomoja tms.
Siksi kaiken maailman ihme lappuset ja luvat.
Just tuon takia lähdin pätkimään Suomesta lukion jälkeen byrokratiaa karkuun. Tästä aikaa 15 v.
Pääsin töihin pelkällä sinnikkyydellä eikä kukaan koskaan mitään yliopiston papereita eikä työtodistuksia kysellyt. Tuntuu että koko konsepti työtodistus on olemassa vain Suomessa.
Miehelläni on kuorma-autokortti, moitteeton tausta ja valtavat työhalut. Hän olisi saanut vakityön mutta ei, se piti antaa jollekin räkänokalke jolla oli jotain lainvaatimia passeja hankittu kursseilta. Työantaja sanoi että niin järjetöntä kuin se onkin, muodolliset pätevyysvaatimukset ovat tulleet kuljetusalallekin.
Pitäis kehittää oppisopimuskoulutusta työnantajalle paremmaksi. Työnantaja hakee ja haastattelee, sitten kouluttaa työttömän tukien avulla.
Näinhän se on. Itsekin olen vain ylioppilas mutta nyt teen töitä jossa vaaditaan filosofian maisterin tutkinto. Valehtelin työhakemuksessa koulutuksesta, eivätkä jatkossa edes vaatineet nähdä valmistumistodistusta. Aidon näköinen todistus minulla tosin olisi ollut tehtynä. Naurettavan helppoa niitäkin on valmistaa kun vain jostakin saa aidon mallikappaleen.
Suomessa tärkeillään ihan liikaa kaikilla titteleillä ja koulutuksilla. Hommat tosiaan hoituisi vähemmälläkin vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne oo ollu aina? Ainakin 80-luvulla jo oli.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kehittää oppisopimuskoulutusta työnantajalle paremmaksi. Työnantaja hakee ja haastattelee, sitten kouluttaa työttömän tukien avulla.
Miten paremmaksi? Sehän on nyt jo niin että työnantaja hakee, haastattelee ja sitten kouluttaa tukien avulla, palkkatuen saa koko ajaksi ja koululla on kerran kuussa lähipäivä jossa työntekijä saa koulutusta. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalle haetaan kaupallisen koulutuksen omaavia. Mä olen merkonomi enkä koskaan ole kaupan kassalla tarvinnut niitä oppeja. Kassalle riittää kun osaa olla palvelualtis eikä varasta kassasta. Mutään muuta ei tarvitse osata. En kyllä tiedä kuka niitä kauppiksen oppeja missään tarvitsee, pl. taloushallinnon puoli.
Kauppa voisi tosissaan harkita palkkaavansa vain kouluttamattomia ihmisiä. Muitakun kuin ma.muja siis.
Ei kai kaupan kassalle mitään merkonomin papereita vaadita? Suurin osa on opiskelijoita ja jopa ihan eri alan.
Nuo 3 kk ohjelmoijat ei yleensä pääse töihin ohjelmoimaan (ellei sitten ole vahvaa harrastuneisuutta taustalla ennen kurssia). Yleensä niistä tulee jotain call center tyyppejä it-firmoihin, siellä ne vastaavat käyttötukipuheluihin.
Nythän on tullut voimaan ammattikoulujen reformi jossa suurimmaksi osaksi oppilas on työpaikalla harjoittelussa, normaalia koulutusta ei juuri ole. Jotkut tosin sitä tarvitsivat. En tiedä onko työnantajilla resursseja kaikkia ammattikoululaisia itse kouluttaa, sieltä suoraan tuleva aines kun on monenkirjavaa.
Yleensäkin se, että niin moniin töihin vaaditaan korkeakoulututkintoa on aivan naurettavaa.
Turhaan tuhlataan resursseja koulutukseen. Ammattikoulukin on ollut jo pitkään sitä että kolmannes eli vuosi siitä kolmesta menee työharjoittelussa. Teorian pystyisi hyvin opettamaan vuodessa ja siihen päälle vaikka puolen vuoden harjoittelu, ajaisi asiansa varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne oo ollu aina? Ainakin 80-luvulla jo oli.
Ei kyllä oli silloin vielä 2 vuotisia
T. Merkantti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa voisi tosissaan harkita palkkaavansa vain kouluttamattomia ihmisiä. Muitakun kuin ma.muja siis.Ei kai kaupan kassalle mitään merkonomin papereita vaadita? Suurin osa on opiskelijoita ja jopa ihan eri alan.
Jotkut vaatii kaupallista koulutusta. Mikä on siis hassua, että kuitenkin kadulta revitään porukkaa töihin.
Varmaan onkin tarkoituksena työllistää opettajia yms. Eihän tossa muuten ole mitään järkeä, että yksinkertaisiakaan tehtävä vaatii monen vuoden koulutuksen. Mutta eipä Suomessa koskaan maalaisjärki ole ollut suosiossa.
Tottahan tuo on. Eritoten kokemuksen korostaminen on naurettavaa, kun persoona, luonne ja oppimiskyky tekevät työntekijän.