Haluatteko kysyä jotain naiselta jolla on Tourette?
Voin vastailla kun en keksinyt nyt järkevämpääkään tekemistä! :)
Kommentit (29)
Mistä tunnistat toisen Touretten syndroomaisen?
Onko sinulla puolisoa tai kavereita?
Osaatko peitellä tic-oireita?
Voiko Touretten syndrooma ilmetä teatraalisena irvistelynä? Ex-mieheni teki joskus aivan outoja, tosi dramaattisia irvistelyilmeitä, enkä ole täysin varma, oliko tahallista. Se oli tavallaan persoonallisen viehättävää, mutta jossain vaiheessa alkoi ärsyttää. Hän myös hypisteli käsissään joskus jotain pakkomielteisesti tai pureskeli tavaroita samaan tapaan kuin pikkulapsi, vaikka kyseessä on akateemisesti koulutettu hyvässä virassa työskentelevä nelikymppinen mies.
Miten syndrooma ilmeni lapsena? Voiko Touretten syndroomaisilla olla tavallista useammin varvaskävelyä lapsena tai ns. niskapoimu? (Molemmat noista on eräällä tutullani, jolla saattaa olla Touretten syndrooma).
Miten tourette alkoi, siis millaisin oirein ja missä iässä?
Kiinnostaa kun oma tytär ticcaa ja köhii, on tehnyt sitä jo pitkään. Välillä on lievää, välillä vahvistuu.
Minkä...ARSE!...ikäinen olet? ARSE!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistat toisen Touretten syndroomaisen?
Onko sinulla puolisoa tai kavereita?
Osaatko peitellä tic-oireita?
En mä sitä välttämättä edes tunnistaisi kun ihmisten ne oireet voi olla niin monimuotoisia. Mutta voi olla että jos näkisin jonkun ääntelehtivän yhtäkkisesti tai tekevän jollain lihaksilla erikosta nykimistä niin tourette saattais tulla mulle sitten aika nopeesti mieleen.
Mulla on puoliso ja pari kaveria, mutten usko että mulla tän enempää kavereita olis vaikkei tourettea olisikaan :D
Osaan peitellä ja myös pidättää. Jos siis on jotenkin oikeesti mahdoton tilanne ettei jotai ticsiä voi vaan tehdä (esimerkiksi jos mä pitäisin kädessäni jonkun toisen ihmisen arvokasta särkyvää esinettä, niin olis vähän pahat seuraukset jos sitä heittelis). Sillon se vaan tekee mulle tosi tuskaisen ja hermostuneen olon ja no tuntuu juurikin vähän siltä kuin jonnekin kutittaisi aivan vietävästi mutta ei vaan sais yhtää raapia tai muutenkaan helpottaa sitä kutiamisentunnetta. (Ei siis oikeesti kutita mutta se ticsin tekemisen tarve tuntuu suunnilleen samalta.)
Ja peittelyksi ehkä nimittäisin joskus sitä että jos pyrin tekemään sen ticsin hieman muunneltuna niin ettei se vaikuttais tavallisesta poikkeavalta. Tätä harrastan joskus esim. sellasissa tilanteissa joissa joidenkin ticsien tekeminen tuntuis tosi nololta. Saatan vaikka enemmän naamioida yskimisticsini ihan tavalliseksi yskimiseksi, taikka jotai motorista ticsiäni tehdessäni naamioida sen joksikin muuksi tarkoitukselliseksi liikkeeksi (esim. kättä koukistaessani voisin vaikka raapia itseäni niskasta jotta vaikuttaisi että koukistin kättäni sen vuoksi).
ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko Touretten syndrooma ilmetä teatraalisena irvistelynä? Ex-mieheni teki joskus aivan outoja, tosi dramaattisia irvistelyilmeitä, enkä ole täysin varma, oliko tahallista. Se oli tavallaan persoonallisen viehättävää, mutta jossain vaiheessa alkoi ärsyttää. Hän myös hypisteli käsissään joskus jotain pakkomielteisesti tai pureskeli tavaroita samaan tapaan kuin pikkulapsi, vaikka kyseessä on akateemisesti koulutettu hyvässä virassa työskentelevä nelikymppinen mies.
Tietämäni mukaan voi ilmetä juurikin noin. Toisaalta pelkkiä motorisia tic-oireita ei lasketa vielä toureteksi, vaan siihen diagnoosiin liittyy myös äänelliset tic-oireet.
Mutta vaikkei olisi ollut tourettea niin tuo naaman irvistely saattoi hyvinkin olla tic-oire.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tourette alkoi, siis millaisin oirein ja missä iässä?
Kiinnostaa kun oma tytär ticcaa ja köhii, on tehnyt sitä jo pitkään. Välillä on lievää, välillä vahvistuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten syndrooma ilmeni lapsena? Voiko Touretten syndroomaisilla olla tavallista useammin varvaskävelyä lapsena tai ns. niskapoimu? (Molemmat noista on eräällä tutullani, jolla saattaa olla Touretten syndrooma).
Vastaan näihin molempiin nyt samalla kuin osittain samaa kysymystä.
Noista varvaskävelyistä tai niskapoimuista mä en osaa sanoa yhtään. En ole ainakaan kuullut että noi oireet ennakois tourettea tai että niitä esiintyis tourette-ihmisillä muita useammin.
Mä huomasin touretteoireiden alkaneen joskus kakkosluokalla eli 8-vuoden tienoilla. Saattoi toki jotain ticsejä olla aiemminkin mutten minä (tai muutkaan) ollut kiinnittänyt huomiota. Ihan ekana mulla alkoi käden vispaaminen siten ikäänkuin löisin omaa olkapäätäni saman käden nyrkillä, eli siis koukistelin kättä nopeasti. Sen jälkeen sama siirtyi jalkoihin joilla myös ikäänkuin potkin omaa takapuoltani koukistaen jalkaa nopeasti. Myöhemmin tuhahtelin nenälläni ilmaa ulos.
En muista näistä nyt tarkkaa järjestystä tai esiintymisikävuotta mutta mitä muita tulee mieleen niin sellanen teerin ääntelyltä kuulostava pulputus, K-kirjaimen sanominen: "k....k...k"(taitaa esiintyä edelleen joskus vaikkakin harvoin), haukahtelulta kuulostava ääntely (joka on nykyään lähes kokonaan loppunut), hampaiden louksuttaminen yhteen (esiintyy tätäkin muuten edelleen välillä, en edes tullut aiemmin ajatelleeksi), koskemista vaikka sormella johonkin tiettyyn kohtaan jossain. Noi nyt tähän mennessä keksin.
ap
Ei oo todettu :)
ap