Olenko ainoa jonka mielestä peruna maistuu pahalta?
Olen kuullut monen sanovan perunaa neutraalin makuiseksi. Olenko ainoa, jonka mielestä peruna ei maistu neutraalilta vaan pahalta? Olen huomannut sen saman pahan maun myös sosekeitoissa. Keitetty peruna ruskean kastikkeen kanssa kuuluu inhokkiruokiini.
Kommentit (38)
Bellarosa on hyvä. Yksi iso bellarosa mikroon, ja nopeasti syntyy lähes uuniperuna.
Lapin puikula on perunoiden mersu, jauhoinen ja maukas,keitettävä hiljaisella ja kypsyy nopeasti.
Kyllä itsekkin perunoita syön ja noudan omat perunani suoraan tilalta https://makkylanperunatila.fi/
Perunoita on eri makuisia. Esim koulussa aina oli pahoja. Jotenkin kitkeriä. Kotona hyviä. S-kaupasta ostan toivoniemen perunaa kelt pussissa. Tosi hyvää.
Et ole ainoa, en syönyt keitettyjä perunoita yli 20 vuoteen, koska olivat minusta pahoja. Näin siis kun sain aikuisena päättää omasta ruokavaliostani. Nyt olen vähitellen syönyt ja lähinnä uusia perunoita.
Näihin "olenko ainoa" kysymyksiin on vastaus lähestulkoon aina "et". Vain jos sinulla on esim. niin harvinainen nimi, ettei sitä ole kenelläkään muulla maailmassa olet sillä saralla ainut. Makuasioissa yms. et koskaan.
En pidä erityisemmin keitetyn perunan mausta ja tekstuurista. Lisäksi suurempi määrä saa vatsan vääntelehtimään. Perunamuussin maito ja peruna yhdistelmä on katastrofaalinen vatsalle.
Paistetut ja lohkoperunat uunissa menevät vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Perunoitakin on monenlaisia ja eri makuisia. :) Suosittelen kokeilemaan sellaista aika uutta perunalajiketta kun Annabelle.
Peruna on hyvää ainoastaan perunapiirakoissa ja sämpylöissä.
Vierailija kirjoitti:
Uudet perunat kunnolla voissa uitettuna on ihania, mutta kaikki muu peruna on pahaa eikä kuulu mun ruokavalioon. Lapsuudenkodissakaan ei syöty perunaa kuin kesällä, ei kukaan siitä muuten tykännyt.
Olen sillä tavalla rajoitteinen, että vaikka miten yritän, en vaan ymmärrä.
Siis sun lapsuudenperheessä ja sun nykyisessä perheessä ei vuoden varrella, kesää lukuunottamatta, syöty tai syödä ranskalaisia tai lohkoperunoita, valkosipuli-tai kermaperunoita, muusia, kala-, liha-tai jauhelihakeittoa, mitään janssonin-, kirjolohi-tai kinkkukiusausta, perunasose-tai muuta lihaperunalaatikkoa, jouluna perunalaatikkoa, perunapurjokeittoa tai jotain muuta vastaavaa, tai mitä muita ruokia perunasta nyt saakaan tehtyä.
Peruna voi maistua pahalta esim. väärän lannoituksen, kasvitautien tai huonon käsittelyn takia. Myös valoa saaneet perunat alkavat maistua kitkeriltä, niihin muodostuu solaniinia. Lajikkeissa on aika isojakin makueroja. Hyvänkin perunalajikkeen maun pystyy pilaamaan edellämainituilla keinoilla.
Olet ainakin lähes ainoa, jokaa osaa kirjoittaa oikein -maistuu pahalta- eikä pahalle🥰
Peruna on tärkkelystä eli vähän sama kuin sanoisi, että pahvi maistuu pahalta. Maku näissä on kuitenkin pelkkää placeboa eikä ne maistu paljon miltään. Psykologinen ilmiö siis.
Olet ainoa. Et halunnut tätä kuulla, mutta olet.
Perunoita on tosiaan monenlaisia. En varsinaisesti pahaksi kyllä sanoisi mitään, mutta sellaiset keitetyt perunat joita monissa ruokaloissa tarjoillaan eivät kyllä ole hääppöisiä. Jauhoiset lajikkeet uuniperunoina ovat jopa herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat perunat on hyviä, mutta uudetperunat on sellaisia vetisiä ja inhottavan niljakkaita.
Samaa mieltä osittain. Kiehauttaa vähän aikaa ja paistaa valurautapannulla voissa niin tulee niin hyviä että hyvä jos eivät vie kieltä perseeseen mukanaan.
En yhtään ihmettele, jos perunasta ei tykätä, kun ei ole koskaan saatu maistaa hyvää perunaa. Nopeasti kasvatettua halpaa sontaa vain, erityisesti uudet perunat vetisiä ja kaikki mauttomia tai suorastaan pahoja.
Kannattaa kokeilla ostaa kalliita lajikkeita ja mielellään vaikka torilta, ja kun löytää hyvän, niin paina mieleen ja hae uudelleen ja ilmianna se täällä palstalla! Olisin valmis maksamaan hyvästä perunasta kunnon hinnan, mutta valitettavasti sitä on äärimmäisen vaikea löytää.
Vähän aikaa sitten läheiseen K-kauppaan tuli kovalla rummutuksella perunaa, joka oli viljelty ”maku edellä” ja luonnollisesti oli myös reilusti kalliimpaa. Katin villat, samaa pottua kalliimmalla hinnalla vain (ihan syötäviä, mutta en erikseen kehuisi).
Viimeksi olen saanut oikein hyvää perunaa kohta kaksi vuotta sitten erään pikkukaupungin torilta ja kelvollista kuluneen vuoden aikana muutaman kerran Prismasta.
Hyvät perunanviljelijät: olette sahanneet oman oksanne poikki ja suomalaiset eivät enää syö perunaa ollenkaan, koska hyvää perunaa ei saa mistään!
Osta tyrnävän perunaa tai vuorovilely kiertoa noudattavien perunaa. Pisnis poikain ryöstöviljeltyyn ja maata halveksivaan perunaan älä sekaannu.